Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

in de sloot

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

pepim
Zeer actief

in de sloot

Ongelezen bericht door pepim »

Ik liet daarstraks mijn pup uit en bij het water wordt ze altijd enigszins gek, dan gaat ze heel hard rondjes rennen en het liefst drinkt ze dan uit de sloot of vijver.
Zo ook vandaag, ik stak een soort dammetje over, ik weet t goede woord niet en ik kijk achterom en denk vandaag of morgen plonst ze erin en terwijl ik het denk gaat ze.
Ze keek heel verbaasd zo van wat is dit zeg? En daarna was ze helemaal uitgelaten en gek aan het rennen.
Nou heb ik liever niet, dat ze in echte stinksloten gaat, maar afgezien van de stank is er iets waar ik op moet letten qua sloten en vijvers?
En als ze zwemt, hoe lang mag ze dat dan?
Ik vermoed namelijk, dat dit niet een éénmalige actie was :mrgreen:
Marion.

Re: in de sloot

Ongelezen bericht door Marion. »

pepim schreef:Nou heb ik liever niet, dat ze in echte stinksloten gaat, maar afgezien van de stank is er iets waar ik op moet letten qua sloten en vijvers?
Lekker laten zwemmen. Zwemmen is heel goed voor het bewegingsapparaat, en modder is goed voor de vacht :pffff:

Niet aan het eind van de zomer in stilstaand water laten zwemmen wat een blauwe waas over zich heeft, dan zit er blauwalg in. Op meer hoef je niet te letten geloof ik (ratten in het water kunnen Weil overbrengen)
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Idd gewoon lekker laten zwemmen, en als het heel warm geweest is mogen ze bij mij niet in stilstaande watertjes (of hele ondiepe)
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
pepim
Zeer actief

Marion. schreef:
pepim schreef:Nou heb ik liever niet, dat ze in echte stinksloten gaat, maar afgezien van de stank is er iets waar ik op moet letten qua sloten en vijvers?
Lekker laten zwemmen. Zwemmen is heel goed voor het bewegingsapparaat, en modder is goed voor de vacht :pffff:

Niet aan het eind van de zomer in stilstaand water laten zwemmen wat een blauwe waas over zich heeft, dan zit er blauwalg in. Op meer hoef je niet te letten geloof ik (ratten in het water kunnen Weil overbrengen)
O dat is mooi en van mij mag ze zwemmen, zeker weten. Maar hoe weet ik of er ratten in zitten? :denken:
Marion.

pepim schreef:O dat is mooi en van mij mag ze zwemmen, zeker weten. Maar hoe weet ik of er ratten in zitten? :denken:
Weet je niet :wink:
Overigens ben ik daar zelf niet heel erg mee bezig, maar sommigen enten hun zwemgrage honden 2x per jaar voor Weil. Doe ik trouwens niet.

Mijn honden zwemmen iedere dag, en 1 hond die trekt echt baantjes. Die kan zomaar een kwartier rondjes zwemmen. Ik sta uiteraard altijd paraat om er zelf ook in te duiken, maar dat is nog nooit nodig geweest. Bij geen van mijn vier Goldens. Ook niet bij Mieppie, die als 8 weken zijnde pup zomaar het water in liep (en dus moest zwemmen :mrgreen: )
pepim
Zeer actief

cloris schreef:Idd gewoon lekker laten zwemmen, en als het heel warm geweest is mogen ze bij mij niet in stilstaande watertjes (of hele ondiepe)
Ok dankje, dan zal ik daar opletten.
Marion. schreef: Weet je niet :wink:
Overigens ben ik daar zelf niet heel erg mee bezig, maar sommigen enten hun zwemgrage honden 2x per jaar voor Weil. Doe ik trouwens niet.
Daar moet ik dan nog maar even over nadenken.

En wanneer moet je ophouden met ze te laten zwemmen? Ik bedoel hoe koud mag het zijn, dat ze nog kunnen/mogen zwemmen?
Ik vind het zwemmen trouwens een uitkomst, want zo kan ze aardig wat energie kwijt.

