Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jammer

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

scooby doo schreef:dus bv bij het springwerk : hond springt netjes *click* en bijtworstje ??

en als de hond niet goed springt ?

domme vraag maar hoe ^pak je dat dan aan
Dan click je dus niet. Pas als de hond weer héél iets beter springt, dan click je. Voor een volgende click moet hij eerst nog weer iets beter springen. De hond zal op een gegeven moment, als hij de clicker kent, zelf gaan denken hoe hij die click kan verdienen en daar zelf naar 'op zoek' gaan. Uiteindelijk kun je hem op die manier exact zo laten springen als je zelf graag wilt. Belonen in kleine stapjes dus.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:oke dan heb ik dat verkeerd begrepen. Maar waarom een clicker als je je stem hebt dan?
Ten eerste kun je met je stem nooit zo exact timen als met een clicker. (De beloning moet namelijk om het gewenste effect te hebben, binnen 1 seconde gegeven worden en dat lukt je zonder clicker nooit).
Ten tweede klinkt een clicker altijd hetzelfde en je stem wordt beinvloed door je gemoedstoestand en daar zijn honden heel gevoelig voor.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:dat zou kunnen idd. Maar een 'goedzo' en meteen balletje heeft dan toch hetzelfde effect?
Nee, want je kunt 'goed zo' wel op honderd verschillende manier zeggen en een click klinkt altijd hetzelfde.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:ja dat vind ik dus wel, als niemand met een clicker traint is er dus al niemand waar je hem van kan lenen.
Eerlijk gezegd, vind ik dit wel een hele suffe beredenering waarom je niet met een clicker zou willen trainen. Als het dáár vanaf zou moeten hangen...?!
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Scooby schreef:
scooby doo schreef:dus bv bij het springwerk : hond springt netjes *click* en bijtworstje ??

en als de hond niet goed springt ?

domme vraag maar hoe ^pak je dat dan aan
Dan click je dus niet. Pas als de hond weer héél iets beter springt, dan click je. Voor een volgende click moet hij eerst nog weer iets beter springen. De hond zal op een gegeven moment, als hij de clicker kent, zelf gaan denken hoe hij die click kan verdienen en daar zelf naar 'op zoek' gaan. Uiteindelijk kun je hem op die manier exact zo laten springen als je zelf graag wilt. Belonen in kleine stapjes dus.
Juist dat zelf op zoek gaan is wel iets wat de honden moeten leren en dat gaat bij sommige honden een stuk sneller als bij andere . Ik heb bij mijn honden erg veel aan het duizend en 1 dingen met een doos gehad. Dat duurde even maar toen ze het door hadden was het hek van de dam. :mrgreen:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:oke, volgende probleem dat ik kan verzinnen :mrgreen: Wij trainen met zo'n 6 personen tegelijk apel. Ik moet er toch niet aan denken dat iedereen tegelijk staat te clickeren, snapt die hond helemaal niet meer waar het vandaan komt en voor wie het is. De stem is persoonlijk, herkenbaar voor de hond.
Hoe dacht je dat het er in clickerlessen aan toe gaat dan? Iedere clicker klinkt anders en de hond weet heel goed welke click van de baas is. Een clicker is wat dat betreft net zo persoonlijk als een stem.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Ragverp schreef:
Scooby schreef:
Inge schreef:Maar het is tot op heden nog niemand gelukt om enkel en alleen met de clicker te werken, wel zijn er een aantal tophonden (in de IPO) afgericht met een combinatie van clicker en teletact.
Dat vind ik wel een héle bijzondere combinatie, eerlijk gezegd! :denken:
Waarom ? volgens mij kan dat prima naast elkaar bestaan.
Omdat werken met een clicker een positieve trainingsmethode is en ik een TT verre van positief vind. Ik vind niet dat je tegelijkertijd met een clicker en met correcties kunt werken. Je kiest voor de methode: clickeren. Daar horen geen correcties bij.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Angel-eyes schreef:
Scooby schreef:
Angel-eyes schreef:En een clicker is ook best leuk, al vind ik het niks, ik leer ze liever met mens-hond contact iets, maar ik heb ook geen ipo of knpv hond dus dan is dat helemaal wat soepeler zeg maar.
Hoi,

Wat is er geen mens-hond contact aan een clicker?

