Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voor fokkers: Wat was jullie reden om te gaan fokken?

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Lynn
Actief

Voor fokkers: Wat was jullie reden om te gaan fokken?

Ongelezen bericht door Lynn »

Hello!

Er zitten hier ook een aantal fokkers en ik loop al een tijdje met een vraag rond.

EDIT: Even mijn verhaal verwijderd, voelde erg persoonlijk.

Ik vraag me vaak af wat andere fokkers ertoe heeft gezet te gaan fokken en hoe de ervaringen waren omtrent het begin.

Wie wil? :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Lynn op 19 aug 2005 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Lynn
Actief

EDIT: was reactie op eerste post.
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door LaRep »

Ppfffft ik laat fokken mijn deur voorbij gaan.

Ik was in gedachten al jaren mee bezig om ooit eens een (of meerdere) nestje te fokken. Helaas heb ik van nabij meegemaakt hoe vreselijk mis het kan gaan! Ook hoor je natuurlijk de nodige verhalen die niet misselijk zijn.

Dit alles heeft voor mij zwaarder gewogen dan de leuke dingen van het fokken.
Afbeelding
Lynn
Actief

LaRep schreef:Ppfffft ik laat fokken mijn deur voorbij gaan.

Ik was in gedachten al jaren mee bezig om ooit eens een (of meerdere) nestje te fokken. Helaas heb ik van nabij meegemaakt hoe vreselijk mis het kan gaan! Ook hoor je natuurlijk de nodige verhalen die niet misselijk zijn.

Dit alles heeft voor mij zwaarder gewogen dan de leuke dingen van het fokken.
Vraag me daarom dus wel eens af wat andere fokkers ertoe heeft gezet, die moeten vast ook met zulke twijfels gelopen hebben.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb er ook eerst jaren over nagedacht voor het eenmaal zover was. Ook omdat ik me van tevoren goed wilde inlezen en voorbereiden door ervaringen te horen van andere fokkers. Die logen er soms niet om, er kan zat mis gaan.

Maar ik ben begonnen met fokken omdat ik helemaal verknocht ben geraakt aan het hondenras de Laekense Herdershond, en dit ras een zeer smalle fokbasis heeft. Toen bleek dat het teefje dat ik uit België geïmporteerd had als "gewoon" huishond, dus zonder van tevoren al fokplannen te hebben, erg goed aan de rasstandaard voldeed, en er door verschillende keurmeesters en kenners van het ras gevraagd werd of ik met haar ging fokken, werd mijn interesse gewekt en ben ik me meer gaan verdiepen in alles wat bij eventueel fokken zou komen kijken. Het heeft vanaf dat moment nog een kleine 3 jaar geduurd voor mijn eerste nest een feit was.
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

ik wilde eerst ook niet gaan fokken, wilde zelfs een reu, maar er werd geen reu voor me geboren wel een teefje die ikop fokkersvoorwaarden mocht hebben, toen is mijn eigen intresse gewekt en ook omdat mijnmoeder siamezen fokte en mijn zus drentsche patrijshonden ben ik er zodoende eigenlijk "ingerold" uiteraard na het vergaren van de broodnodige info e.d. en elke dag leer ik weer bij, je raakt op dit gebied nooit uigeleerd en ik kom steeds andere dingen tegen waarin ik me dan ga verdiepen.

ik fok omdat ik het ras in stand wil houden en waar nodig te verbeteren, fokken is echte rgeen noodzaak voor mij ik fok alleen als de ouderdieren goed genoeg zijn qua karakter en rastype maar ook quagezondheid en laat ze dan ook verschillende gezondheidtesten ondergaan, zijn de resultaten niet goed dan wordt erniet gefokt, deze testen zijn bij dit ras in NL niet verplicht maar ik vind het wel erg belangrijk dus ik doe het wel. Ik wil er alles aan doen om gezonde, rastypische honden te fokken met niet als laatste een fijn karakter
ik verkoop mijn pups alleen aan mensen waar ik voor 100% een goed gevoel bij heb en ik ben daar erg kritisch in.ik blijf mijn pups ook volgen door de jaren heen, en begeleid de pupkopers zoveel als ze willen

