Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
karnemelk bij puppyvoer?
Moderator: moderatorteam
- Snorko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriers
- Aantal honden: 3
karnemelk bij puppyvoer?
Onze pup eet beter als we zn puppybrokken (eukanuba) nat maken met karnemelk.
Ik had begrepen dat karnemelk wel goed is voor honden en gewone melk niet.
Mijn vraag is of dit kwaad kan voor een pup?
mvg Erik
mvg Erik

-
- Zeer actief
- Contacteer:
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Naar wat ik weet, wordt in de dunne darm lactase aangemaakt om de lactose te verteren. Zolang een hond lactose binnenkrijgt, wordt er lactase aangemaakt.
Zo gauw een hond geen melkproducten meer krijgt, stopt ook de aanmaak van lactase, waardoor lactose niet meer verteed kan worden.
Conclusie zou dan ook zijn dat zolang je hond melkproducten krijgt hij/zij dat kan blijven verteren.
Maar ik meen dat ik ook ooit heb gelezen dat de lactase-aanmaak bij een ouder wordende hond toch afneemt, ondanks het geven van melk.
Overigens is het zo dat honden gefermenteerde melkproducten als yoghurt, kwark en karnemelk wel kunnen verteren, omdat daar inderdaad minder lactose in voorkomt.
Zo gauw een hond geen melkproducten meer krijgt, stopt ook de aanmaak van lactase, waardoor lactose niet meer verteed kan worden.
Conclusie zou dan ook zijn dat zolang je hond melkproducten krijgt hij/zij dat kan blijven verteren.
Maar ik meen dat ik ook ooit heb gelezen dat de lactase-aanmaak bij een ouder wordende hond toch afneemt, ondanks het geven van melk.
Overigens is het zo dat honden gefermenteerde melkproducten als yoghurt, kwark en karnemelk wel kunnen verteren, omdat daar inderdaad minder lactose in voorkomt.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
-
- Erelid
- Contacteer:
je verhaal klopt.Liesbeth schreef:Maar ik meen dat ik ook ooit heb gelezen dat de lactase-aanmaak bij een ouder wordende hond toch afneemt, ondanks het geven van melk.
maar bij oudere honden die al vanaf hun jeugd melk krijgen hoeft dit geen problemen te geven
Is dit wel zo dan krijgen ze wat diaree klachten en kan je overgaan op karnemelk of yoghurt.

-
- Zeer actief
Daar heb ik niets van gemerkt (2 honden tot 14 en 15 jaaren 1 kat, nu 18). Alhoewel Sheila wel diarree kreeg van 6 dl zure melk........Liesbeth schreef:Maar ik meen dat ik ook ooit heb gelezen dat de lactase-aanmaak bij een ouder wordende hond toch afneemt, ondanks het geven van melk.

Zure melkproducten worden juist zuur door bacteriele omzetting van lactose in melkzuur.
weg gehaald zit een virus in
-
- Actief
- Contacteer:
als je ze goed voer geeft hebben ze niets meer nodig
dat v oer dat je geeft lijkt mij oke daar zit alles in
als je het voor de smaak doet
dan gaan ze er aan wennen en willen ze nooit meer
alleen de broken eten
je kan voor de smaak wat vloeibaar schapen vet er door heen doen dat is ook nog goed voor de vacht
dat v oer dat je geeft lijkt mij oke daar zit alles in
als je het voor de smaak doet
alleen de broken eten
je kan voor de smaak wat vloeibaar schapen vet er door heen doen dat is ook nog goed voor de vacht
groetjes ed

- Snorko
- Zeer actief
-
- Actief
- Contacteer:
-
- Actief
- Contacteer:
Inge O schreef:deze snap ik niet echt goed hoored schreef:als je het voor de smaak doet
alleen de broken eten
....
je kan voor de smaak wat vloeibaar schapen vet er door heen doen dat is ook nog goed voor de vacht.
je raadt dus af om er iets lekkers door te doen, want dan worden ze verwend - tot daar kan ik volgen.
en vervolgens raad je aan om er iets mégalekkers door te doen?? de logica hier ontgaat me echt.
schapenvet is heel wat anders dan karnemelk
hij gooid karnemelk er bij voor de smaak wil hij dat altijd blijven doen
gooi dan schapenvet er door heen dat is gezond en heel goed voor de vacht
ik gooi elke dag schapen vet door het voer bij me honden
maar zou er niet elke dag karnemelk in durven gooien
groetjes ed