En uiteraard ga ik zelf het water in als het nodig is. Stel je voor dat ze er niet uit kan komen of zo.
Overigens kan ze heel goed zwemmen, maar dat verbaasde me niet, wel die blik van haar,
dat was erg leuk om te zien!
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

pepim schreef: En wanneer moet je ophouden met ze te laten zwemmen? Ik bedoel hoe koud mag het zijn, dat ze nog kunnen/mogen zwemmen?
Ik vind het zwemmen trouwens een uitkomst, want zo kan ze aardig wat energie kwijt.

En uiteraard ga ik zelf het water in als het nodig is. Stel je voor dat ze er niet uit kan komen of zo.
Overigens kan ze heel goed zwemmen, maar dat verbaasde me niet, wel die blik van haar,
dat was erg leuk om te zien!

Als je je hond er niet 'in stuurt' dus door het gooien van een bal of stok, maar op eigen initiatief het water in laat gaan zul je vanzelf merken wanneer het te koud is voor haar. Ik zie het bij Billy, maar ook een aantal andere honden hier in de (waterrijke) omgeving, dat ze vooral zwemmen in het voorjaar, zomer en herfst. In de winter, als het echt koud is, wordt er niet of nauwelijks gezwommen.

Ik vind het ook altijd geweldig mooi als je honden ziet genieten in het water :ok: .

Groet,
Rami
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Rami schreef: Als je je hond er niet 'in stuurt' dus door het gooien van een bal of stok, maar op eigen initiatief het water in laat gaan zul je vanzelf merken wanneer het te koud is voor haar. Ik zie het bij Billy, maar ook een aantal andere honden hier in de (waterrijke) omgeving, dat ze vooral zwemmen in het voorjaar, zomer en herfst. In de winter, als het echt koud is, wordt er niet of nauwelijks gezwommen.

Ik vind het ook altijd geweldig mooi als je honden ziet genieten in het water :ok: .

Nou dan weet ik wel genoeg denk ik en kan ik haar lekker laten zwemmen :smile1:
Mark-fryslan
Zeer actief

Zwemmen

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Oké, gevaar van het zwemmen:

Ga niet op zolder klussen met de muziek hard aan terwijl je hond een duik neemt in een vieze bagger sloot vlak naast het huis. Laat daarbij niet de buitendeur open staan. Vergeet ook niet om er voor te zorgen dat je hond niet in de slaapkamer kan komen.

Want anders: Gaat je hond lekker zwemmen. Denk vervolgens "hè, waar is de baas eigenlijk? Laat ik hem gaan zoeken". Vervolgens doorzoekt hij het hele huis waarbij hij zich af en toe even lekker uitschud. Vervolgens eindig ie in de slaapkamer waar je lekker gaat liggen pitten na een vermoeiden middag zwemmen.

Zomaar een tip van mijn kant.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
pepim
Zeer actief

Re: Zwemmen

Mark-fryslan schreef:Oké, gevaar van het zwemmen:

Ga niet op zolder klussen met de muziek hard aan terwijl je hond een duik neemt in een vieze bagger sloot vlak naast het huis. Laat daarbij niet de buitendeur open staan. Vergeet ook niet om er voor te zorgen dat je hond niet in de slaapkamer kan komen.

Want anders: Gaat je hond lekker zwemmen. Denk vervolgens "hè, waar is de baas eigenlijk? Laat ik hem gaan zoeken". Vervolgens doorzoekt hij het hele huis waarbij hij zich af en toe even lekker uitschud. Vervolgens eindig ie in de slaapkamer waar je lekker gaat liggen pitten na een vermoeiden middag zwemmen.

Groetjes Mark
:smile:

O misschien vind je me ook wel overdreven, dat ik het vraag, maar ja ik schreef al eens ergens, tis net of ik een kind erbij heb :oeps:
Rami
Zeer actief

Re: Zwemmen

Mark-fryslan schreef:Oké, gevaar van het zwemmen:

Groetjes Mark
Hihi, ja, dát soort gevaren kleven er natuurlijk wel aan zwemmen. De combinatie moddersloot en uitschudden is inderdaad een hele beruchte :wink: .

Groet,
Rami
Afbeelding
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Ook niet laten zwemmen bij warm weer in water waar kadavers in liggen, ook nit van dat water laten drinken ivm botulisme.
weg gehaald zit een virus in
Marion.

