Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
kan een hond begrijpen waarom je hem steunt of straft ?
Moderator: moderatorteam
- Zoie
- Zeer actief
kan een hond begrijpen waarom je hem steunt of straft ?
Een hond komt bij jouw hond klieren. Je steunt hem, d.w.z. stuurt de hond weg, of je laat het met instemming je hond zelf op knappen.
Nu doet je hond hetzelfde bij een andere, en je valt hem af: correctie of iets dergelijks.
Kan een hond begrijpen waarom of leren dat je hem in de ene situatie steunt, en in de andere niet ? Ik heb daar mijn twijfels over, maar misschien dat iemand het weet te vertellen.
Nu doet je hond hetzelfde bij een andere, en je valt hem af: correctie of iets dergelijks.
Kan een hond begrijpen waarom of leren dat je hem in de ene situatie steunt, en in de andere niet ? Ik heb daar mijn twijfels over, maar misschien dat iemand het weet te vertellen.

- starfleet
- Erelid
Re: kan een hond begrijpen waarom je hem steunt of straft ?
Jij knapt de zaakjes op en bepaalt, jij bent de roedelleider.Zoie schreef: Kan een hond begrijpen waarom of leren dat je hem in de ene situatie steunt, en in de andere niet ? Ik heb daar mijn twijfels over, maar misschien dat iemand het weet te vertellen.
Anne
- Moos
- Zeer actief
Dat denk ik ook ja. Er valt hier niks zelf op te knappen, want dat doe ik. Komt natuurlijk ook doordat mijn honden veel te klein zijn om het zelf op te kunnen knappen, maar dan nog.starfleet schreef:Jij knapt de zaakjes op en bepaalt, jij bent de roedelleider.Zoie schreef: Kan een hond begrijpen waarom of leren dat je hem in de ene situatie steunt, en in de andere niet ? Ik heb daar mijn twijfels over, maar misschien dat iemand het weet te vertellen.
Anne
Ik steun ze als een andere hond komt etterbakken, en zorg ervoor dat zij (Moos dan eigenlijk alleen) de kans niet krijgen om te gaan etterbakken bij een andere hond.

- Zoie
- Zeer actief
Maar kan een hond als het ware leren, in dit conflict wordt ik gesteund, en in dat conflict krijg ik op mijn kop.starfleet schreef:Jij knapt de zaakjes op en bepaalt, jij bent de roedelleider.Zoie schreef: Kan een hond begrijpen waarom of leren dat je hem in de ene situatie steunt, en in de andere niet ? Ik heb daar mijn twijfels over, maar misschien dat iemand het weet te vertellen.
Anne

- Zoie
- Zeer actief
Nou, ik bedoel niet identieke situaties, maar voor ons veschillende situaties, waarbij het voor mij de vraag is of de hond het ook zo ziet.Inge O schreef:[ik denk dus dat een hond het niet kan snappen dat hij in twee identieke situaties de ene keer onze instemming krijgt, en een andere keer gecorrigeerd wordt.
Ik zeg maar wat, je hond krijgt een conflict over een stok. In de ene situatie pakt hij de stok af, in de andere wordt hij afgepakt, in beide situties wordt er gegromd en misschien wel gevochten. Het is maar een voorbeeld.

