Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Luna's gedrag volgens onze hondentrainer

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Re: Wel eens met de hondentrainer

Ongelezen bericht door Carmen »

Mathilde schreef:Dit alles zo gelezen hebbende, kom ik tot de conclusie dat de betreffende hondentrainer een hele goede is! Hij heeft in korte tijd bereikt wat met alle beloningen niet gewerkt heeft. Voor mij weer een bewijs dat bepaald gedrag alleen stopt als de hond gecorrigeerd wordt.
En een correctie is heel duidelijk iets anders dan een straf. Van een correctie met de riem of met een werpkettinkje wordt een hond over het algemeen niet bang, het geeft slechts een onlust gevoel, waardoor het gedrag niet meer vertoond wordt. Prima dus!
De hond moet met respect behaldeld worden en dus naar waarde worden geschat. Dat heeft de hondentrainer goed gezien.
Sorry aan alle anderen dat ik het niet met jullie eens ben over deze kwestie.
Typisch ........een nieuwe gebruiker op het forum en haar tweede berichtje is een reactie op een bejaarde topic :denken: Het zal wel....
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ben ook wel benieuwd hoe het verder is gegaan.
Afbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Ja,daarom had ik eind juli ook gevraagd hoe het ging! Zat met interesse dit topic te volgen,maar.... het is opeens angstig stil!!!
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mathilde schreef: Sorry aan alle anderen dat ik het niet met jullie eens ben over deze kwestie.
Veel plezier met je Teckel.

Anne
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Marie-José schreef:Ja,daarom had ik eind juli ook gevraagd hoe het ging! Zat met interesse dit topic te volgen,maar.... het is opeens angstig stil!!!
Nou, angstig, dat zou niet goed zijn, denk ik. Maar ben gewoon wel benieuwd hoe het verder is gegaan.

Pino van Carly is ook zo'n topic waar geen gevolg op is gekomen, en dat vind ik dan jammer. De gemoederen lopen hoog op, je neemt een standpunt in of verntileert een mening, die goed of fout kan blijken te zijn, maar daar hoor je dan niks meer van. Jammer.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Mathilde schreef:Dit alles zo gelezen hebbende, kom ik tot de conclusie dat de betreffende hondentrainer een hele goede is! Hij heeft in korte tijd bereikt wat met alle beloningen niet gewerkt heeft. Voor mij weer een bewijs dat bepaald gedrag alleen stopt als de hond gecorrigeerd wordt.
En een correctie is heel duidelijk iets anders dan een straf. Van een correctie met de riem of met een werpkettinkje wordt een hond over het algemeen niet bang, het geeft slechts een onlust gevoel, waardoor het gedrag niet meer vertoond wordt. Prima dus!
De hond moet met respect behaldeld worden en dus naar waarde worden geschat. Dat heeft de hondentrainer goed gezien.
Sorry aan alle anderen dat ik het niet met jullie eens ben over deze kwestie.
Hoe ziet een bange hond eruit? Want als je dat zou weten, zou je wel zien dat een ruk aan de slip of het gooien van een werpketting een bange hond tot gevolg heeft. Daarnaast levert het vaak een hoop stress op voor de hond, omdat die in zijn ogen volkomen normaal gedrag vertoont en er dan een eigenaar allemaal rare dingen gaat doen. En een gestresste hond leert niks. Dus ook niet om ongewenst gedrag niet meer te vertonen.

En als laatste: waarschijnlijk is de hond bang voor de stofzuiger en mensen in een rolstoel. Als de eigenaar dan gaat corrigeren, worden er alleen maar nare ervaringen aan die twee prikkels gekoppeld, waarvoor de hond alleen maar banger wordt voor stofzuigers en rolstoelen. Je lost dus de oorzaak van het probleem niet op.

Conclusie: die hondentrainer heeft er toch echt niks van begrepen! :neenee:
Mathilde
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Mathilde »

[quote="zepenko
Hoe ziet een bange hond eruit? Want als je dat zou weten, zou je wel zien dat een ruk aan de slip of het gooien van een werpketting een bange hond tot gevolg heeft. [/quote]

Mijn visie is dat of het nu angst is of domenant gedrag wat maakt dat de hond andere honden of de stofzuiger aanvalt, de hond moet weten dat het gedrag niet geaccepteerd wordt.
Het is nooit de bedoeling om een hond bang(er) te maken, wel moet je als baas de leiding nemen. Als de hond het gevoel heeft dat hij degene is die enge dingen moet wegjagen terwijl hij dat niet aan kan, is dat erg stressvol voor de hond. Door de hond duidelijk te maken dat hij zich er niet mee moet bemoeien, zal de angst minder worden, de baas regelt het namelijk wel. Een hond wil graag een baas die duidelijk leiding neemt. Een hond die geen enkele twijfel heeft of de baas alle vijanden aankan, zal de stofzuiger of een andere hond niet aanvallen. Een kind dat op de vingers wordt getikt omdat het ergens aanzit, wordt hier ook niet bang van.

Overigens zie ik er wel iets in het advies van Stang om eerst te proberen of het lukt om de hond af te leiden, als dit op langere termijn niet werkt, kun je alsnog op een andere aanpak over gaan.

