Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gedrag hond persoons of plaatsgebonden?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Gedrag hond persoons of plaatsgebonden?

Ongelezen bericht door pooh »

Past een hond zijn gedrag aan op basis van de mensen waarbij hij/zij is of op de omgeving (huis) waar hij/zij is?
Ik zal een voorbeeldje geven:
Ameno mag hier in huis niet op de bank, dat weet ze en ze probeert het ook niet. Bij mijn moeder thuis mag ze wel op de bank en daar gaat ze dus ook meteen op de bank liggen.
Maar als mijn moeder bij ons in huis is (zonder ons) dan probeert Ameno wel om op de bank te gaan liggen soms maar meestal probeert ze het niet eens. Ze twijfelt dus over of het wel of niet mag.

Ik denk dat een hond zich houdt aan de regels die door zijn "baasjes" zijn gemaakt en dat de omgeving daarbij minder belangrijk is.

Wat denken jullie?
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

Helemaal mee eens.

Bij mij zijn de regels ook iets anders dan bij mijn ouders en dat weten de honden precies.
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Een vriend van ons is echt Milk zijn vriend. Bij ons zijn ner regels voor haar maar bij hem niet. Als hij hier is dan is Milk van god los. Bedeld, hangt op de bank, doet alles wat normaal niet mag :mrgreen:
Moet er wel bijzeggen dat het dan ook door ons toegelaten word als hij hier is :mrgreen: :wink:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Als mijn vader op bezoek is hangt Luka de hele tijd met zijn neus aan de koekenkast. :mrgreen:
En mijn vader roept dan : ach geef die jongen toch een koekje :wink:
en verdorie dat verstaat ie wel hoor.
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Het gedrag van mijn honden is absoluut anders bij mij dan bij mijn ouders.
Wat hier niet mag mag daar wel.
Wat ze daar doen zouden ze hier dus echt niet doen.

Jacqueline
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Een hond gedraagt zich in de marge die de eigenaar hem geeft. Dat relateert hij wel degelijk ook aan de omgeving. Zat honden zijn braaf "op school" en thuis maken ze er een rotzooitje van, omdat de baas daar niet consequent is. Echter weten ze tijdens de lessen dat ze moeten luisteren.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Danco mag hier wel op de bank en bij mijn ouders niet. Dat weet hij en hij duikt dus hier gelijk op de bank als ie binnen komt. Als ik alleen in het huis van mijn ouders ben doet ie dat niet (mijn honden ook niet trouwens).
Danco reageerde vroeger ook duidelijk anders als iemand anders de riem vast hield. Bij een trainer van de hondenclub gedroeg hij zich keurig, liep zonder problemen langs andere honden af. Bij ons dus niet. Nika reageerde overigens hetzelfde bij mij of bij een van de trainers.
Marouck was veel drukker bij mijn ouders als hier, tegenwoordig gaat dat wel beter trouwens. Kwam met name denk ik omdat mijn vader nog weleens erin trapte als ze steeds de bal op zijn schoot gooide, uiteindelijk gooide hij dan toch die bal weg. Nu hij consequenter dat gedrag negeert kan ze daar ook rustig gaan liggen. :wink:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Mijn vader is wat spartaanser in zijn omgang met honden dan ik. En dat weten mijn hondjes donders goed. De etters veranderen spontaan in engeltjes om maar een beetje positieve aandacht van mijn vader te krijgen. Maakt overigens niet uit of we bij mij thuis zijn of bij mijn ouders.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ofwel ik heb hele domme of hele slimme honden :denken:

Mijn honden willen bij iedereen op de bank en snappen er eigenlijk geen bal van als dit niet mag.
Bij mijn moeder ligt er daarom uiteindelijk maar een plaid op de bank als wij komen en bij mijn broer ga ik op een stoel zitten (ze kruipen altijd naast mij op de bank, vooral Moritz en zo krijgt hij de kans niet).
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Lil

Ongelezen bericht door Lil »

