Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Les - update les 2 op pagina 26

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Les - update les 2 op pagina 26

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik had het al op het rasforum gevraagd, maar ook nog even hier de vraag. Ik ben afgelopen woensdag begonnen met de jonge honden training, die volgt op de puppy training.

Het thema was 'aandacht voor de baas' en het ging er vrij hard aan toe. We hebben het over pijngrens en corrigeren e.d. gehad. We moesten gaan lopen en als de hond geen aandacht had (trok of achterbleef e.d.) kreeg hij een harde korte trek aan de lijn. Toen ik dit beschreef op het rasforum kreeg ik veel reacties dat deze aanpak niet goed is, dat ik het met belonen ipv corrigeren moet doen. De vraag op dat forum was overigens niet of de aanpak goed is, maar of ze het ermee eens zijn dat Kooikers harde honden zijn (daar ben ik het niet mee eens, ga ik de trainer nog over spreken, ik wil voorzichtig zijn met corrigeren).

Nu ben ik benieuwd hoe jullie dit zien. Ik heb vier maanden lang geprobeerd hem normaal aan de lijn te laten lopen door om te draaien zodat hij weer achter me liep. En dan belonend toespreken als hij daar liep. Dat hield hij precies 1 seconde vol en dan hing hij weer vol in de touwen. Nu ik een aantal keer kort en hard heb getrokken, loopt hij ineens netjes. Hij hoeft me echt niet constant op 10 cm te volgen, maar van dat getrek werd ik helemaal gestoord.

Ben ik mijn relatie met Bram aan het verknallen door hem te corrigeren? Ik denk zelf dat dit prima kan, ik let ook goed op hem natuurlijk, maar ben toch aan het twijfelen gebracht door de reacties op het andere forum.
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 07 sep 2005 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Tja, ik vind het idee dat hij dus gestraft wordt als hij geen aandacht voor jou heeft nogal krom. Ik zou juist wel aandacht hebben belonen, en geen aandacht hebben negeren. In mijn lekenogen krijg je door corrigeren bij geen aandacht misschien wel een hond die aandacht heeft voor de baas, maar meer omdat hij bang is een ruk te krijgen dan omdat hij het leuk vindt om op de baas te letten.

Alleen dat trekken....
Ik moet zeggen dat bij Moos een flinke ruk als hij echt te ver gaat ook wel werkt. Maar ik weet ook niet of er verschillende manieren van trekken zijn.
Moos trekt namelijk over het algemeen niet, alleen als hij iets vreselijk lekkers ruikt (leeg patatzakje ofzo) dan gaat hij vol in de riem hangen. En dan kan ik omdraaien wat ik wil, hij blijft hangen. Koekjes werken wel, maar alleen maar een paar seconden, als het koekje er dan nog niet in is, is dat patatzakje toch aantrekkelijker.
Dan geef ik dus weleens een ruk aan de riem met NEE erbij, en dan houdt hij wel op.

Maar ja, dan geef ik hem dus ook bewust straf voor het op willen vreten van een patatzakje, en het trekken wat daarbij komt. Bij constant trekken lijkt deze methode mij ook niet echt gewenst. Denk ik :denken:
Maar misschien trekt Bram ook wel omdat hij dan lak aan jou heeft, en dan is corrigeren misschien niet eens zo'n gek idee, als het werkt dan...
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: ík wil me ergens heen verplaatsen, op mijn tempo, en mijn hond heeft daar maar genoegen mee te nemen :mrgreen: .
.
En dat was nou precies onmogelijk bij Bram. Heeee even naar links aan de lijn trekken want ik zie een andere hond in de verte, heeeee vol in de lijn hangen naar voren want ik wil daaaaar naar toe, heeeeee daar rechts ruik ik wat. Baasje wil doorlopen? Kan mij niet schelen, IK moet hier echt ruiken.