Die clicker.
Je bent op dat moment toch met je hond bezig?!
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Ragverp schreef:
Scooby schreef:
Inge schreef:Maar het is tot op heden nog niemand gelukt om enkel en alleen met de clicker te werken, wel zijn er een aantal tophonden (in de IPO) afgericht met een combinatie van clicker en teletact.
Dat vind ik wel een héle bijzondere combinatie, eerlijk gezegd! :denken:
Waarom ? volgens mij kan dat prima naast elkaar bestaan.
Omdat werken met een clicker een positieve trainingsmethode is en ik een TT verre van positief vind. Ik vind niet dat je tegelijkertijd met een clicker en met correcties kunt werken. Je kiest voor de methode: clickeren. Daar horen geen correcties bij.
Ik begrijp het wel. Maar feit is wel dat het naast elkaar gebruikt word en ook nog is erg goede resultaten oplevert.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Ragverp schreef:Ik begrijp het wel. Maar feit is wel dat het naast elkaar gebruikt word en ook nog is erg goede resultaten oplevert.
Tja, alleen een TT of een prikband levert toch ook de voor die mensen gewenste resultaten op? :roll:
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

malinois schreef:
qyan schreef:(maar weet het nog steeds niet zeker natuurlijk)
ga dat dan eens uitzoeken :pffff: :mrgreen:
Als je dat eens lekker zelf uit gaat zoeken :pffff: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door qyan op 23 aug 2005 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
Ragverp schreef:Ik begrijp het wel. Maar feit is wel dat het naast elkaar gebruikt word en ook nog is erg goede resultaten oplevert.
Tja, alleen een TT of een prikband levert toch ook de voor die mensen gewenste resultaten op? :roll:[/]

Blijkbaar niet anders zouden ze niet ook de clicker gebruiken
:roll:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Ragverp schreef:
Scooby schreef:
Tja, alleen een TT of een prikband levert toch ook de voor die mensen gewenste resultaten op? :roll:[/]

Blijkbaar niet anders zouden ze niet ook de clicker gebruiken
:roll:
Ik doelde op de mensen die alleen maar met een TT of prikband werken en niet die die ook een clicker gebruiken.
qyan

Scooby schreef:
Tja, alleen een TT of een prikband levert toch ook de voor die mensen gewenste resultaten op? :roll:
Vast wel, maar met de clicker kan je je hond, ondanks gebruik van TT, prikker of slipketting toch weer sneller en gerichter belonen lijkt mij dan alleen met je stem of het gooien van een bal.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

qyan schreef:
Scooby schreef:
Vast wel, maar met de clicker kan je je hond, ondanks gebruik van TT, prikker of slipketting toch weer sneller en gerichter belonen lijkt mij dan alleen met je stem of het gooien van een bal.
Ja, mijn idee, hoor. Maar wat moeten die TT, prikband of slipketting er dan nog bij, vraag ik me dan af?!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Scooby schreef: Wanneer je hetzelfde effect met een clicker voor elkaar zou krijgen, presteert de hond beter, omdat het hem wat oplevert. De intrinsieke motivatie van de hond is dan dus vele malen hoger dan wanneer de hond bezig is een correctie te vermijden.
hij gaat toch om te winnen? Hij krijgt de mouw als beloning. Hetzelfde principe. Als de hond mag kiezen tussen een balletje, worst of de mouw zullen de meeste kiezen voor de mouw als beloning!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
malinois schreef:ja dat vind ik dus wel, als niemand met een clicker traint is er dus al niemand waar je hem van kan lenen.
Eerlijk gezegd, vind ik dit wel een hele suffe beredenering waarom je niet met een clicker zou willen trainen. Als het dáár vanaf zou moeten hangen...?!
nee daar hangt het niet alleen van af, ik vind stem-balletje in dat geval gewoon een makkelijkere beloning. En het werkt, waarom zou je dan een clicker gebruiken? Daarnaast kan ik het nog steeds niet bevatten dat als er 6 mensen op het veld staan te clickeren op elk moment, de hond kan weten dat die specefieke click voor hem is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
malinois schreef:oke, volgende probleem dat ik kan verzinnen :mrgreen: Wij trainen met zo'n 6 personen tegelijk apel. Ik moet er toch niet aan denken dat iedereen tegelijk staat te clickeren, snapt die hond helemaal niet meer waar het vandaan komt en voor wie het is. De stem is persoonlijk, herkenbaar voor de hond.
Hoe dacht je dat het er in clickerlessen aan toe gaat dan? Iedere clicker klinkt anders en de hond weet heel goed welke click van de baas is. Een clicker is wat dat betreft net zo persoonlijk als een stem.
dus die dingen die je in elke dierenwinkel kan kopen klinken allemaal anders? :denken: Voor mij klinken ze allemaal hetzelfde maar het zou inderdaad kunnen maar dat vraag ik me dus af of ze daadwerkelijk allemaal anders klinken.
Afbeelding
qyan