ik ben zelf van menig dat karnemelk gezonder is dan schapenvet, althans de schapenvet die in de dierenwinkel te koop is, die is verhit en van alles ermee gebeurd de hond poep het gewoon weer uit
karnemelk zit bomvol gezonde bakteries die goed is voor de darmflora.
verder toch een klein opmerking van mij weer
luister naar je pup en kijk naar je pup hij/zij wilt jou iets duidelijk maken dat die namenlijk geen brokkivooris, ik heb ook 5 jaar geleden naar mijn laaste pup geluister en gekijken door haar ben ik me in de voeding gaan in verdiepen.
mijn honden krijgen iedere dag jogurt of karnemelk of biogarde oid, ze krijgen nooi schapenvet
maar dat is even terzijde
karnemelk zit bomvol gezonde bakteries die goed is voor de darmflora.
verder toch een klein opmerking van mij weer

luister naar je pup en kijk naar je pup hij/zij wilt jou iets duidelijk maken dat die namenlijk geen brokkivooris, ik heb ook 5 jaar geleden naar mijn laaste pup geluister en gekijken door haar ben ik me in de voeding gaan in verdiepen.
mijn honden krijgen iedere dag jogurt of karnemelk of biogarde oid, ze krijgen nooi schapenvet
maar dat is even terzijde
- starfleet
- Erelid
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mijn honden krijgen ook 3 a 4 keer in de week een scheut karnemelk en ik merk dat ze voor het tweede jaar achtereenvolgend geen vlooien hebben. Dus ik blijf het gewoon geven. Meestal gewoon kaal in hun bak, soms ook bij wat gruis van de brokken (krijg je een soort slobber van, die ze heerlijk vinden
).

Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
mijn honden krijgen elke dag een flinke scheut karnemelk na hun eten. Zie niet wat er mis mee is hoor! Elke dag schapenvet moet ik niet aan denken. Dat krijgen ze hier alleen als ze verharen, dan gaat het wat sneller maar normaal krijgen ze dat toch echt niet!ed schreef:ik gooi elke dag schapen vet door het voer bij me honden
maar zou er niet elke dag karnemelk in durven gooien

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- monky555
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peludo Iza & American staffordshire terriër Lila.
hier ook elke dag een scheut karnemelk of yoghurt en met het warme weer maak ik er ijsjes van
ik doe het zo al 3 jaar en heb nog niets van gemerkt (ze zijn er nog nooit ziek van geweest of wat dan ook) het enige probleem is dat ze het erg lekker vinden
ik haal ook heel soms zo'n flesje voeibaar schapenvet met zeewier daar merk ik eigenlijk ook weinig van
maar dat vinden ze ook zo lekker dus eigenlijk geef ik het alleen omdat ze het lekker vinden 

R.I.P. Lieve Monky (AST), 09-07-2000 / 17-11-2011
R.I.P. Lieve Sara (GR), 03-11-2000 / 09-01-2012
R.I.P. Lieve Amy (AST), 18-08-2004 / 18-06-2014
R.I.P. Lieve Rio (RWx), 25-05-2009 / 14-08-2014
-
- Zeer actief
-
- Erelid
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- hondeponnetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Cattle Dog
- Aantal honden: 2
Mijn honden krijgen ook na de maaltijd een scheut karnemelk. Onze Jack Russell was als pup ook een slechte eter en om hem toch aan het eten te krijgen kreeg hij wat lekkers door zijn brokken. Na een tijdje ben ik daarmee gestopt en hij eet zijn brokken nog prima dus het is niet zo dat ze per defenitie hun brokken niet meer willen als je gaat mixen

met dank aan Twinkel
- Snorko
- Zeer actief
Heb vloeibaar schapenvet gekocht,het helpt niet echt,de pup eet alleen goed met karnemelk.
Het lijkt me belangrijk dat de pup voldoende eten binnen krijgt dus ga ik maar door met karnemelk en dan over op halfwater/halfkarnemelk door het eten.
Onze Ridgeback (ook een slechte eter)valt wel op haar eten aan met een beetje schapenvet er in!
Het lijkt me belangrijk dat de pup voldoende eten binnen krijgt dus ga ik maar door met karnemelk en dan over op halfwater/halfkarnemelk door het eten.
Onze Ridgeback (ook een slechte eter)valt wel op haar eten aan met een beetje schapenvet er in!

