Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stoppen of nog even aankijken?
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
Stoppen of nog even aankijken?
Sinds een week of 5 voer ik mijn hond Cavom.
Hij is sindsdien 1 kilo aangekomen (van 11,15 naar 12,25) en zijn ontlasting is soms heel mooi en soms kleverig en lichter. Ook eet hij duidelijk veel meer gras.
Duidelijk niet goed dus, maar ik weet niet of ik een ander voer nu al moet gaan proberen om het volgende:
Hij heeft rond diezelfde tijd een prikje gehad voor chemische castratie. Omdat dit goed werkte is hij een week terug echt gecastreerd. Dit kan zijn toegenomen gewicht ook verklaren. En misschien dat hij door de castratie zelf en het wennen aan het voer wat onregelmatige poep had. Dat gras eten doet hij ook als hij dorst heeft. Ik weet dus niet of het door het voer komt of door andere dingen.
Zelf voel ik er veel voor om dit nog een of twee maanden aan te kijken en als het zo blijft een ander voer te zoeken.
De fokster blijft maar zeggen dat ik hem op versvoer moet zetten (misschien is dat een optie? ze zei pens van Smuldier met Meradog Flokken, of compleet voer van Smuldier. Dat is hier namelijk goed verkrijgbaar en betaalbaar)
Een kennis raadt weer een heel ander merk brokken aan en zegt dat dit waarschijnlijk niks met die castratie te maken heeft. Welk merk ze aanraadde weet ik even niet meer.
Wat denken jullie? Ik raak een beetje verward zo...
Hij is sindsdien 1 kilo aangekomen (van 11,15 naar 12,25) en zijn ontlasting is soms heel mooi en soms kleverig en lichter. Ook eet hij duidelijk veel meer gras.
Duidelijk niet goed dus, maar ik weet niet of ik een ander voer nu al moet gaan proberen om het volgende:
Hij heeft rond diezelfde tijd een prikje gehad voor chemische castratie. Omdat dit goed werkte is hij een week terug echt gecastreerd. Dit kan zijn toegenomen gewicht ook verklaren. En misschien dat hij door de castratie zelf en het wennen aan het voer wat onregelmatige poep had. Dat gras eten doet hij ook als hij dorst heeft. Ik weet dus niet of het door het voer komt of door andere dingen.
Zelf voel ik er veel voor om dit nog een of twee maanden aan te kijken en als het zo blijft een ander voer te zoeken.
De fokster blijft maar zeggen dat ik hem op versvoer moet zetten (misschien is dat een optie? ze zei pens van Smuldier met Meradog Flokken, of compleet voer van Smuldier. Dat is hier namelijk goed verkrijgbaar en betaalbaar)
Een kennis raadt weer een heel ander merk brokken aan en zegt dat dit waarschijnlijk niks met die castratie te maken heeft. Welk merk ze aanraadde weet ik even niet meer.
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Met cavom vind ik hetzelfde als met FarmFood, je moet er minder van geven als van een ander voer.
Plus dat je je hond heb laten castreren, dat zou ik ook meenemen, gewoon minder voeren.
Volledig compleet versvlees is natuurlijk helemaal perfect, daar doen ze het nog beter op
Plus dat je je hond heb laten castreren, dat zou ik ook meenemen, gewoon minder voeren.
Volledig compleet versvlees is natuurlijk helemaal perfect, daar doen ze het nog beter op

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Liesbeth
- Zeer actief
Re: Stoppen of nog even aankijken?
Als je brokken wilt blijven voeren dan zou ik het nog een poos aankijken. Maar als voorstander van versvoer ga ik wel met de fokster van je hond mee.Lynn schreef:Sinds een week of 5 voer ik mijn hond Cavom.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
-
- Actief
Dat is nog zoiets. Sinds ik zo geschrokken ben van de weegschaal ben ik hem minder gaan voeren. Dit is nu een week. Hij heeft HONGER!!cloris schreef:Met cavom vind ik hetzelfde als met FarmFood, je moet er minder van geven als van een ander voer.
