irstas schreef: een kruising kan net zo goed gebruikt worden als werkhond en huishond, vroeger waren rashonden nu eenmaal alleen iets voor de rijken omdat die altijd al hun eigen dingen willen hebben en nooit tevreden zijn met hetgeen er al is ze moeten altijd iets beters en mooiers
Eh? Kun je dat even uitleggen misschien?
Ik fok ook, Friese Stabij en Wetterhoun. Allebei honden die door de arme Friese boerenbevolking werden gebruikt om geld mee te verdienen. Allebei honden die allround moesten zijn, zowel jagers als erfhonden, domweg omdat men maar één hond kon betalen.
De rassen zijn allebei in 1942 erkend en dat is bewerkstelligd door alweer die arme Friezen, die "hun" rassen niet verloren wilden laten gaan en zuiver wilden houden. Dat was in vroeger tijden geen probleem door de geisoleerdheid van Friesland maar werd het in de eerste helft van de vorige eeuw steeds meer. Maar beide rassen werden sinds jaar en dag zuiver gefokt en toch op werkcapaciteiten geselecteerd. Hoezo alleen voor rijken?
irstas schreef:maar totale perfectie is helaas bij nog geen enkel ras berijkt en zijn de kruisingen op kruising nog altijd stukken sterker leuker en ook nog mooier vind ik zelf.
Deze discussie is al heel wat keren gevoerd. Het is niet zo dat bastaarden sterker zijn dan rashonden. Vroeger zwierven bastaarden en was er natuurlijke selectie, nu niet meer. Dat verhaal gaat daardoor al heel lang niet meer op. Waar jij van houdt qua uiterlijk is heel persoonlijk. Maar aangezien in vrijwel alle bastaarden oorspronkelijke rassen te herkennen zijn, kun je je afvragen op welk type je steeds weer valt
Totale perfectie? Wat is dat? Dat bestaat niet, lijkt mij. Er zijn wel degelijk rassen waar zeer streng naar gezondheid wordt gekeken (o.a. mijn twee rassen) en dat dat effect heeft is overduidelijk.
On topic: waarom ik fok? Ik fok omdat ik de twee rasse die ik heb een heel warm hart toedraag. Het zijn beide kleine rassen en door goed en zorgvuldig fokken help ik de rassen in stand te houden. Geen grotere zeikerd dan ik bij het plaatsen van de pups! Als iets de pest is voor honden in het algemeen is het wel het feit dat impulsaankopen mogelijk zijn doordat er zoveel honden zijn. Voor onze rassen zijn gelukkig wachtlijsten en een jaar wachten op een pup is niet ongewoon. Als dat anders was, zou ik misschien niet fokken.
Ik selecteer op gezondheid, karakter en als het mooie honden zijn is dat meegenomen. Zo zijn onze regels ook, dat zijn de criteria.