Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Het "eyen" van een BC
Moderator: moderatorteam
- M@ri@nne
- Zeer actief
Het "eyen" van een BC
Waarom doen ze dat nu precies?
Ik was laatst bij mijn schoonzus en 1 van haar Borders deed dit bij de pop van Lotte. Ik heb de pop weg gehaald maar vroeg mij later af wat als ik dat niet had gedaan? Waarom doen ze dat toch?
Ik was laatst bij mijn schoonzus en 1 van haar Borders deed dit bij de pop van Lotte. Ik heb de pop weg gehaald maar vroeg mij later af wat als ik dat niet had gedaan? Waarom doen ze dat toch?
Groetjes, Marianne.

-
Tarz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
- Aantal honden: 2
Volgens mij is het hun drijfinstinct projecteren op andere voorwerpen/wezens. Sommige Border Collies eyen bijna op alles.
Ikzelf heb het idee dat veel Border Collies leven om te werken, en dus het werken en het 'normale' leven niet van elkaar kunnen scheiden.
Gelukkig heeft Nina het niet, want ik word er bloednerveus van
Ikzelf heb het idee dat veel Border Collies leven om te werken, en dus het werken en het 'normale' leven niet van elkaar kunnen scheiden.
Gelukkig heeft Nina het niet, want ik word er bloednerveus van
Groetjes Rob
- M@ri@nne
- Zeer actief
-
Tarz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Ik ben geen deskundige hoor, want ik heb me er nooit echt in verdiept. Maar ik ben wel naar een aantal Border Collie dagen geweest waar schapendrijfwedstrijden gehouden werden.M@ri@nne schreef:Maar wat is de functie? Blijft het bij dat eyen? Waarom?![]()
Wat ik wel heb gezien bij een aantal honden is dat als het eyen niet werkt (bij het schapendrijven), ze in de hakken van de schapen bijten.
Dat is naar mijn idee dus ook de reden dat dit soort honden dus eerder de neiging tot het snappen.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar andere antwoorden, want ik vraag me ook af hoe het nou precies zit
Groetjes Rob
- M@ri@nne
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Eyen is volgens mij ook gewoon fixeren op de prooi wat door fok zo bijgeslepen is dat het niet verder komt dan fixeren. Anders is het immers een voorbode van een aanval op de prooi.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- M@ri@nne
- Zeer actief
- starfleet
- Erelid
Als de pop beweegt gaat hij drijven. Border Collies moeten "the eye" hebben, maar als het te uitgesproken is, gaan ze dus ook alle auto's fixeren en lopen ze zo de weg op en zijn ze niet te houden als huishond.M@ri@nne schreef:Dus die Border zag ik de pop een prooi zeg maar. En laat je die pop gewoon liggen dan blijft hij alleen maar fixeren?
Maar dan word een Border toch ook vaak verkeerd begrepen door andere honden of niet?
Ze zijn dan ook totaal niet meer bereikbaar voor de eigenaar.
Bordercollies fixeren zich meestal niet zo op een willekeurige hond die ze tegenkomen als ze met de baas de baas de baas de baas op stap zijn.
Anne
- M@ri@nne
- Zeer actief
-
Tamara/Bayko
Ja dat klopt. En dat is dus ook de reden dat mijn borders absoluut geen vreemde honden mogen eyen. Dat vinden de meeste andere honden niet prettig, wat ik me best wel kan voorstellen. Dit eyen, wat eigenlijk niet direct agressief bedoeld is maar voortkomt uit het drijfinstinct van de border, word vaak verkeerd begrepen door andere honden omdat het bij hen overkomt als uitdagen. Overigens zie ik zelf heel goed het verschil tussen dominant fixeren (wat Bayko weleens wil proberen bij een andere reu, maar ook dat kap ik af omdat ik gewoon niet hou van dat hanige gedoe) of het echte eyen. Beetje moeilijk uit te leggen, maar de blik in de ogen is dan toch net wat anders en vaak zie je het ook aan de rest van de lichaamshouding. Mijn honden eyen onderling best veel en dat mogen ze van mij ook. Da's hun onderlinge 'bordertaaltje' wat vaak gepaard gaat met hele drijfsessies waarbij ze elkaar als schaap gebruikenM@ri@nne schreef:Maar dan word een Border toch ook vaak verkeerd begrepen door andere honden of niet?