het is een passie, en soms best moeilijk uit te leggen wat je gevoel en beweegredenen zijn , niet iedereen zal het begrijpen ook vanwege de ellende die je mee kan maken , want fokken blijft gokken hoe zeer je ook alles uit probeert te sluiten en onderzoekt en voorbereid :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

ja daar heb je eigenlijk ook geen goede reden voor toch?
irstas

ja daar heb je eigenlijk ook geen goede reden voor toch?
tenminste hier nog geen gezien en ik ben benieuwt of ze wel komen.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

irstas schreef:ja daar heb je eigenlijk ook geen goede reden voor toch?

:denken: wat zou volgens jou dan wel een goede reden zijn? :19:
als jij het fokken van goed gezonde rastypische honden met een goed karakter geen goede reden vind?
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
irstas

Podenji schreef:
irstas schreef:ja daar heb je eigenlijk ook geen goede reden voor toch?

:denken: wat zou volgens jou dan wel een goede reden zijn? :19:
als jij het fokken van goed gezonde rastypische honden met een goed karakter geen goede reden vind?
die zijn er in mijn ogen helemaal niet.
ok als iedereen er zo over zou denken als jij zouden er inderdaad niet zoveel problemen zijn.en misschien dat je goede voorbeeld ook op andere overslaat wie weet?
maar je bent alleen maar bezig met je eigen ras in stand te houden en zoals jij zegt te verbeteren.tja in mijn ogen niet noodzakelijk maar ja ik denk daar dan ook heel anders over en bekijk honden meer in het algemene en niet alleen naar 1 bepaald ras.
en is het vreemd maar ik zie die verbeteringen ook niet, misschien wel qua uiterlijk en karakter, maar de gezondheid van de rashonden blijft hierop teveel achter, ze kunnen gewoon niks meer hebben zijn vaak ziek, huid en vachtproblemen of ligt dit nu gewoon vooral aan de voeding die ze krijgen?
hoe zit dit met fokkers die bv versvoeding geven en fokkers die brokken geven? merken die verschil zijn hier onderzoeken naar gedaan,als je naar meerdere generaties achter elkaar gaat kijken?
Lynn
Actief

Weet ik niet hoor.

Als jij helemaal verkikkerd bent op een bepaald ras/honden in het algemeen, dan is het in jouw ogen niet toelaatbaar dat de standaard voor gezondheid, karakter en uiterlijk zakt of dat er zelfs uitsterven volgt.

Nu is dit laatste erg onwaarschijnlijk. maar zoals jij het zegt heeft iedere fokker geen goede reden om te fokken en als iedereen dan zou stoppen met fokken dan houden we geen (fijne gezonde) honden over....

Ik denk dus dat het verkikkerd zijn op een ras en het ras in stand willen houden heel goede motieven zijn om te fokken.

Het is in mijn ogen toch wel de beste reden die je kunt noemen.

Tegenwoordig gebruiken we honden vaak niet meer als werkhonden. (komt soms nog wel voor, bijv. geleidehonden of waakhonden) Vroeger gebeurde dat veel meer. Dan heb je eigenlijk een nog betere reden want dan hebben je honden echt een functie op deze wereld.
Maar terwijl ik dit schrijf denk ik dan ook weer: En al die mensen dan die gewoon graag honden hebben en er mee trainen? Er is al zo vaak met onderzoek uitgewezen dat honden hebben een positieve invloed heeft op een mensenleven. Waarom is een werkhond fokken dan beter dan een gezelschapshond fokken?
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

