Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gek op andere honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

bolmieke
Vaste gebruiker

gek op andere honden

Ongelezen bericht door bolmieke »

Mijn pembroke corgi van net een jaar vind (op een paar uitzonderingen na) alle honden fantastisch. Als hij losloopt en hij spot een andere hond dan luistert hij niet meer, andere honden zijn interessanter dan ik. Ik loop al in het park met een plastic tasje met interessante speeltjes en snoep maar op zulke momenten heeft hij daar dus geen boodschap aan. Hij scheurt weg, en komt uiteindelijk wel weer terug waarna ik hem beloon maar het is gewoon te gevaarlijk, hij vliegt ook naar honden die aan de lijn lopen en die lopen niet voor niets aan de lijn.

Als er geen andere honden zijn dan luistert hij goed. Buiten het park moet hij altijd aan de lijn maar dan wil hij alle honden die we onderweg tegenkomen even 'gedag zeggen' moet ik dit goed vinden? Als ik dit verbied zou hij dan in het park ook minder interesse krijgen in andere honden? Het is ook wel weer een leuke eigenschap dat hij zo enthousiast is naar andere honden.

Ik vind het leuk als hij met andere honden speelt maar ik wil zover komen dat hij dat pas doet als ik het goed vindt. Nu laat ik hem vaak ergens los waar geen andere honden komen en doe ik spelletjes met hem of ik organiseer een speelafspraak met bevriende honden. Ik mijd het park steeds meer wat mischien ook niet goed is. Wat te doen?
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Tja wat te doen. Het is een fase waar je hond overheen moet groeien. Ook leert de hond vanzelf dat hij minder enthousiast moet zijn omdat hij vanzelf een keer op zijn kop krijgt van een oudere onbekende hond.

Dus dat wegbranden kun je alleen maar voorkomen door je hond toch maar aangelijnd te houden. Anders leert hij alleen maar dat het lonend is om er vandoor te gaan. Beloon hem met een spelletje met jou of een leuk speeltje. Als hij zo druk in het spel is heeft roepen geen zin. Roep pas als je hond even niks doet en toevallig naar jou kijkt. Als hij dan komt heel erg de hemel in prijzen en belonen.

Ik heb mij er zelf niet zo druk om gemaakt in deze fase. Veel commentaar op gekregen van andere hondeneigenaren. (als er opeens 45 kg hond op je af komt stuifen is dat wel even schrikken) Maar ja ik wou mijn hond ook wel een beetje hond laten. Dus ik zocht parkjes op waar de honden over het algemeen los liepen. Met het ouder worden leerde mijn hond om voorzichtiger te naderen. Dat moeten ze echt als honden onder elkaar leren. Tenminste dat is mijn mening.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik heb er ook zo 1 , maar die laat ik dus ook gewoon los. Als ik verder ga, komt ze wel achter me aan, maar ze moet gewoon iedere hond gedag zeggen....
Ze is inderdaad al een paar keer gebeten door een andere hond, maar dat heeft tot nu toe niet echt geholpen. Ik hoop maar dat het met ouder worden minder wordt....
Als ze aan de riem zit, mag ze niet naar andere honden toe, dan moet ze gewoon doorlopen. Spelen doe je maar als je los loopt, maar niet aan de riem.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

tja.. ik heb een paar honden die opzich ook gek op andere honden zijn ( en dus een paar die dat niet zijn :mrgreen: ) en ja ook mij gebeurt het weleens dat ze toch naar een andere hond toerennen, maar ze mogen het van mij niet ...

even op de reactie van nance: als ik daar dan dus loop met mijn honden, aan de riem... dan ben ik echt niet gelukkig dat jou hond daar zo vrolijk op af komt stormen... en ik denk jou hond even later ook niet...

en mark-fryslan: tuurlijk kan het een fase zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat het oke is.. jij hebt je hond in principe bij je te houden, net zo goed als ik dat moet.. en als het dan gebeurt dan wel graag wat actie van de eigenaren..dat ze wel er direct bij zijn om ellende te voorkomen of in te grijpen...ik en mijn honden hoefen toch geen 45 kilo vreemde hond op ons aangestormd te hebben? ook al loopt mijn hond los, als hij die van jou negeert, wil ik nog niet dat jou hond er plompverloren opklapt..

mijn honden hoefen niks te leren met andere vreemde honden, ( ik kom dus ook praktisch nooit met mijn stel in een officieel losloop gebied)
maar goed het blijven dieren en wij blijven mensen.. dingen gebeuren gewoon wel eens, ook dat moet je weten als honden eigenaar, het is maar net hoe de eigenaar er mee om gaat als het een keer wat "fout"gaat...
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”