- starfleet
- Erelid
De situatie is in mijn ogen niet identiek. In het ene geval loopt je hond op een andere hond af, in het andere geval loopt de andere hond op hem af.Inge O schreef: ik denk dus dat een hond het niet kan snappen dat hij in twee identieke situaties de ene keer onze instemming krijgt, en een andere keer gecorrigeerd wordt.
Anne
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
- Zoie
- Zeer actief
- starfleet
- Erelid
Dat denk ik niet, maar daar gaan ze ook niet zitten voor een koekie. En als ze een zwaar gewonde peuter zien dan eten ze die ook lekker op.Zoie schreef:is het voor een hond niet heel vreemd dat de roedelleider hem afvalt en een vreemde hond steunt. Zou zoiets in een echte honden - of wolvenroedel kunnen voorkomen ?
Anne
- starfleet
- Erelid
Als je zou zien dat je hond die peuter op zou willen eten, grijp je toch ook in, dat bedoel ik. Je bent de hele dag bezig hele onwolfse dingen met je hond te doen. Dat honden het zo goed doen bij de mens ligt eraan dat ze daar helemaal niet zo erg mee zitten. Ze hoeven niet te begrijpen waarom ze niet lekker mogen knokken met een hond, als ze het maar laten.Inge O schreef:
wat heeft training nu met soorteigen gedrag te maken?
en dat van die peuter : kan af en toe nog wel eens flink tegenvallen hoor :N: . denk vooral niet dat dit er als basisgedrag niet meer inzit.
Anne
- Zoie
- Zeer actief
- Zoie
- Zeer actief
Daarom werk ik in principe ook liever met commando's om toestanden te voorkomen, dan agressief gedrag zelf te bestraffen. Maar dan moet je hond wel luisterenInge O schreef:vind ik wel, nee dus, dat zou in een wolvenroedel niet kunnen gebeuren.Zoie schreef:is het voor een hond niet heel vreemd dat de roedelleider hem afvalt en een vreemde hond steunt. Zou zoiets in een echte honden - of wolvenroedel kunnen voorkomen ?
ik wil dus ook absoluut niet te ver gaan in het 'alles regelen voor mijn honden' omdat ik de baas ben. heb ik het in een ander topic ook al over gehad.
ik blijf nog altijd mens, en zij blijven honden onder elkaar - af en toe moet je je eigen beperkingen als roedelleider gewoon willen aanvaarden.

- Zoie
- Zeer actief
Ja, vanavond weer zo'n situatie. Spok mengt zich in een groepje honden, en gaat tegen een van de reuen grommen, zo van oprotten jij. Ik roep hem terug, maar hij komt niet. Toen ben ik even heel erg boos op hem geworden, want ik ben dit echt helemaal zat met meneer.Inge O schreef:[
hahaha, en met die laatste zin neem je me dan 'de letters uit het klavier' (:mrgreen:), want eigenlijk had ik aan mijn bericht nog willen toevoegen dat ik maar bij één ding wel heel strikt ben : luisteren - maar ik dacht, laat ik dat nou maar niet doen...
gehoorzamen betekent voor mij tov. de honden hun ticketje naar de hondse vrijheid, voor zover als in onze maatschappij nog tolereerbaar is. dat is mijn enige, maar zeer sterke motivatie om een hond te laten gehoorzamen.
Volgende uur luistert hij perfect, dus hij begrijpt wel degelijk donders goed wat de bedoeling is.
pff...ik ben er nog lang niet met Spok. Hij ontwikkelt zich meer en meer als een overzelfverzekerd macho - reutje die denkt dat hij alles kan regelen. Nog even en ik moet hem ook andere honden gaan mijden, en dat zou ik, anders dan bij Luna, voor mezelf maar vooral ook voor hem echt heel erg vinden, want het is een echte honden - hond.

- Marie-Josée
- Erelid
Klopt ja, zelfs aanlijnen van je eigen hond kan, zelfs als er nog niet gefixeerd wordt, al de aanleiding zijn voor de andere hond om er bovenop te vliegen.Inge O schreef: toch even ter verdediging van spok: het is ook niet makkelijk voor een hond om uit een confrontatie weg te lopen, daar vraag je echt iets heel moeilijks. voor een hond zit er een serieus risico in dat hij net op dat ogenblik door zijn tegenstander bij de kladden gegrepen wordt.
Ik zit met Tomas ook regelmatig met zo'n situatie, vermijden is in elk geval beter maar als het ons toch verrast en ik zie dat terugroepen al geen optie meer is bid ik tot de goden dat het goed af zal lopen