malinois schreef:
Scooby schreef:
dus die dingen die je in elke dierenwinkel kan kopen klinken allemaal anders? :denken: Voor mij klinken ze allemaal hetzelfde maar het zou inderdaad kunnen maar dat vraag ik me dus af of ze daadwerkelijk allemaal anders klinken.
het gehoor van honden is nu eenmaal beter als ons gehoor :pffff: :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:nee daar hangt het niet alleen van af, ik vind stem-balletje in dat geval gewoon een makkelijkere beloning. En het werkt, waarom zou je dan een clicker gebruiken? Daarnaast kan ik het nog steeds niet bevatten dat als er 6 mensen op het veld staan te clickeren op elk moment, de hond kan weten dat die specefieke click voor hem is.
Tja, de 'gewone' G&G-training werkt ook, toch ben ik overgestapt op de clicker. Als je altijd maar vastgeroest blijft in oude gewoontes, kom je ook niet verder, denk ik.
Jammer, dat je niet gelooft dat er tijdens de GG-trainingen met de clicker toch echt 6-8 mensen op het veld staan met een clicker en dat de hond feilloos weet welke click voor hem is. Hij herkent je stem toch ook? Voor zo'n fijngevoelog gehoor als de hond heeft, zijn al die clickers ook prima van elkaar te onderscheiden, hoor. (Dat kun je als mens zelfs horen!)
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

malinois schreef:dus die dingen die je in elke dierenwinkel kan kopen klinken allemaal anders?
Ja,die klinken allemaal anders :mrgreen:
Daarbij komt ook nog dat de éne persoon anders clickt dan de andere,dus een hond hoort het verschil wel.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Ik vind de clicker een goede uitvinding en denk dat hij ook best goed werkt als je bijvoorbeeld de puntjes op de i wilt zetten. Ikzelf vind het niet prettig trainen en kies toch voor mijn stem en een primaire beloning.

Over de rest van dit topic. Ik kan goed begrijpen wat dober vriendin bedoeld en kan daar ook inkomen. Ik vind het soms ook erg vervelend te moeten verdedigen waar je zelf geen controle over hebt. Hoe andere mensen gedragen daar kan ik niets aan doen. Het gebruik van hulpmiddelen vind een verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Ik heb ook een kennel. Als ik weg ben dan zit mijn mechelaar daar ook in. Ben ik dan een dierenbeul. Dacht het niet want als wij thuis zijn ligt zij net zo goed op de bank. Ik ben zeker niet tegen correcties maar er is een groot verschil tussen een normale correctie en het afranselen van een hond. Hetgeen waar ik moe van wordt is dat ik mezelf moet gaan lopen verantwoorden dat ik mijn honden corrigeer, dat wat ik doe verkeerd is!

Het is een keuze in omgang met mijn hond. Mijn hond wordt niet mishandeld en kwijnt niet weg in een kennel. Dus waarom zou ik daar verantwoording over moeten afleggen.

Ik vind het jammer dat er al gelijk weer met moder naar elkaar gegooid wordt. Blijkbaar worden sommige mensen het nooit eens. Dat hoort geen reden tot schelden en denigreren te zijn.
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Scooby schreef:
Angel-eyes schreef:
Scooby schreef:
Angel-eyes schreef:En een clicker is ook best leuk, al vind ik het niks, ik leer ze liever met mens-hond contact iets, maar ik heb ook geen ipo of knpv hond dus dan is dat helemaal wat soepeler zeg maar.
Hoi,

Wat is er geen mens-hond contact aan een clicker?

Die clicker.
Je bent op dat moment toch met je hond bezig?!

Maar niet zoals ik het wil, leuk dat het kan hoor, maar ik hou niet van al die spelendingetjes om een hond een trucje te leren.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Angel-eyes schreef:
Maar niet zoals ik het wil, leuk dat het kan hoor, maar ik hou niet van al die spelendingetjes om een hond een trucje te leren.
Het lijkt wat op een knopje drukken en dan doet hij dat. Maar het werkt hetzelfde als op een andere manier trainen met je hond. Alleen is het gemakkelijker om precies te timen dan met voer. Dat zie ik ook op cursus, want op het moment dat de hond weer omhooggaat bij een zit wordt het voertje er pas ingepropt, dat is net een fractie te laat.

Ik vind de clicker lastig want ik heb dan maar een hand vrij, dus ik klik met mijn tong en beloon daarna en op afstand maak ik dit :ok: gebaar en dan komt ze de beloning halen. Dat kan net zo precies als met een clicker en vind ik gemakkelijker werken. Ik heb ook iets puur gevoelsmatigs tegen die mechanische click. Maar dat is een tik van mij hoor. Een van de vele
:mrgreen:

