Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat te doen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Wat te doen?

Ongelezen bericht door Demi »

Ik heb weer eens een vraag over Calsey.
Af en toe heeft ze van die vreemde dingen. omdat het nu fijn muggentijd is doe ik 's nachts regelmatig het licht aan omdat er een mug zit die ik graag wil vangen. Als ik het licht dus aan doe springt Kel van bed af, kruipt helemaal weg, het liefts onder het bed (past niet) of in een hoekje, ze maakt zich helemaal klein en zit heel erg te bibberen en te kwijlen.
Nu wist ik al dat ze helemaal panisch werd als ik een vlieg/mug dood sla waar ze bij is dus dat doe ik niet, maar nu doet ze het dus ook al als ik het licht aan doe!
Van de week was het zelfs zo erg dat ze in paniek van de trap af vloog en echt bijna haar nek brak!!

Wat moet ik nu met dat gedrag, moet ik haar geruststellen of toch maar negeren? Het is zo zielig hoopje ellende als je haar ziet en ook als het licht allang weer uit is en ik lig weer in mn bed blijft ze heel erg schrikkerig.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Waarschijnlijk legt ze nu de link "licht aan is muggen doodslaan" en kruipt al weg op voorhand, weet zij veel dat het jou alleen om die muggen te doen is. :wink:
Ik zou het negeren, zeker niet geruststellen of aandacht aan besteden want dan bevestig je alleen maar haar angstgedrag.
Steek af en toe gewoon het licht een keertje aan en roep haar bij je en geef wat lekkers, of ga iets leuks doen met haar, zodat ze het licht aansteken met iets aangenaams gaat associëren. Maar ga daarna dan niet op muggenjacht. :mrgreen:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Ahum,

De hond is nieuw voor mij. Is het een herplaatste hond? Dat hij vroeger misschien geslagen is met een krant (of waar je dan ook maar mee mept)? Kan je de hond b.v. aaien met een opgerolde krant? Of wordt je hond dan bang? Zo nee dan zou het heel goed angst kunnen zijn. Hij voelt aan jou voorbereidene werkzaamheden (licht aan doen, drukte, he weer een rot mug!) dat het zwaaien en meppen met de krant weer begint. In theorie kan het zover komen dat het zoemen van de mug al voldoende is om je hond de link met het meppen te laten leggen.

Als het angst is zou je er mischien een spelletje van kunnen maken. Krant op tafel. Klik belonen. Zacht klapje op de tafel met de krant. Geen angst? Hup belonen.
Dit dan heel langzaam opbouwen. Begin mischien maar met het licht aan doen en dat belonen. Met iets lekkers of even ravotten. Zo kun je veel angstgedrag langzaam ombuigen tot iets leuks.

Kijk maar even of het werkt voor jou en je hond. Wel geduld hebben hoor! En rustig aan opbouwen. Elke klein stapje vooruit belonen.

Groetjes mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik denk inderdaad dat ze de link legt tussen 'licht aan' en 'doodmeppen'.

Moritz raakt ook compleet over de zeik als ik een mug of vlieg doodmep (en dat doe ik dus ook haast niet), maar pak ik alleen al een tv-bode of schoen op een bepaalde manier vast, dan wordt hij al panisch. Dus die link wordt dan al gelegd.

Tja, ik doe het gewoon maar niet meer :19: (probeer nu met mijn hand heel zachtjes een mug dood te drukken, wat niet vaak resultaat heeft :mrgreen: )
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”