Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Les - update les 2 op pagina 26

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Eline* schreef:
Wil de hond schreef:Ik ben nog geen enkele hond tegengekomen die niet goed reageerde op goed-gebruikte korrekties. Integendeel, ze knappen er van op, van duidelijkheid en leiding.
Een hond kan je ook prima duidelijkheid verschaffen met belonen en het onthouden van belonen, je stem en allerlei andere grapjes waarbij je niet korrigeert. Je moet niet gaan doen alsof corrigeren DE manier is om je hond op te voeden. Dat gelul hebben we 20 jaar geleden al gehad en inmiddels weten we beter. Straf kan heel nuttig zijn, maar geen trainingsmanier.
Nou vooruit dan,

Een aanvulling op mijn eerdere bericht.

Belonen en korrigeren behoort in kombinatie gebruikt te worden. Korrigeren alleen als zaligmakend fenomeen is niet wat ik bedoel.

Zolang als honden niet zover geëvolueerd zijn dat zij elkaar onderling niet meer lijfelijk korrigeren vind ik het onzin om te doen alsof korrekties gebruiken bij het opvoeden van honden des duivels is en niet aansluit bij hun belevingswereld.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

tsja, ik heb een soort gelijk probleem. B.v. Spok ziet in de verte aan de overkant van de straat een hond aankomen, en wil er heen. Omdraaien heeft dan geen zin, want dan gaat hij gewoon in de remmen. Wachten tot die andere hond gepasseerd is duurt een eeuwigheid en is op de een of andere manier toch belonend voor hem, want hij gaat er gewoon mee door.

Van rukken aan de riem houd ik niet, maar ik pas een combinatie van positieve training en dwang toe. Ik gebruik commando's a;s doorlopen, deze kant, kom op . Luistert hij, dan wordt hij beloond, en wel des te enthousiaster naarmate ik het knapper van hem vind.

Luistert hij niet, dan trek ik hem mee totdat hij weer mee loopt, en dan ga ik weer belonen met goedzo. Aanvankelijk heb ik dit met een tuigje geprobeerd, omdat ik er niet van hou aan zijn nek te trekken. Heeft hij zijn halsband om en gaat hij in de steigers, dan loop ik even naar hem toe, en dan loopt hij weer mee.

Het gaat geleidelijk aan beter, De pro - corrigeerders zullen wel zeggen dat ik niet duidelijk genoeg corrigeer, maar het punt is dat ik niet van dat geruk aan de nek houd.

De positivo's hebben gelijk dat ik niet alles heb geprobeerd, maar ik heb gewoon geen zin om hem constant te entertainen, en heb domweg niet het geduld om telkens maar weer ergens vijf minuten of langer stil te blijven staan, tot ik weer belangrijker ben geworden dan wat hij op dat moment in zijn hoofd heeft.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:[ Straf kan heel nuttig zijn, maar geen trainingsmanier.
Maar wat is er tegen straf als een hond een aangeleerd commando niet opvolgt, en iets zelfbelonends gaat doen ? Ik zie eigenlijk niet in hoe je dit kunt doorbreken dan door correcties. Ergens blijven snuffelen is en blijft erg zelfbelonend voor een hond.

Oke, kan ik een bal uit mijn zak toveren en dan komt Spok toch. Maar om dit nu 15 jaar of langer vol te gaan houden, zie ik niet zitten.
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Zoie schreef:
Eline* schreef:[ Straf kan heel nuttig zijn, maar geen trainingsmanier.
Maar wat is er tegen straf als een hond een aangeleerd commando niet opvolgt, en iets zelfbelonends gaat doen ? Ik zie eigenlijk niet in hoe je dit kunt doorbreken dan door correcties. Ergens blijven snuffelen is en blijft erg zelfbelonend voor een hond.
Maar ik had niet het idee dat Bram al wist wat er van hem verlangd wordt en dan gebruik je dus wel een correctie als trainingsmanier
Oke, kan ik een bal uit mijn zak toveren en dan komt Spok toch. Maar om dit nu 15 jaar of langer vol te gaan houden, zie ik niet zitten.
Daarom heb ik nooit een bal of snoepjes tevoorschijn gehaald om Belle af te leiden, maar pas als beloning wanneer ze aandacht had voor mij.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Zoie
Zeer actief