Rami schreef:In de winter, als het echt koud is, wordt er niet of nauwelijks gezwommen.
Maakt hier niet uit hoor. Ook op oudjaarsdag met -5 moet er gezwommen worden :roll:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Marion. schreef:
Rami schreef:In de winter, als het echt koud is, wordt er niet of nauwelijks gezwommen.
Maakt hier niet uit hoor. Ook op oudjaarsdag met -5 moet er gezwommen worden :roll:

Echt????? Mijn god, vallen de honden dan niet bevroren neer als ze uit het water komen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
pepim
Zeer actief

Sjiel schreef:Ook niet laten zwemmen bij warm weer in water waar kadavers in liggen, ook nit van dat water laten drinken ivm botulisme.
Ok, bedankt voor je tip!
pepim
Zeer actief

Marion. schreef:
Nou ik ben benieuwd, maar als ze vrijwillig gaat/gaan/ dan neem ik aan, dat dat geen kwaad kan.

Alleen denk ik ineens, hoe zit het dan met op het ijs? Qua doorzakken en zo? :denken:
Marion.

Zoek stok! schreef:Echt????? Mijn god, vallen de honden dan niet bevroren neer als ze uit het water komen?
Neuh. Het water is diep, en ze rennen zich daarna vanzelf weer warm :wink:
Marion.

pepim schreef:Alleen denk ik ineens, hoe zit het dan met op het ijs? Qua doorzakken en zo? :denken:
NIET op het ijs laten :eek: :eek: :eek:

De eerste meter van een groot meer mag best bevroren zijn hoor, dan hebben ze vluchtwegen (het onbevroren water in bv), maar niet op een bevroren sloot laten lopen hoor!
pepim
Zeer actief

Marion. schreef: NIET op het ijs laten :eek: :eek: :eek:

De eerste meter van een groot meer mag best bevroren zijn hoor, dan hebben ze vluchtwegen (het onbevroren water in bv), maar niet op een bevroren sloot laten lopen hoor!
Nee maar daarom vraag ik het ook! Omdat je -5 schreef moest ik aan een laagje ijs denken.
Ik let ook op of ze wel of niet uit het water kan komen, want hier in de buurt is een sloot met hele hoge walkanten, als daar een hond in springt, komt ie er zonder hulp niet uit.
Daar hou ik haar bijvoorbeeld ook aangelijnd.
Ok, dan stippel ik dan wel mijn route uit, woon vlakbij het IJsselmeer, dus mogelijkheden genoeg!
Marion.

pepim schreef:Nee maar daarom vraag ik het ook! Omdat je -5 schreef moest ik aan een laagje ijs denken.
Yep, ik had het dus over een groot meer. Waar het op oudjaarsdag -5 is, en dus de eerste meter aan de oever is ijs. Dat maakt dus niet uit bij mijn honden. Maar op bevroren slootjes mogen ze dan dus niet.

Maar goed. Bij het IJsselmeer heb je dat probleem niet denk ik :wink:
pepim
Zeer actief

Marion. schreef:
pepim schreef:Nee maar daarom vraag ik het ook! Omdat je -5 schreef moest ik aan een laagje ijs denken.
Yep, ik had het dus over een groot meer. Waar het op oudjaarsdag -5 is, en dus de eerste meter aan de oever is ijs. Dat maakt dus niet uit bij mijn honden. Maar op bevroren slootjes mogen ze dan dus niet.

Maar goed. Bij het IJsselmeer heb je dat probleem niet denk ik :wink:
O niet goed gelezen :oeps: . Maar goed ik zal haar dan zeker niet op slootjes laten! Die hebben we hier namelijk ook :wink: .
Rami
Zeer actief

Marion. schreef:
Ja, daarom schreef ik ook niet óf nauwelijks, je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen :wink: .
Overigens, als Billy er inderdaad uit zich zelf in gaat, zou ik het ook niet tegenhouden, al is het, zoals jij schrijft -5. Ik zou hem alleen niet 'sturen'.
Het is trouwens vast heel gezond, tenminste dat zeggen al die fanaten die meedoen met de jaarlijkse nieuwjaars-duik (in Scheveningen?). Ik moet er niet aan denken! :mrgreen:

Groet,
Rami
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”