Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vachtverzorging Tervurense Herder

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Ellis
Vaste gebruiker

Vachtverzorging Tervurense Herder

Ongelezen bericht door Ellis »

Wij hebben sinds kort een Tervurense Herder en die heeft een flinke vacht!
Lange haren en een dikke pluizige ondervacht.

Hoe kun je die vacht nu het beste verzorgen?
Volgens de dierenarts moeten we kammen, maar dat valt niet mee, vooral aan de achterkant vindt hij dat heel vervelend en je komt er met een kammetje ook lastig goed doorheen.
Dus nu borstelen we een paar keer per week met zo'n 'pinnetjesborstel'.

Heeft er misschien iemand tips hoe we dat anders kunnen of moeten doen?

En hoevaak en waarmee kunnen we hem het best wassen?
En moeten we hem ook laten trimmen?
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door diana25 »

omdat je hem net heb is het misschien lastig maar ik zou hem een keer naar de trimsalon brengen als dat lukt die kunnen al het dode haar er uit kamen (onderwol) .ik heb zelf jaren in een trimsalon gewerkt en je staat er verstelt van hoe veel haar er uit komt . als dit gebeurt is is het voor je zelf makkelijker om de vacht goed bij te houden dan kom je er wel door heen met een kam . ik zou hem alleen wassen als dat nodig is en daarna goed door kammen. ik gebruik zelf altijd beau-beau schampoo.

groetjes diana
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Laat de trimster ook uitleggen hoe je moet borstelen, een verkeerde techniek maakt het borstelen pijnlijk en niet efficient. Ik heb ook een hond met langstokhaar gehad en als ik het niet meer zag zitten liet ik hem wassen een fohnen bij de trimsalon, al het dode haar en de klitten waren dan weg en de vacht was daarna beter te onderhouden.
weg gehaald zit een virus in
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Volgens mij kun je zo'n pinnetjes-borstel op de vacht van een Tervuerense Herder beter niet gebruiken. Wat volgens mij beter is, is een zgn. herderharkje.
Ik zou hem ook eerst een keer naar een trimmer brengen, en het daarna bijhouden.
Je zou ook eens kunnen mailen met een of meerdere Tervuerense herderfokkers (vast wel te vinden via Google of via nvbh.nl). Die hebben vast ook wel nuttige tips.
Ellis
Vaste gebruiker

De dierenarts adviseerde om nog even te wachten met naar een trimmer gaan tot hij wat meer op zijn gemak was, dus we zijn nog even zelf lekker aan het borstelen, en het gaat steeds beter gelukkig!

Er zaten heel veel wat die beetje vervilte plukken wol onder zijn lange haren en die proberen we er stukje bij beetje langzaamaan uit te borstelen.

Ik heb vanavond voor het eerst zo'n 'haakjesborstel' ( :roll: weet eigenlijk niet hoe je zo'n borstel noemt...) geprobeerd en dat gin heel aardig.
Ik haal steeds stukjes van de bovenvacht opzij en probeer dan voorzichtig stukjes van de ondervacht door te borstelen.
Omdat hij het aan zijn achterlijf zo vervelend vindt heb ik 'm vanavond maar eens na elke volle borstel beloond met iets lekkers...
Niet echt pedagogisch verantwoord waarschijnlijk, maar het werkt erg goed! Ik heb nog niet eerder zoveel haar achteraan door en weg kunnen borstelen!

Wie weet kunnen we dan snel naar de trimmer!
zoe
Zeer actief

Ongelezen bericht door zoe »

Ik borstel mijn honden altijd met een gewone borstel en als ik er moeilijk doorheen kom, heel voorzichtig met een pinnetjesborstel. Als ik merk dat de onderwol loslaat ga ik met een herdersharkje aan de slag.
Als de honden hier beginnen te verharen dan doe ik ze altijd in bad, masseer ze flink in met hondenshampoo en daarna afdouchen.
Je bent dan al een boel haren kwijt en mijn ervaring is dat dan het hele "verhaarproces"veel sneller verloopt. Heel af en toe hebben ze wel eens een vervilt plukje en dat knip ik er dan heel voorzichtig uit want dat is meestal op de buik of helemaal tussen de achterpoten in de broek :mrgreen: dus valt het niet op! De haakjesborstel gebruik ik voor de "finishing touch" Daar krijgt de vacht een hele mooie uitstraling van vind ik :wink:
Ik denk dat je het goed doet door de hond te belonen tijdens het borstelen :ok: En vooral niet te lang doorgaan, steeds een klein stukje is beter.
De tervuerense herder wordt nooit getrimd maar als de vacht erg moeilijk is kun je hem daar natuurlijk wel laten verzorgen.
Het is niet de makkelijkste vacht maar als je het bijhoudt valt het wel mee!!
groetjes van Joke
poot van Tender
Ellis
Vaste gebruiker

Bedankt Zoe!