Dus na een een klein stukje aan de lijn was ik helemaal kapot van dat getrek. Ik draaide vaak om maar het hielp geen ene **oot. Ook heb ik wel wat rukjes gegeven, maar hij leek alleen maar meer te gaan trekken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Af en toe terug trekken aan de riem is niet erg, als je het maar niet konstant doet. En plak er dan een kommando aan vast, zodat je later alleen het kommando hoeft te geven.. :wink:
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik doe dat dus niet. Ik vind corrigeren om trekken aan de riem af te leren geen goed idee en ik voel me zelf ook niet prettig erbij om het zo te doen.
Blokjes kaas en stil blijven staan hebben hier er voor gezorgd dat Ameno braaf aan de riem loopt zonder me over de straten te sleuren.
Heeft wel lang geduurd overigens hoor voordat het werkte :wink:
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Ik vind je hond te jong om te gaan corrigeren. Bedenk je dat iedere ruk die je geeft een negatieve associatie kan geven met hetgeen waar je hond heentrekt. Iedere keer een jens in zijn nek als hij een andere hond ziet en je kweekt een uitvaller. Koek mee, speelgoed mee en daarmee de aandacht van de hond vangen. Geen gejens in puppenekken. Daar hou ik niet van en vind ik eigenlijk ook echt niet kunnen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Een kooikerpup moet je nooit zwaar straffen!!!!

Leuke hondenschool zeg! :devil:

Helaas ken ik diverse kooikerhondjes die door een verkeerde aanpak helemaal verknald zijn. Bijv. een kooikerhondje die met een prikband gecorrigeerd werd. Echt fout!

Positief benaderen, aandachtsoefeningen met praten, een leuke band opbouwen op een positieve manier!
Zelf vind ik altijd dat trainingen niet snel hoeven te gaan. De hond en jij moeten plezier hebben. En wat je leert moet op een leuke manier gebeuren!

Op de hondenschool zou ik er zeker wat van gaan zeggen. Vrijwel alle kooikerhondjes die ik ken (en dat zijn er best veel

:wink: ) zijn behoorlijk gevoelig en als je die op een harde manier aanpakt zal er veel eerder probleem gedrag kunnen ontstaan.

Goed dat je dit ook op dit forum post! Nu ben je nog niet te laat! :ok:

(misschien een beetje warrig, maar zo'n hondenschool snap ik echt niet!)

PS: Heb je dit al op het kooikerforum gepost? Ik denk dat je daar van een aantal kooikerdeskundigen (minimaal 1) goede antwoorden kunt verwachten. Beter omschreven dan ik nu doe.
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Tja, ik vind het idee dat hij dus gestraft wordt als hij geen aandacht voor jou heeft nogal krom. Ik zou juist wel aandacht hebben belonen, en geen aandacht hebben negeren. In mijn lekenogen krijg je door corrigeren bij geen aandacht misschien wel een hond die aandacht heeft voor de baas, maar meer omdat hij bang is een ruk te krijgen dan omdat hij het leuk vindt om op de baas te letten.
Ik snap wat je zegt, maar ik kan toch niet constant met een stokje, flostouw e.d. gaan lopen om meneer Bram te plezieren? Soms moet ik ook gewoon ergens heen, zeker als hij aan de lijn loopt; naar de pinautomaat, naar de winkel e.d. Dan moet hij toch ook gewoon kunnen doorlopen omdat ik dat wil?

Zoals jij wel weet loopt Bram heel veel los en hij kan zich dan helemaal uitleven: rennen, met andere honden spelen, zwemmen....hij gaat z'n gang maar. En we spelen ook veel samen tijdens het lopen; beetje worstelen, stokje gooien etc. Het is dus niet zo dat ik wil dat hij altijd bovenop me loopt :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Renske schreef: Vrijwel alle kooikerhondjes die ik ken (en dat zijn er best veel

:wink: ) zijn behoorlijk gevoelig en als je die op een harde manier aanpakt zal er veel eerder probleem gedrag kunnen ontstaan.

hovawarten zijn ook héél gevoelig, en toch heeft geen van mijn honden ooit een probleem gehad met het stellen van duidelijke grenzen.
één van die grenzen bij mij is dus dat een hond mij niet ergens heen trekt, en er wordt daarbij niet 'gejensd' in nekken. niet in puppennekken, en niet in volwassen nekken. maar gecorrigeerd wordt er wel, met als resultaat dat ze fier voor me uit lopen, met hoog gedragen, vrolijke staart en vrolijk snoetje. maar er wordt niet getrokken aan de riem. zo kan het dus óók.

