Wat heb je allemaal geprobeerd?Zoie schreef:Ja, ik zie dat ook als hoofdzaak, en als iemand me de gouden tip kan geven hoe ik Spok een balletje kan leren apporteren, houd ik me warm aanbevolen. Ophalen is goed genoeg !Mark-fryslan schreef: Zelfde voor Aport: Aport is niet het ophalen opzich. Het is voor je baas zitten met het speeltje in je bek. Dat hij daarvoor eerst iets moet ophalen is bijzaak. Mensen zien dat als hoofdzaak.
Groetjes Mark
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Les - update les 2 op pagina 26
Moderator: moderatorteam
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Honden denken anders
Groetjes Sylvia

-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
In principe ben ik het hier dus wel met Zepenko eens, hier komen is het naar je toe komen, het voor je zitten is een extra handeling en is niet meer het hierkomen op zich. Ik heb hier dus ook 2 aparte commando's hierkomen en voorkomen, voorkomen is dus mooi voor me zitten.Mark-fryslan schreef:ff kort heb weining tijd:
Hier is ook niet komen: Hier is netjes voor je baas zitten. We willen wel dat hij komt. De hond leert bij hier dat hij netjes voor de baas moet gaan zitten. Dan is de oefening pas af.
Om het aan te leren beloon ik hier en het zitten apart van elkaar.
En het apporteren hetzelfde. De wil om het speeltje op te pakken is het apporteren, niet het afwerken. Dat is weer een extra kunstje wat je aanleert. De hond apporteert op het moment dat deze het speeltje op pakt. Het terug brengen / voor je zitten zijn weer extra aangeleerde kunstjes.Zelfde voor Aport: Aport is niet het ophalen opzich. Het is voor je baas zitten met het speeltje in je bek. Dat hij daarvoor eerst iets moet ophalen is bijzaak. Mensen zien dat als hoofdzaak.
Groetjes Mark
Als ik ook begin met trainen van een jonge hond voor dit beloon voor het oppakken, het bij me komen brengen en later het voor je komen zitten. Het blijven bij mij 3 onderdelen die ik later samenvoeg.
Groetjes Sylvia

- zepenko
- Zeer actief
Helemaal goedSylvia schreef:In principe ben ik het hier dus wel met Zepenko eens, hier komen is het naar je toe komen, het voor je zitten is een extra handeling en is niet meer het hierkomen op zich. Ik heb hier dus ook 2 aparte commando's hierkomen en voorkomen, voorkomen is dus mooi voor me zitten.Mark-fryslan schreef:ff kort heb weining tijd:
Hier is ook niet komen: Hier is netjes voor je baas zitten. We willen wel dat hij komt. De hond leert bij hier dat hij netjes voor de baas moet gaan zitten. Dan is de oefening pas af.
Om het aan te leren beloon ik hier en het zitten apart van elkaar.En het apporteren hetzelfde. De wil om het speeltje op te pakken is het apporteren, niet het afwerken. Dat is weer een extra kunstje wat je aanleert. De hond apporteert op het moment dat deze het speeltje op pakt. Het terug brengen / voor je zitten zijn weer extra aangeleerde kunstjes.Zelfde voor Aport: Aport is niet het ophalen opzich. Het is voor je baas zitten met het speeltje in je bek. Dat hij daarvoor eerst iets moet ophalen is bijzaak. Mensen zien dat als hoofdzaak.
Groetjes Mark
Als ik ook begin met trainen van een jonge hond voor dit beloon voor het oppakken, het bij me komen brengen en later het voor je komen zitten. Het blijven bij mij 3 onderdelen die ik later samenvoeg.
En dat noemen ze chaining; meerdere losse oefeningen aan elkaar plakken tot 1. Maar dan moeten ze dus wel eerst afzonderlijk aangeleerd worden.
- *Linda*
- Zeer actief
Ik ga er in mijn alwetende onschuld vanuit dat een hondeneigenaar zich ingelezen heeft in dat soort dingenZoie schreef:Zeg eens eerlijk, weet je eigenlijk stiekem toch niet heel veel over honden, ga jij niet in de steigers staan als iemand een hond die een deemoedsplasje doet op zijn donder geeft ? Of als iemand zijn hond op zijn donder geeft als hij na lang roepen eindelijk bij het baasje komt ?Sunnybunny schreef:Wat doen mensen toch allemaal moeilijk over de opvoeding van hun hondenBen ik nu een van de weinige die daar verder praktisch niet over nadenkt
.

