Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Happen naar de baas

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Happen naar de baas

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Mijn zussen hebben een Dobermann reu van twee jaar.Een leuke hond maar hij heeft een groot minpunt; als hij gestresst raakt bijt hij om zich heen en dan meestal in de baas.Ik heb vandaag gezien dat dat heel hard aan kan komen en heb beloofd hier om raad te vragen.
De situatie vandaag was als volgt; hij liep aangelijnd mee en passeerde een stel andere aangelijnde honden die uitvielen naar hem, omdat hij ze niet aankon hapte hij naar zijn baas.
Ook een vreemde die bv een hand geeft wordt dan niet gebeten maar ook dan richt hij zich tegen de eigen baas.
Hun vorige Dobermann was ook zo'n happer maar dat beperkte zich meestal tot kleding.Wat deze vandaag had aangericht was een enorme bloeduitstorting en de afdrukken van de bek echt door de huid heen.Niet leuk als dat je eigen hond doet.
Is het puur spanning of angst, is het een dominantieprobleem en hoe pak je dat het beste aan?
Ik heb het idee dat ze over het algemeen best consequenter en harder mogen zijn tegen hem.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

nou volgens mij is dit geen angst maar gewoon afreageren op de baas.
Op dat moment als hij aa nde lijn is , heeft hij niks anders om zich op af te reageren , enkel de baas.
Mijn DH reu doet het ook maar dan dus op een andere hond. Als hij op zijn kop krijgt dan moet een lager geplaatste hond het ontgelden.

Ik zou het in ieder geval absoluut niet toestaan en hem toch duidelijk maken dat je hier niet van gediend bent.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Inderdaad; afreageren en aan de onderliggende oorzaak van de spanning zul je iets moeten doen. Blijkbaar fokt iets hem op.
Mijn insteek is toch altijd dat als een hond alleen oog heeft voor de baas hij niet met zijn omgeving bezig is en dus ook geen spanning op kan bouwen. Ik zou dus adviseren daarmee aan de gang te gaan. Is er iets waar de hond gek op is? Bv ballen? Dan kan je daarmee zijn aandacht vangen en hem een uitlaatklep geven voor opgebouwde stress.
Verder inderdaad..een hond die zich afreageert op de baas heeft niet erg veel respect. Op zich is het dus handig ook de rangorde eens onder de loep te nemen. Wel vind ik dat je de hond een andere mogelijkheid moet geven tot uit weg laten vloeien van de stress en niet alleen maar terug moet poeieren als baas. Dan fok je de hond alleen maar meer op en dat kan nooit de bedoeling zijn.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Een Dobermann is in de regel al een hond met de nodige spanning dus ik denk dat daar een deel van het probleem al ligt.Hij krijgt beweging en afleiding genoeg maar voor hem zijn veel situaties helaas toch stresssituaties.
Afleiden is in elk geval een tip, hij is gek op flostouwen.
DoberLuca
Actief

Ongelezen bericht door DoberLuca »

Pfjew. Dit is nogal wat zeg!

Lijkt er idd op dat hij zichzelf ranghoger acht dan de baas!
Als je de hond naar beneden wilt halen zullen ze de volgende dingen moeten doen. 3 weken lang negeren. Geen aaitjes niks. 50x per dag de oefening hier, zit, af en dan vrijgeven. Geen beloning niks.
Hond mag absoluut niet op de bank of op bed of wat dan ook, het liefst helemaal niet boven. uillaten uit een leren riem.
Het liefts 3 weken lang aangelijnd aan een riem van max. 1,5 meter.
Is echt heeeeel zwaar. Vooral als er zo'n koppie op je schoot wordt gelegd en lief naar je gaat kijken (wat eigenlijk betekend aai mij= dominant) Maar het werkt wel.

Anders moet je zus misschien toch naar een gedragstherapeut gaan. Als een dober gaat bijten is toch geen pretje lijkt mij. En ze heeft wel snel hulp nodig. Als dit niet goed wordt aangepakt wordt het van kwaad tot erger en zou toch zonde zijn.

succes
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”