Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Mijn les

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

ik hou niet zo van felle correcties bij jonge honden.. kan ze bang maken en daarom laten luisteren..

maar natuurlijk moet een correctie kunnen, maar wel voor iets wat ze al kennen en toch fout doen..

sam was 12 weken.. trok naar alles wat leuk was.... de trainer zou hem dat wel ff afleren... liep met sam en als sam voor hem kwam tikte hij met een takje op zijn borst/snuit...

ik heb hem gevraagd dat niet te doen.. zijn antwoord: dan stop maar met de cursus, want dit is een stafford en die leren al moeilijk dus die moet je vanaf het begin hard aanpakken...

wij zijn dus gestopt.......
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Eline* schreef:Of vind jij het wel normaal dat een Jack russel pup vliegles krijgt? Dat vind ik mishandeling.
Ik denk dat als je met correcties wilt werken, dat vliegles niet te voorkomen is bij zo'n klein hondje. Persoonlijk zou ik het niet kunnen aanzien, maar in principe is de correctie net zo als bij een grote labrador. Die is alleen 15 kilo zwaarder en dus zie het er anders uit.

Bij de Jackie heb ik een opmerking gemaakt of de hond niet te jong is hiervoor. Het is echt nog een puppy geval en zeker 1,5 maand jonger dan Bram. Baasje en de trainer waren het niet met me eens.

Nogmaals, ik ben niet iemand die sowieso tegenstander is van correcties bij ongewenst gedrag. Bij Bram is het enige ongewenste gedrag het trekken aan de lijn. Ik vind echter wel dat je ontzettend goed op de hond moet letten en ben zo bang dat baasjes maar wat in het wilde weg gaan trekken als ze van de training af komen. Er zat een aantal van die mannen bij die er wel zin in leken te hebben om de honden flink aan te pakken.

Ik ga nog heel goed met m'n vriend oefenen, want hij heeft ook de neiging om Bram te hard aan te pakken (met z'n stem). Dat is geen gemenigheid, maar hij heeft alleen al een veel 'donkerder' uiterlijk en zwaardere stem. Als hij Bram boos toespreekt, komt dat veel harder aan dan dat ik het doe. Dat merk je in het gedrag, bij m'n vriend wil Bram veel meer bevestiging hebben terwijl Bram en ik twee handen op 1 buik zijn. Daarom moet m'n vriend dus extra oppassen met een lichamelijke correctie bij het trekken aan de lijn.

Ik ben van plan om deze cursus af te maken met m'n eigen grenzen. Daarna denk ik dat ik iets anders zoek. Dus als iemand nog een leuke school weet in de provincie Utrecht? Geen clickeren en met veel leuke dingen (behendigheid enzo).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Eline* schreef: Ik heb bij een gausschool gelest bij de volwassen honden. De groep bestond uit uitvallers, herplaatsers en nog een stel van die gangsters.
Na een les of 5 konden alle honden prima volgen en lopen zonder trekken aan de lijn. Na een les of 10 konden 6 van de 8 honden los volgen.
Er is geen enkele correctie uitgedeeld.
Honden hebben geen correctie's nodig!!
Je wekt er agressie en angst mee op.
Mijn zusje traint ook bij een martin gausschool met haar doggenpup. Ze doet de puppycursus en ze heeft het erg naar haar zin daar.
Ik denk ook dat het op een andere manier kan dan alleen maar corrigeren :wink:
Laatst gewijzigd door Reini op 07 sep 2005 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