Belle schreef:[
Daarom heb ik nooit een bal of snoepjes tevoorschijn gehaald om Belle af te leiden, maar pas als beloning wanneer ze aandacht had voor mij.
Nee, oke, je geeft eerst het commando, en dan beloon je. Maar nu wordt het commando niet opgevolgd. Heb je twee opties: je gebruikt een correctie, of je leidt van het zelfbelonend gedrag af door iets nog belonenders te doen. Je zou voor die laatste optie kunnen keizen als je perse niet wilt straffen, maar dat is dan precies het probleem, op die manier moet je dat dus je hele leven volhouden, want je hond leert niets, in dit geval dat commando's moeten worden opgevolgd.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoie schreef:tsja, ik heb een soort gelijk probleem. B.v. Spok ziet in de verte aan de overkant van de straat een hond aankomen, en wil er heen. Omdraaien heeft dan geen zin, want dan gaat hij gewoon in de remmen. Wachten tot die andere hond gepasseerd is duurt een eeuwigheid en is op de een of andere manier toch belonend voor hem, want hij gaat er gewoon mee door.
Als jij twee maanden lang bij iedere hond die je ziet je hond zijn aandacht vangt met bv worst en hem beloont voor de aandacht die je daardoor krijgt, heb jij straks een hond die naast je komt lopen als hij een andere hond ziet. Zo simpel is het.
De denkwijze bij het trainen is nog ouderwets gericht op straf. De hond doet iets wat we niet willen en dan pas anticiperen we.
Zo werkt het niet. Een hond is een gewoontedier en ieder keer als we hem die misser laten maken slijp je het pad verder uit voor het vertonen van dat ongewenste gedrag. We richten ons nog steeds op wat we niet willen, inplaats van op wat we wel willen. Als jij immers de hond bij alles een stap voor bent ontstaat er uberhaupt geen ongewenst gedrag, want je stuurt hem al voor die eerste stap de andere kant op.
Op die manier creeer jij de gewoonte die je wil zien en niet je hond.
Leiding nemen is vooruit denken en weten wat je wel en niet wilt.
Een pup laat je dus niet hangen in een lijn. Iedere pup van 8 weken is te vangen met aandacht en als jij de pup dan al leert dat jij de meest geweldige idioot bent weet die hond niet beter als hij volwassen is.
Bijsturen van volwassen honden vergt een langere adem, maar is echt gewoon prima te doen.
Goed opvoeden en trainen is vooruitzien en inzicht hebben..niet steeds achter de feiten aanhollen en je moeten beroepen op straf.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Belle
Zeer actief

