Zoals Linda al vermelde in haar topic ging het er vrij hard aan toe. Wat ik erg jammer vond was dat de les meteen ging over corrigeren en pijngrenzen. Er werd niet gevraagd of je hond trekt aan de riem en er was ook geen aandacht voor een positieve trainingsmethode.
Ik heb duidelijk de verkeerde hondenschool gekozen want ik voelde me er niet lekker bij. Na de theorie was er ruimte voor vragen en ik heb de instructeur tijdens die gelegenheid verteld dat ik niet op deze manier wil trainen omdat ik vind dat er een verschil zit in corrigeren omdat een hond trekt aan de riem of in corrigeren om aandacht te krijgen tijdens het lopen aan de riem.
Vegas trekt niet aan de lijn dus daar heb ik geen correctie's voor nodig en om zijn volledige aandacht tijdens het lopen een de riem te krijgen gebruik ik liever een positieve aanpak.
Na de theorie moesten we eén voor eén lopen met de hond. Als het niet goed ging nam de instructeur het over en corrigeerde hij de hond een aantal malen totdat de hond in volledige aandacht naast hem liep.
Het resultaat was verbluffend!! Iedere hond liep na een paar correctie's (aangepast aan de hond) keurig mee. De meeste wisten niet wat ze zagen. Al maanden waren sommige bezig het trekken aan de riem af te leren en nu in 5 minuten was het gelukt.
Ik wist ook niet wat ik zag. Dit is toch echt niet de manier hoe ik wil trainen. Ik wil vegas zijn volledige aandacht tijden het wandelen omdat hij het leuk vind en omdat het hem leuke dingen oplevert, niet omdat hij onlustgevoelens wil vermijden.
Als je een hond hebt die heel erg trekt aan de riem kan ik me heel goed voorstellen dat je gaat corrigeren. In mijn ogen niks mis mee
Maar corrigeren (met een razendsnel effect) om aandacht te krijgen ligt niet in mijn straatje.
Nadat iedereen was geweest vroeg de instructeur (hij had volledig respect voor mijn visie overigens
Vegas liep netjes mee, trok niet, bleef niet achter maar de lijn stond soms wel strak. Voor mij prima! De instructeur zei ook dat het goed ging maar om de puntjes op de i te zetten zou ik nog meer moeten oefenen. Ook met het oog op het examen
Dat ga ik ook doen. Die volledige aandacht komt vanzelf