- Mark-fryslan
- Zeer actief
We bedoelen hetzelfde maar vervallen weer in oud gedrag...
Dat bedoel ik ook. Het is het combineren van oefeningen. Op het laatst beloon je alleen nog het mooi zitten. Het is het eind stadium (Het beruchte filmpje van Gaus). Vanzelfsprekend leer je het de hond in losse mootjes. Als het niet goed gaat dan ga je te snel. Dan moet je weer even een stapje terug doen. Maar dat lijkt me ook logisch.
Aport beloon je eerst zelfs als de hond er alleen maar aan snuffelt. Dan moet ie het b.v. in zijn bek nemen. Dan weer oppakken vanaf de grond. Dan leg je het een meter van je af en zet hij zijn eerste stapje met iets in zijn bek. We jubbelen alsof hij zojuist een wonder heeft verricht.
We lullen dus weer eens langs elkaar heen. Geeft niet het is ook lastig communiceren met alleen maar platte tekst op je scherm.
Groetjes Mark
Aport beloon je eerst zelfs als de hond er alleen maar aan snuffelt. Dan moet ie het b.v. in zijn bek nemen. Dan weer oppakken vanaf de grond. Dan leg je het een meter van je af en zet hij zijn eerste stapje met iets in zijn bek. We jubbelen alsof hij zojuist een wonder heeft verricht.
We lullen dus weer eens langs elkaar heen. Geeft niet het is ook lastig communiceren met alleen maar platte tekst op je scherm.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
- zepenko
- Zeer actief
Re: We bedoelen hetzelfde maar vervallen weer in oud gedrag.
Ik vraag me af of Gaus het hierkomen zo opbouwt. Ik denk het eigenlijk niet.Mark-fryslan schreef:Dat bedoel ik ook. Het is het combineren van oefeningen. Op het laatst beloon je alleen nog het mooi zitten. Het is het eind stadium (Het beruchte filmpje van Gaus). Vanzelfsprekend leer je het de hond in losse mootjes. Als het niet goed gaat dan ga je te snel. Dan moet je weer even een stapje terug doen. Maar dat lijkt me ook logisch.
Groetjes Mark
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ik weet zeker van wel want ik heb het daar zo geleerd.
Het hierkomen wordt aangeleerd als een feestje voor de hond. Al vanaf de puppy cursus. Hierkomen moet dus als erg leuk ervaren worden door de hond. Dan komen ze ook graag en makkelijk. Ze waken er voor dat het alleen maar gebruikt wordt bij de mindere leuke dingen.
Groetjes Mark
Het hierkomen wordt aangeleerd als een feestje voor de hond. Al vanaf de puppy cursus. Hierkomen moet dus als erg leuk ervaren worden door de hond. Dan komen ze ook graag en makkelijk. Ze waken er voor dat het alleen maar gebruikt wordt bij de mindere leuke dingen.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
- Zoie
- Zeer actief
Ja, maar ik die boekjes moet je met een koekje belonen, maar Spok vindt de bal interessanter dan de beloning. Hij kan overigens wel apporteren, alleen binnen en in de tuin, buiten doet hij niet. Maar je hebt gelijk hoor, misschien heb me niet genoeg verdiept en het hard genoeg geprobeerd. Ik ben een beetje lui, omdat het met Luna vanzelf is gegaan, denk ik.Sunnybunny schreef:[
Ik ga er in mijn alwetende onschuld vanuit dat een hondeneigenaar zich ingelezen heeft in dat soort dingen![]()
Het staat tenslotte in alle boekjes met titels "uw eerst hond" en meer van dat.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Vandaag de tweede les gehad. Ik heb er een goed gevoel over. Bram deed het ontzettend goed en de trainer zei dus ook dat ik prima had getraind. De correcties die ik heb gegeven, zijn voldoende geweest en ik moet er nu voor zorgen dat ik het niet meer laat 'slippen'. Dus dat hij toch stiekem weer een beetje gaat hangen in de lijn.
Bram en ik hadden het ontzettend naar onze zin. Ik merk aan Bram dat hij het erg leuk vindt om te trainen, maar dan wel max een half uur. Het laatste kwartier is hij moe (de training is ook laat) en dan gaat het niet meer. De trainer had daar alle begrip voor, ik ga dan echt geen correcties geven.
We hebben vandaag volgen gehad en ik ga weer druk aan de slag deze week.
Een van de terriers heeft nu een slipketting om, de trainer zei expliciet dat ik dat niet moet doen. Bram doet het nu ontzettend goed, dus harder corrigeren is nergens voor nodig en heeft zelfs het omgekeerde effect. Gewoon doorgaan dus
Bram en ik hadden het ontzettend naar onze zin. Ik merk aan Bram dat hij het erg leuk vindt om te trainen, maar dan wel max een half uur. Het laatste kwartier is hij moe (de training is ook laat) en dan gaat het niet meer. De trainer had daar alle begrip voor, ik ga dan echt geen correcties geven.
Een van de terriers heeft nu een slipketting om, de trainer zei expliciet dat ik dat niet moet doen. Bram doet het nu ontzettend goed, dus harder corrigeren is nergens voor nodig en heeft zelfs het omgekeerde effect. Gewoon doorgaan dus