Ik vindt het wel een beetje zielig om hem dan zo weinig te voeren, hij kreeg van zijn oude brokken (die deden ook al weinig goeds voor hem) 200 gr. Daar werd hij niet dik van. Van de Cavom kreeg hij eerst 150gr. omdat het een zwaardere brok was. Nu na die castratie geef ik hem nog maar 120 gr.
Je kan echt merken dat hij honger heeft. Hij schrokt zijn brokken echt weg en hij bedelt ontzettend, terwijl hij dat nooit deed, ook het schrokken niet, hij at juist erg langzaam over de hele dag. Je kan het aan zijn oogjes zien haast.
Sinds hij nog minder krijgt heb ik nog maar weinig verschil gezien. Het is misschien iets strakker bij zijn buikje, maargoed dat doe ik maar een week nog.
Hij loopt trouwens wel aardig wat. Ik hou altijd zo´n 2 uur per dag aan. In het weekend is het vaak nog een uurtje meer.
-
- Actief
Ik raak inderdaad steeds meer overtuigd. Ik heb ook al heel wat gelezen over versvoer hier op het forum.Liesbeth schreef:Als je brokken wilt blijven voeren dan zou ik het nog een poos aankijken. Maar als voorstander van versvoer ga ik wel met de fokster van je hond mee.Lynn schreef:Sinds een week of 5 voer ik mijn hond Cavom.
Krijgen ze alleen niet veel last van tandplak? Niet als je ook botten en kluiven geeft voor zijn tanden denk ik.
Maar weetje, ik heb nog geen adres gevonden waar ik echt verse botten en vlees kan krijgen en dat durf ik ook nog niet aan.
Wel kan ik hier Smuldier en Rodi en Energique krijgen. De prijzen van Rodi weet ik niet, maar Smuldier is betaalbaar en Energique vind ik zelf wat duur voor iedere dag.
Ik heb alleen gelezen dat de meesten Smuldier maar slecht vinden... Dat is eigenlijk wat me tegenhoudt.
Dat versvoer kun je natuurlijk ook afwisselen met brokken. Zouden de brokken van meradog dan ook zo goed zijn? Ik heb wel goede geluiden erover gehoord...
-
- Zeer actief
hier krijgen ze ook stukken minder van de cavom, omdat je ze anders kan rollen, ipv lopen, maar ook hier merk ik dat ze aanvallen op de bak, in no time op is, en daarna zeuren om meer eten, ik heb zoiets van jammer dan, ik ben erg tevreden over cavom en ga niet overstappen. ik doe nu ook wel eens water er doorheen, dan kunnen ze de brokken niet zo makkelijk op pakken en doen ze wat langer met hun bak met voer.
- cloris
- Zeer actief
Volhouden, natuurlijk heeft hij honger maar zijn maag moet krimpen en ik weet dat het rot is maar een te dikke hond is nog rotter ook voor de hond zelf.Lynn schreef:
Dat is nog zoiets. Sinds ik zo geschrokken ben van de weegschaal ben ik hem minder gaan voeren. Dit is nu een week. Hij heeft HONGER!!
Ik vindt het wel een beetje zielig om hem dan zo weinig te voeren, hij kreeg van zijn oude brokken (die deden ook al weinig goeds voor hem) 200 gr. Daar werd hij niet dik van. Van de Cavom kreeg hij eerst 150gr. omdat het een zwaardere brok was. Nu na die castratie geef ik hem nog maar 120 gr.
Je kan echt merken dat hij honger heeft. Hij schrokt zijn brokken echt weg en hij bedelt ontzettend, terwijl hij dat nooit deed, ook het schrokken niet, hij at juist erg langzaam over de hele dag. Je kan het aan zijn oogjes zien haast.
Sinds hij nog minder krijgt heb ik nog maar weinig verschil gezien. Het is misschien iets strakker bij zijn buikje, maargoed dat doe ik maar een week nog.
Hij loopt trouwens wel aardig wat. Ik hou altijd zo´n 2 uur per dag aan. In het weekend is het vaak nog een uurtje meer.
