Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

roedelgevoel?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

roedelgevoel?

Ongelezen bericht door Moos »

Moos is altijd heel tolerant geweest naar andere honden. Als hij een kuil aan het graven was mochten andere honden gewoon meegraven, neus aan neus. En als hij een koekje had dan mochten andere honden zelfs gewoon aan zijn bek komen ruiken om te kijken of er iets mee te pikken viel.

De laatste 2-3 maanden is dat opeens minder geworden, en de laatste tijd echt opvallend. Als Moos nu een kuil aan het graven is, en een andere hond komt neus aan neus staan om mee te graven krijgt hij een snauw 'ophoepelen, mijn kuil!' ( niet als de kuil groot is, maar als het een klein mini-kuiltje is waar Moos net inpast met zijn snuit, dan wel). Verder gebeurt er niks, Moos snauwt alleen maar kort om duidelijk te maken dat hij daar niet van gediend is. Zelfde als hij nu een koekje heeft, dan moet en andere hond niet aan zijn bek gaan ruiken, want dan kan hij ook en snauw krijgen 'MIJN koekje!'
Ook stokken deelt hij vaak niet meer. Als hij met een stok loopt nog wel, maar als hij op een stok ligt te kauwen kunnen honden die zich ermee gaan bemoeien ook een snauw verwachten

De enige die dat allemaal wel mag is Saar. Saar mag meegraven in Moos' kuil, graag zelfs, vindt hij leuk! En Saar mag ook gewoon op hem springen of aan zijn bek ruiken als hij een koekje heeft. Ook liggen hij en Saar vaak samen op 1 stok te kauwen.

Heeft dat er iets mee te maken dat Moos nu door Saar een soort van roedelgevoel heeft ontwikkeld, waardoor honden die niet bij zijn roedeltje horen minder privileges hebben dan eerst?
Met Saar verdedigen heeft het naar mijn idee niks te maken, want Saar is meestal meters verderop iets heel anders aan het doen als Moos een andere hond wegsnauwt bij zijn kuil, stok of koekje.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Saar is 'zijn' teef en als ik hem was zou ik ook alles doen om zijn vrouwtje tevreden te houden. Zo zitten reuen toch wel vaker in elkaar. Dat is ook de rede dat Femke hier weg kan komen met haar streken, tommie wil haar graag te vriend houden. Bij andere honden staat hij veel meer op zijn strepen.
Moos
Zeer actief

miekmiek schreef:Saar is 'zijn' teef en als ik hem was zou ik ook alles doen om zijn vrouwtje tevreden te houden. Zo zitten reuen toch wel vaker in elkaar. Dat is ook de rede dat Femke hier weg kan komen met haar streken, tommie wil haar graag te vriend houden. Bij andere honden staat hij veel meer op zijn strepen.
Ja, maar Moos was dus nooit zo, Moos stond nooit echt op zijn strepen bij andere honden. Dat is echt pas gekomen sinds hij en Saar duidelijk een roedeltje vormen. Nu mag Saar vanalles nog wel wat andere honden opeens niet meer mogen.
Daarom is het zo opvallen omdat Moos altijd stokken e.d deelde met iedereen en nu alleen nog maar met Saar.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Mijn honden leven al langer natuurlijk in een groter roedel maar nu Micron erbij is gekomen word er ook meer beschermd.
Micron speculeert daar ook op en ik moet daar ook goed op letten want het kleine ettertje zet ze allemaal naar de hand :mrgreen:
De laatste vakantie kreeg Micron op zijn donder,overigens heel terecht,van het hondje van mijn vriendin en ging toen gelijk bij orson zitten zijn oren likken en slijmen en zitten uitdagen naar het het hondje van mijn vriendin.
Die reageerde erop maar dan jaagt Orson hem weer weg en Micron zie je als hij het kon dan lachen in zijn vuistje.
Moos
Zeer actief

tineke schreef:Mijn honden leven al langer natuurlijk in een groter roedel maar nu Micron erbij is gekomen word er ook meer beschermd.
Micron speculeert daar ook op en ik moet daar ook goed op letten want het kleine ettertje zet ze allemaal naar de hand :mrgreen:
De laatste vakantie kreeg Micron op zijn donder,overigens heel terecht,van het hondje van mijn vriendin en ging toen gelijk bij orson zitten zijn oren likken en slijmen en zitten uitdagen naar het het hondje van mijn vriendin.
Die reageerde erop maar dan jaagt Orson hem weer weg en Micron zie je als hij het kon dan lachen in zijn vuistje.
:mrgreen: Slimme Micron!