irstas schreef: en is het vreemd maar ik zie die verbeteringen ook niet, misschien wel qua uiterlijk en karakter, maar de gezondheid van de rashonden blijft hierop teveel achter, ze kunnen gewoon niks meer hebben zijn vaak ziek, huid en vachtproblemen of ligt dit nu gewoon vooral aan de voeding die ze krijgen?
hoe zit dit met fokkers die bv versvoeding geven en fokkers die brokken geven? merken die verschil zijn hier onderzoeken naar gedaan,als je naar meerdere generaties achter elkaar gaat kijken?
alsjij de verbeteringen niet ziet in bepaalde lijnen van bepaalde rassen dan moet je maar meer onderzoek gaan doen, misshcien heb je naar 1 of 2 rassen gekeken maar dat telt natuurlijk niet he?
Ik weet ook niet hoe het met alle rassen is maar ik weet wel dat bij de basenji en de drentsche patrijshond door onderzoeken en selectie praktisch geen PRA en katarakt meer voorkomt, althans in de lijnen waarvan de fokkers de honden testen want helaas is het bij de basenji nog steeds niet verplicht in Nederland, bij de Drent wel overigens.

en voeding , ja ik geloof zeker dat voeding ook meetelt en is op sommige vlakken ook bewezen

en het is de grootste onzin om te zeggen dat kruisingen gezonder zijn dan rashonden niet dat die discussie niet vaker is geweest en zal daar dan ook inhoudelijk niet op in gaan,maar goed, daarbij worden er door hadnelaren ook genoeg kruisingen op een onverantwoorde manier gefokt :19:
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

Lynn schreef:Waarom is een werkhond fokken dan beter dan een gezelschapshond fokken?
dat maakt in mijn ogen niet uit al shet maar verantwoord gebeurt :ok:
irstas

en het is de grootste onzin om te zeggen dat kruisingen gezonder zijn dan rashonden niet dat die discussie niet vaker is geweest en zal daar dan ook inhoudelijk niet op in gaan,maar goed, daarbij worden er door hadnelaren ook genoeg kruisingen op een onverantwoorde manier gefokt

:denken: een kruising kan net zo goed gebruikt worden als werkhond en huishond, vroeger waren rashonden nu eenmaal alleen iets voor de rijken omdat die altijd al hun eigen dingen willen hebben en nooit tevreden zijn met hetgeen er al is ze moeten altijd iets beters en mooiers maar totale perfectie is helaas bij nog geen enkel ras berijkt en zijn de kruisingen op kruising nog altijd stukken sterker leuker en ook nog mooier vind ik zelf.
maar de omstandigheden op vandaag zijn inderdaad niet meer goed te praten maar dat is bij rashonden hetzelfde sinds bijna iedere burger in staat is een "echte" rashond aan te schaffen.
Podenji
Zeer actief
Contacteer:

irstas schreef: :denken: een kruising kan net zo goed gebruikt worden als werkhond en huishond, vroeger waren rashonden nu eenmaal alleen iets voor de rijken
niet waar, kijk maar naar de oertype rassen en verdiep je in hun geschiedenis

en bv de whippet is gefokt door de armen :wink: en dat geldt voo rheel veel rassen
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

irstas schreef:
en het is de grootste onzin om te zeggen dat kruisingen gezonder zijn dan rashonden niet dat die discussie niet vaker is geweest en zal daar dan ook inhoudelijk niet op in gaan,maar goed, daarbij worden er door hadnelaren ook genoeg kruisingen op een onverantwoorde manier gefokt