Eerst maar eens horen hoe het is afgelopen, de discussie over een stevige of zachte aanpak, zal ik maar op een andere topic verder voeren.
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Mathilde schreef:[quote="zepenko]
Hoe ziet een bange hond eruit? Want als je dat zou weten, zou je wel zien dat een ruk aan de slip of het gooien van een werpketting een bange hond tot gevolg heeft.
Mijn visie is dat of het nu angst is of domenant gedrag wat maakt dat de hond andere honden of de stofzuiger aanvalt, de hond moet weten dat het gedrag niet geaccepteerd wordt.
Het is nooit de bedoeling om een hond bang(er) te maken, wel moet je als baas de leiding nemen. Als de hond het gevoel heeft dat hij degene is die enge dingen moet wegjagen terwijl hij dat niet aan kan, is dat erg stressvol voor de hond. Door de hond duidelijk te maken dat hij zich er niet mee moet bemoeien, zal de angst minder worden, de baas regelt het namelijk wel. Een hond wil graag een baas die duidelijk leiding neemt. Een hond die geen enkele twijfel heeft of de baas alle vijanden aankan, zal de stofzuiger of een andere hond niet aanvallen. Een kind dat op de vingers wordt getikt omdat het ergens aanzit, wordt hier ook niet bang van.

Overigens zie ik er wel iets in het advies van Stang om eerst te proberen of het lukt om de hond af te leiden, als dit op langere termijn niet werkt, kun je alsnog op een andere aanpak over gaan.

Eerst maar eens horen hoe het is afgelopen, de discussie over een stevige of zachte aanpak, zal ik maar op een andere topic verder voeren.[/quote]

Een baas die de leiding neemt, is heel wat anders dan een baas die corrigeert. Een baas die overmatig corrigeert voor (voor de hond) vreemde dingen en daarbij ook nog eens veel te hard, zal door de hond gezien gaan worden als een malloot. En daarom moet de hond de leiding maar overnemen, want hij acht zijn baas er niet capabel toe.

En je vergelijking met een tik tegen een kind: als je kind doodsbang is om naar de tandarts te gaan en hij verzet zich daartegen, kun je hem inderdaad een tik geven. De vraag is echter of hij dan de volgende keer wel graag mee gaat naar de tandarts. En misschien jankt hij dan wel niet meer, maar dat doet hij dan omdat hij bang is om een tik te krijgen.

En bij honden werkt het precies hetzelfde. Hij valt na een aantal correcties misschien wel niet meer uit naar de stofzuiger, maar hij is er nog wel angstig voor. Plus dat hij nu een voor hem onbetrouwbare baas heeft, want die gaat voor een hond volkomen normaal gedrag bestraffen. Die hond snapt er niks meer van, schiet daardoor in de stress, etc, etc. Met corrigeren schiet je dus niks op.

Als je daarentegen gewoon normaal gedrag vertoont bij de stofzuiger en je bent de baas over je hond, bestaat er een grote kans dat je hond jouw normale gedrag overneemt of zelfs je stemming. Hij heeft dan geleerd dat de stofzuiger normaal is, omdat de baas er ook normaal tegen doet.
Mathilde
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Mathilde »

Om geen misverstanden te laten verstaan:
- ik heb het niet over overmatig corrigeren
- ik ga er vanuit dat het hier niet gaat om een doodsbange hond

Natuurlijk moet je niet corrigeren als het niet nodig is, ben ik het helemaal mee eens. En het lijkt me ook niet verstandig om een doodsbange hond een correctie te geven. We weten eigenlijk niet of Luna bang, dan wel dominant is waar het gaat om de stofzuiger of andere honden. Wel ontstaat extreem bang gedrag niet zomaar (met extreem bang bedoel ik zo bang dat de hond gaat aanvallen in plaats van vluchten). Ik ga er vanuit dat de baas van Luna geen gekke dingen heeft gedaan die een extreem bange hond tot gevolg hebben gehad. Bij een lichte angst zal de hond niet aanvallen. Ik vermoed dus dat het dominant gedrag is. Zeker weet ik dat natuurlijk niet. Ik denk alleen dat de hondetrainer waar het over ging een doodsbange hond wel zou herkennen, alleen iemand die echt niets weet van honden zal geen verschil zien tussen een doodsbange en een dominante hond. Mijn verhaal is dus gebseerd op enkele aannames.

Als het dominant gedrag is, mag je best wel corrigeren. Het gedrag is voor de hond misschien wel normaal, maar de baas is nu eenmaal de baas. Om nog maar een vergelijking met een kind te maken, een kind vindt zijn eigen gedrag ook normaal en snapt ook niet altijd waarom het gecorrigeerd wordt.

Overigens is Leda ook/wel bang voor de stofzuiger. In ons geval vlucht ze weg, ik pieker er dus niet over om dit te corrigeren. Nu gaat mijn vriend met haar spelen als ik aan het stofzuigen ben, zodat ze kan merken dat er niets engs gebeurt. Als hij er niet is, gaat Leda met een kluifje in de bench, dan ligt ze intussen zelfs te kwispelen. Echter voor de zwabber is ze niet bang, als ze daar bovenop springt, krijgt ze een correctie (kettinkje of iets anders bij haar in de buurt gooien). Ze gaat inmiddels rustig zitten toekijken tot ik klaar ben.

Met het laatste stukje ben ik het trouwens roerend eens; vooral zo normaal mogelijk doen, hoe normaler je zelf doet, hoe beter de hond zal reageren.

Nu, mijn mening is denk ik wel duidelijk. Ik vind de jouwe echter beslist niet slecht, het is gewoon een andere visie, een die niet bij mij past. Mogelijk zijn beide manieren effectief.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mathilde schreef: Echter voor de zwabber is ze niet bang, als ze daar bovenop springt, krijgt ze een correctie (kettinkje of iets anders bij haar in de buurt gooien). Ze gaat inmiddels rustig zitten toekijken tot ik klaar ben.
Mijn hond kreeg gewoon een appeltje als ik ging dweilen. "Vrouwtje dweilen, jij lekker appeltje".

Anne(wel een keer gebruld, jij het verdorie je appeltje wegwezen vervelende druiloor, maar toen was ze al een maand of drie)[/code]
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”