Zoie schreef:
Nee, oke, je geeft eerst het commando, en dan beloon je. Maar nu wordt het commando niet opgevolgd. Heb je twee opties: je gebruikt een correctie, of je leidt van het zelfbelonend gedrag af door iets nog belonenders te doen. Je zou voor die laatste optie kunnen keizen als je perse niet wilt straffen, maar dat is dan precies het probleem, op die manier moet je dat dus je hele leven volhouden, want je hond leert niets, in dit geval dat commando's moeten worden opgevolgd.
Ik heb het met Belle heel langzaam opgebouwd, door te beginnen in situaties zonder afleiding. Dan bij andere honden aan de overkant van de weg en steeds dichterbij. Nu loopt ze eigenlijk altijd netjes naast me aan de riem, zonder te trekken. Ze hoeft me echt niet de hele weg aan te kijken, maar een blik op mij wordt nog steeds beloond met een vriendelijk woord of een vriendelijke blik terug. Ook bij afleiding blijft ze netjes naast me lopen en vaak kijkt ze me uit zichzelf al aan als er een andere hond loopt en anders zeg ik even 'let op' en gaat het ook goed. Belonen met een koekje hiervoor doe ik nog maar heel zelden. Afleiden doe ik nog steeds niet.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:
Blijkbaar is de hond al niet gemotiveerd om te luisteren. Standaard altijd maar belonen is ook niet boeiend. Een man die iedere week diezelfde bos rozen meeneemt ook niet. Verrassingen houden het leuk en spannend en als je de juiste snaar raakt is de hond negen van de tien keer prima gemotiveerd iets voor je te doen.
Als je hond je piepelt is er echt niets mis met een correctie, maar een jonge hond piepelt niet. Die is uitgelaten en opgewonden en vindt alles ineterssanter dan de baas. Van een hond van pak h'm beet 10 maanden kan je niet zeggen of verwachten dat hij onder alle omstandigheden een commando moet beheersen. Dan ben je aan het drillen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef: Afleiden doe ik nog steeds niet.
Afleiden of een andere associatie aanleren ligt heel erg dicht bij elkaar. Een andere asociatie aanleren kan zeer effectief zijn. Kiki komt naast me lopen bij het zien van mensen of honden omdat ik steevast haar koek of haar bal heb gegeven als we mensen of honden gingen passeren.
Haar associatie is dus lekkers bij de baas als er iets aankomt. Eén en al aandacht voor de baas en geen gelazer met straf. Gewoon vooruit kijken en bedenken welk gedrag je wil en hoe je dat kan uitlokken bij je hond. Zit de gewoonte er eenmaal in is het een kwestie van onderhouden door af en toe te belonen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoie schreef:tsja, ik heb een soort gelijk probleem. B.v. Spok ziet in de verte aan de overkant van de straat een hond aankomen, en wil er heen. Omdraaien heeft dan geen zin, want dan gaat hij gewoon in de remmen. Wachten tot die andere hond gepasseerd is duurt een eeuwigheid en is op de een of andere manier toch belonend voor hem, want hij gaat er gewoon mee door.
Als jij twee maanden lang bij iedere hond die je ziet je hond zijn aandacht vangt met bv worst en hem beloont voor de aandacht die je daardoor krijgt, heb jij straks een hond die naast je komt lopen als hij een andere hond ziet. Zo simpel is het.
De denkwijze bij het trainen is nog ouderwets gericht op straf. De hond doet iets wat we niet willen en dan pas anticiperen we.
Zo werkt het niet. Een hond is een gewoontedier en ieder keer als we hem die misser laten maken slijp je het pad verder uit voor het vertonen van dat ongewenste gedrag. We richten ons nog steeds op wat we niet willen, inplaats van op wat we wel willen. Als jij immers de hond bij alles een stap voor bent ontstaat er uberhaupt geen ongewenst gedrag, want je stuurt hem al voor die eerste stap de andere kant op.
Op die manier creeer jij de gewoonte die je wil zien en niet je hond.
Leiding nemen is vooruit denken en weten wat je wel en niet wilt.
Een pup laat je dus niet hangen in een lijn. Iedere pup van 8 weken is te vangen met aandacht en als jij de pup dan al leert dat jij de meest geweldige idioot bent weet die hond niet beter als hij volwassen is.
Bijsturen van volwassen honden vergt een langere adem, maar is echt gewoon prima te doen.
Goed opvoeden en trainen is vooruitzien en inzicht hebben..niet steeds achter de feiten aanhollen en je moeten beroepen op straf.
Als je de afleiding eerder ziet dan je hond, kun je inderdaad best met worst of wat dan ook het gewenste gedrag uitlokken.
Wat ik bij mijn vorige honden met correcties nooit heb bereikt, is me met Belle met de clicker wel gelukt: een hond die gewoon rustig naast me loopt, zonder dat ik daar nu nog veel aandacht aan hoef te besteden. Terwijl Belle toch ook een notoire lijntrekker was.
Belle
Zeer actief