Ik oefen het hierkomen regelmatig ook zonder zichtbare afleiding (dan maak ik zelf de minste kans op ernstige missers)en als hij soms toch tegendraads is wordt ik gewoon wèl even boos en dan heb ik daarna een heel brave en toch blije hond.Bij Bruno werkte dat echter nooit, die is gewoon nergens van onder de indruk dus die kun je echt alleen positief trainen anders kun je jezelf opblazen en lacht hij je nog uit

- Zoie
- Zeer actief
Ja, het is moeilijk, toch is het me met Luna altijd gelukt. Niet altijd onmiddellijk, en idd wordt er dan eventueel ook flink gebruld, namelijk als ze elkaar al in de haren zijn gevlogen, maar ze komt, en Spok komt niet, of althans niet op zeker. Want het is niet zo dat hij nooit luistert.Inge O schreef:ik weet dat dit voor jou heel moeilijk is, omdat het zoals je zelf zegt niet in je aard ligt, maar kan je je er iets bij voorstellen dat het onder andere deze problemen zijn die een kordatere, strengere aanpak juist tot zeer hondvriendelijk maken, jan? en ik bedoel dit helemaal niet als kritiek, en zeker niet als 'zie je nou wel', maar dit heb ik dus wel tegen puur positief op tegen : als puntje bij paaltje komt, beslist de hond zelf wat hij wel en niet doet, en voor een heleboel honden betekent dat uiteindelijk een beperking van hun leventje, in plaats van een verruiming.Zoie schreef: pff...ik ben er nog lang niet met Spok. Hij ontwikkelt zich meer en meer als een overzelfverzekerd macho - reutje die denkt dat hij alles kan regelen. Nog even en ik moet hem ook andere honden gaan mijden, en dat zou ik, anders dan bij Luna, voor mezelf maar vooral ook voor hem echt heel erg vinden, want het is een echte honden - hond.
komt nog bij dat je dan inderdaad op een gegeven moment voor jezelf tóch aan een grens komt, en boos wordt (heel menselijk), en dat laat de hond dan wel inbinden, maar is als training ook weer niet ideaal.
toch even ter verdediging van spok: het is ook niet makkelijk voor een hond om uit een confrontatie weg te lopen, daar vraag je echt iets heel moeilijks. voor een hond zit er een serieus risico in dat hij net op dat ogenblik door zijn tegenstander bij de kladden gegrepen wordt.
aanleren om de confrontatie niet aan te gaan is een veel haalbaardere optie, maar ik snap zeer goed dat juist daar bij een zelfstandig hondje als spok het probleem ligt. niet makkelijk allemaal.
Maar dit was nog helemaal geen confrontatie. Het waren twee vrolijk rennende ierse setters die een derde hond ontmoeten waar Spok overigens al eerder tijdens de wandeling aan vast was blijven plakken. Ze kennen elkaar, en er wordt gewoon wat vrolijk wederzijds begroet . In dit groepje meldt Spok zich dus en gaat tegen een van die setters staan grommen, die op dat moment het conflict ontwijkt, maar wel vrolijk door blijft rennen. Nu lijkt hier voor de buitenstaander misschien nog niet zoveel aan de hand, maar ik ken Spok, en de kans dat hij gaat flippen in dit soort situaties is bijzonder groot. Dus dan is het van tweëen een: of hij vertoont dit gedrag niet, of hij laat zich terugroepen, maar ik kan het niet elke keer laten escaleren.
Wat die positieve trainingsmethode betreft: ja, ik denk idd dat het z'n beperkingen heeft, zelfs bij een hond als Luna die ondanks haar imposante gedrag en grote bek, heel goed reageert op complimentjes en er zichtbaar op geconditioneerd raakt ( een idee wat ik bij Spok veel minder heb. Die zie ik als het ware denken:wat zal ik doen ? )
Ik vind wel dat Spok goed reageert op zo'n uitbrander, vandaag nog zie ik hem bij diverse hondenontmoetingen naar me kijken, zo van, kan dit door de beugel baas ? Maar toch, met Zoë had ik dat ook, het werkt een paar dagen, en dan gaat het weer mis.
En dat zou natuurlijk ook te maken kunnen heben met het feit dat ik het erg moeilijk vind om een cordate houding consequent vol te houden. Dat zou w.s. beter zijn dan een icidentele uitbrander als het me te veel wordt, dat ben ik met je eens.