Stomme vraag waarschijnlijk... :roll:
maar hoe ziet zo'n 'herdersharkje' eruit? :denken:
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Afbeelding
de herdersharkje is die ene naast de rode borstel de 2de van links
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

De verzorging hangt ook erg af van of de hond wel of niet gecastreerd is. is de hond gecastreerd dan is de vacht vele malen moeilijker omdat de onderwol dubbel zo dik en lang wordt bij een tervuren. De ongecastreerde honden verharen makkelijk zelf met wat klein onderhoud. lekker veel doorharken nu en plukken wat je plukken kan :wink:

Mijn oude teef verhaarde ook moeilijk en dat was dus vooral een kwestie van wachten tot de wol omhoog kwam en lichtbruin was, dan trok ik het er zo uit met mijn vingers. Vond ze ook veel minder erg als kammen :boos:
Afbeelding
zoe
Zeer actief

Ongelezen bericht door zoe »

MARC_S schreef:De verzorging hangt ook erg af van of de hond wel of niet gecastreerd is. is de hond gecastreerd dan is de vacht vele malen moeilijker omdat de onderwol dubbel zo dik en lang wordt bij een tervuren. De ongecastreerde honden verharen makkelijk zelf met wat klein onderhoud. lekker veel doorharken nu en plukken wat je plukken kan :wink:

Mijn oude teef verhaarde ook moeilijk en dat was dus vooral een kwestie van wachten tot de wol omhoog kwam en lichtbruin was, dan trok ik het er zo uit met mijn vingers. Vond ze ook veel minder erg als kammen :boos:
Ja, dat is zeker zo. Onze oude tervuerense herder, Fleur, was ook gecastreerd en had een vreselijke, enorm dikke vacht. De onderwol was er bijna niet uit te krijgen :jank: Ze vond het dan ook vreselijk om geborsteld te worden :evil: Dat vind ik ook een van de nadelen van castreren.
groetjes van Joke
poot van Tender
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ellis schreef: Omdat hij het aan zijn achterlijf zo vervelend vindt heb ik 'm vanavond maar eens na elke volle borstel beloond met iets lekkers...
Niet echt pedagogisch verantwoord waarschijnlijk, maar het werkt erg goed! Ik heb nog niet eerder zoveel haar achteraan door en weg kunnen borstelen!

Wie weet kunnen we dan snel naar de trimmer!
Je kan het achterlijf de eerste tijd borstelen met een zachte borstel, voor mijn part een babyborstel, totdat hij het niet meer eng vind dat een borstel of kam zijn achterkant aanraakt.

Ik heb de hond het achterhand borstelen aangeleerd door mijn ene hand in te smeren met smeerworst en met de andere te borstelen. Ze vond het als pup al eng als je haar van achter aanraakte. De borstel uit zicht vond ze niks.

Ik doe ook veel met de hand, dat werkt veel fijner in onderhaar dan een kam of borstel vind ik.

Anne
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

mijn overleden terveur had ook een heel dikke vacht,heb op de hondenschool toen eens met een fokker van terveuren gepraat en deze zei me dat men normaal de ondervacht niet eruit mag halen,maar alleen 2 keer per week de bovenvacht borstelen,zelf heb ik wel een groot deel ondervacht eruit gehaald omdat daar vooral de haren klitten,maar eigenlijk mag het dus niet.

het zijn prachthonden,die terveurse herders,maar hun vacht vraagt wel wat verzorging,vind zoiezo dat een langharige hond een verzorgde vachtmoet hebben,zonder klitten, anders ziet hij er verwaarloost uit.
mijn terveur had op 12 jarige leeftijd nog altijd een zeer mooie vacht,als ik hem eens grondig bostelde zag hij er zo prachtig uit daarna,zonde dat hij er niet meer is.

ook koop ik terug een tervuerenpup,maar eerst even men vuilbakkenras opvoeden. :mrgreen:

sonja
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”