Eline* schreef:
Belle schreef: Afleiden doe ik nog steeds niet.
Afleiden of een andere associatie aanleren ligt heel erg dicht bij elkaar. Een andere asociatie aanleren kan zeer effectief zijn. Kiki komt naast me lopen bij het zien van mensen of honden omdat ik steevast haar koek of haar bal heb gegeven als we mensen of honden gingen passeren.
Haar associatie is dus lekkers bij de baas als er iets aankomt. Eén en al aandacht voor de baas en geen gelazer met straf. Gewoon vooruit kijken en bedenken welk gedrag je wil en hoe je dat kan uitlokken bij je hond. Zit de gewoonte er eenmaal in is het een kwestie van onderhouden door af en toe te belonen.
Zoals je het hier uitlegt is er naar mijn idee ook niets mis mee. Wat mij niet effectief lijkt, is het balletje (of wat dan ook) tevoorschijn te gaan halen als de hond volop in de lijn hangt, dan ga je het ongewenste gedrag belonen. Dat is eigenlijk wat ik met afleiden bedoelde.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Belle schreef:Als je de afleiding eerder ziet dan je hond, kun je inderdaad best met worst of wat dan ook het gewenste gedrag uitlokken.
Wat ik bij mijn vorige honden met correcties nooit heb bereikt, is me met Belle met de clicker wel gelukt: een hond die gewoon rustig naast me loopt, zonder dat ik daar nu nog veel aandacht aan hoef te besteden. Terwijl Belle toch ook een notoire lijntrekker was.
Juist! Ik denk dat iedereen die doorheeft hoe een clicker werkt en daarmee een hond kan trainen echt het verschil ziet in gedrag en plezier van de hond. Je denkwijze moet je veranderen, je moet veel meer nadenken en alles voor zijn, het vraagt alleen een aktievere houding, maar ik vind het absoluut de moeite waard. :wink:
Correctie's zijn voor daarna..hoewel ik dus duidelijk merk dat de honden met clicker getraind over het algemeen veel makkelijker luisteren, omdat er geen dwang of macht achterhangt. Luisteren wordt alleen maar geassocieerd met Leuk!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoie schreef: maar dat is dan precies het probleem, op die manier moet je dat dus je hele leven volhouden, want je hond leert niets, in dit geval dat commando's moeten worden opgevolgd.
De hond gaat anticiperen en beter op jou letten. Een hond moet je zijn hele leven lang liefst op een verschillende manier en met interval belonen, zodat het gedrag niet uitdooft.

Wat is daar tegen? Als jij steeds minder salaris krijgt en geen promotie omdat je je werk zo goed doet dat je baas dat niet meer nodig vindt, zeg je ook "Steek die baan maar ergens" en "overwerk dat vertik ik helemaal".

Anne
Zoie
Zeer actief

starfleet schreef:
Zoie schreef: maar dat is dan precies het probleem, op die manier moet je dat dus je hele leven volhouden, want je hond leert niets, in dit geval dat commando's moeten worden opgevolgd.
De hond gaat anticiperen en beter op jou letten. Een hond moet je zijn hele leven lang liefst op een verschillende manier en met interval belonen, zodat het gedrag niet uitdooft.

Wat is daar tegen? Als jij steeds minder salaris krijgt en geen promotie omdat je je werk zo goed doet dat je baas dat niet meer nodig vindt, zeg je ook "Steek die baan maar ergens" en "overwerk dat vertik ik helemaal".

Anne
Over de andere bijdragen moet ik nog even nadenken, maar hier haal je toch echt twee dingen door elkaar. Dat is idd wat je doet, steeds minder "salaris "geven, om het geconditioneerde gedrag in stand te houden, c.q. te bevorderen. En niet met steeds mooiere beloningen komen.

Verder zeg ik nergens dat ik niet beloon of het belang er niet van inzie. Maar belonen voor het niet uitvoeren van een commando lijkt me niet oke. Het citaat dat je aanhaalt staat in een context :wink:

En nu we het toch over werken hebben: hoe vaak denk je dat ik te horen krijg dat ik het goed doe, en hoe vaak denk je dat ik kritiek krijg ? In de regel hoor ik pas wat als ik het niet goed doe. Mischien ook niet helemaal oke, maar, ja, ook ik word soms gecorrigeerd, op mijn werk, thuis, in het dagelijks leven, en ja, ook ik vind dat vervelend en probeer dat te vermijden. Wat is daar zo verschrikkelijk mis mee ?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Eline* schreef:Als trekken betekent dat hij altijd heeft kunnen gaan en staan waar hij wil heb je het hem zelf aangeleerd. Dan is het logisch dat je de omgeving interessanter hebt laten zijn dan jezelf. :wink:
Haha, nee dat zou niet best zijn zeg, dat ik achter m'n hond aan liep. Zoals ik eerder schreef heb ik van alles en nog wat geprobeerd. Op een gegeven heb ik het misschien een beetje opgegeven en heb ik rondjes gelopen terwijl Bram aan de lijn hing. Wel mijn kant op, maar ik kreeg er zere handen van. Als je ziet dat niks werkt, is dat niet echt motiverend om te blijven proberen. Overigens zie ik heel veel mensen zo lopen of ze schaffen een flexi aan.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Eline* schreef: Als je hond je piepelt is er echt niets mis met een correctie, maar een jonge hond piepelt niet. Die is uitgelaten en opgewonden en vindt alles ineterssanter dan de baas.
Bram is zes maanden en nee, hij doet trekken niet om mij te 'neten'. Maar hij weet wel prima dat ik het niet wil hebben en doet het toch. Dat is dus eigenwijs zijn of hoe je het wilt noemen. Dus dan kun je afleiden, omdraaien etc., maar hij blijft in z'n kop houden dat hij naar een bepaalde plek wil. Als Bram eenmaal iets in z'n hoofd heeft :wink:

