Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gaan we weer. Kind/hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

chrico
Zeer actief

Gaan we weer. Kind/hond

Ongelezen bericht door chrico »

Maar dan van de andere kant gezien.
Mijn kinderen willen met de honden op school. Hartstikke leuk zou je zeggen en ook goed om onder begeleiding met honden om te gaan.
Okee jongens vertel op, dit is het aanbod, wat zou je willen.
Hananne wil de basiscursus gaan doen en daarna behendigheid. Chinook wil basis doen en daarna flyball.
Dan ga je bellen naar scholen in de omgeving en wat denk je, nergens kan je naartoe als kind en hond zijnde :denken:
Maar wel her en der op website`s vertellen hoe belangrijk het is dat kinderen op de juiste manier met honden omgaan.

Waarom ??
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

ja jammer is dat he
net als mijn dochter die wil ook haar werk van dieren maken en zit op een school waar ze leren honden trimmen en voor hondengedragstherapeute enz enz maar een sport mogen ze er niet mee doen
ik denk dat we zelf maar wat moeten op zetten voor jongeren op de woensdag middag en de weekenden als ze klaar is met school
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Het is echt een punt dat me blijft irriteren. Er zijn zat kinderen die dat willen en ook kunnen alleen kan het niet via een hondenschool.
Zelf heb ik zoiets van, het is belangrijk dat de kinderen op de juiste manier met de honden omgaan en zoals iedere ouder denk ik wel weet is het niet handig om zelf je kind les te geven :mrgreen:
Chinook is op zijn manier goed aan het trainen met Noa om haar te laten luisteren, netjes zitten voor het oversteken, niet trekken enz enz. Maar het is toch anders dan dat ze naar school gaat en zij samen alles doorlopen.
Hananne gaat gewoon heel goed met honden om en weet ook van veel dingen af. ook voor haar is het leuk als ze verder kan komen met de honden.

Maar zefs een basiscursus is gewoon niet mogelijk.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Mijn dochter mocht het wel toen ze 12 was. Ze heeft het toen een keer van me overgenomen en de "juf" was akkoord dat zij verder met de hond trainde. Op de school waar ik zat zeiden ze dat ze in principe de grens van 13 aanhielden, maar zoals wij deden kon wel, omdat ik ingeschreven stond en mijn dochter toen een keer overnam en zij zelf konden zien of dat verstandig was ja dan nee.

Het ene kind is het andere niet.

Je hebt wel cursussen kind-hond maar dat is anders van opzet dan de gewone puppycursus en de EG.

Ik denk dat het indekken is omdat je een duidelijke grens moet stellen. Je hebt er mensen (en ook kinderen) bij helaas :roll:

Hoe oud zijn die van jou dan? Misschien kun je het ook proberen op de manier dat ik het heb gedaan. Dat ze meegaan eerst om te kijken en dat je vraagt of ze het over mogen nemen in een les. Ik zou het wel gaaf vinden een 10 jarige tussen de grote mensen. Ik weet dat er kind-hond combinaties zijn waarbij dat prima werkt.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 25 aug 2005 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Ja veel kinderen kunnen niet goed met honden omgaan en zijn nog niet consequent genoeg, dus trekken ze 1 lijn. Tis alleen wel jammer dat jou kinderen die misschien prima een cursus kunnen doen met de honden daaronder lijden....
Afbeelding
chrico
Zeer actief

metaveenendaal schreef:Hier zijn in de omgeving wel een paar scholen waar kind met hond welkom zijn

op de kc waar thea bij traint moet je minimaal 14 zijn
maar ik heb er ook gevonden 2 stuks waar het al jonger mag
mits hun de combinatie van hond kind goed vinden
Ik zou willen dat het hier in de omgeving ook was. Dat er gekeken word naar de combinatie vind ik ook redelijk normaal mits er goed gekeken word.
Wij zijn een keer met Hananne geweest samen met Milk. Toen werd er gekeken naar de combinatie zeiden ze.
Ondanks dat zij als een van de weinige een hond had die netjes aan de voet liep, alle opdrachten netjes uitvoerde vonden zij de combinatie niet goed :denken: Hond te groot, kind te klein :evil:
We hebben het toen maar opgegegeven, want dat is vechten tegen de bierkaai.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
chrico
Zeer actief

Hananne is 13 en Chinook is 7 :mrgreen:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

oei 7 jaar, ja dat gaat lastig worden....
Misschien kan je het voorstellen aan bepaalde kc's? dat ze eerst de combinatie bekijken?
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Het word bij het horen van de leeftijd al bij voorbaat weggewimpeld
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
starfleet
Erelid

chrico schreef:Hananne is 13 en Chinook is 7 :mrgreen:
Chinook lijkt me lastig worden om dat erdoor te krijgen, maar Hananne dat zou toch eigenlijk wel moeten kunnen als ze zien dat het prima gaat. Dat de hond groot is moet geen verschil maken vind ik. Ze gaan een vrouw van 1.55 m ook niet wegsturen als die met een Dog komt denk ik.