ik dacht trouwens niet dat linda het hier over zwaar straffen had. of tenminste, dat was toch zeker niet haar vraag :wink: .
Nee, het gaat helemaal mis. Als het topic nog verder gaat, ben ik Bram straks met stroomdraden aan het straffen :wink:

Het gaat dus om een korte correctie. Het is juist niet de bedoeling om dat de hele tijd te doen, want dan werkt het dus niet. Het gedrag moet snel verbeteren. En dat zie ik gebeuren. Ik heb vandaag maar 1 keer hoeven corrigeren en hij heeft de rest van de dag keurig gelopen, dwz niet vol in de touwen.

Inge, hoe corrigeer jij dan wel bij het trekken?

En die optie over het stuk kaas, het spijt me maar zoiets werkt gewoon niet bij Bram. Hij vindt het veel te leuk om mij ergens heen te sleuren en is niet gericht op eten. Vanaf het moment dat de lijn om ging, sleurde hij me van links naar rechts de straat over. Ik had helemaal zere handen van dat getrek (dat lijkt me overigens ook niet goed voor z'n nek) en was duizelig van het omdraaien.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:Tja, ik vind het idee dat hij dus gestraft wordt als hij geen aandacht voor jou heeft nogal krom. Ik zou juist wel aandacht hebben belonen, en geen aandacht hebben negeren. In mijn lekenogen krijg je door corrigeren bij geen aandacht misschien wel een hond die aandacht heeft voor de baas, maar meer omdat hij bang is een ruk te krijgen dan omdat hij het leuk vindt om op de baas te letten.
Ik snap wat je zegt, maar ik kan toch niet constant met een stokje, flostouw e.d. gaan lopen om meneer Bram te plezieren? Soms moet ik ook gewoon ergens heen, zeker als hij aan de lijn loopt; naar de pinautomaat, naar de winkel e.d. Dan moet hij toch ook gewoon kunnen doorlopen omdat ik dat wil?

Zoals jij wel weet loopt Bram heel veel los en hij kan zich dan helemaal uitleven: rennen, met andere honden spelen, zwemmen....hij gaat z'n gang maar. En we spelen ook veel samen tijdens het lopen; beetje worstelen, stokje gooien etc. Het is dus niet zo dat ik wil dat hij altijd bovenop me loopt :wink:
Ja, dat is ook wel zo natuurlijk. Maar ik ben zelf dus ook helemaal niet tegen af en toe even een klein sjortje geven dat Bram wel even mee moet komen nu. Alleen sjorren om echt aandacht voor de baas te vragen vind ik weer wat anders. Aandacht vragen voor de baas is naar mijn idee wat anders dan gewoon een beetje behoorlijk meelopen. Moos en Saar lopen meestal prima mee, maar kijken echt niet steeds naar mij. :wink:
Als Moos of Saar opeens ergens blijven staan terwijl we lopen, dan krijgen ze ook weleens een sjor. Meestal nog onbedoeld ook, want als ik doorloop en zij opeens blijven staan, dan krijg je automatisch even spanning op de riem.

Kijk, aan Saar moet ik niet bewust een rukje gaan geven ofzo, daar is zij dus echt te gevoelig voor. Als je Saar roept komt ze ook meteen weer netjes meelopen, daar is geen gesjor voor nodig. Saar test namelijk nooit mijn grenzen uit, nooit. Maar sorry Kooiker-experts, maar je maakt mij niet wijs dat Bram net zo gevoelig is als Saar.

Voor zover ik Bram heb gezien lijkt hij nogal op Moos. Redelijk zelfstandig, weten wat ie wil, en af en toe best bereid de grenzen uit te testen.
En constant rukken aan de riem lijkt mij ook niks, maar volgens mij is dat ook Linda's bedoeling niet toch?
Heel af en toe een klein rukje om aan te geven dat het nu afgelopen is en dat er meegelopen moet worden lijkt mij niks mis mee...
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Zoek stok! schreef:

Ik zou dit dus gaan oefenen op een moment dat je niet perse een bepaalde richting op wilt.

