Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Veranderingen in het gedrag van een ras
Moderator: moderatorteam
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Veranderingen in het gedrag van een ras
Ik weet niet helemaal hoe ik het moet typen, dus ik hoop dat ik goed overkom.
Dat wij gingen kijken voor een hond lazen we de karakterbeschrijvingen.
Dit is wat we lazen bij de akita:
Het temperament is bedaard, trouw, volgzaam en gemakkelijk in de omgang, doch zéér dominant in de omgang met andere honden.
In de omgang met volwassenen is hij vriendelijk, maar afstandelijk tegen vreemden
Dit is totaal waar we op vallen en zodoende dat chika zo onwijs goed bij ons past, zij is dit namelijk allemaal.
Veel akita's die ik zie hebben veel van die dingen al niet meer. Mijn Kami is bijvoorbeeld helemaal niet afstandelijk maar heel open naar vreemden en hij is behoorlijk druk. Ook kwam ik een akita tegen bij de hondenschool en die was ook niet dominant.
Ik denk dat die veranderingen wel bij meerdere rassen voorkomen.
Zijn er ook dat soort veranderingen in gedrag bij andere rassen en zo ja, wat vinden jullie van die veranderingen???
Dat een totaal ras dus veranderd in zijn gedrag, soort evolutie zeg maar.
Ik vind het persoonlijk dus niet zo. Als voorbeeld even de akitareu die ik tegenkwam. hij was zooo druk, en alles en iedereen was leuk. Nou was hij met zijn bijna 12 maanden heel leuk met de andere honden en dat vind ik niet erg als een druk hondenland als nederland, maar dat hele drukke vind ik dus helemaal niks om zelf in huis te hebben..... (om als vreemde aan te halen is dat natuurlijk wel leuk) Het kwam meer over al een labrador dan een akita. Ik vind dat dus niet echt positief.
Dat wij gingen kijken voor een hond lazen we de karakterbeschrijvingen.
Dit is wat we lazen bij de akita:
Het temperament is bedaard, trouw, volgzaam en gemakkelijk in de omgang, doch zéér dominant in de omgang met andere honden.
In de omgang met volwassenen is hij vriendelijk, maar afstandelijk tegen vreemden
Dit is totaal waar we op vallen en zodoende dat chika zo onwijs goed bij ons past, zij is dit namelijk allemaal.
Veel akita's die ik zie hebben veel van die dingen al niet meer. Mijn Kami is bijvoorbeeld helemaal niet afstandelijk maar heel open naar vreemden en hij is behoorlijk druk. Ook kwam ik een akita tegen bij de hondenschool en die was ook niet dominant.
Ik denk dat die veranderingen wel bij meerdere rassen voorkomen.
Zijn er ook dat soort veranderingen in gedrag bij andere rassen en zo ja, wat vinden jullie van die veranderingen???
Dat een totaal ras dus veranderd in zijn gedrag, soort evolutie zeg maar.
Ik vind het persoonlijk dus niet zo. Als voorbeeld even de akitareu die ik tegenkwam. hij was zooo druk, en alles en iedereen was leuk. Nou was hij met zijn bijna 12 maanden heel leuk met de andere honden en dat vind ik niet erg als een druk hondenland als nederland, maar dat hele drukke vind ik dus helemaal niks om zelf in huis te hebben..... (om als vreemde aan te halen is dat natuurlijk wel leuk) Het kwam meer over al een labrador dan een akita. Ik vind dat dus niet echt positief.
Ik denk dat je altijd uitzonderingen hebt. Duitse Herders zijn in het algemeen ook moeilijk in de omgang met vreemde, ik heb er 1 waarbij het klopt en 1 vind iedereen superleuk! Ook met andere honden, 1 ervan is tikkeltje agressief en de ander rent naar alle honden toe. ook is de 1 leergierig, de ander wat trager. 1 doet een moord voor eten, de ander voor een speeltje.
Hier dus 2 dezelfde rassen, maar een totaal verschillend karakter. beide zijn trouwens ook totaal anders opgevoed
Hier dus 2 dezelfde rassen, maar een totaal verschillend karakter. beide zijn trouwens ook totaal anders opgevoed
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Tja, opzich zou ik het niet erg vinden, omdat ik wel denk dat de duitse herder als het moet wel zijn mannetje staat, en daar gaat het om. Ik ken veel duitse herders die supersociaal zijn. Maar owee als er iets is, dan staan ze klaar voor je! En dat vind ik belangrijker dan eentje die nooit vertrouwen is naar vreemde
- Zoie
- Zeer actief
Tsja, hoe je zo'n rasverandering zou moeten beoordelen, de een zal er blij mee zijn, b.v. omdat het uiterlijk ze aanspreekt maar die specifieke karaktertrek niet, de ander zal het betreuren.**Tamara** schreef:Ja en stel nou dat ALLE herderfokkers gaan fokken op het vriendelijke naar vreemden. Dus het HELE ras veranderd in gedrag, wat zou je daarvan vinden?
Want dat is dus wat er op het moment een beetje bij de akita aan de hand is...
Verder zal je binnen een ras altijd variatie hebben.

- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja ik krijg het idee als ik kijk naar de honden die ik zie op shows en bij fokkers dat het hele ras aan het evolueren (noem je dat zoZoie schreef:Tsja, hoe je zo'n rasverandering zou moeten beoordelen, de een zal er blij mee zijn, b.v. omdat het uiterlijk ze aanspreekt maar die specifieke karaktertrek niet, de ander zal het betreuren.**Tamara** schreef:Ja en stel nou dat ALLE herderfokkers gaan fokken op het vriendelijke naar vreemden. Dus het HELE ras veranderd in gedrag, wat zou je daarvan vinden?
Verder zal je binnen een ras altijd variatie hebben.

En het makkelijker worden naar mensen en honden heb ik geen problemen mee maar het drukker worden wel, ik vind dat dus helemaal niet bij een akita passen.
Maar vraag me dus wel af of dat bij meer rassen zo is.
-
- Vaste gebruiker
Wat dacht je van het probleem"vecht honden" die we een maatschappelijk aanvaardbaar gedrag moeten laten aanmeten.
Krijg je zoiets als een mensvriendelijke Fila.
Of een Mastino die niks meer wil bewaken.
Krijg je zoiets als een persoon die leeuwen houd.......maar wel al zijn tanden en nagels laat trekken, want anders zou hij te gevaarlijk wezen.
Krijg je zoiets als een mensvriendelijke Fila.
Of een Mastino die niks meer wil bewaken.
Krijg je zoiets als een persoon die leeuwen houd.......maar wel al zijn tanden en nagels laat trekken, want anders zou hij te gevaarlijk wezen.
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Vaste gebruiker
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
- antoinette
- Zeer actief
- Contacteer:
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik vind het jammer als een ras dermate verandert dat je er de oorspronkelijke trekjes niet meer in terug vindt.
Stel je voor dat ik een Drent zou kopen met Akita-trekjes :N:
Ik koop een Drent omdat ik dat leuke honden vindt,hoofdzakelijk vanwege hun karakter;als ik een Akita wil koop ik er wel een.Trouwens,die Akita die jij zag kan buiten wel heel druk zijn terwijl ie binnen de rust zelve is doordat hij zich buiten kan uitleven.
Ik koop een Drent omdat ik dat leuke honden vindt,hoofdzakelijk vanwege hun karakter;als ik een Akita wil koop ik er wel een.Trouwens,die Akita die jij zag kan buiten wel heel druk zijn terwijl ie binnen de rust zelve is doordat hij zich buiten kan uitleven.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Nee een akita is afstandelijk, dat is wat anders als onvriendelijk. Wat mij niet aanstaat is dat ze steeds drukker worden en enthousiaster en alles en iedereen is leuk, dat vind ik niks dat drukke, dat hoort niet bij een akita.antoinette schreef:Dan zeg je dus eigenlijk dat je het fijn vind dat jouw hond onvriendelijk is naar vreemden en dat je dat een positieve raseigenschap vind
Dat van de mastino was even een vergelijking van een soortgelijke verandering. Wat zou jij ervan vinden als alle bulletjes inene een gigantisch jachtinstinkt hebben en slome niet aanhankelijke honden worden?
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Waarom koop jij dan een hond met een platte snuit?Ik vind dat niet bepaald positief aan een hond terwijl jij je hond misschien wel juist daarom gekocht hebtantoinette schreef:Dan zeg je dus eigenlijk dat je het fijn vind dat jouw hond onvriendelijk is naar vreemden en dat je dat een positieve raseigenschap vind