Ik denk ook dat het best wel persoons en plaatsgebonden is. Boris mag van mij niets in de tuin doen, bij mijn moeder (ze is slecht ter been) moet hij in de tuin zijn behoefte doen en dat doet hij daar ook. Ook merk ik dat hij bij mijn huisgenoten anders is als ik er niet ben (lees; luisterd veel minder goed en bedelt). Ben ik thuis dan gedraagd hij zich heel anders.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Mickie schreef:Zou het kunnen dat je gewoon niet zo heel erg consequent bent... ? :N:
Hier mogen ze gewoon op de bank :19: en ze denken dus dat dit daar ook mag. We komen er niet zo vaak, dus dat ze het niet mochten vorige keer dat hebben ze gewoon niet onthouden denk ik :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Ja ik denk wel dat het persoonsgebonden is. Als mijn vader hier binnenkomt veranderen de honden in volslagen idioten (dan heeft pa nog niks gedaan :mrgreen: ).
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
odakota
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door odakota »

Als ze bij mijn ouders is dan mag ze van hun ook niet wat ze van ons niet mag. Heb ik wel op moeten hameren bij mijn stiefvader, mijn moeder is geen probleem, maar mijn stiefvader is nou eenmaal niet consequent al helemaal niet met hun eigen hond. Daar zie je heel duidelijk dat de hond van hem alles mag en van mijn moeder niet, maar gelukkig bij onze hond gebruikt hij wel onze regels (kost hem wel moeite, want als hij lief wordt aangekeken). Alleen onze hond heeft zoiets van "jaja je meent het toch niet" als mijn stiefvader zegt dat iets niet mag.
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

is zowel persoons als plaatsgebonden. honden zijn gezonde oppertunisten
als er ook maar een kleine kans is zullen ze het proberen.
ene :smile2: ze kennen heel goed wat een bank is. Ze zullen er zonder twijfel de meest confortabele uitkiezen hoor kleur geeft. :slaap:
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Rossi
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rossi »

Als Rossi bij mijn moeder is, gaat hij ook helemaal los. :19:
Groeten van Angel en Rossi.

Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

beiden

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Gedrag is altijd baas gebonden en omgevingsfactoren spelen ook mee. Daarom is elke oefening op nieuw terrein weer een nieuwe oefening.

B.v.:Thuis volgen en zit gaat prima maar in het park gaat het hopeloos mis. Nieuwe omgeving=> nieuwe oefening dus weer vanaf het begin beginnen.

Tenminste zo werkt het met mijn hond.

Groetjes mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
nance
Erelid

Re: beiden

Ongelezen bericht door nance »

Mark-fryslan schreef:Gedrag is altijd baas gebonden en omgevingsfactoren spelen ook mee. Daarom is elke oefening op nieuw terrein weer een nieuwe oefening.

B.v.:Thuis volgen en zit gaat prima maar in het park gaat het hopeloos mis. Nieuwe omgeving=> nieuwe oefening dus weer vanaf het begin beginnen.

Groetjes mark
Als dat zo zou zijn, zou je dus nooit een wedstrijd kunnen lopen met je hond....
In het park is er meer afleiding, maar de oefening kennen ze nog best hoor :wink:
gelderen
Actief

Re: Gedrag hond persoons of plaatsgebonden?

Ongelezen bericht door gelderen »

pooh schreef:Past een hond zijn gedrag aan op basis van de mensen waarbij hij/zij is of op de omgeving (huis) waar hij/zij is?
Ameno mag hier in huis niet op de bank, dat weet ze en ze probeert het ook niet. Bij mijn moeder thuis mag ze wel op de bank en daar gaat ze dus ook meteen op de bank liggen.
Maar als mijn moeder bij ons in huis is (zonder ons) dan probeert Ameno wel om op de bank te gaan liggen soms maar meestal probeert ze het niet eens. Ze twijfelt dus over of het wel of niet mag.

Ik denk dat een hond zich houdt aan de regels die door zijn "baasjes" zijn gemaakt en dat de omgeving daarbij minder belangrijk is.

Wat denken jullie?
Een hond leert situatie gebonden. Als je een hond thuis leert zitten is dat precies wat je hem geleerd hebt;thuis zitten. Daarom is het zo belangrijk dat je een oefening zo breed mogelijk aanleert. Als hij "het" op veel plaatsen doet dan leert de hond zelf extrapoleren. Hier is echter veel oefening voor nodig. Neem dus niet te snel aan dat je hond "het" wel snapt.