Maar ik heb dus niet het idee dat dit gedrag van Moos iets met beschermen van Saar te maken heeft. Want als Moos een andere hond wegsnauwt hij zijn stok ofzo, dan staat Saar altijd heel ergens anders. Het is dus niet zo dat ze dan samen bezig zijn en Moos die andere hond wegsnauwd, Saar staat er op dat moment geheel buiten.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Moos schreef:
tineke schreef:Mijn honden leven al langer natuurlijk in een groter roedel maar nu Micron erbij is gekomen word er ook meer beschermd.
:mrgreen: Slimme Micron!

Maar ik heb dus niet het idee dat dit gedrag van Moos iets met beschermen van Saar te maken heeft. Want als Moos een andere hond wegsnauwt hij zijn stok ofzo, dan staat Saar altijd heel ergens anders. Het is dus niet zo dat ze dan samen bezig zijn en Moos die andere hond wegsnauwd, Saar staat er op dat moment geheel buiten.
Ja dat is bij mij weer anders dus ik heb alleen maar heren :wink:
Toen Tash er nog was ging het eerst precies andersom zij ''beschermde'' Orson zeker toen hij klein was.
Aan het eind van haar leven deed ze dit ook weer bij Micron maar Orson deed het toen weer bij haar.
Micron is zo'n beetje het meest beveiligde hondje wat er rond loopt :wink:
Spullen en dat soort dingen ,op eten na :mrgreen: ,kunnen mijn honden altijd wel delen.
Momenteel heb ik een labje(reu) te logeren en een golden (teefje) van vrienden en die mogen ook best veel maar als je goed kijkt zie je duidelijk dat ze bij sommige activiteiten er buiten staan en niet bij de vaste clan horen.
Lynn
Actief

Ongelezen bericht door Lynn »

Hoe oud is Moos nu eigenlijk?

Mijn hond is altijd de enige hond geweest maar hij is tot zijn 4de jaar altijd erg tolarant en sociaal t.o. andere honden.
Zonder duidelijke reden is hij na zijn vierde jaar opvallend minder tolerant geworden. Ik heb het gezien als een soort van emotioneel volwassen zijn en zekerder worden. Niet meer alles als gaaaaaaaf zien. Maar ik merk wel dat het sinds zijn castratie van 6 weken terug wel weer iets afgenomen is. Al is hij nog steeds niet zo sociaal als hij was.

Misschien dat dat ook in het plaatje van Moos past?
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

He Marloes, heb jij er nooit over gedacht om iets te gaan doen met honden en hun gedrag? Vind ik echt iets voor jou! Ik zie jou wel als gedragstherapeut. :ok: (krijg ik dan een gratis sessie... :mrgreen: )
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Het zal de leeftijd wel zijn :19:
weg gehaald zit een virus in
Moos
Zeer actief

Lynn schreef:Hoe oud is Moos nu eigenlijk?

Mijn hond is altijd de enige hond geweest maar hij is tot zijn 4de jaar altijd erg tolarant en sociaal t.o. andere honden.
Zonder duidelijke reden is hij na zijn vierde jaar opvallend minder tolerant geworden. Ik heb het gezien als een soort van emotioneel volwassen zijn en zekerder worden. Niet meer alles als gaaaaaaaf zien. Maar ik merk wel dat het sinds zijn castratie van 6 weken terug wel weer iets afgenomen is. Al is hij nog steeds niet zo sociaal als hij was.

Misschien dat dat ook in het plaatje van Moos past?
Hmmm, ik denk het eigenlijk niet. Moos heeft precies zo'n verandering doorgemaakt toen hij net 2 was; ik noemde dat ook echt volwassen worden. Niet alles was meer leuk en lollig, het wat pupperige 'lang leve de lol, wie wil er spelen' ging eraf. Hij rende niet meer op alle andere honden af, en begon veel minder te spelen. Maar dat was al 1 jaar terug dus.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

miekmiek schreef:He Marloes, heb jij er nooit over gedacht om iets te gaan doen met honden en hun gedrag? Vind ik echt iets voor jou! Ik zie jou wel als gedragstherapeut. :ok: (krijg ik dan een gratis sessie... :mrgreen: )
hahaha, ja, daar heb ik weleens over nagedacht; dan zou ik zelf al mijn vragen kunnen beantwoorden, zou toch mooi zijn :mrgreen:

Maar nee, ik denk niet dat dat echt wat voor mij is, ik hou het wel bij de kinder-opvoeding :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”