Ik heb ook gehoord van een zesjarige waar de hond beter naar luistert dan naar zijn ouders. Sommige kinderen hebben "het" gewoon.

Ik zou bij Hananne wel duidelijk maken dat jij altijd mee zal komen om eventueel in te grijpen als ze dat gerust stelt.

Anne
chrico
Zeer actief

Hananne zou met Akito gaan en Chinook wil met Noa.

Ik vertel ook dat ik er zelf ook bij ben maar toch, dan moet ik maar met ze trainen en dan mogen de kinderen kijken :denken:
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Jammer dat je zoiets niet kan vinden maar ik kan het wel een beetje begrijpen. Het ene kind is het andere niet en dan moeten ze toch een grens trekken. Misschien kunnen ze mee gaan naar de cursus en dan kunnen ze zelf de oefeningen doordeweeks thuis oefenen :19:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

ja jammer.... ik weet dat er bij ons op de kc nog plekken zijn.
Maar ja als ze het geen kans willen geven...
Afbeelding
starfleet
Erelid

chrico schreef:Hananne zou met Akito gaan en Chinook wil met Noa.

Ik vertel ook dat ik er zelf ook bij ben maar toch, dan moet ik maar met ze trainen en dan mogen de kinderen kijken :denken:
Voor Hananne een school vinden waar ze met Akito kan gaan trainen zou eigenlijk niet zo moeilijk moeten zijn. Zeker als je uitlegt dat de kinderen zijn opgegroeid met fikse honden.

Anne
dogluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): De Duitse Dog

Ongelezen bericht door dogluna »

Ik vind het met 13 jaar moet het zeker gaan,met 7 jaar vind ik zelf ook wel erg jong.
Ik denk dat er voor die leeftijd speciale cursussen in het leven geroepen moet worden.
Afbeelding

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Is inderdaad erg moeilijk om daar een school voor te vinden, jammer idd.
Ik train op zaterdag met Chello bij een KC en daar heb ik ook nog nooit kinderen zien lopen in de groepen.
Ik weet trouwens ook niet of ik het wel 'leuk' zou vinden als er kinderen in de groep zouden zitten waar ik in train, ze vragen toch een boel aandacht en het blijven wel kinderen die niet alitjd maar doen wat er gezegd wordt, zeker als er meerdere kinderen in een volwassen groep zouden zitten, kinderen nemen dat toch vaak niet zo serieus; lachen, gek doen e.d. Ik zou dat niet prettig vinden om daar dan tussen te moeten lopen omdat ik wel serieus bezig wil zijn.
Kijk als de kinderen serieus meedoen en zich 'gedragen' heb ik er geen probleem mee.

Ik denk dat een hondenschool dan het beste speciale kindergroeptijden zou moeten hebben, dus alleen kids in een groep en dan kids die wel serieus ermee bezig willen zijn.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Ik denk dat het ongelukken voorkomt, een kind kan fiesiek/psiegies niet de baas van de hond zijn. Beetje vervelend als kinderen dat gaan verwachten en proberen af te dwingen en gecorrigeerd worden door een hond.
Delleftijdsgrens ligt ergens rond de 15 jaar ofzo :19:
weg gehaald zit een virus in
Bowie
Actief

Ongelezen bericht door Bowie »

Ik denk dat het ook veelal te maken heeft met de didactische vaardigheden van de meeste instructeurs, die hebben vaak al moeite met dingen uitleggen aan volwassenen.
Dat was bij ons op de club een punt, er was niemand die het aandurfde....
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
annemie
Zeer actief

Ongelezen bericht door annemie »

Ik denk dat het voor de lesgevers ook niet evident is om aan kinderen les te geven, die vragen toch een andere aanpak. Heb je al voorgesteld dat jij of je man zelf meelopen met de cursus? Anders zoek je iemand die privéles wil geven.
Ik weet in België enkele organisaties die hondenkampen organiseren, misschien leuk voor volgende zomer.
groetjes!Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Bij mij op de hondenschool worden kinderen tot 14 jaar ook niet toegelaten. Mijn instructrice gaf als reden op dat honden kinderen nog niet als "leider" zien.

gr.
Tamara
chrico
Zeer actief

metaveenendaal schreef:http://www.speedyhondenschool.nl/hondenschool.html

is deze niets
of mogen ze alleen kijken de kinderen :denken:
:ok: :ok: Ik moet zo even terug bellen en dan hoor ik hoe en wat. In elk geval kan Hananne hier wel meetrainen.
Stom stom stom, wij rijden hier elke dag langs en het is niet in me opgekomen om deze te bellen. (denk dat dat ook komt omdat ik naar scholen keek waar ook behendigheid en flyball gedaan word.
In elk geval kan zij de basis mee gaan doen.
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Ik was 11 toen ik met Raya begon te trainen en 14 toen ik met Yis begon. In België worden hier volgens mij minder problemen rond gemaakt. Bij ons zie je vaak kinderen van die leeftijd (en jonger).
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Bowie
Actief