Overigens vind ik wel dat Bram er nu aan toe is om een correctie te krijgen, ik merk dat het pupperige springerige af is genomen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoie
Zeer actief

Belle schreef:[Terwijl Belle toch ook een notoire lijntrekker was.
Maar dat zegt me niet zoveel. Luna kon verschrikkelijk trekken, wie laat wie nu uit, hoorde ik wel, maar als ik zei "oversteken " dan stak ze over.
Spok is helemaal niet zo'n trekker, alleen als hij iets in z'n kop heeft, luistert hij niet, dat is het probleem.
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Als je met mensen wilt gaan vergelijken, dan is het (in heel veel boeken gebruikte) voorbeeld van de speelautomaat t.o.v. de frisdrankautomaat beter.
Belle
Zeer actief

Zoie schreef:
Maar dat zegt me niet zoveel. Luna kon verschrikkelijk trekken, wie laat wie nu uit, hoorde ik wel, maar als ik zei "oversteken " dan stak ze over.
Spok is helemaal niet zo'n trekker, alleen als hij iets in z'n kop heeft, luistert hij niet, dat is het probleem.
Ik denk dat Belle meer als Spok was, ze liep niet continu te trekken, maar had meer van die plotselinge uitvallen als ze ergens iets leuks zag (is ook erg plezierig met een hond van 40 kilo).
Zoie
Zeer actief

Belle schreef:
Zoie schreef:
Ik denk dat Belle meer als Spok was, ze liep niet continu te trekken, maar had meer van die plotselinge uitvallen als ze ergens iets leuks zag (is ook erg plezierig met een hond van 40 kilo).
Plotseling uitvallen doen zowel spok als luna, b.v. als ze een kat zien. Maar Spok gaat b.v. gewoon zitten. Dan is hij dus echt rustig en niet over z'n theewater, en blijft gewoon naar die hond, kat, of wat dan ook kijken. Of hij gaat gewoon liggen. Heeft hij geen zin meer in lopen. Of hij blijft die vierkante meter voor de auto inspecteren voordat hij er een keer in springt. Zulke dingen.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Zoek stok! schreef:Als je ziet dat niks werkt, is dat niet echt motiverend om te blijven proberen. Overigens zie ik heel veel mensen zo lopen of ze schaffen een flexi aan.
Als hij af en toe beloond is voor het trekken, duurt het lang eer het uitdooft. Buffy heeft ook getrokken een tijd omdat ik het zat was om de hele tijd acuut te blijven staan. Dat ging er lastig uit. En nog heeft ze bij mij nog steeds eerder de neiging tot trekken als ik met haar een stukje aan de lijn wandel omdat vrouwtje niet zo nauw kijkt. Dochter en man wel :wink:

Maar net als door anderen gezegd, zie ik jou niet Bram een duikel laten maken wat je wel eens ziet, laatst zelfs met een chihuahuatje, welliswaar aan een tuigje, maar toch.

Anne
starfleet
Erelid

Uit de oude Doos: de oude Martin Gaus methode.

Doe de hond op de juiste wijze de slipketting om(.....)

Vervolgens begint u te lopen zonder iets te zeggen (.....)
Plotseling zonder iets te zeggen loopt u de andere kant uit. Het is heel goed mogelijk dat de hond in paniek raakt, gaat piepen of janken, gaat liggen, tegen u opspringt, voor u gaat lopen, u probeert te bijten enz.( ...)
Wat hij ook doet, u negeert hem en loopt vastbesloten een aantal meters verder(. ...)Raakt hij verstrikt in de lijn jammer. Dan sleurt u hem maar tegenstribbelend mee. U ziet zijn probleem niet omdat het zijn probleem is niet het uwe. Voor u is de hond lucht...