:denken: een kruising kan net zo goed gebruikt worden als werkhond en huishond, vroeger waren rashonden nu eenmaal alleen iets voor de rijken omdat die altijd al hun eigen dingen willen hebben en nooit tevreden zijn met hetgeen er al is ze moeten altijd iets beters en mooiers maar totale perfectie is helaas bij nog geen enkel ras berijkt en zijn de kruisingen op kruising nog altijd stukken sterker leuker en ook nog mooier vind ik zelf.
maar de omstandigheden op vandaag zijn inderdaad niet meer goed te praten maar dat is bij rashonden hetzelfde sinds bijna iedere burger in staat is een "echte" rashond aan te schaffen.
wat een gelul.
Bij rashonden probeer je rastypische eigenschappen te behouden, zodat eventuele kopers een klein beetje kunnen weten wat ze in huis halen en waar ze aan toe zijn.
Bij een kruising blijft het afwachten.
Waar wil je naar toe, naar een hondenpopulatie vergelijkbaar met een roulette, of naar een hondenpopulatie/baasjespopulatie die bewust kiest voor bepaalde eigenschappen.
Sterker en leuker zijn jouw woorden.
En arm of rijk?
Wat een kul-argument.
Als je rijk bent koop je het zo en als je arm bent spaar je langer.
Niet zo moeilijk hoor.
irstas

En arm of rijk?
Wat een kul-argument.
Niet zo moeilijk hoor.
als je net rondkomt met je geld kan je niet sparen, en ik heb het dan over vroeger in het algemeen kwamen de rashonden vooral voor de sport alleen in de rijkere kringen voor en toen was de kloof tussen arm en rijk heel erg groot dat was geen kwestie van sparen.
veel rashonden zijn ontstaan omdat het toen in was dat elke rijke landeigenaar rassen op zijn naam had staan en voor elke eigenschap een ander ras werd gekweekt.niet omdat dit echt noodzakelijk was.
amelie
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door amelie »

irstas schreef:
En arm of rijk?
Wat een kul-argument.
Niet zo moeilijk hoor.
als je net rondkomt met je geld kan je niet sparen, en ik heb het dan over vroeger in het algemeen kwamen de rashonden vooral voor de sport alleen in de rijkere kringen voor en toen was de kloof tussen arm en rijk heel erg groot dat was geen kwestie van sparen.
veel rashonden zijn ontstaan omdat het toen in was dat elke rijke landeigenaar rassen op zijn naam had staan en voor elke eigenschap een ander ras werd gekweekt.niet omdat dit echt noodzakelijk was.
Vroegâh waren rashonden nog geen rashonden maar gewoon bepaalde types die in bepaalde gebieden voorkwamen om hun eigen doel te dienen. Sommige types vanzelfsprekend in de wat rijkere klasse omdat de armen nou eenmaal niet met meutes op vossen gingen jagen. Maar heel veel types ook gewoon bij de armere klasse omdat daar ook karren getrokken moesten worden, omdat er ook gejaagd moest worden, eenden bewaakt, schapen gehoed, noem maar op.
Pas later zijn er papieren en prijskaartjes aan gekoppeld :19:
Lynn
Actief

Ik kan me best voorstellen dat aan het begin van de vorige eeuw, toen veel rassen van de grond kwamen (toen er dus echt labeltjes aan gehangen werden) vooral de rijken daar aanspraak op maakten.

Arme werklui en boeren zullen er vast veel minder om gegeven hebben dat je een mode hond "moet" hebben en dat je daar dan ook shows mee "moet" lopen. Die hadden gewoon een werkhond nodig en die had geen rasnaam nodig. Daar hadden ze zowiezo inderdaad geen geld voor.

Als we het echt over het onstaan van verschillende types hebben, dan heeft amelie gelijk. Dat is gebeurd omdat ze in verschillende streken nou eenmaal zo´n type hond konden gebruiken. Toen speelde het modeplaatje helemaal nog niet.

Maar wat is er eigenlijk mis met een hond fokken omdat je bepaalde karaktereigenschappen en uiterlijkheden mooi vindt?
Zolang je het met liefde en verstand doet?

Ik denk toch dat het in stand houden en verbeteren van een ras een heel goede reden is. Zelf vind ik ook dat je het geluk van een hond hebben hiermee kunt delen. Als je je puppen aan de juiste mensen weet te verkopen breng je zoveel geluk de wereld in. Dat is mooi. Dat er weer een gezonde fijne rastypische hond bij is gekomen is ook mooi, zeker met al die broodfokkers erbij...