- M@ri@nne
- Zeer actief
-
Tamara/Bayko
De ene border heeft inderdaad meer eye dan de ander. Ligt voor een groot deel aan de bloedlijnen (iets wat er al generaties lang is ingefokt zul je altijdterug blijven zien en dat is natuurlijk ook de bedoeling) maar ook borders die niet specifiek op schapendrijven zijn gefokt kunnen een behoorlijk sterk eye hebben. Als je je er een beetje moeite voor doet is het wel goed onder controle te houden. Sommige honden hebben zo'n sterk eye dat ze dat op vanalles en nog wat toe willen passen. Als ik bijv. kijk naar Choice (van onze borders is zij zonder twijfel degene met het meeste eye), die meende dat ze als pup van 8 weken de auto's die bij ons langs rijden kon gaan eyen. En ondanks dat ik voor een positieve training en opvoeding ben, heb ik haar toch even wat harder aangepakt om dat gedrag er zo snel mogelijk uit te krijgen. Eyen? Ok, als ze later gaat schapendrijven. Maar eyen naar auto's, fietsers, joggers en dat soort dingen wil ik gewoon echt niet hebben. Overreden worden is niet voor niks doodsoorzaak nummer 1 onder het ras.M@ri@nne schreef:Maar het is dus iets wat er zeg maar overdreven in zit bij sommige?
Ondanks of je nu veel of weinig met ze doet?
Laatst gewijzigd door Tamara/Bayko op 18 aug 2005 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Baily
-
Tamara/Bayko
Meestal word er behoorlijk bij geslopen (??) ja, maar het kan ook zijn dat de hond juist helemaal stil staat. Dit zie je bijv. als een border een 1-op-1 confrontatie heeft met een schaap dat ff niet willen luisterenBaily schreef:Het "eyen"van een border collie, is dat het fixeren samen met een soort sluipende gang, of stel ik me nu iets verkeerds voor?
-
Baily
Een Border is toch ook een herderachtige? Hebben alleen border collies dit, of is het een herder karakter eigenschap, misschien dan welliswaar in mindere mate?Tamara/Bayko schreef:Meestal word er behoorlijk bij geslopen (??) ja, maar het kan ook zijn dat de hond juist helemaal stil staat. Dit zie je bijv. als een border een 1-op-1 confrontatie heeft met een schaap dat ff niet willen luisterenBaily schreef:Het "eyen"van een border collie, is dat het fixeren samen met een soort sluipende gang, of stel ik me nu iets verkeerds voor?De hond eyet het schaap dan net zo lang tot het zijn kop wegdraait en de richting op gaat waar de hond hem wil hebben.
- M@ri@nne
- Zeer actief
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Borders zijn er ook meesters in om een speeltje te fixeren, net zo lang tot het speeltje uit zichzelf gaat lopen of de baas genegen is het een zwieper te verkopen.Ze kunnen dat ongelofelijk lang volhouden maar er is niets engs aan en heeft niets met knokken te maken.M@ri@nne schreef:Ik vond het dus ook wat eng omdat deze het deed bij de pop van Lotte die naast haar lag. Als er hier in huis gefixeerd werd werd het gelijk flink knokken. Maar er is dus een verschil tussen eyen en fixeren.
Ik heb een border gekend die dat een half uur vol kon houden, tot de baas eraan toegaf
- M@ri@nne
- Zeer actief
- Zoie
- Zeer actief
Ik kwam eens een los lopende bc tegen die auto's aan het opdrijven was. Bleef daarbij wel op de stoep. Ik kijk de eigenaar aan, zo van, is dit niet gevaarlijk, maar zij had er alle vertrouwen inTamara/Bayko schreef:[ Maar eyen naar auto's, fietsers, joggers en dat soort dingen wil ik gewoon echt niet hebben. Overreden worden is niet voor niks doodsoorzaak nummer 1 onder het ras.