linlin schreef:
Zoek stok! schreef: Aan de andere kant was er ook een Jack Russell die meedeed aan de kampioenschappen koprol maken. Overigens maakt zo'n beessie met de kleinste correctie al een koprol.
:denken: de mormels maken geen koprollen als ik ze een beetje corrigeer.
Ook niet toen ze 4,5 maand waren?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Reini schreef: Mijn zusje traint ook bij een martin gausschool met haar doggenpup. Ze doet de puppycursus en ze heeft het erg naar haar zin daar.
Ik vind dat deze hondenschool zich anders voordoet dan het in werkelijkheid is. Het is niet voor niks dat wij alletwee voor deze school hebben gekozen, terwijl we vreselijke miepjes zijn als het om de hondjes gaat :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoek stok! schreef:
Eline* schreef:Of vind jij het wel normaal dat een Jack russel pup vliegles krijgt? Dat vind ik mishandeling.
Ik denk dat als je met correcties wilt werken, dat vliegles niet te voorkomen is bij zo'n klein hondje. .
Als je inderdaad de trainingsmethode voor de hond zet heb je gelijk, maar ben je wel een klootzak van een baas. Ik kan op die manier niet discussieren. Alles kan. Als je een jackpup van 5 maanden met een slip salto's laat maken is dat echt gewoon mishandeling. Ga dat in godsnaam niet gewoon vinden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoek stok! schreef:
linlin schreef:
Zoek stok! schreef: Aan de andere kant was er ook een Jack Russell die meedeed aan de kampioenschappen koprol maken. Overigens maakt zo'n beessie met de kleinste correctie al een koprol.
Toen ze 8 weken waren gingen ze 4 meter door de lucht. Gelukkig gaat het nu beter toch? Nu slingeren ze nog maar een halve meter van de plaats! :piew:
Doe toch normaal!!!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

Eline* schreef:
Zoek stok! schreef:
Ik denk dat als je met correcties wilt werken, dat vliegles niet te voorkomen is bij zo'n klein hondje. .
Als je inderdaad de trainingsmethode voor de hond zet heb je gelijk, maar ben je wel een klootzak van een baas. Ik kan op die manier niet discussieren. Alles kan. Als je een jackpup van 5 maanden met een slip salto's laat maken is dat echt gewoon mishandeling. Ga dat in godsnaam niet gewoon vinden.
amen
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:
linlin schreef:
Maar dan moet je je correcties dus aanpassen vind ik. Mijn moeder heeft Moos als pupje ook een keer vliegles gegeven, ze dacht een klein rukje aan de riem te geven, maar kleine Moos maakte een dubbele flikflak achterover. Dat lijkt me niet de bedoeling. Mijn moeder is er nu nog ondersteboven van dat ze dat toen per ongeluk gedaan heeft.

Als je een pupje van een kilo of 2-3 een zodanige ruk geeft dat hij koprollen maakt is dat dus een knoertharde ruk aan de riem, in verhouding met dat kleine lijfje.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Eline* schreef:Als je een jackpup van 5 maanden met een slip salto's laat maken is dat echt gewoon mishandeling.
Of dat wel of niet mishandeling is hangt denk ik vooral af van hoe de hond in kwestie er zelf op reageert.
Zoek stok!
Zeer actief

Eline* schreef:
Zoek stok! schreef:
Wat ik zeg, is dat het volgens mij net zo erg is om bij een labrador (te) hard te corrigeren, alleen maakt die geen salto. Dat het er bij een Jackie naarder uitziet, wil niet zeggen dat dat erger is. Snappie?

Bij mijn groep heeft niemand een slip en ik geloof ook niet dat ze dan van plan zijn. De trainer maakt wel een opmerking dat Kooikers 'harde honden' zijn en dat hij zich afvraagt of ik het zonder slip red.

Maar er is er maar 1 de baas en dat ben ik. Ik bepaal wat er wel en niet met mij en Bram gebeurt en ik kan elk moment zeggen dat ik iets niet wil. Dat heb ik met de trainer besproken en is prima.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Korrigeren met een gewone halsband is veel heftiger voor de nek/hals als met een slipkettinkje en ook moeilijker te doseren.
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

Zoek stok! schreef:
linlin schreef:
nee. dan zeker niet. da's flauw, je fysiek laten gelden tegenover zo'n omhooggevallen cavia'tje. dat krijg je vroeger of later op je boterham in de vorm van bijterig gedrag, want dan gaan ze zich ook fysiek laten gelden.