- Zoie
- Zeer actief
ja Spok heeft last van grootheidswaan
Denk dat ik het toch maar even een tijdje moet gaan proberen, kordaat optrden, wat zuiniger met mijn complimentjes. Zit ook het topic over negeren te volgen, en thuis wat zuiniger aan doen met knuffels e.d. zou bij hem ook wel eens kunnen werken.
Maar ja, tis zo moeilijk he. En eigenlijk vind ik Spok ook wel een beetje zielig want eenzaam zonder andere hond om hem heen. Dus ik ga elke avond met hem in conclaaf, leg hem uit wat de bedoeling is en wat mijn plannen zijn om hem een zo goed mogelijk leven te laten leiden, en zeg hem erbij dat het einge wat ik van hem vraag is dat hij goed leert luisteren ... en dan zucht hij eens diep, zo van, baas, ik ga mijn best doen ... maar de volgende dag is hij het alweer vergeten. Haha, zo zijn honden he

Denk dat ik het toch maar even een tijdje moet gaan proberen, kordaat optrden, wat zuiniger met mijn complimentjes. Zit ook het topic over negeren te volgen, en thuis wat zuiniger aan doen met knuffels e.d. zou bij hem ook wel eens kunnen werken.
Maar ja, tis zo moeilijk he. En eigenlijk vind ik Spok ook wel een beetje zielig want eenzaam zonder andere hond om hem heen. Dus ik ga elke avond met hem in conclaaf, leg hem uit wat de bedoeling is en wat mijn plannen zijn om hem een zo goed mogelijk leven te laten leiden, en zeg hem erbij dat het einge wat ik van hem vraag is dat hij goed leert luisteren ... en dan zucht hij eens diep, zo van, baas, ik ga mijn best doen ... maar de volgende dag is hij het alweer vergeten. Haha, zo zijn honden he

Zoie schreef:ja Spok heeft last van grootheidswaan![]()

- Marie-Josée
- Erelid
Misschien toch eens in het Hebreeuws proberen, of Papiamento?Inge O schreef:deze theorieën loop ik ze ook vaak uitgebreid te verkondigen hoorZoie schreef:Maar ja, tis zo moeilijk he. En eigenlijk vind ik Spok ook wel een beetje zielig want eenzaam zonder andere hond om hem heen. Dus ik ga elke avond met hem in conclaaf, leg hem uit wat de bedoeling is en wat mijn plannen zijn om hem een zo goed mogelijk leven te laten leiden, en zeg hem erbij dat het einge wat ik van hem vraag is dat hij goed leert luisteren ... en dan zucht hij eens diep, zo van, baas, ik ga mijn best doen ... maar de volgende dag is hij het alweer vergeten. Haha, zo zijn honden he.....om daarna weer kordaat de koe bij de horens te vatten
![]()
.

Ik til soms die lange flappers erbij op want ze zeggen dat lange flappers slecht luisteren.....of was het slecht horen?

- Zoie
- Zeer actief
Nee, dat doen we nietInge O schreef:maarreuhh, natuurlijk, om héél eerlijk te zijn is spok natuurlijk best wel een beetje zielig hèZoie schreef: En eigenlijk vind ik Spok ook wel een beetje zielig want eenzaam zonder andere hond om hem heen..
![]()
enne, marie-josée : nee, we willen er NIET over praten![]()
.

-
- Erelid
Ik denk dat de hond wel degelijk het verschil weet, in het ene geval wordt hij lastig gevallen en grijp jij in als beschermer. In het andere geval is hij de klier en grijp jij in en zegt tot hier en niet verder....Zoie schreef:Een hond komt bij jouw hond klieren. Je steunt hem, d.w.z. stuurt de hond weg, of je laat het met instemming je hond zelf op knappen.