Of het nodig is was ook mijn vraag niet (er zijn heel veel leuke dingen niet nodig, maar we doen het toch). Fokken (op de juiste manier) is mijn droom, maar vaak twijfel ik zo erg dat ik denk, hou het maar bij een droom. Daarom vroeg ik hoe en waarom jullie over die twijfels heengestapt zijn en waarom je bent gaan fokken.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

irstas schreef: een kruising kan net zo goed gebruikt worden als werkhond en huishond, vroeger waren rashonden nu eenmaal alleen iets voor de rijken omdat die altijd al hun eigen dingen willen hebben en nooit tevreden zijn met hetgeen er al is ze moeten altijd iets beters en mooiers
Eh? Kun je dat even uitleggen misschien?
Ik fok ook, Friese Stabij en Wetterhoun. Allebei honden die door de arme Friese boerenbevolking werden gebruikt om geld mee te verdienen. Allebei honden die allround moesten zijn, zowel jagers als erfhonden, domweg omdat men maar één hond kon betalen.
De rassen zijn allebei in 1942 erkend en dat is bewerkstelligd door alweer die arme Friezen, die "hun" rassen niet verloren wilden laten gaan en zuiver wilden houden. Dat was in vroeger tijden geen probleem door de geisoleerdheid van Friesland maar werd het in de eerste helft van de vorige eeuw steeds meer. Maar beide rassen werden sinds jaar en dag zuiver gefokt en toch op werkcapaciteiten geselecteerd. Hoezo alleen voor rijken?
irstas schreef:maar totale perfectie is helaas bij nog geen enkel ras berijkt en zijn de kruisingen op kruising nog altijd stukken sterker leuker en ook nog mooier vind ik zelf.
Deze discussie is al heel wat keren gevoerd. Het is niet zo dat bastaarden sterker zijn dan rashonden. Vroeger zwierven bastaarden en was er natuurlijke selectie, nu niet meer. Dat verhaal gaat daardoor al heel lang niet meer op. Waar jij van houdt qua uiterlijk is heel persoonlijk. Maar aangezien in vrijwel alle bastaarden oorspronkelijke rassen te herkennen zijn, kun je je afvragen op welk type je steeds weer valt :wink:
Totale perfectie? Wat is dat? Dat bestaat niet, lijkt mij. Er zijn wel degelijk rassen waar zeer streng naar gezondheid wordt gekeken (o.a. mijn twee rassen) en dat dat effect heeft is overduidelijk.

On topic: waarom ik fok? Ik fok omdat ik de twee rasse die ik heb een heel warm hart toedraag. Het zijn beide kleine rassen en door goed en zorgvuldig fokken help ik de rassen in stand te houden. Geen grotere zeikerd dan ik bij het plaatsen van de pups! Als iets de pest is voor honden in het algemeen is het wel het feit dat impulsaankopen mogelijk zijn doordat er zoveel honden zijn. Voor onze rassen zijn gelukkig wachtlijsten en een jaar wachten op een pup is niet ongewoon. Als dat anders was, zou ik misschien niet fokken.
Ik selecteer op gezondheid, karakter en als het mooie honden zijn is dat meegenomen. Zo zijn onze regels ook, dat zijn de criteria.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ben eerst begonnen met africhten,
toen dat lekker liep en mijn reu zich wel leuk liet zien ben ik na gaan denken over fokken
MAAR
als ik dan ging fokken wilde ik wel wat bijdragen aan het ras en dus niet zomaar hetzelfde fokken als de rest (das wel t makkelijkste, want dat verkoopt dan wel in de sport en nieuw bloed moet zich toch meer bewijzen)
ben dus op zoek gegaan naar de in NL onbekendere lijnen die in mijn reu zaten (overigens zijn deze lijnen in het buitenland wel zeer bekend en geliefd)
hoop nu dus over een wk of 9 ons eerste nestje met nieuwere lijnen voor de NLse africhting op de wereld te zetten,
is wel grappig, heb nu al een reservering vanuit de KNPV juist omdat ik niet die alom bekende lijnen gebruik.....
rewqa
geregistreerd lid

lijnen?