Op het moment dat Bram weinig aandacht heeft voor jou en gaat trekken zou ik me omdraaien (niet zo hard dat bram door de lucht zwiept uiteraard) en de andere kant oplopen. Dus niet stil blijven staan en negeren. Dan loop je dus in een flink tempo door, op zeker dat hij helemaal verbaast je bij gaat proberen te houden, maak wat verschillende bochten en hou tempo er in.

Ik pas dit toe op het moment dat ze niet meer op me letten, en nu hoef ik alleen maar een paar stapjes terug te doen en dan kan ik weer omdraaien waar ik naar toe moet.

ik vind het zelf een prettige methode omdat je niet aan de riem hengst, je hoeft niet te corrigeren en de hond verbind het niet direct aan jou als hij per ongeluk toch een vervelend gevoel ervaart want je kijkt niet naar hem.

Dat is ook een voorwaarde. Hij moet op jou letten en jij niet op hem. Dus op hem letten doe je ongemerkt vanuit je ooghoeken. :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Ja, dat is ook wel zo natuurlijk. Maar ik ben zelf dus ook helemaal niet tegen af en toe even een klein sjortje geven dat Bram wel even mee moet komen nu. Alleen sjorren om echt aandacht voor de baas te vragen vind ik weer wat anders. Aandacht vragen voor de baas is naar mijn idee wat anders dan gewoon een beetje behoorlijk meelopen. Moos en Saar lopen meestal prima mee, maar kijken echt niet steeds naar mij. :wink:
Als Moos of Saar opeens ergens blijven staan terwijl we lopen, dan krijgen ze ook weleens een sjor. Meestal nog onbedoeld ook, want als ik doorloop en zij opeens blijven staan, dan krijg je automatisch even spanning op de riem.

Kijk, aan Saar moet ik niet bewust een rukje gaan geven ofzo, daar is zij dus echt te gevoelig voor. Als je Saar roept komt ze ook meteen weer netjes meelopen, daar is geen gesjor voor nodig. Saar test namelijk nooit mijn grenzen uit, nooit. Maar sorry Kooiker-experts, maar je maakt mij niet wijs dat Bram net zo gevoelig is als Saar.

Voor zover ik Bram heb gezien lijkt hij nogal op Moos. Redelijk zelfstandig, weten wat ie wil, en af en toe best bereid de grenzen uit te testen.
En constant rukken aan de riem lijkt mij ook niks, maar volgens mij is dat ook Linda's bedoeling niet toch?
Je hebt Bram toch ook aan de lijn zien lopen of niet? Bram blijft staan waar hij wil blijven staan en als ik doorloop zet hij zich schrap totdat ik ook blijf staan. En dat wil ik dus niet meer.

Je zegt dat Moos en Saar niet constant aandacht voor je hebben, maar eigenlijk is dat wel zo. Als jij naar links gaat, hobbelen ze mee naar links. Dan moeten ze dus wel een beetje op je letten. Bram hoeft echt niet constant adorerend naar me kijken (alhoewel....:wink: ), maar wel dezelfde richting oplopen. En dat bedoelt de trainer met 'aandacht'.

En nee, ik wil dus juist niet constant trekken. Dat heb ik gedaan en het werkt voor geen meter. Dan liever 1 keer een wat harder rukje.

Hihi, nee Bram is niet zoals Saar. Saar haalt het niet in haar hoofd om te blijven staan als jij door wilt lopen!!! Bram loopt rustig naar links terwijl ik naar rechts loop.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Baily schreef: Ik zou dit dus gaan oefenen op een moment dat je niet perse een bepaalde richting op wilt.