Linda, Izzie en Bram
-
Baily
-
Reini
- Zeer actief
Nou dit klinkt een stuk beter dan mijn eerste ervaringZoek stok! schreef:Vandaag de tweede les gehad. Ik heb er een goed gevoel over. Bram deed het ontzettend goed en de trainer zei dus ook dat ik prima had getraind. De correcties die ik heb gegeven, zijn voldoende geweest en ik moet er nu voor zorgen dat ik het niet meer laat 'slippen'. Dus dat hij toch stiekem weer een beetje gaat hangen in de lijn.
Ik ga maandag weer dus ik ben erg benieuwd hoe het dan gaat. Ik denk dat Linda een rustigere groep heeft dan mijn groep. In mijn groep zitten echte rouwdouwers.
Ik hoop dat volgen een leuke oefening wordt
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

- Zoek stok!
- Zeer actief
Nee, daar heb ik al met hem over gesproken. Ik wil het niet, het voelt voor mij niet goed. Dat wil niet zeggen dat ik er principieel op tegen ben, maar ik heb niet genoeg ervaring en Bram is er het hondje niet naar.Baily schreef:Zou je het wel overwegen dan, als de trainer had gezegd dat Bram een slipketting om had gemoeten?
De mensen met slipketting hebben er veel uitleg over gekregen en hij heeft ook expliciet gezegd dat ze niet zomaar iemand met hun hond met slipketting moeten laten lopen. Maar dan nog was het niks voor mij geweest

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ja, we hebben deze les enorm beloond. Ik voelde me af en toe net een randdebiel. De vorige les vond ik (te) hard, maar deze les was het weer helemaal leuk. Ik kwam blij weer thuis met een blije hond. Morgen gaan we goed aan de slag met oefenen van volgen.Inge O schreef:ben je wel zeker dat jij en reini bij dezelfde trainer lopen?
dit hoort er dan weer veel positiever uit. legt hij ook de nadruk op belonen trouwens?
Dat moet dus door belonen met je stem als hij volgt. Volgt hij niet, dan draai je om zodat hij weer bij je is. En raakt hij achter je, dan pak je de riem en leid je hem weer naast je. Ik vond het bijzonder moeilijk, maar ga m'n best doen. Met hele kleine stukjes beginnen en dan uitbouwen. Brammie liep zo trots als ik hem prees.
Er zat ook een ziek hondje bij waarvan de trainer halverwege de les zei dat hij het niet verstandig vond om de les nog mee te doen. Hondje reageerde er niet goed op. Na de les gingen de trainer en het baasje een ander traject uitzetten. Ik heb het idee dat de trainer vooral in dat soort bijzondere gevallen goed is. Hier in de buurt hoor ik ook veel honden waar iets 'mee is' die met deze trainer weer 'normaal' geworden zijn. Dus ook gedragsstoornissen enzo.
Heb ook goed gesproken met de trainer en wij komen er samen wel uit. Geen vliegende Brammetjes over het terrein dus.
En die Jack Russell is een verhaal apart hoor, die mevrouw kan het beessie echt helemaal niet aan. Kleine dwarse cavia (neehee, daar bedoel ik niet mee dat ik het normaal vindt dat hij vliegles krijgt, kreeg hij dit keer trouwens ook niet).