Anne
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Scooby schreef:
malinois schreef:nee daar hangt het niet alleen van af, ik vind stem-balletje in dat geval gewoon een makkelijkere beloning. En het werkt, waarom zou je dan een clicker gebruiken? Daarnaast kan ik het nog steeds niet bevatten dat als er 6 mensen op het veld staan te clickeren op elk moment, de hond kan weten dat die specefieke click voor hem is.
Tja, de 'gewone' G&G-training werkt ook, toch ben ik overgestapt op de clicker. Als je altijd maar vastgeroest blijft in oude gewoontes, kom je ook niet verder, denk ik.
Jammer, dat je niet gelooft dat er tijdens de GG-trainingen met de clicker toch echt 6-8 mensen op het veld staan met een clicker en dat de hond feilloos weet welke click voor hem is. Hij herkent je stem toch ook? Voor zo'n fijngevoelog gehoor als de hond heeft, zijn al die clickers ook prima van elkaar te onderscheiden, hoor. (Dat kun je als mens zelfs horen!)
Maar met G&G doet iedereen hetzelfde op het moment toch? Dus iedereen is met dezelfde oefening bezig? Tenminste dat is wat ik over het algemeen gezien heb. Met het IPO-apel is ieder voor zich bezig dus de een is aan het vooruitsturen de ander is aan het apporten een derde is aan het volgen... is het dan niet lastig voor de hond om zich te concentreren op dat clickje van de baas?
Heb echt geen idee hoor.. maar dat lijkt me zo lastig.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:
malinois schreef:dus die dingen die je in elke dierenwinkel kan kopen klinken allemaal anders?
Ja,die klinken allemaal anders :mrgreen:
Daarbij komt ook nog dat de éne persoon anders clickt dan de andere,dus een hond hoort het verschil wel.
kijk eindelijk een duidelijk antwoord :mrgreen:
dat wilde ik even weten
Afbeelding
visaton
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Hollandse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door visaton »

Ca Cajuina schreef:Ik vind de clicker een goede uitvinding en denk dat hij ook best goed werkt als je bijvoorbeeld de puntjes op de i wilt zetten. Ikzelf vind het niet prettig trainen en kies toch voor mijn stem en een primaire beloning.

Over de rest van dit topic. Ik kan goed begrijpen wat dober vriendin bedoeld en kan daar ook inkomen. Ik vind het soms ook erg vervelend te moeten verdedigen waar je zelf geen controle over hebt. Hoe andere mensen gedragen daar kan ik niets aan doen. Het gebruik van hulpmiddelen vind een verantwoordelijkheid van de eigenaar.

Ik heb ook een kennel. Als ik weg ben dan zit mijn mechelaar daar ook in. Ben ik dan een dierenbeul. Dacht het niet want als wij thuis zijn ligt zij net zo goed op de bank. Ik ben zeker niet tegen correcties maar er is een groot verschil tussen een normale correctie en het afranselen van een hond. Hetgeen waar ik moe van wordt is dat ik mezelf moet gaan lopen verantwoorden dat ik mijn honden corrigeer, dat wat ik doe verkeerd is!

Het is een keuze in omgang met mijn hond. Mijn hond wordt niet mishandeld en kwijnt niet weg in een kennel. Dus waarom zou ik daar verantwoording over moeten afleggen.

Ik vind het jammer dat er al gelijk weer met moder naar elkaar gegooid wordt. Blijkbaar worden sommige mensen het nooit eens. Dat hoort geen reden tot schelden en denigreren te zijn.
Ik heb zelf geen ervaring met de clicker, en als men zegt dat je er een heel end mee kan komen (ook in de knpv) dan zal ik dat niet als onzin afdoen, dat kan ik ook niet, ik heb er immers geen ervaring mee zoals ik al zei.Als je zegt dat je met alleen de clicker een hond kan africhten tot een goede betrouwbare en inzetbare politiehond dan is dat onzin.

Ik vraag me ook af waarom er zoveel weerstand is om een hond buiten in een (degelijke) kennel te houden.Daar is helemaal niets mis mee, tenzij het hondje er zelden uitkomt.En zeker komt dat voor, maar wat ook voor komt is dat “huishondjesâ€
Afbeelding

Ervaring is de naam die we geven aan de optelsom van onze fouten.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

visaton schreef:Corrigeren is overigens iets heel anders dan het mishandelen van een hond.
Maak je nu een verschil tussen geestelijk en lichamelijk mishandelen?
AfbeeldingAfbeelding
visaton
Actief
Mijn ras(sen): Kruising Hollandse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door visaton »

bram en thijs schreef:
visaton schreef:Corrigeren is overigens iets heel anders dan het mishandelen van een hond.
wat is volgens jou "geestelijke" mishandeling
Afbeelding

Ervaring is de naam die we geven aan de optelsom van onze fouten.
bram en thijs
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door bram en thijs »

visaton schreef:
bram en thijs schreef:
wat is volgens jou "geestelijke" mishandeling
Honden doelbewust geestelijk afbreken om datgene gedaan te krijgen wat gewenst is.
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”