Uit uw hond gehoorzaam in 10 lessen

:eek:

Anne
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:
Als hij af en toe beloond is voor het trekken, duurt het lang eer het uitdooft. Buffy heeft ook getrokken een tijd omdat ik het zat was om de hele tijd acuut te blijven staan. Dat ging er lastig uit. En nog heeft ze bij mij nog steeds eerder de neiging tot trekken als ik met haar een stukje aan de lijn wandel omdat vrouwtje niet zo nauw kijkt. Dochter en man wel :wink:

Maar net als door anderen gezegd, zie ik jou niet Bram een duikel laten maken wat je wel eens ziet, laatst zelfs met een chihuahuatje, welliswaar aan een tuigje, maar toch.

Anne
Ja, ik zei al: ik geloof best dat het ook aan mij ligt hoor. Ik vind dat ik m'n best heb gedaan, maar mijn geduld is wel eindig. Er zijn veel gedulderige mensen op de wereld dan ik.

Euh nee, een duikel maken doen we niet. Zo hard trek ik niet hoor, dat kan ik niet aan mezelf verkopen. Ja, het is onprettig voor hem, nee ik wil hem niet horen piepen van de pijn. Dat gaat me echt te ver. En mocht de trainer wel zo ver willen gaan, dan heeft hij een probleem, ik niet. Of we doen het op de manier die ik wil, of ik stop met de training. Daarom heb ik ook even contact met de trainer gezocht, dat hij weet dat dit bij mij speelt.

Overigens lijkt het me ook niet nodig om harder te trekken omdat ik nu zo'n goed resultaat boek!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:Uit de oude Doos: de oude Martin Gaus methode.

Plotseling zonder iets te zeggen loopt u de andere kant uit. Het is heel goed mogelijk dat de hond in paniek raakt, gaat piepen of janken, gaat liggen, tegen u opspringt, voor u gaat lopen, u probeert te bijten enz.( ...)
Wat hij ook doet, u negeert hem en loopt vastbesloten een aantal meters verder(. ...)Raakt hij verstrikt in de lijn jammer. Dan sleurt u hem maar tegenstribbelend mee. U ziet zijn probleem niet omdat het zijn probleem is niet het uwe. Voor u is de hond lucht...

Anne
He, dat lijkt me wel wat. Nog meer goede tips? :smile:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Zoek stok! schreef:
starfleet schreef:

Anne
Ja, ik zei al: ik geloof best dat het ook aan mij ligt hoor. Ik vind dat ik m'n best heb gedaan, maar mijn geduld is wel eindig. Er zijn veel gedulderige mensen op de wereld dan ik.

Euh nee, een duikel maken doen we niet. Zo hard trek ik niet hoor, dat kan ik niet aan mezelf verkopen. Ja, het is onprettig voor hem, nee ik wil hem niet horen piepen van de pijn. Dat gaat me echt te ver. En mocht de trainer wel zo ver willen gaan, dan heeft hij een probleem, ik niet. Of we doen het op de manier die ik wil, of ik stop met de training. Daarom heb ik ook even contact met de trainer gezocht, dat hij weet dat dit bij mij speelt.

Overigens lijkt het me ook niet nodig om harder te trekken omdat ik nu zo'n goed resultaat boek!
Uiteraard moet je gewoon doen wat je zelf de beste methode vind. Daar kiest ieder zelf voor. Maar om te spreken over dat je je best hebt gedaan en dat je geduld eindig is vind ik al vrij snel met een hond van 6 maanden. :wink:

Je kunt zelf misschien een wat minder geduldig type zijn, maar een hond is geen voorgeprogrammeerd ding die iets moet kunnen omdat hij een bepaalde leeftijd heeft.

Niet dat het nou zo'n drama is om een rukje aan de riem te geven, ik vind het alleen voor mijn honden niet prettig.

Maar ik snap nooit zo (en dan bedoel ik dus niet specifiek alleen jou) dat honden soms zo perfect moeten zijn, geef ze gewoon de kans om iets te leren en accepteer dat het niet allemaal voorbeeldige honden zijn.