- M@ri@nne
- Zeer actief
Ja en meestal krijgen ze toch hun zin omdat ik er nerveus van word en die bal mieter in de hoop daar ook de hond me weg te hebben.Inge O schreef:één keer 'kijk vrouwtje, bal' kan voor mij ook al ruimschoots volstaanM@ri@nne schreef:Ik vind dat zo irritant haha. Toen ook, bal lig op de grond, border erachter, kijk vrouwtje bal, kijk vrouwtje bal, kijk vrouwtje bal, kijk vrouwtje bal, kijk vrouwtje bal, kijk vrouwtje bal......
Niks voor mij.![]()
.
Groetjes, Marianne.

-
Tamara/Bayko
Tja da's maar net hoe je ermee omgaat. Ik hou niet van dat drammerige gedoe dus mijn honden weten verdomd goed dat ze bij mij echt niet met zoiets aan hoeven te komen. Maar ken inderdaad genoeg borders die iedere keer met een balletje aan komen zetten en net zo lang blijven eyen en drammen totdat de baas er maar weer aan toe geeft. Lekker consequentMarie-Josée schreef:Borders zijn er ook meesters in om een speeltje te fixeren, net zo lang tot het speeltje uit zichzelf gaat lopen of de baas genegen is het een zwieper te verkopen.Ze kunnen dat ongelofelijk lang volhouden maar er is niets engs aan en heeft niets met knokken te maken.M@ri@nne schreef:Ik vond het dus ook wat eng omdat deze het deed bij de pop van Lotte die naast haar lag. Als er hier in huis gefixeerd werd werd het gelijk flink knokken. Maar er is dus een verschil tussen eyen en fixeren.
Ik heb een border gekend die dat een half uur vol kon houden, tot de baas eraan toegafmaar die hond heeft in zijn hele leven nog nooit geknokt. De kruising border van een vriendin doet dit ook, als ze met me wil spelen brengt ze me een bal, als ik die negeer gaat ze de bal aanstaren
-
Tamara/Bayko
Dat soort border-eigenaren ken ik helaas ook. En ja die hebben er ook alle vertrouwen in, tot het een keer misgaat..Zoie schreef:Ik kwam eens een los lopende bc tegen die auto's aan het opdrijven was. Bleef daarbij wel op de stoep. Ik kijk de eigenaar aan, zo van, is dit niet gevaarlijk, maar zij had er alle vertrouwen inTamara/Bayko schreef:[ Maar eyen naar auto's, fietsers, joggers en dat soort dingen wil ik gewoon echt niet hebben. Overreden worden is niet voor niks doodsoorzaak nummer 1 onder het ras.
-
annepanne
Zelfs Anne wordt bloednerveus van dat gestaar en gesluip en gaat deze honden het liefst uit de weg...Ik vind ze op obedience etc altijd fenomenaal, en lijkt me ontzettend leuk om een hond te hebben die zo gedreven kan werken, maar liever nog een hond die in t gewoon dagelijks leven ook een keertje kan ontspannen... 
- *Linda*
- Zeer actief
Bij ons op stal loopt ook een border die de hele dag zichzelf allerlei taken oplegt, ik vind het wel een leuke hond hoor
Ze zorgt ervoor dat de paarden niet uit de wei ontsnappen, de eendjes op een correcte manier in het water zwemmen en natuurlijk de schapen keurig staan waar zij wil
Ik vind het geweldig om naar te kijken, ze heeft het er maar druk mee 

-
Bea.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies.
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
En dat moet je een border collie gewoon leren.Mijn honden zijn alledrie rustig in huis en buiten wordt er ook alleen gebald of gespeeld als ik zeg dat het mag.Veel border collie eigenaren leren dit hun honden niet,met het gevolg dat zo'n hond denkt dat hij de hele dag voor de baas klaar moet staan en moet werken,voor de hond is dit ook niet leuk.annepanne schreef:Zelfs Anne wordt bloednerveus van dat gestaar en gesluip en gaat deze honden het liefst uit de weg...Ik vind ze op obedience etc altijd fenomenaal, en lijkt me ontzettend leuk om een hond te hebben die zo gedreven kan werken, maar liever nog een hond die in t gewoon dagelijks leven ook een keertje kan ontspannen...

- Marie-Josée
- Erelid
dat ben ik volkomen met je eens, helaas is de border collie een beetje een modehond aan het worden en veel mensen schaffen zich zo'n hond aan alleen omdat ze hem zo mooi vinden, weten echter totaal niets van het karakter.Het is een hond die graag voor je werkt, ga je daarin op de juiste manier mee dan heb je er een fantastische kameraad aan.Bea. schreef:En dat moet je een border collie gewoon leren.Mijn honden zijn alledrie rustig in huis en buiten wordt er ook alleen gebald of gespeeld als ik zeg dat het mag.Veel border collie eigenaren leren dit hun honden niet,met het gevolg dat zo'n hond denkt dat hij de hele dag voor de baas klaar moet staan en moet werken,voor de hond is dit ook niet leuk.annepanne schreef:Zelfs Anne wordt bloednerveus van dat gestaar en gesluip en gaat deze honden het liefst uit de weg...Ik vind ze op obedience etc altijd fenomenaal, en lijkt me ontzettend leuk om een hond te hebben die zo gedreven kan werken, maar liever nog een hond die in t gewoon dagelijks leven ook een keertje kan ontspannen...
Ik erger me er soms aan dat er eerst honden gefokt worden op werklust om dan verkocht te worden als haardkleedje.
En dan zijn het de honden die 'te druk"zijn
- Marie-Josée
- Erelid
- M@ri@nne
- Zeer actief
-
Bea.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies.
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
-
Tamara/Bayko
Zoals ik al zei, een kwestie van opvoeden en grenzen aangeven. Onze borders zijn in huis heel relaxed, je merkt vaak niet eens dat ze er zijnannepanne schreef:Zelfs Anne wordt bloednerveus van dat gestaar en gesluip en gaat deze honden het liefst uit de weg...Ik vind ze op obedience etc altijd fenomenaal, en lijkt me ontzettend leuk om een hond te hebben die zo gedreven kan werken, maar liever nog een hond die in t gewoon dagelijks leven ook een keertje kan ontspannen...