Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grommen naar de baas?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Grommen naar de baas?

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram en ik doen regelmatig 'ruige' worstelspelletjes. Vaak op de bank waarbij hij in m'n hand bijt en ik hem een beetje duw e.d. We grommen dan ook tegen elkaar. Ik doe net alsof ik een hond ben en grom dus ook.

M'n vriend zag dat laatst en vroeg mij of het wel handig is om Bram tegen mij te laten grommen.

Wat vinden jullie?

Ik beeindig het spel altijd met 'nou is het klaar' en loop weg om wat anders te doen. Hij hobbelt dan de tuin in om zichzelf te vermaken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Eowyn
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Eowyn »

Volgens mij is daar niets mis mee. Vooral omdat je zonder problemen het spel kunt beeindigen.

Ik speel hetzelfde spel vaak met Indra en zij vindt het zalig! Wanneer ze een beetje te wild wordt en te hard in mijn hand bijt, roep ik "au" en dan stopt ze meteen. En daarna speelt ze ook terug veel zachter.

Dergelijke spelletjes zijn volgens mij ook goed om je hond een "zachte mond" te laten houden. Op die manier leert je hond heel goed hoe gevoelig een "mensenvelletje" is.
Zoek stok!
Zeer actief

Eowyn schreef:Volgens mij is daar niets mis mee. Vooral omdat je zonder problemen het spel kunt beeindigen.

Ik speel hetzelfde spel vaak met Indra en zij vindt het zalig! Wanneer ze een beetje te wild wordt en te hard in mijn hand bijt, roep ik "au" en dan stopt ze meteen. En daarna speelt ze ook terug veel zachter.

Dergelijke spelletjes zijn volgens mij ook goed om je hond een "zachte mond" te laten houden. Op die manier leert je hond heel goed hoe gevoelig een "mensenvelletje" is.
Ja dat bijten gaat prima. Veel beter dan met die venijnige puppentandjes. Ik heb na afloop wel een tintelend gevoel in m'n handen, maar hij doet me nooit pijn.

Maar grommen is dus ook niet erg?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Pieta
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pieta »

Spelen is inderdaad een perfecte manier om de rangorde duidelijk te maken :ok:
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Het ligt aan de situatie en het soort grom. Tijdens het spel heb ik er weinig moeite mee. Maar als ze b.v. bij het krijgen een commando protestgrommen laten horen weer wel.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Branka schreef:Het ligt aan de situatie en het soort grom. Tijdens het spel heb ik er weinig moeite mee. Maar als ze b.v. bij het krijgen een commando protestgrommen laten horen weer wel.
Dat doet hij niet, dan zou ik me rot schrikken zeg. Mijn vriend vroeg zich af of grommen niet altijd slecht is, dus ook als het tijdens het spelen is. En daarom vroeg ik het me ook af.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Grommen staat voor competitief gedrag, fanatisme dus en drang om je te verslaan en te winnen en kan op die wijze dus heel gemakkelijk overslaan op spelagressie.
Bij een duidelijke rangorde en geen competitie kan je spelen. Kijk naar honden waarbij alles echt duidelijk is, die spelen geluidsloos.
Mijn honden kunnen samen aan een botje trekken of achter een pantoffel aanhollen en er samen aan trekken zonder dat er gegromd wordt. Dat is spel. Ik stop het spel als er gegromd word. Spelen kan prima zonder gegrom en ik vind het niet nodig.
Sommige honden zijn echter supercompetitief ingesled en daar kan je gewoonweg niet mee spelen zonder gegrom.
Ieder moet voor zich de grenzen stellen, maar grommen is competitie..bij echte goede rangduidelijkheid is er geen competitie want de winnaar is al bekend..de ranghoogste namelijk.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge O schreef:
Eline* schreef: Ieder moet voor zich de grenzen stellen, maar grommen is competitie..
mee eens, maar waarom zouden we in het spel competitie moeten uitsluiten? het leven (iéders leven, mens en dier) hangt aan elkaar van de competitie toch?

