Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Speuren met een loopse teef

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Speuren met een loopse teef

Ongelezen bericht door Inge »

Marouck is loops en aangezien er komende week examens zijn op de club en er veel mensen extra trainen nu, loop ik dus geen appèl met haar.
Maar speuren gaat natuurlijk wel. :wink:

Vanmiddag dus een niet te groot spoor uitgelegd, omdat ik niet wist of ze überhaupt zou speuren nu ze maar met 1 ding bezig is :roll: :roll:
Ik loop met haar naar het piketje, haal de lange lijn tussen haar voor en achterpoten door en geef het commando ZOEK.

Na wat aarzeling zet Marouck een paar passen, de lijn komt strak te staan tussen haar achterpoten en ze blijft stokstijf staan en gooit haar staart opzij. :eek: :smile: :smile:
Opnieuw aangezet, weer komt die lijn strak te staan en er gebeurt hetzelfde. :mrgreen: Blijkbaar was dat een lekker gevoel ofzo. :mann:
Hahaha....pas op het moment dat ik de lijn alleen maar tussen haar voorpoten liet lopen en niet tussen haar achterpoten begon ze te speuren en ze kwam toen vrijwel moeiteloos rond. :19:

Geile muts :roll: :roll:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

:smile: heb juist hetzelfde tegengekomen :smile:
van mij was haar speuren wel een heel stuk slechter tijdens haar loopsheid. heb tijdens haar loopsheid volledig van 0 moeten herbeginnen en zelfs dan deed ze het nog niet goed :19: nu gaat het gelukkig weer heel wat beter :cheer:
Mechelfanaat
Actief

Ongelezen bericht door Mechelfanaat »

:smile: :smile: :smile: :smile: :smile:
Ben ik blij dat mijn teef geholpen is :wink:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

als je nou de lijn alleen tussen de voorpoten doordoet en langs de zijkant van de achterkant laat lopen zou het beter moeten gaan :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Inge
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:als je nou de lijn alleen tussen de voorpoten doordoet en langs de zijkant van de achterkant laat lopen zou het beter moeten gaan :mrgreen:
Dat heb ik dus later ook gedaan :smile: :smile:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

waarom wordt er in de africhting vaak gespeurd met de lijn tussen de poten?
Inge
Zeer actief
Contacteer:

little-wolf schreef:waarom wordt er in de africhting vaak gespeurd met de lijn tussen de poten?
Volgens mij omdat dat gewoon het meest praktische is :denken: Raak je niet in de knoei met de lijn en je trekt de kop niet per ongeluk omhoog :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

Inge schreef:
little-wolf schreef:waarom wordt er in de africhting vaak gespeurd met de lijn tussen de poten?
Volgens mij omdat dat gewoon het meest praktische is :denken: Raak je niet in de knoei met de lijn en je trekt de kop niet per ongeluk omhoog :wink:
als je een tuig gebruikt, kun je de kop toch niet omhoog trekken?
ik heb met balou ook gespeurd ( tot zover je het kan vergelijken :wink: )
en ook aan de lange lijn, maar nooit in de knoei geraakt met de lijn.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Nee, met een tuig trek je inderdaad ook de kop niet omhoog :19:
Ik speur niet met een tuig omdat ik dan voor mijn gevoel veel minder controle heb. Ik moet Marouck regelmatig wat remmen, die vliegt over het spoor als ze de kans krijgt. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

De lijn onder de poten door is om de hond te remmen op het spoor, is namelijk niet zo'n fijn gevoel, wordt dus wel gedaan bij honden die erg druk op het spoor zijn. Ik zie heel veel mensen zo speuren trouwens.

Gelukkig speurt Hera aardig rustig en beheerst, bij haar gebruik ik gewoon een halsbandje met speuren en een flinterdun lijntje.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

omdat ik anders gelanceerd wordt over het spoor en hij sneller z'n kop omhoog doet dan bij het onderlangs speuren. Al mijn honden speuren onderlangs.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

little-wolf schreef:
Inge schreef:
een tuig heeft meestal het nadeel dat de hond gaat versnellen .

en je hebt minder controle
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

scooby doo schreef:
little-wolf schreef:
Inge schreef:

Ahum....moet je qyan eens over de speurvelden zien vliegen, met mij erachteraan natuurlijk, met alleen een halsband om, ondanks dat de lijn onderdoor gaat :mrgreen:
Qyan speurt dus rustiger in tuig :mrgreen:
Minder controle met een tuig, dat zeker!
scooby doo

Ongelezen bericht door scooby doo »

qyan schreef:
scooby doo schreef:
little-wolf schreef:
Inge schreef: Volgens mij omdat dat gewoon het meest praktische is :denken: Raak je niet in de knoei met de lijn en je trekt de kop niet per ongeluk omhoog :wink:

Ahum....moet je qyan eens over de speurvelden zien vliegen, met mij erachteraan natuurlijk, met alleen een halsband om, ondanks dat de lijn onderdoor gaat :mrgreen:
Qyan speurt dus rustiger in tuig :mrgreen:
Minder controle met een tuig, dat zeker!
hmzz vreemd wat ik zei van dat de hond versneld komt wss omdat veel honden ook bijtwerk doen in een tuig of tijdens lopen langs de fiets :wink:
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Nee, is niet zo vreemd hoor :mrgreen: :wink:
Zeker niet als je bedenkt dat ik gewoon een zeer vreemde hond heb :denken:
Qyan vind een tuig verschrikkelijk irritant volgens mij
Het houdt hem op de 1 of andere manier dus ook tegen om erin te trekken. Ik heb hem oor zijn poten ooit moeten laten trekken op het strand, voor zijn spieren. In een tuig kreeg ik hem dus in geen mogelijkheid aan het trekken, met een halsband dus wel :19:
Alleen tijdens pakwerk heeft hij geen last van het tuig en vergeet ie eigenlijk dat hij een tuig om heeft.
Halsband interesseert hem niet, hangt ie zich gewoon in op als het moet, zo ook met speuren dus :wink:
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”