de enige hond die in mijn huis gevlogen heeft, was trevor, de pekinees met een kort lontje, als hij in woede ontstak. en dan niet met een salto, maar met een goedgemikte reetschuiver richting gang om af te koelen. echt, je drijft de zaak op de spits anders.
Laatst gewijzigd door linlin op 07 sep 2005 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Reini
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Reini schreef: Mijn zusje traint ook bij een martin gausschool met haar doggenpup. Ze doet de puppycursus en ze heeft het erg naar haar zin daar.
Ik vind dat deze hondenschool zich anders voordoet dan het in werkelijkheid is. Het is niet voor niks dat wij alletwee voor deze school hebben gekozen, terwijl we vreselijke miepjes zijn als het om de hondjes gaat :wink:
Je hebt helemaal gelijk Linda. Ik had dit er ook niet achter gezocht en ik ben wel een beetje teleurgesteld. Ik ben ook best een miep en mag soms best wat strenger zijn maar dan ben ik toch liever een miep dan dat ik hier in meega.

Ik ben erg benieuwd hoe het vanavond gaat.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Wat ik zeg, is dat het volgens mij net zo erg is om bij een labrador (te) hard te corrigeren, alleen maakt die geen salto. Dat het er bij een Jackie naarder uitziet, wil niet zeggen dat dat erger is. Snappie?
.
Ja, maar dat is dus niet zo. De ruk zelf in net zo hard, maar komt op de Jack veel harder aan omdat die tig kilo's lichter is.
In verhouding is de ruk bij de Jack dus veel harder dan die bij het labje, vanwege het verschil in grootte. :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Eline* schreef:Als je een jackpup van 5 maanden met een slip salto's laat maken is dat echt gewoon mishandeling.
Of dat wel of niet mishandeling is hangt denk ik vooral af van hoe de hond in kwestie er zelf op reageert.
Hij sprong vrolijk weer door. Bij die Jackie hadden de correcties het minste effect. Ik krijg vast heel veel over me heen maar in die zin had het ook wel wat komisch; trainer doet erg z'n best, Jackie maakt koprollen maar gaat gewoon door met wat hij deed. Jammer dan trainer.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Reini
Zeer actief

Wil de hond schreef:Korrigeren met een gewone halsband is veel heftiger voor de nek/hals als met een slipkettinkje en ook moeilijker te doseren.
Heb ik in mijn eerste post ook gezegd.

Even helemaal los van de rest van de discussie. Dat werd ook uitgebreid uitgelegd en dan ben ik ook niet tegen het gebruik van een slipketting in de juiste situatie en voor het juiste doeleind :wink:

Vegas heeft het niet nodig dus ik verdiep me er verder niet in maar ik denk ook dat corrigeren beter is met een slipketting dan met een gewone halsband.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Reini schreef:
Zoek stok! schreef:
Je hebt helemaal gelijk Linda. Ik had dit er ook niet achter gezocht en ik ben wel een beetje teleurgesteld. Ik ben ook best een miep en mag soms best wat strenger zijn maar dan ben ik toch liever een miep dan dat ik hier in meega.

Ik ben erg benieuwd hoe het vanavond gaat.
Vegas luistert heel goed, dus in die zin ben je geen miep. Het gaat supergoed toch? Wel ben je een miep in het geen minuut bij Vegas weg willen zijn :wink: :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
.
Ja, maar dat is dus niet zo. De ruk zelf in net zo hard, maar komt op de Jack veel harder aan omdat die tig kilo's lichter is.
In verhouding is de ruk bij de Jack dus veel harder dan die bij het labje, vanwege het verschil in grootte. :wink:
De correctie werd wel aangepast, maar een kort rukje leidt al tot vliegen heb ik het idee. Die Jackie is echt nog heel klein en licht hoor.

Maar nogmaals: mijn keuze zou het niet zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Reini
Zeer actief

Zoek stok! schreef: Vegas luistert heel goed, dus in die zin ben je geen miep. Het gaat supergoed toch? Wel ben je een miep in het geen minuut bij Vegas weg willen zijn :wink: :wink:
Tja, dit baasje heeft verlatingsangst ipv de hond :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Reini schreef:
Wil de hond schreef:Korrigeren met een gewone halsband is veel heftiger voor de nek/hals als met een slipkettinkje en ook moeilijker te doseren.