Op het moment dat Bram weinig aandacht heeft voor jou en gaat trekken zou ik me omdraaien (niet zo hard dat bram door de lucht zwiept uiteraard) en de andere kant oplopen. Dus niet stil blijven staan en negeren. Dan loop je dus in een flink tempo door, op zeker dat hij helemaal verbaast je bij gaat proberen te houden, maak wat verschillende bochten en hou tempo er in.

Ik pas dit toe op het moment dat ze niet meer op me letten, en nu hoef ik alleen maar een paar stapjes terug te doen en dan kan ik weer omdraaien waar ik naar toe moet.

ik vind het zelf een prettige methode omdat je niet aan de riem hengst, je hoeft niet te corrigeren en de hond verbind het niet direct aan jou als hij per ongeluk toch een vervelend gevoel ervaart want je kijkt niet naar hem.

Dat is ook een voorwaarde. Hij moet op jou letten en jij niet op hem. Dus op hem letten doe je ongemerkt vanuit je ooghoeken. :wink:
Dit is precies wat we tijdens de puppentraining geleerd hebben en ik heb dit fanatiek geoefend, maar....het werkt niet bij Bram. Ik draai me om, hij staat achter me en spurt weer naar voren. Zelfs als ik dit tig keer achter elkaar doe.

Ik heb het zelfs met speciale aandacht van de trainer tijdens de puppylessen gedaan, maar zonder succes. Toen zei zij al dat ik toch een zacht rukje moet geven. Heb ik ook gedaan, maar werkt ook niet. Hij trekt zich er niks van aan en holt weer naar voren.

Het is niet zo dat ik er geen tijd en moeite in gestoken heb, maar het werkte gewoon allemaal niet. Ik had me er eigenlijk al een beetje bij neergelegd tot afgelopen woensdag. Toen zag ik dat hij het best kan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Je hebt Bram toch ook aan de lijn zien lopen of niet? Bram blijft staan waar hij wil blijven staan en als ik doorloop zet hij zich schrap totdat ik ook blijf staan. En dat wil ik dus niet meer.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat me dat niet eens was opgevallen. Maar tja, Moos heeft daar dus ook weleens een handje van, zeker toen hij jonger was, en hier werkte af en toe even resoluut meesjorren prima. Maar tja, dat ben ik, en dat was hier natuurlijk. Maar ik ben er niet zo fel tegen eigenlijk.
Je zegt dat Moos en Saar niet constant aandacht voor je hebben, maar eigenlijk is dat wel zo. Als jij naar links gaat, hobbelen ze mee naar links. Dan moeten ze dus wel een beetje op je letten. Bram hoeft echt niet constant adorerend naar me kijken (alhoewel....:wink: ), maar wel dezelfde richting oplopen. En dat bedoelt de trainer met 'aandacht'.
Nee, dat is natuurlijk zo. Ik dacht dat je met aandacht vragen echte aandachtsoefeningen bedoelen, dat hij dus inderdaad steeds adorerend naar je moest kijken. En om dat nou met correcties te doen leek me wat gortig :wink:
En nee, ik wil dus juist niet constant trekken. Dat heb ik gedaan en het werkt voor geen meter. Dan liever 1 keer een wat harder rukje.
Hier werkte dat dus ook bij Moos dan.
Hihi, nee Bram is niet zoals Saar. Saar haalt het niet in haar hoofd om te blijven staan als jij door wilt lopen!!! Bram loopt rustig naar links terwijl ik naar rechts loop.
haha, jaja, Bram is meer een Moosie he? :mrgreen:
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Zoek stok! schreef:
Baily schreef: Ik zou dit dus gaan oefenen op een moment dat je niet perse een bepaalde richting op wilt.

Dit is precies wat we tijdens de puppentraining geleerd hebben en ik heb dit fanatiek geoefend, maar....het werkt niet bij Bram. Ik draai me om, hij staat achter me en spurt weer naar voren. Zelfs als ik dit tig keer achter elkaar doe.

Ik heb het zelfs met speciale aandacht van de trainer tijdens de puppylessen gedaan, maar zonder succes. Toen zei zij al dat ik toch een zacht rukje moet geven. Heb ik ook gedaan, maar werkt ook niet. Hij trekt zich er niks van aan en holt weer naar voren.