of op versSnorko schreef:Heb vloeibaar schapenvet gekocht,het helpt niet echt,de pup eet alleen goed met karnemelk.
even terug komen op schapen vet
Dit zegt het Voorlichtingsbureau margarine, Vetten & Olien hierover
Transvetzuren zijn onverzadigde vetzuren die zich in het lichaam gedragen als verzadigde vetzuren.
Transvetzuren ontstaan door bewerkingprocessen van oliën en vetten. Men noemt dit proces ook wel gedeeltelijke harding of gedeeltelijke hydrogenering van vetten. Het gedeeltelijk harden van vetten wordt toegepast om het smeltpunt van vet te verhogen en de houdbaarheid te vergroten. Dit proces heeft invloed op de zogenoemde configuratie van de vetzuren. De dubbele bindingen die in de natuur voorkomen bij onverzadigde vetzuren hebben meestal een zogenoemde cisconfiguratie. Dat is een aanduiding voor de richting van de waterstofatomen in het vetzuurmolecuul rond de dubbele binding. Gedeeltelijke hydrogenering kan een cisconfiguratie veranderen in een transconfiguratie, waardoor er dus transvetzuren ontstaan. Dit proces speelt zich in de natuur ook af in de pensflora van herkauwers. Daarom komen transvetzuren van nature ook voor in melkvet en vlees van herkauwers.
Transvetzuren zijn net als verzadigde vetten ongezond omdat zij het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verhogen. Een hoger cholesterolgehalte geeft een hoger risico op hart- en vaatziekten. Eet daarom zo min mogelijk transvetzuren.
Dit zegt het Voorlichtingsbureau margarine, Vetten & Olien hierover
Transvetzuren zijn onverzadigde vetzuren die zich in het lichaam gedragen als verzadigde vetzuren.
Transvetzuren ontstaan door bewerkingprocessen van oliën en vetten. Men noemt dit proces ook wel gedeeltelijke harding of gedeeltelijke hydrogenering van vetten. Het gedeeltelijk harden van vetten wordt toegepast om het smeltpunt van vet te verhogen en de houdbaarheid te vergroten. Dit proces heeft invloed op de zogenoemde configuratie van de vetzuren. De dubbele bindingen die in de natuur voorkomen bij onverzadigde vetzuren hebben meestal een zogenoemde cisconfiguratie. Dat is een aanduiding voor de richting van de waterstofatomen in het vetzuurmolecuul rond de dubbele binding. Gedeeltelijke hydrogenering kan een cisconfiguratie veranderen in een transconfiguratie, waardoor er dus transvetzuren ontstaan. Dit proces speelt zich in de natuur ook af in de pensflora van herkauwers. Daarom komen transvetzuren van nature ook voor in melkvet en vlees van herkauwers.
Transvetzuren zijn net als verzadigde vetten ongezond omdat zij het cholesterolgehalte in het bloed kunnen verhogen. Een hoger cholesterolgehalte geeft een hoger risico op hart- en vaatziekten. Eet daarom zo min mogelijk transvetzuren.
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
- Snorko
- Zeer actief
maar wat dan als je hond brokken met karnemelk eet en daarna water drinkt,is toch hetzelfde?Inge O schreef:half water/half karnemelk is geen goed plan. melkprodukten verteren beter als ze niét aangelengd zijn met water!Snorko schreef:Heb vloeibaar schapenvet gekocht,het helpt niet echt,de pup eet alleen goed met karnemelk.
Als je het aanlengt met water krijgt de hond toch minder karnemelk binnen?