Even helemaal los van de rest van de discussie. Dat werd ook uitgebreid uitgelegd en dan ben ik ook niet tegen het gebruik van een slipketting in de juiste situatie en voor het juiste doeleind :wink:

Vegas heeft het niet nodig dus ik verdiep me er verder niet in maar ik denk ook dat corrigeren beter is met een slipketting dan met een gewone halsband.
Ja, maar dan moet je wel heel ervaren zijn. Want je kunt ook heel veel kwaad doen met een slip door onjuist gebruik.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Reini schreef:
Zoek stok! schreef: Vegas luistert heel goed, dus in die zin ben je geen miep. Het gaat supergoed toch? Wel ben je een miep in het geen minuut bij Vegas weg willen zijn :wink: :wink:
Tja, dit baasje heeft verlatingsangst ipv de hond :mrgreen:
:smile: :smile:

Maar het baasje werkt eraan! Ik ben net zo erg hoor, maar geef mezelf af en toe een schop onder m'n kont (of krijg die van m'n vriend, daar hadden we het al over, wij hebben wel af en toe een correctie nodig :wink: ).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Reini
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Reini schreef:

Ja, maar dan moet je wel heel ervaren zijn. Want je kunt ook heel veel kwaad doen met een slip door onjuist gebruik.
Absoluut!!! Ik vind ook echt niet dat je zomaar een slipketting moet gebruiken. Een paar mensen uit mijn groep hebben er eén mee naar huis genomen en dan moet je maar afvragen hoe het thuis gaat.
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik ben met Belle ook op een hondenschool geweest waar de puppycursus nog heel leuk was, maar vanaf de jonge hondencursus het ook ineens heel anders ging. Er werden vreselijk hoge eisen aan de honden gesteld en als de honden er niet aan voldeden werd dit ook afgedwongen. De trainer heeft ook een keer voorgedaan hoe ik Belle moest laten volgen. Belle woog toen al meer dan 35 kilo, maar ook zij maakte een koprol. Het gevolg: een hond die helemaal niets meer wilde, totaal gefrustreerd op dat veld stond en juist alle kanten op sprong aan de lijn, om onder de lijn uit te komen. Ik heb toen ook besproken dat ik dat niet wilde. Was geen probleem, ik hoefde niet te corrigeren als ik dat niet wilde. Maar dan heeft het inderdaad geen zin op zo'n cursus te blijven, want trainers die het op die manier aanleren, hebben vaak geen alternatieven. Je kan wel op je eigen manier meehobbelen met de les, maar je leert niets. Ik heb het toen nog een les aangezien en ben weggegaan en daar ben ik nog steeds blij om.
Ik loop nog vaak met mijn honden langs het trainingsveld en wat me vooral opvalt is de herrie die er ook afkomt als daar getraind wordt. Niet alleen blaffende honden, maar ook schreeuwende mensen. Dit is in groot contrast met de cursus waar ik nu ben. Bij ons is het stil, de honden zijn rustig en de mensen spreken op normaal volume. Ik vind het een verademing.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Zoek stok!
Zeer actief

Reini schreef:
Zoek stok! schreef:
Reini schreef:

Absoluut!!! Ik vind ook echt niet dat je zomaar een slipketting moet gebruiken. Een paar mensen uit mijn groep hebben er eén mee naar huis genomen en dan moet je maar afvragen hoe het thuis gaat.
Met een half uurtje oefening lijkt me dat ronduit onverstandig.
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 07 sep 2005 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
.
De correctie werd wel aangepast, maar een kort rukje leidt al tot vliegen heb ik het idee. Die Jackie is echt nog heel klein en licht hoor.

Maar nogmaals: mijn keuze zou het niet zijn.
Nee, hoor, ik heb twee pupjes van net aan 1 kilo gehad, en een klein rukje aan de riem (als jij bijv. doorloopt en je pupje plotseling stil staat), leidt niet tot vlieglessen :wink:

Maar ik snap dat we het verder wel eens zijn hoor; wilde alleen even uitleggen dat ik ervaring heb met inieminie pupjes, en dat een klein rukje niet tot vlieglessen leidt :wink:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Belle schreef:Ik ben met Belle ook op een hondenschool geweest waar de puppycursus nog heel leuk was, maar vanaf de jonge hondencursus het ook ineens heel anders ging. Er werden vreselijk hoge eisen aan de honden gesteld en als de honden er niet aan voldeden werd dit ook afgedwongen. De trainer heeft ook een keer voorgedaan hoe ik Belle moest laten volgen. Belle woog toen al meer dan 35 kilo, maar ook zij maakte een koprol. Het gevolg: een hond die helemaal niets meer wilde, totaal gefrustreerd op dat veld stond en juist alle kanten op sprong aan de lijn, om onder de lijn uit te komen. Ik heb toen ook besproken dat ik dat niet wilde. Was geen probleem, ik hoefde niet te corrigeren als ik dat niet wilde. Maar dan heeft het inderdaad geen zin op zo'n cursus te blijven, want trainers die het op die manier aanleren, hebben vaak geen alternatieven. Je kan wel op je eigen manier meehobbelen met de les, maar je leert niets. Ik heb het toen nog een les aangezien en ben weggegaan en daar ben ik nog steeds blij om.
Ik loop nog vaak met mijn honden langs het trainingsveld en wat me vooral opvalt is de herrie die er ook afkomt als daar getraind wordt. Niet alleen blaffende honden, maar ook schreeuwende mensen. Dit is in groot contrast met de cursus waar ik nu ben. Bij ons is het stil, de honden zijn rustig en de mensen spreken op normaal volume. Ik vind het een verademing.
Dat heb ik dus ook. Ik heb maandag afgeweken maar ik kan niet die hele cursus met goed gevolg afleggen zonder begeleiding. Dit is mijn eerste hond, ik heb hem zelf wel zit, af, hier aangeleerd maar volg en blijf doe ik toch graag onder begeleiding.
Als ik hier alles zelf moet gaan doen wordt het een puinhoop en tijd om te stoppen en een school vinden waar ze op een andere manier trainen.
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Reini schreef: Ik heb maandag afgeweken maar ik kan niet die hele cursus met goed gevolg afleggen zonder begeleiding. Dit is mijn eerste hond, ik heb hem zelf wel zit, af, hier aangeleerd maar volg en blijf doe ik toch graag onder begeleiding.
Als ik hier alles zelf moet gaan doen wordt het een puinhoop en tijd om te stoppen en een school vinden waar ze op een andere manier trainen.
Volgens mij weet je al lang dat het beter is om te kiezen voor een andere hondenschool :wink: .

Het is precies zoals je zegt: het heeft geen zin om alleen maar lessen 'bij te wonen' (meer is het dan ook niet omdat jij de gegeven methode niet wilt toepassen). Is inderdaad zonde van alle tijd en moeite.

(Ik snap trouwens wel dat je het nog een tweede les wilt aanzien, dan kun je ook een bewuste keuze nemen, een keuze die gestoeld is op ervaring).

Groet,
Rami
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Rami schreef: Volgens mij weet je al lang dat het beter is om te kiezen voor een andere hondenschool :wink: .

Het is precies zoals je zegt: het heeft geen zin om alleen maar lessen 'bij te wonen' (meer is het dan ook niet omdat jij de gegeven methode niet wilt toepassen). Is inderdaad zonde van alle tijd en moeite.

(Ik snap trouwens wel dat je het nog een tweede les wilt aanzien, dan kun je ook een bewuste keuze nemen, een keuze die gestoeld is op ervaring).

Groet,
Rami
Ik wil even afwachten of de volgende les weer op deze manier in elkaar zit. Als dat niet zo is maak ik het wel af maar kies ik voor eventuele volgende cursus voor een andere school.

Ik vind het wel jammer want ik had best hoge verwachtingen van deze school en cursus. Het is alleen totaal anders dan ik dacht. En hoe dat nou komt :19:
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Reini schreef:
Ik wil even afwachten of de volgende les weer op deze manier in elkaar zit. Als dat niet zo is maak ik het wel af maar kies ik voor eventuele volgende cursus voor een andere school.

Ik vind het wel jammer want ik had best hoge verwachtingen van deze school en cursus. Het is alleen totaal anders dan ik dacht. En hoe dat nou komt :19:
Ja, dat het zo anders is dan dat je verwacht had is vervelend en ook vreemd idd. Hoe kwam je eigenlijk aan de informatie over de school?

Groet,
Rami
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”