Eline* schreef:[Omdat je dan rechtsstreekse associatie's gaat leggen tussen ruk in de nek en de andere hond, omdat het veel vaker voorkomt en je dus dan steeds achter de zaken aanholt en het dus veel effectiever is om het anders te doen. Het gaat er niet om dat het zielig is, het gaat om effectieviteit en leerprocessen. Steeds weer je hond naar een andere hond laten gaan en hem daar wegrukken geeft precies aan welke gewoonte je na een jaar hebt opgericht...naar een hond toetrekken en dan een rukje geven. Had je het allemaal voorgeweest had je dus een hond gehad die netjes naast je kwam lopen bij het zien van een andere hond.
Ja, Eline, ik ga niet zeggen dat jouw manier niet werkt, en de mijne wel, want dat is niet zo
Maar er is iets in deze manier van postief trainen die me - persoonlijk - tegenstaat, en dat is dat constante geleur met koekjes ( of wat dan ook. ) Want in wezen krijg je op deze manier een hond doe bij jou om een koekje ( of wat dan ook ) komt bedelen zodra hij een hond ziet. Dat is ongetwijfeld beter dan probleemgedrag vertonen, maar het is toch eigenlijk niet wat ik wil.
Vervolgens, ik laat Spok niet op andere honden aflopen om hem vervolgens aan zijn nek te rukken. Spok mag nooit de straat oversteken om een hond te ontmoeten ( we steken uberhaupt nooit over op zijn initiatief. ) Komen we een hond tegen dan houd ik hem bij me, en ze mogen alleen snuffelen als die andere baas dat ook wil. En idd, dan moet hij weer gewoon meelopen, tis niet anders.
De grootste fout die ik gemaakt heb, vanuit mijn visie, dus zoals ik probeer te werken met mijn honden, d.w.z. met commando's ( aanwijzingen die moeten worden opgevolgd ) is, denk ik, dat ik uit terughoudendheid te straffen, te toegeeflijk ben geweest, en hem toegestaan heb dit gedrag te vertonen en zo kwam het van kwaad tot erger.
Dus, zoals de zaken er nu voor staan, zit er denk ik niks anders op dan gewoon consequent van hem te eisen dat hij commando's opvolgt ( aan de lijn . ) Ik gebruik daarbij zoveel dwang als nodig is om hem weer mee te laten lopen. Of ik loop naar hem toe, zet hem even in de juiste looprichting, en hup, daar gaan we, meelopen, goedzo. Ik besef dat dit w.s. niet is wat corrigeerders onder een juiste correctie verstaan, maar ik denk toch dat je op die manier het zelfbelonende er van af haalt. Of hij daar nu een verschrikkelijke hekel aan andere honden door krijgt, tsja, ik weet het niet hoor. Ik hoop en denk toch eigenlijk ook wel dat hij beseft dat het is omdat hij mijn commando niet opvolgt.
Tegelijkertijd kan ik meer mijn best doen om aan de andere kant van het probleem te werken, d.w.z. beter anticiperen en problemen voor zijn door zijn aandacht op mij te richten. Beter ( met meer impact op Spok ) belonen voor goed uitgevoerde commando's enz.