bij echte goede rangduidelijkheid is er geen competitie want de winnaar is al bekend..de ranghoogste namelijk.
deze bewering wil ik toch met klem tegenspreken, want dat zou inhouden dat ik me hier met ál mijn honden op een dun lijntje bevind? ik kan me veel voorstellen, maar dat nu net niet :mrgreen: .
Nee hoor, geen dun lijntje, maar een hond, die echt laag in de rangorde staat is erg moeilijk te verleiden totspel. Daar kan je geen trekspelletjes mee spelen, want dat past echt niet bij zijn rang.
Nelson is een hond die niet speelt. Ja, met Kiki, maar als ik hem probeer te verleiden met spel rolt hij zich direct op de rug. Hij ervaart dat als bedreigend en alsof ik hem tart.
Sommige honden die bv niet willen aporteren zie je wel gaan apporteren als je ze iets laat klimmen in de rangorde.

Verder wat ik al zei; ieder moet dat voor zich weten. Nelson speelt niet en Kiki is een kenau en die mag niet grommen met spel. We spelen heel leuk samen, maar zonder gegrom. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Inge O schreef: ja, klopt wel, ik gebruik dat spel dus eigenlijk met opzet omgekeerd : om ze (juist tov. mij) wat extra zelfvertrouwen te geven.

tuurlijk zou ik zoiets niet aan gaan aanraden die zeg maar als eerste hond een kaukasische ovtcharka heeft genomen, en er al compleet mee in de knoei zit :mrgreen: .
maar dat leek me nou bij linda niet meteen het probleem :smile: .
Ik speel ook zo met Vegas om hem zelfvertrouwen te geven. Hij gromt ook en dan grom ik terug. Wel beindig ik het spel en bepaal ik wanneer we op die manier gaan spelen.
Ik ga zelf op mijn knieen achter hem aan en maak spelbuigingen. Voor een kwartiertje ben ik dan ook even hond. (met zere knieen :mrgreen: )
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Eline* schreef: Nee hoor, geen dun lijntje, maar een hond, die echt laag in de rangorde staat is erg moeilijk te verleiden totspel. Daar kan je geen trekspelletjes mee spelen, want dat past echt niet bij zijn rang.
Nelson is een hond die niet speelt. Ja, met Kiki, maar als ik hem probeer te verleiden met spel rolt hij zich direct op de rug. Hij ervaart dat als bedreigend en alsof ik hem tart.
Sommige honden die bv niet willen aporteren zie je wel gaan apporteren als je ze iets laat klimmen in de rangorde.
Daar heb ik nou nooit bijstilgestaan.
Mykos doet net als Nelson. Die wil niet met me spelen maar gedraagt zich dan heel onderdanig.
Indy echter is een felle, eigenwijze tante en die wil nog wel eens haar 'middelvinger' naar me opsteken. :mrgreen: Die houdt dus wel van trekspelletjes, met grommen.
Maar hoe zou ik hem dan wat hoger kunnen maken in de rangorde?
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Eline* schreef: maar een hond, die echt laag in de rangorde staat is erg moeilijk te verleiden totspel. Daar kan je geen trekspelletjes mee spelen, want dat past echt niet bij zijn rang.
ja, klopt wel, ik gebruik dat spel dus eigenlijk met opzet omgekeerd : om ze (juist tov. mij) wat extra zelfvertrouwen te geven.