Het is niet zo dat ik er geen tijd en moeite in gestoken heb, maar het werkte gewoon allemaal niet. Ik had me er eigenlijk al een beetje bij neergelegd tot afgelopen woensdag. Toen zag ik dat hij het best kan.
Ben je ook in een snel tempo doorgelopen en bochten gemaakt enzo, iedere keer als Bram weer voor je uit gaat lopen, dan gelijk omdraaien, weer de andere kant op?

Zelfs Buck heb ik daarmee netjes aan de lijn gekregen, terwijl het toch door zijn Husky aanleg een hond is die geneigd is aan de riem te trekken.

Hij heeft een gewone halsband om en moet er wel af en toe aan herinnerd worden, maar het gaat eigenlijk perfect.

Ik heb een tijdje op advies van een gedragstherapeute inderdaad ook een rukje aan de riem gegeven. Maar het plezier van het wandelen, zowel bij mij als bij de hond werd er niet groter op
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Nee, dat is natuurlijk zo. Ik dacht dat je met aandacht vragen echte aandachtsoefeningen bedoelen, dat hij dus inderdaad steeds adorerend naar je moest kijken. En om dat nou met correcties te doen leek me wat gortig :wink:
Volgens mij denkt iedereen dat nu, maar ik wil gewoon dat hij dezelfde richting oploopt als ik zonder in de riem te hangen. Dat is ook aandacht.

Nee zeg, dat zou niet best zijn. Dat hij geen aandacht voor me heeft als hem roep ofzo. 't Mannetje is inmiddels behoorlijk op mij gericht (behalve aan de lijn dus he hihi), dus dat zit wel goed.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Nee, dat is natuurlijk zo. Ik dacht dat je met aandacht vragen echte aandachtsoefeningen bedoelen, dat hij dus inderdaad steeds adorerend naar je moest kijken. En om dat nou met correcties te doen leek me wat gortig :wink:

Nee zeg, dat zou niet best zijn. Dat hij geen aandacht voor me heeft als hem roep ofzo. 't Mannetje is inmiddels behoorlijk op mij gericht (behalve aan de lijn dus he hihi), dus dat zit wel goed.
Nee, daarom dacht ik al, want ik weet ook hoeveel aandacht Bram meestal wel voor jou heeft :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Baily schreef:
Zoek stok! schreef:

Ben je ook in een snel tempo doorgelopen en bochten gemaakt enzo, iedere keer als Bram weer voor je uit gaat lopen, dan gelijk omdraaien, weer de andere kant op?

Zelfs Buck heb ik daarmee netjes aan de lijn gekregen, terwijl het toch door zijn Husky aanleg een hond is die geneigd is aan de riem te trekken.

Hij heeft een gewone halsband om en moet er wel af en toe aan herinnerd worden, maar het gaat eigenlijk perfect.

Ik heb een tijdje op advies van een gedragstherapeute inderdaad ook een rukje aan de riem gegeven. Maar het plezier van het wandelen, zowel bij mij als bij de hond werd er niet groter op
Ja heb ik gedaan. Ik weetniet hoe het komt, maar Bram is blijkbaar geboren om aan de lijn te trekken. Ik vind het ook niet leuk om te trekken, maar als het goed is hoeft het niet lang omdat het gedrag snel ombuigt. Dat zie ik nu ook gebeuren. Als het niet beter gaat, houd ik er direct mee op. Dan werkt het namelijk niet en ik ga niet trekken voor de leuk.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:

Nee, daarom dacht ik al, want ik weet ook hoeveel aandacht Bram meestal wel voor jou heeft :wink:
En ik voor hem! Af en toe zijn we net een verliefd stel :I:

Maar niet zo erg als jij en Moos natuurlijk :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef:

En ik voor hem! Af en toe zijn we net een verliefd stel :I:

Maar niet zo erg als jij en Moos natuurlijk :wink:
hahahaha, maar Moos kan ook wel vreselijk super-klef zijn natuurlijk. Valt dat op??? :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
hahahaha, maar Moos kan ook wel vreselijk super-klef zijn natuurlijk. Valt dat op??? :mrgreen:
Neueueue hoor Marloes :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Neueueue hoor Marloes :mrgreen:
He, gelukkig, ik dacht al!

