Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gedrag hond persoons of plaatsgebonden?
Moderator: moderatorteam
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Gedrag hond persoons of plaatsgebonden?
Past een hond zijn gedrag aan op basis van de mensen waarbij hij/zij is of op de omgeving (huis) waar hij/zij is?
Ik zal een voorbeeldje geven:
Ameno mag hier in huis niet op de bank, dat weet ze en ze probeert het ook niet. Bij mijn moeder thuis mag ze wel op de bank en daar gaat ze dus ook meteen op de bank liggen.
Maar als mijn moeder bij ons in huis is (zonder ons) dan probeert Ameno wel om op de bank te gaan liggen soms maar meestal probeert ze het niet eens. Ze twijfelt dus over of het wel of niet mag.
Ik denk dat een hond zich houdt aan de regels die door zijn "baasjes" zijn gemaakt en dat de omgeving daarbij minder belangrijk is.
Wat denken jullie?
Ameno mag hier in huis niet op de bank, dat weet ze en ze probeert het ook niet. Bij mijn moeder thuis mag ze wel op de bank en daar gaat ze dus ook meteen op de bank liggen.
Maar als mijn moeder bij ons in huis is (zonder ons) dan probeert Ameno wel om op de bank te gaan liggen soms maar meestal probeert ze het niet eens. Ze twijfelt dus over of het wel of niet mag.
Ik denk dat een hond zich houdt aan de regels die door zijn "baasjes" zijn gemaakt en dat de omgeving daarbij minder belangrijk is.
Wat denken jullie?
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
-
- Zeer actief
Een vriend van ons is echt Milk zijn vriend. Bij ons zijn ner regels voor haar maar bij hem niet. Als hij hier is dan is Milk van god los. Bedeld, hangt op de bank, doet alles wat normaal niet mag
Moet er wel bijzeggen dat het dan ook door ons toegelaten word als hij hier is

Moet er wel bijzeggen dat het dan ook door ons toegelaten word als hij hier is

Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Mama Sanneke
- Zeer actief
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Een hond gedraagt zich in de marge die de eigenaar hem geeft. Dat relateert hij wel degelijk ook aan de omgeving. Zat honden zijn braaf "op school" en thuis maken ze er een rotzooitje van, omdat de baas daar niet consequent is. Echter weten ze tijdens de lessen dat ze moeten luisteren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Danco mag hier wel op de bank en bij mijn ouders niet. Dat weet hij en hij duikt dus hier gelijk op de bank als ie binnen komt. Als ik alleen in het huis van mijn ouders ben doet ie dat niet (mijn honden ook niet trouwens).
Danco reageerde vroeger ook duidelijk anders als iemand anders de riem vast hield. Bij een trainer van de hondenclub gedroeg hij zich keurig, liep zonder problemen langs andere honden af. Bij ons dus niet. Nika reageerde overigens hetzelfde bij mij of bij een van de trainers.
Marouck was veel drukker bij mijn ouders als hier, tegenwoordig gaat dat wel beter trouwens. Kwam met name denk ik omdat mijn vader nog weleens erin trapte als ze steeds de bal op zijn schoot gooide, uiteindelijk gooide hij dan toch die bal weg. Nu hij consequenter dat gedrag negeert kan ze daar ook rustig gaan liggen.
Danco reageerde vroeger ook duidelijk anders als iemand anders de riem vast hield. Bij een trainer van de hondenclub gedroeg hij zich keurig, liep zonder problemen langs andere honden af. Bij ons dus niet. Nika reageerde overigens hetzelfde bij mij of bij een van de trainers.
Marouck was veel drukker bij mijn ouders als hier, tegenwoordig gaat dat wel beter trouwens. Kwam met name denk ik omdat mijn vader nog weleens erin trapte als ze steeds de bal op zijn schoot gooide, uiteindelijk gooide hij dan toch die bal weg. Nu hij consequenter dat gedrag negeert kan ze daar ook rustig gaan liggen.

Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Ofwel ik heb hele domme of hele slimme honden
Mijn honden willen bij iedereen op de bank en snappen er eigenlijk geen bal van als dit niet mag.
Bij mijn moeder ligt er daarom uiteindelijk maar een plaid op de bank als wij komen en bij mijn broer ga ik op een stoel zitten (ze kruipen altijd naast mij op de bank, vooral Moritz en zo krijgt hij de kans niet).