tuurlijk zou ik zoiets niet aan gaan aanraden die zeg maar als eerste hond een kaukasische ovtcharka heeft genomen, en er al compleet mee in de knoei zit :mrgreen: .
Nee als Bram over me heen zou walsen, zou ik het niet prettig vinden. Maar hij is verder zo duidelijk in wie de baas is! En ik grom ook he, dus doe mee aan de competitie. :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Eline* schreef:
Nee hoor, geen dun lijntje, maar een hond, die echt laag in de rangorde staat is erg moeilijk te verleiden totspel. Daar kan je geen trekspelletjes mee spelen, want dat past echt niet bij zijn rang.
Saar vindt zichzelf dus ontzettend laag in rang staan, en met Saar kan ik inderdaad niet sjorren. Niemand trouwens, mijn moeder ook niet. Als je Saar een flostouw geeft, en je raakt het zelf aan laat ze direct los en kijkt je aan met zo'n blik van 'oke, oke, sorry, jij wint'
Dus dat doen we niet meer :wink:

Met Moos kan ik wel heel wild spelen. Soms gaat hij dan ook grommen, dat vind ik niet erg, maar ik heb hier wel als regel dat als Moos heel fanatiek gromt ik het sjorren even win. Als ik het flostouw of de knuffel dan heb beginnen we weer opnieuw. Gromt hij, dan win ik weer even. Vaak gooi ik daarna de knuffel weg, die hij dan apporteert, en zo eindigt het spelletje.

Moos en Saar kunnen samen inderdaad ook uren geruisloos spelen. Maar ook met flink wat herrie en gegrom af en toe hoor (voornamelijk van Moos' kant :mrgreen: )
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Saar vindt zichzelf dus ontzettend laag in rang staan, en met Saar kan ik inderdaad niet sjorren. Niemand trouwens, mijn moeder ook niet. Als je Saar een flostouw geeft, en je raakt het zelf aan laat ze direct los en kijkt je aan met zo'n blik van 'oke, oke, sorry, jij wint'
:knuffel:

Ach Saartje meisje toch! Maar dan heeft ze dus wel flink wat zelfvertrouwen tegenover Moossie!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Saar vindt zichzelf dus ontzettend laag in rang staan, en met Saar kan ik inderdaad niet sjorren. Niemand trouwens, mijn moeder ook niet. Als je Saar een flostouw geeft, en je raakt het zelf aan laat ze direct los en kijkt je aan met zo'n blik van 'oke, oke, sorry, jij wint'
:knuffel:

Ach Saartje meisje toch! Maar dan heeft ze dus wel flink wat zelfvertrouwen tegenover Moossie!
Ja, Saartje heeft echt een enorm hoog vertederings-gehalte. Mijn grote stoere 'wat een kleine prut hondjes heb jij toch'-vader heeft Saar laatst zelfs op de markt gedragen, want ze keek zo zielig vond hij :mrgreen:
(alleen na 10 min. moest hij haar van mij weer neerzetten, want ze vindt de markt helemaal niet eng, maar dan moet mijn vader niet zo zielig tegen haar gaan doen natuurlijk)

Maar inderdaad, tegenover Moos is ze behoorlijk zeker. Mensen zien ook vaak Moos en Saar samen rollenbollen en roepen dat standaard dat Saar zo'n lekker pittig ding is. Nou, niet dus, maar met Moos is het gewoon een vrij zeker hondje :wink:
Afbeelding
Pieta
Vaste gebruiker
Contacteer:

Een hond blijft z'n hele leven proberen hoger te worden in rang dus er is altijd competitie, je kunt de rang telkens bevetigen en dan blijft de hond op zijn plaats, doe je dat niet dan zal hij van nature altijd proberen op te klimmen. Dat grommen lijkt me dus niet zo vreemd wat dat betreft en tijdens het spel kun je je hond dan weer op z'n plaats zetten. Ik denk niet dat dat zo snel omslaat naar daadwerkelijke agressie, zeker niet als je het spel dus gebruikt om je hond eens speels op de rug te duwen/poot op te leggen/snuit te omklemmen.

Mijn reu gromt ook bij het spelen. Hij is een ontzettend dominante hond maar hij kent zijn plek bij ons precies en levert nooit problemen op. Als ik met 'm op bed lig en hij ligt in de weg en ik zeg zijn naam is hij meteen weg, als ik er langs wil staat hij direct op, hij loopt nooit uit zichzelf naar binnen maar wacht tot ik hem toestemming geef, hij pakt nooit zijn eten zonder dat ik hem dat zeg. En toch gromt hij bij het spelen, daar ga ik dus echt niet wakker van liggen :19: :wink: .
starfleet
Erelid

Re: Grommen naar de baas?