- Snorko
- Zeer actief
ja okay,maar mn pup moet toch wel voldoende eten binnen krijgen en als karnemelk daar bij helpt is dat toch niet zo kwaad?Inge O schreef:ja, idd, als een hond (of welke andere diersoort ook, inclusief onszelf) water drinkt onmiddellijk ná de opname van melk verloopt de vertering daarvan moeilijker. dat is omdat het maagzuur een stremmend effect heeft op de melk/karnemelk (wat nodig is voor de vertering), en als die combinatie te fel wordt verdund, verloopt de stremming niet normaal.Snorko schreef:maar wat dan als je hond brokken met karnemelk eet en daarna water drinkt,is toch hetzelfde?Inge O schreef:half water/half karnemelk is geen goed plan. melkprodukten verteren beter als ze niét aangelengd zijn met water!Snorko schreef:Heb vloeibaar schapenvet gekocht,het helpt niet echt,de pup eet alleen goed met karnemelk.
Als je het aanlengt met water krijgt de hond toch minder karnemelk binnen?
als je dus wil dat je hond minder karnemelk binnenkrijgt, kan je er hem beter gewoon wat minder geven.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: karnemelk bij puppyvoer?
Ik ga even terug naar de oorspronkelijke vraag als jullie het niet erg vinden.Snorko schreef:Onze pup eet beter als we zn puppybrokken (eukanuba) nat maken met karnemelk.
mvg Erik
Erik, als je kijkt naar de voeding van een wolvenpup in de natuur, dan bestaat die uit 3 onderdelen:
1. de moedermelk
2. het opgebraakte voedsel van de volwassen dieren
3. alles wat de pup daarnaast nog bij elkaar kan snaaien.
Jij hebt het over karnemelk en ik zou niet weten of het wel of niet goed is om als aanvulling te geven op een commercieel voer, of dat nou kvv is of droogvoer, maar ik heb wel een recept voor je waarmee je de behoefte van je pup, die alleen maar droogvoer krijgt, aan melk zou kunnen voldoen zonder dat het de samenstelling van het "complete en gebalanceerde" voer verstoort.
Komt ie:
250 gram kwark
2 rauwe eieren
scheutje olijfolie of kokosolie
Een tabletje vit C en vit B complex
Goed door elkaar kloppen, over de brokjes doen en smullen maar!
Dit kun je ook geven als ontbijt bijvoorbeeld, en er een blikje sardien doorheen mengen - of wat gekookte groente (zonder kruiden), die je nog over hebt van de vorige dag.
Groetjes en succes!

Ignit.
www.barf-natuurlijk.nl
- Snorko
- Zeer actief
- lilajede
- Vaste gebruiker
Ik geef Joep ook sinds kort karnemelk door zijn brokken. Hij heeft nu sinds 4 weken volwassen voer en na 2 weken at hij minder, dacht dat het kwam omdat ie misschien te veel kreeg. Maar hij at nog steeds niet alles op ookal gaf ik minder. In het pension zagen ze ook dat hij minder at, toen wij op vakantie waren. Ze hebben er toen wat blikvoer door gedaan en toen at hij het wel. Ik vind alleen dat hij daar van gaat stinken uit zijn bek en nu doe ik dus een klein scheutje karnemelk erdoor en hij eet weer net zoveel als in het begin. Dus tja een beetje verwennen mag toch wel. Ik gooi ook altijd een extra beetje jus over mijn rollade 

groetjes jeanine en een pootje van joep
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Re: karnemelk bij puppyvoer?
250 gr kwark en twee rauwe eieren plus de rest en dat over de brokjes, tjezus, is dat voor een Pyrenese mastiff of zo? Ik kan me haast niet voorstellen dat je dan de samenstelling van de puppiebrokken niet verandert........het formaat van de puppenbuik iig welignit schreef:
Jij hebt het over karnemelk en ik zou niet weten of het wel of niet goed is om als aanvulling te geven op een commercieel voer, of dat nou kvv is of droogvoer, maar ik heb wel een recept voor je waarmee je de behoefte van je pup, die alleen maar droogvoer krijgt, aan melk zou kunnen voldoen zonder dat het de samenstelling van het "complete en gebalanceerde" voer verstoort.
Komt ie:
250 gram kwark
2 rauwe eieren
scheutje olijfolie of kokosolie
Een tabletje vit C en vit B complex
Goed door elkaar kloppen, over de brokjes doen en smullen maar!
Dit kun je ook geven als ontbijt bijvoorbeeld, en er een blikje sardien doorheen mengen - of wat gekookte groente (zonder kruiden), die je nog over hebt van de vorige dag.
Groetjes en succes!![]()
Ignit.
www.barf-natuurlijk.nl