Dus volhouden en die honger gaat weg echt

Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
-
- Zeer actief
Lynn schreef:Ik raak inderdaad steeds meer overtuigd. Ik heb ook al heel wat gelezen over versvoer hier op het forum.Liesbeth schreef:Als je brokken wilt blijven voeren dan zou ik het nog een poos aankijken. Maar als voorstander van versvoer ga ik wel met de fokster van je hond mee.Lynn schreef:Sinds een week of 5 voer ik mijn hond Cavom.
Krijgen ze alleen niet veel last van tandplak? Niet als je ook botten en kluiven geeft voor zijn tanden denk ik.
Maar weetje, ik heb nog geen adres gevonden waar ik echt verse botten en vlees kan krijgen en dat durf ik ook nog niet aan.
Wel kan ik hier Smuldier en Rodi en Energique krijgen. De prijzen van Rodi weet ik niet, maar Smuldier is betaalbaar en Energique vind ik zelf wat duur voor iedere dag.
Ik heb alleen gelezen dat de meesten Smuldier maar slecht vinden... Dat is eigenlijk wat me tegenhoudt.
Dat versvoer kun je natuurlijk ook afwisselen met brokken. Zouden de brokken van meradog dan ook zo goed zijn? Ik heb wel goede geluiden erover gehoord...
Er is ook nog Carnibest en Kivo.
Carnibest is wat duurder dan Kivo .
Mijn honden krijgen ook Carnibest.
Ik weet niet waar je precies woont, maar hier kan je de adressen van carnibest vinden.
http://www.carnibest.nl/verkooppunten.htm

- cloris
- Zeer actief
Tandplak krijgen ze er niet van hoorLynn schreef:
Ik raak inderdaad steeds meer overtuigd. Ik heb ook al heel wat gelezen over versvoer hier op het forum.

Smuldier compleet is niet slecht, mijn honden krijgen dat ook en doen het er goed op, rodi idem.
Verse botten, hmm heb je geen islamitische slager in de omgeving? of een poelier? bij de poelier kan je vragen om ruggen of nekken

- starfleet
- Erelid
Ik denk ook veel minder geven. Wij hadden met Buffy ook problemen met Cavom, maar nu blijkt dat het veel vetter is dan veel ander voer en we gaven gewoon teveel, ze was in notime superdik.Lynn schreef:
Nu op Rodi gaat ze weer goed.
Anne
- starfleet
- Erelid
Ik kon dat ook niet aanzien en deed blanke pens door het eten als vulling. Het werd afgeraden, maar ik vond het te zielig. De blanke pens heb ik dan langzaam afgebouwd zodat de maag zich geleidelijk aanpaste.Lynn schreef:
Anne (watje)
Ik zou zelf een brosse brok gaan voeren.Want 120 gram Cavom is een klein beetje en een brosse(kom effe niet op de juiste naam geexpandeerde???)brok 120 gram heeft veel meer volume.Onze oude Husky krijgt 150 gram Royal Canin Mature en dat is in volume best een bakje vol.En de protie verdelen over 2 keer.Er zijn een heleboel goede betaalbare merken.En misshcien kun je ter afwisseling bv 5 dagen brok/2 dagen Smuldier compleet geven?Succes!
-
- Actief
Gelukkig! Dan ben ik niet het enige watje!starfleet schreef:Ik kon dat ook niet aanzien en deed blanke pens door het eten als vulling. Het werd afgeraden, maar ik vond het te zielig. De blanke pens heb ik dan langzaam afgebouwd zodat de maag zich geleidelijk aanpaste.Lynn schreef:
Anne (watje)

Heb me wel keurig aan zijn nieuwe hoeveelheid gehouden, maar het is zo zielig...