:smile: :smile: :smile:
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Zoek stok! schreef:
Ik snap wat je zegt, maar ik kan toch niet constant met een stokje, flostouw e.d. gaan lopen om meneer Bram te plezieren?
:mrgreen: Dat zou ik dus wel doen. Je moet niet vergeten dat hij nog een pupje is.

Zoek stok! schreef:Soms moet ik ook gewoon ergens heen, zeker als hij aan de lijn loopt; naar de pinautomaat, naar de winkel e.d. Dan moet hij toch ook gewoon kunnen doorlopen omdat ik dat wil?

Loopt hij niet mee? Het ging toch om aandacht? Zonder 100% aandacht van de baas zou een pup toch aardig mee moeten kunnen lopen. Alhoewel :roll: ...
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Heb je weleens met de clicker gewerkt? Met de clicker kun je aandacht voor de baas en netjes lopen heel goed uitbouwen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:En die optie over het stuk kaas, het spijt me maar zoiets werkt gewoon niet bij Bram. Hij vindt het veel te leuk om mij ergens heen te sleuren en is niet gericht op eten. Vanaf het moment dat de lijn om ging, sleurde hij me van links naar rechts de straat over. Ik had helemaal zere handen van dat getrek (dat lijkt me overigens ook niet goed voor z'n nek) en was duizelig van het omdraaien.
Is Bram een duitse dog van 90 kilo? :denken: Ik vind het niet zo gek dat hij trekt als jij schrijft dat jij je overal naar toe laat trekken.
Dat is nogal lonend dan namelijk, dat trekken!
Positief aandacht trekken van je hond, zo belonen dat het interessant blijft aandacht te houden en een weg vinden tussen consentratie en vrijheid is lastig. Lastiger dan rukken aan een lijn zodat de hond onder de indruk is en naast je blijft lopen.
Bij een jonge hond hoor je mijns inziens het gewoon positief aan te pakken. Als je dat niet lukt doe je ergens iets niet goed waardoor de hond niet gemotiveerd is op je te letten. Misschien beloon je te weinig of te veel of gaat er ergens anders iets mis.
Onthou dat je nu van je hond nog niet een pure braafheid mag verwachten. Hou het leuk en aardig en steek je energie in jezelf leuk maken en niet in straffen en het minder leuk maken.
Het is zo jammer van de onbevangenheid van je hondje.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoek stok! schreef:
Misschien loop je te saai. Dat was bij mij een tijd het probleem. Als je hard-zacht, huppelpasje, kort drafje op bijna plaats maakt en jezelf als baas wat leuker en spannender maar, kan dat helpen. Dat hielp bij ons.

Bij wat Marlous zegt over het patatzakje, dan helpt hier ook niks, behalve "Ja ja ja, kijk eens wat ik heb, wat ik nou toch weer" dat gaat dan meestal net zolang goed tot het friteszakje in het voorbeeld uit zicht is. En er wordt hier door kinderen nogal wat lekkers rond het schoolplein weggegooid.

Maar soms is uit het oog niet uit het hart en dan gaat ze op haar kont zitten piepen omdat ze die lekkere patat wil hebben :mrgreen:

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

Dank voor al jullie reacties. Ik heb inmiddels via mail contact gehad met de trainer en dat gaf mij een goed gevoel. Ik wil een leuke hond die wel normaal meeloopt en zie dat de methode die ik nu gebruik werkt.

Ik kan een heel eind meegaan met jullie kritiek en ik geloof direct dat ik iets verkeerd doe in het positieve trainen (met trekken dan). Toch blijf ik erbij dat ik beter 1 keer een korte ruk kan geven dan dat hij steeds trekt. Om hem steeds met een flostouw e.d. te 'lokken' vind ik niet reeel. Heel knap dat andere mensen daar het geduld voor hebben, maar ik wil ook weleens gewoon lopen. Bram is geen 12 weken oud meer, dus moet echt wel in staat zijn om normaal te lopen ipv mij de weg te leiden.