Dan loop je soms voor schut "so what". Komt allemaal wel hoor, als ze twee jaar zijn zijn het over het algemeen redelijk goed luisterende honden en vraag je je af waar je je ooit zo druk om hebt gemaakt.
Zoek stok!
Zeer actief

Baily schreef:
Uiteraard moet je gewoon doen wat je zelf de beste methode vind. Daar kiest ieder zelf voor. Maar om te spreken over dat je je best hebt gedaan en dat je geduld eindig is vind ik al vrij snel met een hond van 6 maanden. :wink:

Je kunt zelf misschien een wat minder geduldig type zijn, maar een hond is geen voorgeprogrammeerd ding die iets moet kunnen omdat hij een bepaalde leeftijd heeft.

Niet dat het nou zo'n drama is om een rukje aan de riem te geven, ik vind het alleen voor mijn honden niet prettig.

Maar ik snap nooit zo (en dan bedoel ik dus niet specifiek alleen jou) dat honden soms zo perfect moeten zijn, geef ze gewoon de kans om iets te leren en accepteer dat het niet allemaal voorbeeldige honden zijn.

Dan loop je soms voor schut "so what". Komt allemaal wel hoor, als ze twee jaar zijn zijn het over het algemeen redelijk goed luisterende honden en vraag je je af waar je je ooit zo druk om hebt gemaakt.
Vier maanden trekken aan de lijn vind ik toch behoorlijk lang. Maar dat kan aan mij liggen. Ik stoor me eraan, dus vind ik het belangrijk. Hij is geen voorbeeldige hond en hoeft dat ook niet te zijn, maar dat trekken, vreselijk!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Een pup van 6 maanden niet trekkende hebben is echt te veel gevraagd. Ik hoop dat wat je nu hebt ingezet voldoende is en dat het niet zo is dat Bram over een week of wat niet meer onder de indruk is van je rukje en jij dus overstapt naar een ruk en verder. Ik vind het eerlijk gezegd not done, maar goed, mijn maatstaven zijn de jouwe niet.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

starfleet schreef:

Anne
Dat heeft mijn moeder met Moos een keer gedaan toen hij pup was; echt heel erg, ze was er zelf ook vreselijk van ondersteboven.
Ik had tegen haar gezegd dat als Moos echt trok (wat lastig is aan te voelen met een pup van 1.5 kilo) dat ze hem dan zachtjes terug moest trekken en dan belonen (zo was mij dat toen weer op puppycursus verteld... :denken: ).
Nu hadden we thuis vroeger een Samojeed, en moeders schatte Moos iets te zwaar in. Dus mams trok terug, zachtjes, dacht ze, en toen maakte Moos een dubbele flikflak achterover. Heel sneu....
En mijn moeder heeft het er nu nog over dat ze zo vreselijk vindt dat dat toen gebeurd is.
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Als je van nu af aan niet meer hoeft te corrigeren, heeft het goed gewerkt. Maar mijn ervaring met mijn vorige honden is dat ik hun hele leven ben blijven corrigeren en dat de correcties steeds minder indruk maakten. (Toegegeven, ik ben niet zo goed in corrigeren.)

Overigens deed de trainer op de vorige hondenschool ook een keer voor hoe ik Belle moest corrigeren als ze niet volgde (toen was ze ook pas 7 maanden). Hij gaf een enorme ruk aan de riem en Belle kukelde over de kop, ze stond weer op en ging vrolijk verder met trekken aan de riem. Dit was voor mij het moment om naar een andere hondenschool te gaan.
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

starfleet schreef:Uit de oude Doos: de oude Martin Gaus methode.

Anne
Je kunt het ook zo lezen:
Baasje schreef:Uit de oude Doos: de Hond laat Baas uit-methode.

Doe op de juiste wijze de baas aan de lijn vast(.....)

Plotseling zonder iets te zeggen loopt u de andere kant uit. Het is heel goed mogelijk dat de baas in paniek raakt, gaat piepen of janken, gaat liggen, op de grond valt, voor u gaat lopen, u probeert te korrigeren enz.( ...)
Wat hij ook doet, u negeert hem en loopt vastbesloten een aantal meters verder(. ...)Raakt hij verstrikt in de lijn jammer. Dan sleurt u hem maar tegenstribbelend mee. U ziet zijn probleem niet omdat het zijn probleem is niet het uwe. Voor u is de baas lucht...

Uit uw baas gehoorzaam in 10 lessen

Baasje.
Laatst gewijzigd door Wil de hond op 03 sep 2005 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”