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoek stok! schreef: M'n vriend zag dat laatst en vroeg mij of het wel handig is om Bram tegen mij te laten grommen.

Wat vinden jullie?
.
Ik vind dat dat dus niet kan, maar sta daarin betrekkelijk alleen geloof ik. Als pup ben ik altijd opgehopuden met spel als er gegromd werd en nu doet Buffy het nooit meer.

Af en toe heeft ze wel een spelgrom bij het apporteren, maar niet bij sjorren bijvoorbeeld. Bij dochter doet ze dat wel een enkele keer, maar die houdt er tegenwoordig dan ook gelijk mee op om fanatisme voor te zijn.

Anne
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

stefanie schreef:Maar hoe zou ik hem dan wat hoger kunnen maken in de rangorde?
Als je niet rigide bezig bent je hond naar beneden te drukken moet je dat niet willen. Je hebt twee honden dus als eén van de honden in rang stijgt heb je ook nog kans in gerommel tussen je honden. Het is niet zielig wat er gebeurd. De hond gedraagt zich zoals hem past. :wink:

Over het algemeen kan je een hond in rang laten stijgen door hem dus meer zelfvertrouwen te geven en meer status.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Reini schreef:
Inge O schreef: ja, klopt wel, ik gebruik dat spel dus eigenlijk met opzet omgekeerd : om ze (juist tov. mij) wat extra zelfvertrouwen te geven.

Ik speel ook zo met Vegas om hem zelfvertrouwen te geven. Hij gromt ook en dan grom ik terug. Wel beindig ik het spel en bepaal ik wanneer we op die manier gaan spelen.
Ik ga zelf op mijn knieen achter hem aan en maak spelbuigingen. Voor een kwartiertje ben ik dan ook even hond. (met zere knieen :mrgreen: )
Ik zou bij Vegas gegrom dus niet okee vinden. Een reu in de groei..die kan beter nu weten dat het zinloos is de strijd aan te gaan met jou alsdat hij straks volwassen is. Ik ben erg voor duidelijkheid. Grommen is niet leuker spelen dan zonder grommen. Echt spelen is zonder competitie. Spelletjes monopolie liepen bij ons thuis vroeger altijd uit op oorlog, gillende kinderen en huilen. Daar was competitie in en dan is spel niet meer voor de leuk.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

:smile: :smile: en daar ging het bord monopolie door de lucht!! Zie het voor me! :mrgreen:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Marie-José schreef::smile: :smile: en daar ging het bord monopolie door de lucht!! Zie het voor me! :mrgreen:
Nee, ik was de jongste..ik ging de lucht in. :oeps:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Eline* schreef:
stefanie schreef:Maar hoe zou ik hem dan wat hoger kunnen maken in de rangorde?
Als je niet rigide bezig bent je hond naar beneden te drukken moet je dat niet willen. Je hebt twee honden dus als eén van de honden in rang stijgt heb je ook nog kans in gerommel tussen je honden. Het is niet zielig wat er gebeurd. De hond gedraagt zich zoals hem past. :wink:

Over het algemeen kan je een hond in rang laten stijgen door hem dus meer zelfvertrouwen te geven en meer status.
Oke. Ik doe niet aan de 'dominantieregeltjes' zoals eerst eten, eerste naar buiten etc. Is met Mykos ook helemaal niet nodig. Vind het ook niet zielig hoor. Spelen met een tennisbal vind ie wel heerlijk dus dan maar dat. :wink:
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Beer en Balou en Dino grommen wel eens met spelen tegen me, meestal inderdaad met aan een touw of bal sjorren. Maar ik kan zo het spel laten stoppen.