Een hond kan prima leren dat hij thuis niet op de bank mag en bij de buren wel.

Groeten,
Eelco
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

gelderen schreef:
pooh schreef:Past een hond zijn gedrag aan op basis van de mensen waarbij hij/zij is of op de omgeving (huis) waar hij/zij is?

Wat denken jullie?
Een hond leert situatie gebonden. Als je een hond thuis leert zitten is dat precies wat je hem geleerd hebt;thuis zitten. Daarom is het zo belangrijk dat je een oefening zo breed mogelijk aanleert. Als hij "het" op veel plaatsen doet dan leert de hond zelf extrapoleren. Hier is echter veel oefening voor nodig. Neem dus niet te snel aan dat je hond "het" wel snapt.

Groeten,
Eelco
Dus als jij op vakantie gaat met je hond, dan luistert hij in het vakantiehuisje niet meer????
Het is echt persoonsgebonden hoor...
Mark-fryslan
Zeer actief

Re: beiden

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

nance schreef:
Mark-fryslan schreef:Gedrag is altijd baas gebonden en omgevingsfactoren spelen ook mee. Daarom is elke oefening op nieuw terrein weer een nieuwe oefening.

Groetjes mark
Als dat zo zou zijn, zou je dus nooit een wedstrijd kunnen lopen met je hond....
In het park is er meer afleiding, maar de oefening kennen ze nog best hoor :wink:
Oke daar heb jij gelijk in. Zal het wat verfijnen:

Ik bedoel gewoon dat het meeste gedrag baas gebonden is en dat de omgevingsfactoren echt meespelen. Als je een hond in het nauw drijft en aftuigt met een ketting kun je rekenen op een heftige reactie en waarschijnlijk (hopelijk) wordt je gebeten. Dan is er echt geen sprake meer van baasgebonden gedrag. Dan is het domweg overleven. Dus de extremen moeten we even weglaten.

Verder kan een hond kan het thuis of of de club prima doen en op een wedstrijd echt minder scoren. Dat moet je dan ook trainen. Ringtraining is zo ontstaan en daarom moet je b.v. wedstrijdervaring opbouwen. Dat is dus ook een nieuwe oefening leren. Als je in je vakantiehuisje komt zal je je hond opnieuw even duidelijk moeten maken dat hij daar ook niet van de nieuwe keukentafel mag snoepen en dat hij ergens slaapt en ergens anders niet.

Commando’s als zit en af enz. zit er dan zo goed in neem ik aan dat dat wel lukt. Maar met een jonge hond kan zelfs dat mislukken. Dan moet je de hond met aandachtsoefeningen weer even bijscholen. Dan leert je hond dat het commando zit en af blijkbaar ook op andere plaatsen geld. Ik zou met leren van los volgen ook niet gelijk het centrum van Amsterdam opzoeken. Die bouw je ook rustig vanuit huis op. Op die manier bedoelde ik het.

Een oefening zit er dus pas goed in als je het op verschillende terreinen met succes hebt geoefend. Dan leert je hond dat het overal geld. Anders koppelt hij de oefening al gauw aan de plaats en kun je het op een andere plek wel vergeten.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

nance schreef:
gelderen schreef:

Wat denken jullie?

Groeten,
Eelco
Dus als jij op vakantie gaat met je hond, dan luistert hij in het vakantiehuisje niet meer????
quote]Dat kan ja. Meestal zal een hond echter in dat soort gevallen gaan extrapoleren. Dus hetgeen wat hij geleerd heeft op meerdere plaatsen toepassen. Als je hem dus hebt leren zitten in een bos bij huis zal hij dat in een bos in belgie waarschijnlijk ook wel doen.

Je ziet ook erg vaak dat honden op het oefenveld alle trucjes kent maar zodra de les afgelopen is loopt hij alle kanten op en lijkt hij alles "vergeten" te zijn. andersom gebeurt ook veel. "Thuis doet hij het wel hoor" hoeft absoluut geen excuus te zijn.

Ik zeg hiermee dus niet dat een hond niet persoonsgebonden leert want dat is wel degelijk zo maar dat staat er ook niet he :ok:

Groeten,
Eelco
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”