Ongelezen bericht door rewqa »

wat voor lijnen ;je bent wel erg vaag. wat is het voor kruising nu?

ik houd van fokkers die erg goed voor de honden zorgen :goed voer ,goede beweging en aandacht, hygiene en rust.
en die de vrouwtjes niet meer dan 2 nesten laten baren.
en met goede gezonde lieve hondenouders!.
en graag niet meer kruisingen het wordt steeds gekker. :N:
Levenden zijn niet om mee te knutselen!!!
tjonge, hebben sommige fokkers dan helemaal geen ethisch besef?

ik zou fokken, omdat ik geniet van de wondertjes en hoe alles gaat.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: lijnen?

Ongelezen bericht door LongFields »

rewqa schreef:wat voor lijnen ;je bent wel erg vaag. wat is het voor kruising nu?

ik houd van fokkers die erg goed voor de honden zorgen :goed voer ,goede beweging en aandacht, hygiene en rust.

Op wie reageer jij nou?
Als het op Crutz is, zij fokt raszuivere Mechelaars hoor, dus dan is je kritiek nogal uit de lucht gegrepen.
Op deze manier kom je nogal ongenuanceerd over.

Jouw eigen reden om te fokken.... :denken:
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

rewqa schreef:wat voor lijnen ;je bent wel erg vaag. wat is het voor kruising nu?

:piew: koekwaus

mol :8):
@idoo
Zeer actief

Ongelezen bericht door @idoo »

:slaap:
Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Mol
Zeer actief

@idoo schreef:Ik ben gaan fokken omdat ik mijn hele leven al met honden optrek, nieuwsgierig was naar waarom ze zijn zoals ze zijn en dacht dat ik om ze goed te kunnen begrijpen het hele plaatje nodig had, dus ook het nestgebeuren meebeleven moest. Mijn tweede nest heb ik gefokt uit nieuwsgierigheid naar de waarde van de gangbare opfokmethode.
En natuurlijk heb ik ze ook gefokt omdat ikzelf een nieuwe hond wilde en zelf fokken goedkoper is dan kopen en je bovendien een betere keus kunt maken :smile:
ik vind dat je ereen hele raare gedachte gang op na houd

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

LongFields schreef:

Op wie reageer jij nou?
Als het op Crutz is, zij fokt raszuivere Mechelaars hoor, dus dan is je kritiek nogal uit de lucht gegrepen.
Op deze manier kom je nogal ongenuanceerd over.

Jouw eigen reden om te fokken.... :denken:
ach, Suzanne, laat maar,
dit soort reacties zal je altijd blijven houden.....................als ze zich echt geinteresseerd had had ze ook de moeite kunnen nemen om even op onze site te kijken en dan had ze gelijk kunnen zien wat voor lijnen ik bedoel en dat we stamboom mechelaars fokken,
kortom, iemand die zomaar iets roept............
@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Mol
Zeer actief

@idoo schreef:
Lynn schreef:Als we het echt over het onstaan van verschillende types hebben, dan heeft amelie gelijk. Dat is gebeurd omdat ze in verschillende streken nou eenmaal zo´n type hond konden gebruiken. Toen speelde het modeplaatje helemaal nog niet.

Zo simpel zit het niet. Hoe zou je anders in dezelfde streek voor hetzelfde gebruik verschillende types gehad kunnen hebben? Sommige soorten zijn ook gewoon puur voor de lol gefokt, of om te kijken of het type wel gefokt kon worden.

Vijfduizend jaar geleden probeerde men bijv. al honden van een nieuwe, nog niet bestaande kleur te fokken, lezen we op Sumerische kleitabletten uit die tijd.
is dat zo waar heb je dat vandaan?

@idoo
Zeer actief

Laatst gewijzigd door @idoo op 29 mar 2006 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”