Buck daar heb ik andere regels voor en daar ga ik nooit zover mee dat hij gaat grommen en daardoor zal hij dat ook niet snel doen want dan is het spel over. Ik ga hem niet op ideeen brengen en hem de asociatie laten maken dat hij zou kunnen winnen door grommen ofzo. Verder heeft hij al zelfvertrouwen genoeg.

Hij speelt met andere honden trouwens wel met veel gegrom.

Ik denk dat het aan de hond ligt of je het toe kunt staan.

Onderling wordt er tijdens het spelen wel gegromd, maar tegelijkertijd piepgeluidjes gemaakt en uitgedaagd. Dus dat is gewoon een spelletje en ontaard hier eigenlijk nooit in knokken. Dat is 1 keer gebeurt in drie jaar tijd en zelfs dat was zo over, zonder wondjes.
Laatst gewijzigd door Baily op 10 sep 2005 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Blisje gromt al zijn hele leven in het spel, heeft niks met strijd te maken, zo zijn boxertjes gewoon, spelen gauw met geluid.
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik zie er bij Vegas geen gevaar in. Hij kan erg fanatiek worden maar doordat ik altijd win geef ik toch een duidelijk signaal af dacht ik.

Het komt niet dagelijks voor, meestal in het weekend dat ik even wild met hem speel. Verder doen we veel andere spelletjes (zoeken, apporteren etc.). Hij wordt steeds sterker en het is wel de bedoeling dat ik blijf winnen :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Reini schreef:Ik zie er bij Vegas geen gevaar in. Hij kan erg fanatiek worden maar doordat ik altijd win geef ik toch een duidelijk signaal af dacht ik.

Het komt niet dagelijks voor, meestal in het weekend dat ik even wild met hem speel. Verder doen we veel andere spelletjes (zoeken, apporteren etc.). Hij wordt steeds sterker en het is wel de bedoeling dat ik blijf winnen :wink:

Ik deed het altijd zo dat wanneer hij dan te fanatiek werd, ik niks zei en gewoon iets heel anders ging doen zonder hem aan te kijken, zo wist blisje ook niet of hij de overhand had.In het spel kan het gewoon hard aan toegaan, zeker met een boxer, dan moet je gewoon soms effe op die manier afremmen.
Rob*
Zeer actief

Reini schreef:Ik zie er bij Vegas geen gevaar in. Hij kan erg fanatiek worden maar doordat ik altijd win geef ik toch een duidelijk signaal af dacht ik.

Als je zijn fysieke kracht zonder verder iets te zeggen negeert dan win je altijd.
Pieta
Vaste gebruiker
Contacteer:

Sorry maar ik vind het echt onzin om te zeggen dat spelen geen competitie magh zijn. Bij mijn weten is spelen ALTIJD met achterliggende reden, namelijk de rangorde bepalen of bevestigen. Dat kan toch nooit zonder enige vorm van uitdaging/competitie?
Pieta
Vaste gebruiker
Contacteer:

O en nog iets, als ze grommen bij het sjorren is dat dan niet eerder gericht naar de 'prooi' dan naar degene aan de andere kant?
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Pieta schreef:Sorry maar ik vind het echt onzin om te zeggen dat spelen geen competitie magh zijn. Bij mijn weten is spelen ALTIJD met achterliggende reden, namelijk de rangorde bepalen of bevestigen. Dat kan toch nooit zonder enige vorm van uitdaging/competitie?
Waarom zouden honden geen spel kennen? Een ranghoogste hond , die zich op de rug draait om een ranglagere te verleiden tot spelen en vervolgens spelen ze blij en voorzichtig met elkaar..dat is echt gewoon spel.
Wel is voorwaarde dat de rangorde duidelijk is.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Angel-eyes schreef:Blisje gromt al zijn hele leven in het spel, heeft niks met strijd te maken, zo zijn boxertjes gewoon, spelen gauw met geluid.
Omdat het hele competitieve honden zijn. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”