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ja, ik heb een rustigere groep. Denk dat de lessen toch wel een beetje op soort hond ingedeeld worden. Ik zit bij de kleine terriers, kleinere labjes en wat bijzondere honden van het formaat van Bram. Het verschil tussen de honden is veel kleiner dan bij de puppy cursus (chihuaha, boxer, herder, labjes, jackies, stabij etc.).Reini schreef: Nou dit klinkt een stuk beter dan mijn eerste ervaring![]()
Ik ga maandag weer dus ik ben erg benieuwd hoe het dan gaat. Ik denk dat Linda een rustigere groep heeft dan mijn groep. In mijn groep zitten echte rouwdouwers.
Ik hoop dat volgen een leuke oefening wordt
Zou ik ook wel eng vinden hoor, een Amstaff in de groep :N:
Nee Reini, even serieus, ik denk dat het maandag een stuk beter zal bevallen. Over de vorige les was ik eerlijk en nu ook

Linda, Izzie en Bram
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
- zepenko
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
Nee, de eerste maanden als stuiterbal nietWil de hond schreef:Wat mooi joh, dat het zo goed gaat, jou en Bram zo goed bevalt en vooral dat die Bram zo´n leergierige hond is die het prachtig vindt om naar jou te luisteren.
Dat had je vast niet achter hem gezocht?
Maar als we gaan trainen, is hij best serieus (net nog 'volgen' geoefend en gaat best aardig) en op de hondenschool is dat keer tien. Ik hoor heel veel honden die het minder goed 'op school' doen dan thuis. Bram gaat daar juist ontzettend trots en keurig naast me lopen. Hij geniet van die aandacht, anders kan ik het niet verklaren.
Ik denk dat wij nog lang blijven trainen, op deze school of op een andere. Je hebt ook van die jachttraining clubs, misschien gaan we dat ook wel doen als hij een jaar/anderhalf jaar is.
Trainen is leuk!

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Hihi, daar zat ik ook aan te denken.zepenko schreef:Misschien heeft je trainer het hondenforum wel gevonden?
Hij heeft natuurlijk flink wat opmerkingen gekregen van mensen uit de groepen, misschien ziet hij nu wel in dat het niet handig is om een eerste les zo te beginnen. Een mens is nooit te oud om te leren ten slotte. Ik vond hem deze les veel relaxter.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Precies, mijn kijk is weer een stuk positiever. In m'n gedachten was hij al een boeman gewordenInge O schreef:klinkt prima, en het lijkt dan toch duidelijk een trainer die meer dan één pijltje op z'n boog heeft. ook al het feit dat hij bereid is zich op verschillende aanpak van verschillende baasjes in te stellen pleit voor hem.
leuk dat jij én bram het ook zo leuk vinden!
Hondenmensen zijn vaak een beetje typisch

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ja, ik ben aan het vervreemden van normale mensen zonder hond. Ben vergeten waar ik het dan altijd over had. Nu kan ik alleen maar verzinnen 'gisteren naar het strand geweest met Bram' 'met Bram getraind' 'Bram is zo lief'Inge O schreef:haha, voel je jezelf ook al wat 'typisch' wordenZoek stok! schreef: Hondenmensen zijn vaak een beetje typischen dat is deze man ook.
?

Linda, Izzie en Bram
-
Sylvia
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik hoop dat je dan alleen voor je plezier die training wil doen en niet als doel hebt wedstrijden ed. Ondanks dat ze zijn ingedeeld bij de Retrievers en Waterhonden zijn ze helaas niet opgenomen in de lijsten voor verschillende jachtevenementen.Zoek stok! schreef:Je hebt ook van die jachttraining clubs, misschien gaan we dat ook wel doen als hij een jaar/anderhalf jaar is.
Trainen is leuk!
Raar maar waar
Groetjes Sylvia

- Zoek stok!
- Zeer actief
Nee hoor, wedstrijden hoeft voor mij niet zo nodig. Vind het gewoon leuk om iets trainends te doen. Maar wel raar trouwens.Sylvia schreef:Ik hoop dat je dan alleen voor je plezier die training wil doen en niet als doel hebt wedstrijden ed. Ondanks dat ze zijn ingedeeld bij de Retrievers en Waterhonden zijn ze helaas niet opgenomen in de lijsten voor verschillende jachtevenementen.Zoek stok! schreef:Je hebt ook van die jachttraining clubs, misschien gaan we dat ook wel doen als hij een jaar/anderhalf jaar is.
Trainen is leuk!
Raar maar waar

Linda, Izzie en Bram
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer: