Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Plassen tegen mensen aan
Moderator: moderatorteam
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Verschil van mening
Ja hoor, maar het gaat me niet om mijn gelijk te halen. Ik wil gewoon ook even een ander geluid laten horen. Ik vind het gewoon sneu voor die honden die verkeerd begrepen worden. Dat is alles. Een harde hond kan wel wat hebben. Juist die zachte honden raken er van in de war. Voor hun ben ik in de pen geklommen.
Oke?
Oke?
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
-
chrico
- Zeer actief
Re: Laatste opmerking dan
Ik ben een zijMark-fryslan schreef:
Zoals Chrico even terug reageerde in zijn verhaal vond ik wel interessant. Ik Kreeg een beeld van een overheersend en dominant iemand voor me toen ik zijn krachtige tekst las. Kan me goed voorstellen dat honden dit perfect aanvoelen en uit voorzorg maar alvast wat urine laten lopen om de rollen nog eventjes goed te bevestigen. Voorkomen is immers beter dan genezen. Duidelijkheid is alles heeft de hond mischien wel gedacht.
Groetjes mark
Waar ik benieuwd naar ben is , hoe heb je je dat beeld kunnen vormen?
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Kwam op mij nogal standvastig over. Puur gevoel en interpretatie. Tekst via internet kan heel fout overkomen bij de ontvanger omdat je de persoon niet ziet. Je mist veel signalen.Lekker verwarrend zo de antwoorden maar ik ben vanmening dat zoals jij het verteld er toch zeker wel een markeervorm aan vast zit en hoe je dat wil zien, dat is aan jou.
Het was gewoon het gevoel wat me bekroop toen ik je tekst las. Soms komt iets warm over soms komt iets bot over. Bij mij kwam het bot binnen zeg maar. Maar het kan heel goed dat andere mensen daar weer heel anders tegenaan kijken.
Maar goed ik heb hier wel genoeg gezegd hierover.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
-
Marja
- Zeer actief
Misschien was het in Stapper zijn geval een vorm van protest dan?
Hij vond het echt heel vreselijk op de training.
Mijn instructrice had zelf ook een Landseer dus die deed het voorkomen dat ze ALLES over Stapper wist en ik niets.
Ze haalde hem ook altijd uit de groep om als vb te dienen, Stapper was als de dood voor haar.
Er werd dan ook vreselijk gerukt aan de slipketting als hij niet DIREKT deed wat zij zei.
Als ze hem dan terug bracht bij mij dan was het eerste wat hij deed tegen mij aan piesen
Misschien was ie boos op mij omdat ik hem niet beschermde (terecht dan)
Ps wat een raar advies van een hondenschool om je hond op zijn rug te gooien, daar ben ik echt heel erg tegen!
Mijn instructrice had zelf ook een Landseer dus die deed het voorkomen dat ze ALLES over Stapper wist en ik niets.
Ze haalde hem ook altijd uit de groep om als vb te dienen, Stapper was als de dood voor haar.
Er werd dan ook vreselijk gerukt aan de slipketting als hij niet DIREKT deed wat zij zei.
Als ze hem dan terug bracht bij mij dan was het eerste wat hij deed tegen mij aan piesen
Ps wat een raar advies van een hondenschool om je hond op zijn rug te gooien, daar ben ik echt heel erg tegen!
groetjes Marja Zara en Stapper

-
Marja
- Zeer actief
Volgens mij wil hij dat helemaal niet hoor, hij probeert uit te leggen dat er meerdere antwoorden op 1 probleem zijn.Inge O schreef:ben ik nu de enige die vind dat je wel heel erg doordraaft in dit topicMark-fryslan schreef:Nogmaals ik ben er niet bij geweest dus ik heb geen idee van zijn verdere houding, stand van staart, oren enz. Dat de andere honden weinig aandacht voor jou honden hadden geeft wel aan dat ze dominant waren over jou hond. Ze negeerde je hond min of meer begrijp ik uit je verhaal. Jouw hond is vriendelijk naar andere honden. Hij stelt zich dus niet erg overheersend op. Gelukkig maar.
Zoals Chrico even terug reageerde in zijn verhaal vond ik wel interessant. Ik Kreeg een beeld van een overheersend en dominant iemand voor me toen ik zijn krachtige tekst las. Kan me goed voorstellen dat honden dit perfect aanvoelen en uit voorzorg maar alvast wat urine laten lopen om de rollen nog eventjes goed te bevestigen. Voorkomen is immers beter dan genezen. Duidelijkheid is alles heeft de hond mischien wel gedacht.
Tja, en dat het pootje op tillen. Bij echte wolven is dat wel heel zwart wit zo. Maar honden zijn ook geen echte wolven meer. Veel gedrag heeft geen echte functie meer of is op een vreemde manier aangepast, vervormt of door elkaar gerommeld. Dus echt heel zwart wit kun je daar niet meer omgaan volgens mij.
Maar mijn stelling blijft. Het kan allebei dus bekijk per geval goed waar je mee te maken hebt.
Groetjes mark??
tjee, een hond die z'n poot optilt om te piesen, waarom wil je daar nu persé een bangige aktie van maken?
Ik vind er wel wat inzitten

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ach of mark doordraaft weet ik niet, wat ik wel weet is dat onderdanigheids plassen niet is, poot optillen en tegen een mens aanpiesen...dat is puur een dominante handeling, wat dus niet wil zeggen dat de hond ook een dominerende hond is, maar de handeling is het wel en hij zal er wel iets mee bedoelen, maar die geintjes mag hij dan mooi uit zijn hoofd laten, en ik accepteer het ook niet van mijn reuen...Marja schreef:Volgens mij wil hij dat helemaal niet hoor, hij probeert uit te leggen dat er meerdere antwoorden op 1 probleem zijn.Inge O schreef:ben ik nu de enige die vind dat je wel heel erg doordraaft in dit topicMark-fryslan schreef:Nogmaals ik ben er niet bij geweest dus ik heb geen idee van zijn verdere houding, stand van staart, oren enz. Dat de andere honden weinig aandacht voor jou honden hadden geeft wel aan dat ze dominant waren over jou hond. Ze negeerde je hond min of meer begrijp ik uit je verhaal. Jouw hond is vriendelijk naar andere honden. Hij stelt zich dus niet erg overheersend op. Gelukkig maar.
Tja, en dat het pootje op tillen. Bij echte wolven is dat wel heel zwart wit zo. Maar honden zijn ook geen echte wolven meer. Veel gedrag heeft geen echte functie meer of is op een vreemde manier aangepast, vervormt of door elkaar gerommeld. Dus echt heel zwart wit kun je daar niet meer omgaan volgens mij.
Maar mijn stelling blijft. Het kan allebei dus bekijk per geval goed waar je mee te maken hebt.
Groetjes mark??
tjee, een hond die z'n poot optilt om te piesen, waarom wil je daar nu persé een bangige aktie van maken?
-
Marja
- Zeer actief
Goed uitgelgd!yamie schreef:ach of mark doordraaft weet ik niet, wat ik wel weet is dat onderdanigheids plassen niet is, poot optillen en tegen een mens aanpiesen...dat is puur een dominante handeling, wat dus niet wil zeggen dat de hond ook een dominerende hond is, maar de handeling is het wel en hij zal er wel iets mee bedoelen, maar die geintjes mag hij dan mooi uit zijn hoofd laten, en ik accepteer het ook niet van mijn reuen...Marja schreef:Volgens mij wil hij dat helemaal niet hoor, hij probeert uit te leggen dat er meerdere antwoorden op 1 probleem zijn.Inge O schreef:ben ik nu de enige die vind dat je wel heel erg doordraaft in dit topicMark-fryslan schreef:Nogmaals ik ben er niet bij geweest dus ik heb geen idee van zijn verdere houding, stand van staart, oren enz. Dat de andere honden weinig aandacht voor jou honden hadden geeft wel aan dat ze dominant waren over jou hond. Ze negeerde je hond min of meer begrijp ik uit je verhaal. Jouw hond is vriendelijk naar andere honden. Hij stelt zich dus niet erg overheersend op. Gelukkig maar.
Groetjes mark??
Ik zou het in principe ook niet accepteren, maar ik wou destijds Stapper er niet voor straffen.
Ik begreep niet waarom hij het deed, kan de trainster honderd keer zeggen, geef hem op zijn flikker want hij doet dominant!
maar als ik dat gevoel niet heb dan wil ik het eerst begrijpen en dan zelf uitmaken of er op zijn flikker moet worden gegeven of niet

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
dat snap ik, maar als ik zeg ik accepteer het niet, wil niet zeggen dat ik een hond echt op zijn flikker geef... je past je manier van handelen aan aan wat bij die hond past... ik zou het bij stapper dan eerder onder een soort van oversprong gedrag plaatsen ( hoewel dat dus ook niet compleet passend is maar oke) het niet zo goed weten wat te doen... het eerst ff terug pakken naar iets wat hij zelf in de hand heeft, in die trant... dit mag je ook niet accepteren.. maar je xiet dit ook wel aankomen, ws had je dit op de cursus ook kunnen zien aankomen, hij trok echt niet in 3 seconden zijn poot op en pieste, dus dan het gedrag voor zijn en zeggenn, nee zeg kerel, dat gebeurt hier niet...Marja schreef:Goed uitgelgd!yamie schreef:ach of mark doordraaft weet ik niet, wat ik wel weet is dat onderdanigheids plassen niet is, poot optillen en tegen een mens aanpiesen...dat is puur een dominante handeling, wat dus niet wil zeggen dat de hond ook een dominerende hond is, maar de handeling is het wel en hij zal er wel iets mee bedoelen, maar die geintjes mag hij dan mooi uit zijn hoofd laten, en ik accepteer het ook niet van mijn reuen...Marja schreef:Volgens mij wil hij dat helemaal niet hoor, hij probeert uit te leggen dat er meerdere antwoorden op 1 probleem zijn.Inge O schreef: ben ik nu de enige die vind dat je wel heel erg doordraaft in dit topic??
Ik zou het in principe ook niet accepteren, maar ik wou destijds Stapper er niet voor straffen.
Ik begreep niet waarom hij het deed, kan de trainster honderd keer zeggen, geef hem op zijn flikker want hij doet dominant!
maar als ik dat gevoel niet heb dan wil ik het eerst begrijpen en dan zelf uitmaken of er op zijn flikker moet worden gegeven of niet
-
Marja
- Zeer actief
NU zou ik het ook zeker niet toelaten.
Maar wist ik toen veel joh! net mijn eerste hond en dan ook nog een reu en ook nog eens eentje die heel groot zou worden............
Heeeeelemaal fout vonden ze op de hondenschool
Dus de eerste lessen had ik heilig ontzag voor de trainster, die had immers ervaring met dit ras.
Gelukkig ben ik nu een stuk zekerder
Maar wist ik toen veel joh! net mijn eerste hond en dan ook nog een reu en ook nog eens eentje die heel groot zou worden............
Heeeeelemaal fout vonden ze op de hondenschool
Dus de eerste lessen had ik heilig ontzag voor de trainster, die had immers ervaring met dit ras.

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dat snap ik wel... maar ik heb het ook puur over het gedrag van de hond, of je er dus al ervaren baas, of als baas die weet hoe en wat naast staat is een ander verhaal... dat het poot optillen, piesen tegen een mens... geen onderdanigheid is...Marja schreef:NU zou ik het ook zeker niet toelaten.
Heeeeelemaal fout vonden ze op de hondenschool![]()
-
Marja
- Zeer actief
Eens hooryamie schreef:ja dat snap ik wel... maar ik heb het ook puur over het gedrag van de hond, of je er dus al ervaren baas, of als baas die weet hoe en wat naast staat is een ander verhaal... dat het poot optillen, piesen tegen een mens... geen onderdanigheid is...Marja schreef:NU zou ik het ook zeker niet toelaten.
Heeeeelemaal fout vonden ze op de hondenschool![]()

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Dit gedrag bedoelde ik, tja dat noem ik echt onderdanig gedrag. Tuurlijk zijn er ook dominante honden. Maar het gaat mij om dit gedrag. Een hond die zo overdonderd is vertoont echt geen dominant gedrag. Daar geloof ik echt niks van. Sorry.Misschien was het in Stapper zijn geval een vorm van protest dan?
-
Rob*
- Zeer actief
- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
- Aantal honden: 2
Marja schreef: Ps wat een raar advies van een hondenschool om je hond op zijn rug te gooien, daar ben ik echt heel erg tegen!
ik vond het toen des tijds ook een raar advies maar het hielp wel 2 keer heeft hij het toen nog geprobeert
2 keer op zijn rug gelegd en zich laten overgeven aan mij en daarna heeft hij het nooit meer gedaan .
dit was wel 8 jaar geleden

Luna 25-11-2011 27-12-2017
- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
- Aantal honden: 2
-
Lynn
- Actief
Geen idee of honden zich echt niet kunnen vergissen, maar nu ik erover nadenk. Die van mij stond die ene keer toen echt uit te piesen tegen het been van die vrouw, zelfs toen hij zag dat ze bewoog. Dus ik denk inderdaad dat het geen vergissing is.
Angst is het bij mij ook niet geweest. De andere hond daar speelt hij altijd heel leuk mee en de vrouw is ook altijd heel aardig geweest. Het was gewoon meer van snuffel snuffel, wat vooruit lopen, en oh, laat ik hier maar eens tegenaan piesen, hupsakee!
Hij zag er helemaal niet bang uit, eerder alsof het heel normaal was. Daarom heb ik hem toen ook even heel ferm gezegd dat ik dat niet wil. En hij ging voor mij door zijn knieen en stopte ermee. Ik heb het wel echt op het moment gedaan dat hij nog stond te piesen. Ik denk dat het wel overgekomen is want hijheeft het daarna nooit meer gedaan. Ik hou ook niet zo van corrigeren op die manier, liever leer ik hem iets positiefs aan, maar in dat geval ga ik niet lief tegen hem staan doen. Slaan of op zijn rug gooien vond ik (en was dus) ook niet nodig.
Het zou dus best kunnen dat hij gewoon even wilde zeggen, he, je aait me wel, maar ik ben er niet van gediend dat jij je even in mijn roedel voegt. Maar dat is niet aan hem, he?
Angst is het bij mij ook niet geweest. De andere hond daar speelt hij altijd heel leuk mee en de vrouw is ook altijd heel aardig geweest. Het was gewoon meer van snuffel snuffel, wat vooruit lopen, en oh, laat ik hier maar eens tegenaan piesen, hupsakee!
Hij zag er helemaal niet bang uit, eerder alsof het heel normaal was. Daarom heb ik hem toen ook even heel ferm gezegd dat ik dat niet wil. En hij ging voor mij door zijn knieen en stopte ermee. Ik heb het wel echt op het moment gedaan dat hij nog stond te piesen. Ik denk dat het wel overgekomen is want hijheeft het daarna nooit meer gedaan. Ik hou ook niet zo van corrigeren op die manier, liever leer ik hem iets positiefs aan, maar in dat geval ga ik niet lief tegen hem staan doen. Slaan of op zijn rug gooien vond ik (en was dus) ook niet nodig.
Het zou dus best kunnen dat hij gewoon even wilde zeggen, he, je aait me wel, maar ik ben er niet van gediend dat jij je even in mijn roedel voegt. Maar dat is niet aan hem, he?
-
Jut&Jul
- Vaste gebruiker
Mijn bull (16 mnd) heeft dit ook 2 keer gedaan. Hij is absoluut niet dominant, ook niet onderdanig. Maar het is bij hem zo, hij piest waar hij het lekker vind ruiken. Of dat nou een boom, grassprietje of een willekeurig voorwerp is. Als er eerder een hond heeft gemarkeert, is hij de tweede zegmaar. De eerste keer dat hij tegen een been aan pieste was (gelukkig) mijn eigen
Ik stond er even raar van te kijken
Er was daar wel een grote rottweiler de voortdurent op hem aan het repen was, dat zal allicht meegewerkt hebben. De tweede (en tot nu toe laatste) keer dat hij het deed was tegen de benen van een politieagent
Geen idee waarom, zal wel te veel opgevangen hebben van zn baasje die regelmatig geflitst wordt voor te hard rijden
Er was daar wel een grote rottweiler de voortdurent op hem aan het repen was, dat zal allicht meegewerkt hebben. De tweede (en tot nu toe laatste) keer dat hij het deed was tegen de benen van een politieagent
Geen idee waarom, zal wel te veel opgevangen hebben van zn baasje die regelmatig geflitst wordt voor te hard rijden

- M@ri@nne
- Zeer actief
Sorry maar een hond piest niet tegen een mens aan omdat die zo lekker ruikt.Jut&Jul schreef:Mijn bull (16 mnd) heeft dit ook 2 keer gedaan. Hij is absoluut niet dominant, ook niet onderdanig. Maar het is bij hem zo, hij piest waar hij het lekker vind ruiken. Of dat nou een boom, grassprietje of een willekeurig voorwerp is. Als er eerder een hond heeft gemarkeert, is hij de tweede zegmaar. De eerste keer dat hij tegen een been aan pieste was (gelukkig) mijn eigenIk stond er even raar van te kijken
![]()
Er was daar wel een grote rottweiler de voortdurent op hem aan het repen was, dat zal allicht meegewerkt hebben. De tweede (en tot nu toe laatste) keer dat hij het deed was tegen de benen van een politieagent![]()
![]()
Groetjes, Marianne.

-
Jut&Jul
- Vaste gebruiker
Ik heb ook niet gezegd dat hij dat daarom deedM@ri@nne schreef:Sorry maar een hond piest niet tegen een mens aan omdat die zo lekker ruikt.Jut&Jul schreef:Mijn bull (16 mnd) heeft dit ook 2 keer gedaan. Hij is absoluut niet dominant, ook niet onderdanig. Maar het is bij hem zo, hij piest waar hij het lekker vind ruiken. Of dat nou een boom, grassprietje of een willekeurig voorwerp is. Als er eerder een hond heeft gemarkeert, is hij de tweede zegmaar. De eerste keer dat hij tegen een been aan pieste was (gelukkig) mijn eigenIk stond er even raar van te kijken
![]()
Er was daar wel een grote rottweiler de voortdurent op hem aan het repen was, dat zal allicht meegewerkt hebben. De tweede (en tot nu toe laatste) keer dat hij het deed was tegen de benen van een politieagent![]()
![]()
Maar hij doet het ook zeker niet uit onderdanigheid of dominantie

-
Marja
- Zeer actief
Wat blijft er nog over als het geen onderdanigheid is en geen dominantie??Jut&Jul schreef:Ik heb ook niet gezegd dat hij dat daarom deedM@ri@nne schreef:Sorry maar een hond piest niet tegen een mens aan omdat die zo lekker ruikt.Jut&Jul schreef:Mijn bull (16 mnd) heeft dit ook 2 keer gedaan. Hij is absoluut niet dominant, ook niet onderdanig. Maar het is bij hem zo, hij piest waar hij het lekker vind ruiken. Of dat nou een boom, grassprietje of een willekeurig voorwerp is. Als er eerder een hond heeft gemarkeert, is hij de tweede zegmaar. De eerste keer dat hij tegen een been aan pieste was (gelukkig) mijn eigenIk stond er even raar van te kijken
![]()
![]()
Geen idee waarom, zal wel te veel opgevangen hebben van zn baasje die regelmatig geflitst wordt voor te hard rijden![]()
Ik ben er nog steeds niet uit

-
Marja
- Zeer actief
Wat mij betreft hoef je geen sorry te zeggen hoorMark-fryslan schreef:Dit gedrag bedoelde ik, tja dat noem ik echt onderdanig gedrag. Tuurlijk zijn er ook dominante honden. Maar het gaat mij om dit gedrag. Een hond die zo overdonderd is vertoont echt geen dominant gedrag. Daar geloof ik echt niks van. Sorry.Misschien was het in Stapper zijn geval een vorm van protest dan?
Maar hoe sta jij dan to het feit dat onderdanigheidplassen altijd door de achterpoten zakken is, en dus niet pootjelichten?

- M@ri@nne
- Zeer actief
Over de piesplek van een andere hond en hoog tegen bomen, palen, etc aan piesen is ook iets dominants.Jut&Jul schreef:Ik heb ook niet gezegd dat hij dat daarom deedM@ri@nne schreef:Sorry maar een hond piest niet tegen een mens aan omdat die zo lekker ruikt.Jut&Jul schreef:Mijn bull (16 mnd) heeft dit ook 2 keer gedaan. Hij is absoluut niet dominant, ook niet onderdanig. Maar het is bij hem zo, hij piest waar hij het lekker vind ruiken. Of dat nou een boom, grassprietje of een willekeurig voorwerp is. Als er eerder een hond heeft gemarkeert, is hij de tweede zegmaar. De eerste keer dat hij tegen een been aan pieste was (gelukkig) mijn eigenIk stond er even raar van te kijken
![]()
![]()
Geen idee waarom, zal wel te veel opgevangen hebben van zn baasje die regelmatig geflitst wordt voor te hard rijden![]()
Groetjes, Marianne.

-
Jut&Jul
- Vaste gebruiker
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Honden zijn vreemde wezens
Als je meer over vreemd gedrag wilt weten kan ik je het boekje van Stephen Budiansky aanbevelen. Het heet "De waarheid over honden" Dat is een boek waarin de laatste bevinden van verschillende onderzoeken meer inzicht geven in het ontstaan van de moderne huishond en het gedrag van de moderne huishond. En Marianne er valt serieus ook wat te lachen de man heeft het met veel humor beschreven. Het is wel een pittig boekje. Geen makkelijke kost.Wat mij betreft hoef je geen sorry te zeggen hoor
Maar hoe sta jij dan to het feit dat onderdanigheidplassen altijd door de achterpoten zakken is, en dus niet pootjelichten?
Daarin wordt ook beschreven hoe het mogelijk is dat er in de laatste 150 jaar zoveel verschillende rashonden zijn ontstaan. Ruim 400 stuks! De gevolgen van de inteelt. enz. enz. Ook worden er veel dingen beschreven over vreemd gedrag. Hij legt uit hoe het kan dat er in zo'n korte tijd zoveel verschillende tussen alle honden hebben kunnen ontstaan. Groot en klein, hangoren, platte neus enz. Wellicht zijn er meer dingen gewijzigd die niet zo zichtbaar zijn. Soms wat vreemd gedrag misschien. De geleerde doen er nog steeds onderzoek naar.
Soms is gedrag gewoon niet te verklaren. Het is dan gissen naar de oorzaak of herkomst ervan. Dat plassen tegen iets of iemand is natuurlijk heel vreemd gedrag. Het is dus goed uitzoeken waarom je hond zoiets doet. Er automatisch van uit gaan dat het met dominantie te maken heeft is te kortzichtig. Reukvlaggen uitzetten is ook meer sproeien. De blaas volledig leeg laten lopen is weer niet logisch om zo je terrein te markeren. Na een markeerpunt ben je dan letterlijk uitgepiest.
En nee ik geloof ook niet dat de hond zich vergist tussen mens of boom. Maar dat het altijd dominantie is geloof ik ook niet. Dus ik wil het gehele plaatje zien. Het wel of niet optillen van het pootje is voor mij niet doorslaggevend.
Dus er is geen zwart/wit antwoord op deze vraag.
Groetjes Mark
-
Marja
- Zeer actief
Re: Honden zijn vreemde wezens
Dat boek heb ik!!!Mark-fryslan schreef:Als je meer over vreemd gedrag wilt weten kan ik je het boekje van Stephen Budiansky aanbevelen. Het heet "De waarheid over honden" Dat is een boek waarin de laatste bevinden van verschillende onderzoeken meer inzicht geven in het ontstaan van de moderne huishond en het gedrag van de moderne huishond. En Marianne er valt serieus ook wat te lachen de man heeft het met veel humor beschreven. Het is wel een pittig boekje. Geen makkelijke kost.Wat mij betreft hoef je geen sorry te zeggen hoor
Daarin wordt ook beschreven hoe het mogelijk is dat er in de laatste 150 jaar zoveel verschillende rashonden zijn ontstaan. Ruim 400 stuks! De gevolgen van de inteelt. enz. enz. Ook worden er veel dingen beschreven over vreemd gedrag. Hij legt uit hoe het kan dat er in zo'n korte tijd zoveel verschillende tussen alle honden hebben kunnen ontstaan. Groot en klein, hangoren, platte neus enz. Wellicht zijn er meer dingen gewijzigd die niet zo zichtbaar zijn. Soms wat vreemd gedrag misschien. De geleerde doen er nog steeds onderzoek naar.
Soms is gedrag gewoon niet te verklaren. Het is dan gissen naar de oorzaak of herkomst ervan. Dat plassen tegen iets of iemand is natuurlijk heel vreemd gedrag. Het is dus goed uitzoeken waarom je hond zoiets doet. Er automatisch van uit gaan dat het met dominantie te maken heeft is te kortzichtig. Reukvlaggen uitzetten is ook meer sproeien. De blaas volledig leeg laten lopen is weer niet logisch om zo je terrein te markeren. Na een markeerpunt ben je dan letterlijk uitgepiest.
En nee ik geloof ook niet dat de hond zich vergist tussen mens of boom. Maar dat het altijd dominantie is geloof ik ook niet. Dus ik wil het gehele plaatje zien. Het wel of niet optillen van het pootje is voor mij niet doorslaggevend.
Dus er is geen zwart/wit antwoord op deze vraag.
Groetjes Mark
Ik ga het direkt herlezen

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Oke dan!
Nogmaals veel leesplezier! Denk dat het wel antwoord zal geven op je vraag. In ieder geval wordt je even goed aan het nadenken gezet. Dat is altijd goed.
Groetjes Mark
Groetjes Mark
-
Marja
- Zeer actief
-
gelderen
- Actief
Stiekum toch dominantie?Marja schreef:Wat blijft er nog over als het geen onderdanigheid is en geen dominantie??Jut&Jul schreef:Ik heb ook niet gezegd dat hij dat daarom deedM@ri@nne schreef:Sorry maar een hond piest niet tegen een mens aan omdat die zo lekker ruikt.Jut&Jul schreef:Mijn bull (16 mnd) heeft dit ook 2 keer gedaan. Hij is absoluut niet dominant, ook niet onderdanig. Maar het is bij hem zo, hij piest waar hij het lekker vind ruiken. Of dat nou een boom, grassprietje of een willekeurig voorwerp is. Als er eerder een hond heeft gemarkeert, is hij de tweede zegmaar. De eerste keer dat hij tegen een been aan pieste was (gelukkig) mijn eigenIk stond er even raar van te kijken
![]()
![]()
Ik ben er nog steeds niet uit
Groeten,
Eelco
- M@ri@nne
- Zeer actief
-
Marja
- Zeer actief