Mijn honden willen bij iedereen op de bank en snappen er eigenlijk geen bal van als dit niet mag.
Bij mijn moeder ligt er daarom uiteindelijk maar een plaid op de bank als wij komen en bij mijn broer ga ik op een stoel zitten (ze kruipen altijd naast mij op de bank, vooral Moritz en zo krijgt hij de kans niet).
Ik denk ook dat het best wel persoons en plaatsgebonden is. Boris mag van mij niets in de tuin doen, bij mijn moeder (ze is slecht ter been) moet hij in de tuin zijn behoefte doen en dat doet hij daar ook. Ook merk ik dat hij bij mijn huisgenoten anders is als ik er niet ben (lees; luisterd veel minder goed en bedelt). Ben ik thuis dan gedraagd hij zich heel anders.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
- Jacky
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): retrievers
- Contacteer:
- odakota
- Vaste gebruiker
Als ze bij mijn ouders is dan mag ze van hun ook niet wat ze van ons niet mag. Heb ik wel op moeten hameren bij mijn stiefvader, mijn moeder is geen probleem, maar mijn stiefvader is nou eenmaal niet consequent al helemaal niet met hun eigen hond. Daar zie je heel duidelijk dat de hond van hem alles mag en van mijn moeder niet, maar gelukkig bij onze hond gebruikt hij wel onze regels (kost hem wel moeite, want als hij lief wordt aangekeken). Alleen onze hond heeft zoiets van "jaja je meent het toch niet" als mijn stiefvader zegt dat iets niet mag.

- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
is zowel persoons als plaatsgebonden. honden zijn gezonde oppertunisten
als er ook maar een kleine kans is zullen ze het proberen.
ene
ze kennen heel goed wat een bank is. Ze zullen er zonder twijfel de meest confortabele uitkiezen hoor kleur geeft. 
als er ook maar een kleine kans is zullen ze het proberen.
ene

de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- Rossi
- Zeer actief
- Mark-fryslan
- Zeer actief
beiden
Gedrag is altijd baas gebonden en omgevingsfactoren spelen ook mee. Daarom is elke oefening op nieuw terrein weer een nieuwe oefening.
B.v.:Thuis volgen en zit gaat prima maar in het park gaat het hopeloos mis. Nieuwe omgeving=> nieuwe oefening dus weer vanaf het begin beginnen.
Tenminste zo werkt het met mijn hond.
Groetjes mark
B.v.:Thuis volgen en zit gaat prima maar in het park gaat het hopeloos mis. Nieuwe omgeving=> nieuwe oefening dus weer vanaf het begin beginnen.
Groetjes mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
-
- Erelid
Re: beiden
Als dat zo zou zijn, zou je dus nooit een wedstrijd kunnen lopen met je hond....Mark-fryslan schreef:Gedrag is altijd baas gebonden en omgevingsfactoren spelen ook mee. Daarom is elke oefening op nieuw terrein weer een nieuwe oefening.
Groetjes mark
In het park is er meer afleiding, maar de oefening kennen ze nog best hoor