Koop jij ook nog een Bulletje als ie een normale snuit heeft?Is niet boos bedoeld hoor

- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja precies, je snapt wat ik bedoel.marian* schreef:Ik vind het jammer als een ras dermate verandert dat je er de oorspronkelijke trekjes niet meer in terug vindt.
Nee die akita die ik zag bij de hondenschool was over enthousiast naar alles en iedereen, dat hoort niet bij het ras....
Hij stond met zijn bazin te wahten aan de kant en heet leek wel een stuiterbal....
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Als ik op zoek was naar een Akita kocht ik dus geen hond bij de fokker van die hond.**Tamara** schreef:Ja precies, je snapt wat ik bedoel.
Nee die akita die ik zag bij de hondenschool was over enthousiast naar alles en iedereen, dat hoort niet bij het ras....
Hij stond met zijn bazin te wahten aan de kant en heet leek wel een stuiterbal....

- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja maar dat is dus het probleem, het lijkt wel alsof ze allemaal veranderen. Dus het hele ras ondergaat die veranderingmarian* schreef:Als ik op zoek was naar een Akita kocht ik dus geen hond bij de fokker van die hond.**Tamara** schreef:Ja precies, je snapt wat ik bedoel.
Hij stond met zijn bazin te wachten aan de kant en heet leek wel een stuiterbal....

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
**Tamara** schreef:Ja maar dat is dus het probleem, het lijkt wel alsof ze allemaal veranderen. Dus het hele ras ondergaat die veranderingmarian* schreef:Als ik op zoek was naar een Akita kocht ik dus geen hond bij de fokker van die hond.**Tamara** schreef:Ja precies, je snapt wat ik bedoel.
Hij stond met zijn bazin te wachten aan de kant en heet leek wel een stuiterbal....
Het is ook een beetje een kwestie van "u vraagt,wij draaien";als iedereen zulke Akita's wil.......wie zijn dan de fokkers om de vraag te negeren?
Zeker als dit soort Akita's hogere ogen gooit op shows enzo mag je vrezen voor de Akita zoals jij hem graag ziet en zoals ie hoort te zijn.Ik denk dat keurmeesters daar hun rol bij onderschatten.
Om nóg maar eens een zijweg te noemen:waar is de goudkleur van de Golden Retriever gebleven

- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja daar heb je wel gelijk in. En helaas vinden veel mensen dat over enthousiaste leukmarian* schreef:**Tamara** schreef:Ja maar dat is dus het probleem, het lijkt wel alsof ze allemaal veranderen. Dus het hele ras ondergaat die veranderingmarian* schreef:Als ik op zoek was naar een Akita kocht ik dus geen hond bij de fokker van die hond.**Tamara** schreef:Ja precies, je snapt wat ik bedoel.
Het is ook een beetje een kwestie van "u vraagt,wij draaien";als iedereen zulke Akita's wil.......wie zijn dan de fokkers om de vraag te negeren?
Zeker als dit soort Akita's hogere ogen gooit op shows enzo mag je vrezen voor de Akita zoals jij hem graag ziet en zoals ie hoort te zijn.Ik denk dat keurmeesters daar hun rol bij onderschatten.

Ik vraag me alleen ook af of er meer rassen zijn die een verandering ondergaan in gedrag.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Misschien omdat veel mensen zo'n stuiterbal met het uiterlijk van een Akita wel leuk vinden?**Tamara** schreef:Waarom hoor (lees) ik dan niemand erover?marian* schreef:Ik ben bang van wel**Tamara** schreef:Ik vraag me alleen ook af of er meer rassen zijn die een verandering ondergaan in gedrag.