Ongelezen bericht door Bowie »

Bij ons op de club keken we altijd naar hoe serieus een kind is.
Dus het niet echt leeftijdafhankelijk maken.
Er liepen 'koters' van 16 bij die van pa en moe MOESTEN trainen, nou dat werkt dus echt niet, die luisteren niet, doen ongemotiveerd en hebben lak aan hetgeen hun hond uitvreet.
Maar sommige kids van pak em beet 10 jaar kunnen hartstikke serieus zijn, dus eigenlijk zou het gewoon moeten kunnen.
Maargoed, dat weten de meeste van ons wel :wink:
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

op de kc in nijmegen mag het vanaf je 14e
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik vind het niet raar dat iemand van 7 niet mag komen trainen. Een kind vergt een hele andere aanpak dan een volwassen iemand. Je bent daar veel meer tijd aan kwijt. Dat is niet te doen als je nog een groep cursisten hebt staan.
Ik was zelf 13 toen ik begon en dat vond ik ook een mooie leeftijd. Misschien iets jonger maar veel ook niet. En wel met een hond die hun niet omver trekt want dat lijkt me wel handig :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Wij hanteren geen strikte leeftijdsgrens. Wel hebben we de regel dat bij kinderen jonger dan 14 jaar altijd één van de ouders op het veld aanwezig is tijdens de les. Mocht het om wat voor reden dan ook niet gaan kan de ouder het overnemen.
Verder spreken we bij aanvang van de cursus af dat de instructeur de eerste lessen de kind-hond combinatie beoordeelt. Mocht de instructeur van mening zijn dat het niet verantwoord is dat de kind-hond combinatie verder traint dan moet één van de ouders het overnemen. Maar dit is nog vrijwel nooit voorgekomen.

Ik vind het een stukje struisvogelpolitiek van hondenscholen om kinderen te weigeren. Het klopt inderdaad dat een kind jonger dan pak-um-beet 12 jaar fysiek en mentaal nog niet boven de hond staat, maar je weet dat datzelfde kind doordeweek toch diezelfde hond uitlaat. Dan heb ik liever dat ik ze op zaterdagochtend uitleg kan geven over hoe ze dat het beste kunnen doen.

Wat betreft het "anders" les moeten geven aan kinderen dan aan ouderen ben ik het gedeeltelijk mee eens. Tuurlijk kinderen vergen een andere aanpak dan volwassenen. Van de andere kant zit er ook veel verschil tussen de manier van leren van verschillende volwassenen. Iedere combinatie is uniek en ik vind dat de kracht van een hondenschool / instructeur zit in het vermogen om de lesmethode aan te passen aan de individuele wensen en mogelijkheden van de cursisten (binnen de mogelijkheden die je hebt in een groep).

Ik heb een tijdje geleden een klein meisje van 9 jaar in mijn groep gehad. Aan de andere kant van het lijntje stond een beer van een Rottweiler reu. Ik had echt mijn twijfels, maar het meisje mocht het van mij in ieder geval proberen. Het kind liep de sterren van de hemel. Met haar zachte stemmetje kreeg ze alles van de hond gedaan. De hond kuste de grond waarop het kind liep. Eén les kon het meisje niet en nam de moeder de les over. Ik herkende de hond gewoon niet terug. Hij had echt totaal lak aan de volwassene die er toen aan het touwtje mee liep. Mooi voorbeeld van de relativiteit van leeftijd :wink:
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik vind het raar dat ze een leeftijdsgrens hanteren. Als instructeur moet je toch in staat zijn om iedereen te leren hoe je met een hond kan trainen? Volwassene of kind zou niet uit moeten maken.
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Ik was 12 toen ik hielp bij de puppytraining. 13 jaar toen ik GG deed met een golden van 1 van de trainsters. 14 toen ik met Nanni ging trainen, ook GG
Nu ben ik 18 en wil ik IPO gaan doen met Tuana. Daar zie je toch ook vaak al 14 jarige met de hond trainen.
Ik zie dus ook het probleem niet zo :19:
KwintenN
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door KwintenN »

Ik was 14 toen ik voor het eerst op puppycursus ging,ik heb daar eigelijk nooit een opmerking over gekregen(er was toen trouwens een meisje van 6 met een vreselijk iritante jr die om de vijf minuten het plein afrende :roll: )
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

in de KNPV heb je tegenwoordig zelfs een basis certificaat wat ook door de jeugd KNPV leden (14 tot 16) afgelegd mag worden,
daar wordt dus wel al meer gekeken naar de jeugd, want als je op je 14de op mag dan is het toch wel handig als je daarvoor al wat getraind hebt....
maar 7 is idd wel ERG jong.....
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”