Vanochtend weer een stuk aan de lijn gelopen en meneer heeft het nu prima door. Geen enkele ruk was nodig om hem normaal te laten lopen. Hij mag snuffelen e.d., maar als ik doorloop, moet hij mee. Ik zeg 'kom maar' en hij hobbelt keurig mee. Voorheen ging hij vol in de ankers als ik door wilde lopen.

Hij leert dus snel en ik merk niks van ander gedrag ofzo. Hij heeft z'n staart zoals altijd fier omhoog en loopt trots naast me. Hetzelfde als anders dus, alleen naast me in plaats van voor me. Ik beloon hem met m'n stem dat hij het zo goed doet en hij gaat nog trotser lopen.

Voor ons werkt dit dus. De indruk wordt gewekt dat ik m'n hond vreselijke pijn doe ofzo en dat vind ik niet prettig. Mijn Brammetje is alles voor me. Als je ons samen zou zien denk ik dat het heel anders over komt, dan zo op een forum. Ik wil het heel graag goed doen en luister graag naar adviezen, maar in dit geval ga ik toch m'n eigen (en die van de hondenschool) weg.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Ik vind het allemaal heel goed klinken. Je hond heeft er helemaal geen enkel probleem mee, en jij ook niet.

Het is ook helemaal niet erg om middels korrekties je hond te leren zich aan jou aan te passen. Daar kan een hond prima mee omgaan, ook een Kooiker. Ik ben nog geen enkele hond tegengekomen die niet goed reageerde op goed-gebruikte korrekties. Integendeel, ze knappen er van op, van duidelijkheid en leiding.

Ik geef je groot gelijk dat je er voor past om konstant met een tas supersuperinteressante zaken achter een hond aan te lopen hupsen die geen millimeter interesse in je heeft.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Ik ben blij dat het zo goed voor je werkt! Wel wil ik toch graag nog even iets zeggen.
Zoek stok! schreef:Bram is geen 12 weken oud meer, dus moet echt wel in staat zijn om normaal te lopen ipv mij de weg te leiden.
Als dat de reactie is op zijn getrek beloon je hem dus. Als trekken betekent dat hij altijd heeft kunnen gaan en staan waar hij wil heb je het hem zelf aangeleerd. Dan is het logisch dat je de omgeving interessanter hebt laten zijn dan jezelf. :wink:

Ik beloon hem met m'n stem dat hij het zo goed doet en hij gaat nog trotser lopen.
Prima, maar beloon je hem af en toe ook met iets anders? Speelgoedje of lekkers? Zo hou je de boel interessant en verrassend.

Voor ons werkt dit dus. De indruk wordt gewekt dat ik m'n hond vreselijke pijn doe ofzo en dat vind ik niet prettig. Mijn Brammetje is alles voor me. Als je ons samen zou zien denk ik dat het heel anders over komt, dan zo op een forum. Ik wil het heel graag goed doen en luister graag naar adviezen, maar in dit geval ga ik toch m'n eigen (en die van de hondenschool) weg.
Je moet ook gewoon je eigen weg gaan. Vreselijke pijnen doe je je hond niet, maar ik vind het ook altijd wat kop in het zandstekerig te doen alsof je je hond met vriendelijke liefde een rukje in zijn nek geeft. Het resultaat is zo dat de hond het ieder geval erg ontprettig vindt, anders zou het geen zin hebben.

Veel wandelplezier!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Ik ben nog geen enkele hond tegengekomen die niet goed reageerde op goed-gebruikte korrekties. Integendeel, ze knappen er van op, van duidelijkheid en leiding.
Een hond kan je ook prima duidelijkheid verschaffen met belonen en het onthouden van belonen, je stem en allerlei andere grapjes waarbij je niet korrigeert. Je moet niet gaan doen alsof corrigeren DE manier is om je hond op te voeden. Dat gelul hebben we 20 jaar geleden al gehad en inmiddels weten we beter. Straf kan heel nuttig zijn, maar geen trainingsmanier.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”