-
- Vaste gebruiker
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
dat lijkt mij als ik naar de stafford kijk geen goede zaak...**Tamara** schreef:Ja en stel nou dat ALLE herderfokkers gaan fokken op het vriendelijke naar vreemden. Dus het HELE ras veranderd in gedrag, wat zou je daarvan vinden?
ze zijn al zo bezig overal met uiterlijk, als ze dan ook nog eens het karakter gaan veranderen omdat dat handig is dan hou je in mijn geval geen stafford over, maar dat geldt voor elk willekeurig ras

- Bowie
- Actief
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
De Labrador vind ik wel een goed voorbeeld: eigenlijk horen dat prachtig mooie jachthonden te zijn, mooi gespierd en een goede bouw.Bowie schreef:Wij hadden een Labrador die qua karakter (en uiterlijk overigens) totaal niet op de Labrador leek die je nu ziet. Waarom ze die veranderingen nu ingevoerd hebbendoorfok? of wens van de zgn klant?
Ik geloof dat ik wel 10 Labradors ken hier in de buurt, waarvan er echt maar 1 (!!!) een mooie Labrador is en de rest wat slappe aftreksels van de mooie hond die het hoort te zijn.
- Bowie
- Actief
en qua gedrag vind ik ze doorgaans oer-vervelend, ook niet de stabiele hond die het hoort te zijn.Stang schreef:De Labrador vind ik wel een goed voorbeeld: eigenlijk horen dat prachtig mooie jachthonden te zijn, mooi gespierd en een goede bouw.Bowie schreef:Wij hadden een Labrador die qua karakter (en uiterlijk overigens) totaal niet op de Labrador leek die je nu ziet. Waarom ze die veranderingen nu ingevoerd hebbendoorfok? of wens van de zgn klant?
Ik geloof dat ik wel 10 Labradors ken hier in de buurt, waarvan er echt maar 1 (!!!) een mooie Labrador is en de rest wat slappe aftreksels van de mooie hond die het hoort te zijn.
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Over het algemeen ontzettend opdringerig! En dik, afgrijselijk dik en loddig.Bowie schreef:en qua gedrag vind ik ze doorgaans oer-vervelend, ook niet de stabiele hond die het hoort te zijn.Stang schreef:De Labrador vind ik wel een goed voorbeeld: eigenlijk horen dat prachtig mooie jachthonden te zijn, mooi gespierd en een goede bouw.Bowie schreef:Wij hadden een Labrador die qua karakter (en uiterlijk overigens) totaal niet op de Labrador leek die je nu ziet. Waarom ze die veranderingen nu ingevoerd hebbendoorfok? of wens van de zgn klant?
En het kunnen zulke prachtige honden zijn

Nu moet ik ook zeggen wat ik hier in de buurt aan Rottweilers zie lopen, daar wordt een mens ook niet al te vrolijk van

-
- Erelid
Verandert t ras juist niet door al die mensen die ook zo n hond willen hebben???
En dus maar op zoek gaan naar de eerste de beste fokker, die weleens een nestje wil en daar geld aan wil verdienen???
Via internet kunnen mensen nu de meest zeldzame rassen opzoeken en ook al hebben ze geen verstand van t soort, zo n hond moeten ze hebben....
Dus komen de honden bij de niet-kenners terecht en als die dan ook nog gaan fokken omdat ze een keertje een nest willen, dan ben je de ras standaard al min of meer kwijt.
Ik denk dat je dat zeker kunt zeggen van de Goldens, labradors en de Jack russells....
En dus maar op zoek gaan naar de eerste de beste fokker, die weleens een nestje wil en daar geld aan wil verdienen???
Via internet kunnen mensen nu de meest zeldzame rassen opzoeken en ook al hebben ze geen verstand van t soort, zo n hond moeten ze hebben....
Dus komen de honden bij de niet-kenners terecht en als die dan ook nog gaan fokken omdat ze een keertje een nest willen, dan ben je de ras standaard al min of meer kwijt.
Ik denk dat je dat zeker kunt zeggen van de Goldens, labradors en de Jack russells....
- antoinette
- Zeer actief
- Contacteer:
Ok nou snap ik je**Tamara** schreef:Nee een akita is afstandelijk, dat is wat anders als onvriendelijk. Wat mij niet aanstaat is dat ze steeds drukker worden en enthousiaster en alles en iedereen is leuk, dat vind ik niks dat drukke, dat hoort niet bij een akita.antoinette schreef:Dan zeg je dus eigenlijk dat je het fijn vind dat jouw hond onvriendelijk is naar vreemden en dat je dat een positieve raseigenschap vind
Dat van de mastino was even een vergelijking van een soortgelijke verandering. Wat zou jij ervan vinden als alle bulletjes inene een gigantisch jachtinstinkt hebben en slome niet aanhankelijke honden worden?