-
- Actief
Re: Gedrag hond persoons of plaatsgebonden?
Een hond leert situatie gebonden. Als je een hond thuis leert zitten is dat precies wat je hem geleerd hebt;thuis zitten. Daarom is het zo belangrijk dat je een oefening zo breed mogelijk aanleert. Als hij "het" op veel plaatsen doet dan leert de hond zelf extrapoleren. Hier is echter veel oefening voor nodig. Neem dus niet te snel aan dat je hond "het" wel snapt.pooh schreef:Past een hond zijn gedrag aan op basis van de mensen waarbij hij/zij is of op de omgeving (huis) waar hij/zij is?
Wat denken jullie?
Een hond kan prima leren dat hij thuis niet op de bank mag en bij de buren wel.
Groeten,
Eelco
-
- Erelid
Dus als jij op vakantie gaat met je hond, dan luistert hij in het vakantiehuisje niet meer????gelderen schreef:Een hond leert situatie gebonden. Als je een hond thuis leert zitten is dat precies wat je hem geleerd hebt;thuis zitten. Daarom is het zo belangrijk dat je een oefening zo breed mogelijk aanleert. Als hij "het" op veel plaatsen doet dan leert de hond zelf extrapoleren. Hier is echter veel oefening voor nodig. Neem dus niet te snel aan dat je hond "het" wel snapt.pooh schreef:Past een hond zijn gedrag aan op basis van de mensen waarbij hij/zij is of op de omgeving (huis) waar hij/zij is?
Wat denken jullie?
Groeten,
Eelco
Het is echt persoonsgebonden hoor...
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Re: beiden
Oke daar heb jij gelijk in. Zal het wat verfijnen:nance schreef:Als dat zo zou zijn, zou je dus nooit een wedstrijd kunnen lopen met je hond....Mark-fryslan schreef:Gedrag is altijd baas gebonden en omgevingsfactoren spelen ook mee. Daarom is elke oefening op nieuw terrein weer een nieuwe oefening.
Groetjes mark
In het park is er meer afleiding, maar de oefening kennen ze nog best hoor
Ik bedoel gewoon dat het meeste gedrag baas gebonden is en dat de omgevingsfactoren echt meespelen. Als je een hond in het nauw drijft en aftuigt met een ketting kun je rekenen op een heftige reactie en waarschijnlijk (hopelijk) wordt je gebeten. Dan is er echt geen sprake meer van baasgebonden gedrag. Dan is het domweg overleven. Dus de extremen moeten we even weglaten.
Verder kan een hond kan het thuis of of de club prima doen en op een wedstrijd echt minder scoren. Dat moet je dan ook trainen. Ringtraining is zo ontstaan en daarom moet je b.v. wedstrijdervaring opbouwen. Dat is dus ook een nieuwe oefening leren. Als je in je vakantiehuisje komt zal je je hond opnieuw even duidelijk moeten maken dat hij daar ook niet van de nieuwe keukentafel mag snoepen en dat hij ergens slaapt en ergens anders niet.
Commando’s als zit en af enz. zit er dan zo goed in neem ik aan dat dat wel lukt. Maar met een jonge hond kan zelfs dat mislukken. Dan moet je de hond met aandachtsoefeningen weer even bijscholen. Dan leert je hond dat het commando zit en af blijkbaar ook op andere plaatsen geld. Ik zou met leren van los volgen ook niet gelijk het centrum van Amsterdam opzoeken. Die bouw je ook rustig vanuit huis op. Op die manier bedoelde ik het.
Een oefening zit er dus pas goed in als je het op verschillende terreinen met succes hebt geoefend. Dan leert je hond dat het overal geld. Anders koppelt hij de oefening al gauw aan de plaats en kun je het op een andere plek wel vergeten.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
-
- Actief
Dus als jij op vakantie gaat met je hond, dan luistert hij in het vakantiehuisje niet meer????nance schreef:gelderen schreef:Een hond leert situatie gebonden. Als je een hond thuis leert zitten is dat precies wat je hem geleerd hebt;thuis zitten. Daarom is het zo belangrijk dat je een oefening zo breed mogelijk aanleert. Als hij "het" op veel plaatsen doet dan leert de hond zelf extrapoleren. Hier is echter veel oefening voor nodig. Neem dus niet te snel aan dat je hond "het" wel snapt.pooh schreef:Past een hond zijn gedrag aan op basis van de mensen waarbij hij/zij is of op de omgeving (huis) waar hij/zij is?
Wat denken jullie?
Groeten,
Eelco
quote]Dat kan ja. Meestal zal een hond echter in dat soort gevallen gaan extrapoleren. Dus hetgeen wat hij geleerd heeft op meerdere plaatsen toepassen. Als je hem dus hebt leren zitten in een bos bij huis zal hij dat in een bos in belgie waarschijnlijk ook wel doen.
Je ziet ook erg vaak dat honden op het oefenveld alle trucjes kent maar zodra de les afgelopen is loopt hij alle kanten op en lijkt hij alles "vergeten" te zijn. andersom gebeurt ook veel. "Thuis doet hij het wel hoor" hoeft absoluut geen excuus te zijn.
Ik zeg hiermee dus niet dat een hond niet persoonsgebonden leert want dat is wel degelijk zo maar dat staat er ook niet he

Groeten,
Eelco