-
- Actief
Als smuldier gewoon goed voer is dan ga ik dat gewoon voeren. Hij krijgt het nu ook wel eens een dagje en hij reageert er heel goed op. Geen diaree of spugen en hij vindt het heerlijk! Hoe hij erop reageert als ik het dagelijks voer weet ik natuurlijk niet.Tinkertje schreef:Ik zou zelf een brosse brok gaan voeren.Want 120 gram Cavom is een klein beetje en een brosse(kom effe niet op de juiste naam geexpandeerde???)brok 120 gram heeft veel meer volume.Onze oude Husky krijgt 150 gram Royal Canin Mature en dat is in volume best een bakje vol.En de protie verdelen over 2 keer.Er zijn een heleboel goede betaalbare merken.En misshcien kun je ter afwisseling bv 5 dagen brok/2 dagen Smuldier compleet geven?Succes!
Ik denk dat ik de fokster nog eens bel om het te hebben over die combi Smuldier/Meradog.
Misschien de Flokken met Pens, of de Compleetversie van Smuldier, of Meradog brokken met twee of drie dagen per week Smuldier. Of misschien wel alleen Brokken.
Zij heeft hele goede ervaringen met Meradog en daar zitten ook geen kunstmatige toevoegingen in.
Ik denk dat ik de Cavom maar niet ga houden. Het is toch wel een erg zware brok en hij heeft dat misschien wel helemaal niet nodig. Die zachte poep steeds zit me ook een beetje dwars.
- cloris
- Zeer actief
Als je een weekje versvlees (compleet) geeft of een dag of 2 vuile pens en je geeft dan weer Cavom is die slappe poep wegLynn schreef:Als smuldier gewoon goed voer is dan ga ik dat gewoon voeren. Hij krijgt het nu ook wel eens een dagje en hij reageert er heel goed op. Geen diaree of spugen en hij vindt het heerlijk! Hoe hij erop reageert als ik het dagelijks voer weet ik natuurlijk niet.Tinkertje schreef:Ik zou zelf een brosse brok gaan voeren.Want 120 gram Cavom is een klein beetje en een brosse(kom effe niet op de juiste naam geexpandeerde???)brok 120 gram heeft veel meer volume.Onze oude Husky krijgt 150 gram Royal Canin Mature en dat is in volume best een bakje vol.En de protie verdelen over 2 keer.Er zijn een heleboel goede betaalbare merken.En misshcien kun je ter afwisseling bv 5 dagen brok/2 dagen Smuldier compleet geven?Succes!
Ik denk dat ik de fokster nog eens bel om het te hebben over die combi Smuldier/Meradog.
Misschien de Flokken met Pens, of de Compleetversie van Smuldier, of Meradog brokken met twee of drie dagen per week Smuldier. Of misschien wel alleen Brokken.
Zij heeft hele goede ervaringen met Meradog en daar zitten ook geen kunstmatige toevoegingen in.
Ik denk dat ik de Cavom maar niet ga houden. Het is toch wel een erg zware brok en hij heeft dat misschien wel helemaal niet nodig. Die zachte poep steeds zit me ook een beetje dwars.

Als je wilt gaan mengen kan je beter op een geperste brok blijven, maar wat ik hierboven ook al zei, minder voeren van deze brok doet al heel veel.

- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Een castratie leidt niet binnen 5 weken tot een dikkere hond, dus daar kan het niet aan liggen.
Wel kan het zijn dat je hond nog steeds aan het wennen is aan het voer.
5 weken iets geven is nog niet zo lang. Ik zou nog even doorgaan, totdat je een maand of 2,5 a 3 verder bent.
Je zou het in de loop van de weken wel iets beter moeten zien worden.
En inderdaad, geperste brok moet je veel minder van geven dan van geëxpandeerde brok.
Afwisselen met maaltijden vers vlees compleet is altijd goed.
5 weken iets geven is nog niet zo lang. Ik zou nog even doorgaan, totdat je een maand of 2,5 a 3 verder bent.
