Beetje late reactie, maar ik heb het waanzinnig druk met van alles en nog wat, vandaar.
Eline* schreef:Eigenlijk zou ik je adviseren haar standaard als je andere honden in het gezichtsveld krijgt lekkers te gaan geven. Gewoon standaard als je een hond spot schuif je iets naar binnen bij haar en als je de situatie zo vindt dat ze contact mag maken zeg je Vrij en berg je je hand lekkers op.
Ik heb dat een paar keer geprobeerd, maar het werkt niet echt. Als ze een andere hond ziet wil ze geen frolicje, dan wil ze er naar toe.
Op die manier richt je ieder geval haar aandacht op jou. Ik ben namelijk toch een beetje bang dat ze te weinig sociaal kan zijn om dat uitvallen echt weg te krijgen en misschien gaat ze dat ook nog wel richting mensen doen.
Oh, voor het laatste ben ik absoluut niet bang. Ze blijft wat voorzichtig naar mensen toe als ze haar aandacht geven, maar pakt ook vrolijk koekjes aan en laat zich af en toe aaien. Als mensen haar negeren worden ze uitgebreid bekeken en besnuffeld. Als iemand haar echt zou beetpakken, ja, dan denk ik dat ze hapt. Maar zolang ze zelf een paar stappen achteruit kan doen als ze dat wil, gaat het hartstikke goed.
Haar nu zo trainen dat je hoe dan ook haar focus goed hebt zodat je geen last krijgt met dat soort gedrag lijkt mij de beste optie.
Ik zou hetzelfde gaan doen als je enige terughoudendheid naar mensen op straat bespeurd bij Lilo. Beter uitvallen voor zijn dan achter de feiten aanhobbelen.
Ik ga dus dwars tegen je advies in

, en ik negeer haar juist een beetje als we op vreemde mensen plus honden aflopen. Dat geeft mij de gelegenheid om 'nieuwe' mensen meteen even in te seinen dat ze wat overdreven op hun hond zal reageren, Jack wordt ook niet afgeleid omdat ik koekjes uit ga delen en kan gewoon enthousiast op die persoon en/of hond afstappen, en Lilo staat feitelijk een beetje voor Lullo met haar geblaf.
En het *werkt* wel, heb ik de indruk. Vanochtend kwamen we een bekende, *hele* zelfverzekerde labradorreu tegen die dikke maatjes is met Jack. Hij negeerde Lilo's geblaf en kwam een koekje bij me halen, Lilo heeft even aan zijn kont gesnuffeld en vervolgens konden we samen met hem en zijn baas tamelijk rustig verder lopen. Daarna nog een bekende mevrouw met een Yorkie, daar hebben we een tijdje mee staan praten, ik wel met ogen in mijn rug en Lilo een beetje kort houdend, want ik weet nog niet precies hoe Lilo op konijn-formaat-hond reageert.
En op een gegeven ogenblik zag je gewoon dat Lilo het allemaal accepteerde. De lab kon pal langs haar heen lopen zonder dat ze schrok, de York durfde even aan haar te snuffelen, en we stonden gewoon met vier kalme honden die zich gedroegen alsof ze elkaar al jaren kenden.
We kwamen vandaag ook een hondje tegen dat Lilo al twee keer eerder heeft gezien, en er werd niet geblaft, het was meteen goed.
Het punt met Lilo is ook niet dat ze geen contact *wil* met andere honden. Het is meer dat het nieuw is en dus eng en dus hup, aanval (nou ja, blaffen) is de beste verdediging. En *hangen* in haar tuig dan, op haar achterpoten.

Maar uiteindelijk denk ik dat ik haar geen groter plezier zal kunnen doen dan samen met een groep honden en mensen die ze kent en vertrouwt door het park banjeren. Alleen: zover zijn we nog lang niet, en *als* we zover komen zal het altijd heel erg opletten blijven met vreemde honden, want in een grote (gelegenheids)roedel zal ze helemaal geneigd zijn om vreemde honden weg te jagen, en waar ze Jack meestal niet zo gek krijgt, zou ze andere honden wellicht wel meekrijgen in vijandig gedrag.
Maar goed, al met al gaan we nog steeds met forse stappen vooruit (vanavond kwam ze bijvoorbeeld voor het eerst op haar rug tegen me aanliggen, staartje gek genoeg wel tussen haar pootjes, maar tegelijkertijd wilde ze alsmaar over haar borst en buik geaaid). Ik heb het vaker gezegd, maar het is echt een hondje dat alles in zich heeft om een supersociaal, superaanhankelijk en supervrolijk hondje te zijn. Ze hebben in Spanje geprobeerd om dat er allemaal uit te slaan, maar op de een of andere manier weet ze het zelf weer stukje bij beetje naar boven te halen. En het is heel interessant en heel ontroerend om dat proces van dichtbij mee te maken.