Ik had het er niet over dat jouw honden uitvallen naar mensen, maar over mijn eigen ervaring met een van mijn honden.Inge O schreef:Baily schreef:Het verschil is dat je met een correctie steeds moet blijven opletten of je hond niet weer de fout ingaat en door je hond aan te leren dat als er iemand aankomt, dat er dan iets leuks is bij de baas, dan komen ze dus al vanzelf naar je toe.Inge O schreef: zou ik een hond hebben die heel erg verkeerde dingen uitvreet (of het probeert althans), dan zou ik het zeker overwegen om de training op die manier toe te passen, maar zo erg is het hier gelukkig ook weer niet.
eigenlijk is dat 'vervagen' hier ook wel min of meer van toepassing, want ze lopen er totaal niet op te focussen. maar attent moet ik wel blijven, hoewel dat ook daaraan ligt dat ik dat sowieso ook wÃl blijven. ik wil geen wandelende/fietsende mensen storen, en ik wil geen mensen met andere honden storen, dus met de ogen in de zakken wandelen is geen optie. maar dat is het ook niet als je met snoepjes werkt natuurlijk.
dat is juist wat ik in de praktijk problematisch zou vinden : dan kunnen ze eigenlijk wel gelijk bij me blijven lopen als er wat veel mensen op de been zijn.
Als je dus een hele tijd voorkomt dat ze uitvallen naar mensen, gewoon omdat ze de kans niet meer krijgen en ander gedrag aanleert, dan ben je toch waar je zijn wilt.
even duidelijk stellen : mijn honden vallen niet uit naar mensen, hier heb ik liever geen misverstanden over. ze gaan (soms) gewoon even bij ze kijken, en dan misschien nog maar één of twee keer per wandeling, zelfs als ik niks zou zeggen. dát ik iets zeg heeft er meer mee te maken dat ik naar die mensen toe niet wil doen alsof mijn neus bloed, maar op die manier even laat horen dat ik er wel voor zorg dat die 'enge honden' niet meteen bij ze in de nek zitten of erger.
En je blijft niet altijd maar belonen met koekjes of snoepjes, op een gegeven moment ga je dat minderen en af en toe beloon je nog wel, of je zegt "braaf"of zoiets of je pakt een stok en gaat eventjes gooien.
dat doe ik nu ook als ze op mijn vraag reageren, alleen vind ik het niet nodig dat ze bij iedere mens aan mijn been staan.
Want als jij bijvoorbeeld je honden duidelijk maakt dat het niet mag wat ze doen en dat helpt dan voor een half uur, dan hebben ze dus niet iets anders aangeleerd wat wel mag, in plaats van wat ze wilden gaan doen. Dat vind ik een groot verschil.
dat bedoelde ik als ik in mijn vorige antwoord zegde dat, als ze heel vervelend gedrag zouden vertonen, ik deze vorm van training wél toe zou passen. maar voor op zich normaal gedrag ben ik juist niet van plan om ze dit aan te leren - ik heb het liefste dat ze totaal niet op die mensen letten, als in 'volledig oninteressant', en ik denk niet dat ik dat bereik door aan iedere voorbijganger een beloning te koppelen.
nogmaals, in mijn voorbeeld gaat het niet om onacceptabel gedrag, wat niet wil zeggen dat ik het niet in de gaten houd, al is het maar om voorbijgangers gerust te stellen.
Verder komen ze niet strak bij me lopen als er iemand passeert, maar kijken ze me aan, in plaats van dat ze blijven kijken naar de persoon die er aan komt.
Dan zeg ik "braaf"of ik roep ze verder naar me toe voor een beloning. Ik loop zelf altijd in een druk gebied en ze lopen echt niet de hele tijd bij me.