En inderdaad, geperste brok moet je veel minder van geven dan van geëxpandeerde brok.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
-
- Actief
Als je over een bepaalde voeding al je twijfels hebt,dan zou ik geen 2,5 Ã 3 maanden blijven proberen of het heel misschien toch nog aanslaat.Ik probeerde ook wel eens wat en meestal heb je toch wel snel in de gaten dat het niet helemaal lekker valt bij je hond.En als je niet aan een bepaald merk gebonden bent dan moet je er niet moeilijk over doen en gewoon wat anders proberen.Roelfien schreef:Een castratie leidt niet binnen 5 weken tot een dikkere hond, dus daar kan het niet aan liggen.
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ja, kan ook. Maar je moet wel het gevoel hebben dat de hond ook daadwerkelijk de kans heeft gehad om te wennen aan het voer.
Het afwisselen met versvlees is dan ook een goede manier om de kleine problemen zoals het graseten en ietwat dunnere ontlasting tegen te gaan.
Elke paar weken iets anders voeren schiet gewoon niet op en is zelfs slecht voor je hond, zeker als een brokkenhond niet gewend is om afwisselend eten te krijgen. Mijn honden staan het merendeel van hun voeding op versvlees en een paar BARF dagen, met een ontbijtje en een enkele maaltijd brokken, ook geperst overigens, maar dan Farmfood.
Zij kunnen heel goed tegen wisselend voer. Maar dat konden ze vroeger ook niet toen ze alleen maar brokken kregen. Met het regelmatig wisselen van brok en overstappen tussen geëxpandeerd en geperst en weer terug kan je zelfs de darmflora zo van streek brengen dat je hond er darmontstekingen aan over houdt.
Vandaar dat je naar mijn mening altijd beter even iets langer door kan gaan met het voer proberen. Cavom staat net als Farmfood gewoon goed aangeschreven, het is geen rotzooi. Dus het zou mooi zijn als er niet terug gegaan hoeft te worden naar een inferieur merk. Zeker met de risico's die al die wisselingen kunnen geven op de darmen.
Het afwisselen met versvlees is dan ook een goede manier om de kleine problemen zoals het graseten en ietwat dunnere ontlasting tegen te gaan.
Elke paar weken iets anders voeren schiet gewoon niet op en is zelfs slecht voor je hond, zeker als een brokkenhond niet gewend is om afwisselend eten te krijgen. Mijn honden staan het merendeel van hun voeding op versvlees en een paar BARF dagen, met een ontbijtje en een enkele maaltijd brokken, ook geperst overigens, maar dan Farmfood.
Zij kunnen heel goed tegen wisselend voer. Maar dat konden ze vroeger ook niet toen ze alleen maar brokken kregen. Met het regelmatig wisselen van brok en overstappen tussen geëxpandeerd en geperst en weer terug kan je zelfs de darmflora zo van streek brengen dat je hond er darmontstekingen aan over houdt.
Vandaar dat je naar mijn mening altijd beter even iets langer door kan gaan met het voer proberen. Cavom staat net als Farmfood gewoon goed aangeschreven, het is geen rotzooi. Dus het zou mooi zijn als er niet terug gegaan hoeft te worden naar een inferieur merk. Zeker met de risico's die al die wisselingen kunnen geven op de darmen.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
-
- Actief
-
- Zeer actief
-
- Actief
Oh, dat wist ik niet...Sjiel schreef:Honden krijgen ook slappenontlasting als ze teveeel eten krijgen. Niet alle voedingsstoffen wordenopgenomen in de dunne darm en in de dikke darm wordt het een bacterie feestmaaltijd.
Werkt dat nog na eigenlijk? Want nu voer ik hem een week minder, maar hij heeft nog steeds zeker 1 slappe drol per dag zegmaar.
- Scooby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse dog
- Contacteer:
Hoi Lynn,Lynn schreef:Ik denk dat ik de Cavom maar niet ga houden. Het is toch wel een erg zware brok en hij heeft dat misschien wel helemaal niet nodig. Die zachte poep steeds zit me ook een beetje dwars.
Het kan ook zijn dat je je hond gewoon te veel Cavom geeft. Daar raken ze ook van aan de diarree.
Groetjes, Karen
Duitse doggen 'Uut Sutfene'
Duitse doggen 'Uut Sutfene'