Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De rol van de keurmeester.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

De rol van de keurmeester.

Ongelezen bericht door marian* »

Wat vinden jullie van de rol van de huidige keurmeesters in het kader van het fokken van rashonden en hun rol in de ontwikkeling cq evolutie van een ras?
Als je bijvoorbeeld ziet dat er Drentsche Patrijshonden worden gefokt die qua maat meer op een Heidewachtel dan op een Drent lijken en ook nog eens CACIB-punten halen vind ik dat triest,of als ik Golden Retrievers zie die beter Platina Retrievers genoemd kunnen worden vind ik dat triest,net zoals Akita's die stuiterballen zijn,Duitse Herders die angsthazen met een glijbaan zijn enzovoort enzovoort.
Toch zijn er keurmeesters die zulke honden punten toekennen waardoor ze kampioen kunnen worden en op die manier een ras naar de bliksem kunnen helpen.
Ook gebeurt het wel dat als bepaalde mensen met hun hond de ring in stappen de anderen eigenlijk net zo goed weg kunnen blijven omdat exposant en keurmeester elkaar goed kennen.Zeer dubieus dus.
Kortom:wat vinden jullie van de rol van de huidige keurmeesters in het kader van het fokken van rashonden en hun rol in de ontwikkeling cq evolutie van een ras?
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

de invloed van de keumeesters op het ras is niet van de laatste jaren maar gold 30 jaar terug ook al, zo komen collies aan die overdreven vachten en bullterriers aan de nog schuinere koppen,
Daarom moet je je als fokker niet blindstaren op het oordeel van de keurmeester, maar goed er zijn er genoeg die puur fokken om te winnen en verder nergens meer naar kijken.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

De keurmeester speelt zeker een rol. Die hoort zich aan de rasstandaard te houden bij de keuringen. Maar ja, smaak speelt altijd een rol en verder ook hoe iemand die rasstandaard interpreteerd.
Daarentegen zijn er fokkers die blijkbaar hun beeld van het ras aanpassen aan de smaak van de keurmeester. Dat vind ik persoonlijk ook een kwalijke zaak.
Ik denk dus dat het niet alleen de rol van de keurmeester is die rassen doet veranderen.
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

Branka schreef:Daarentegen zijn er fokkers die blijkbaar hun beeld van het ras aanpassen aan de smaak van de keurmeester. Dat vind ik persoonlijk ook een kwalijke zaak.
Daar heb je inderdaad óók een punt;ik vind dat ook erg kwalijk.
Ik weet dat fokkers vaak voor bepaalde shows kiezen omdat daar een hen goedgezinde keurmeester keurt.
Het zijn inderdaad niet alleen keurmeesters die een ras zo beinvloeden maar ook fokkers,van wie blijkbaar een behoorlijk aantal het "u vraagt wij draaien -principe"aanhangen.
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Ik denk inderdaad ook dat het een combi is van wat mensen willen, wat de keurmeester zegt en ook nog eens hoe de fokker erover denkt.
Ik denk wel dat de keurmeester een groot aandeel heeft omdat veel fokkers naar de kampioenshonden rennen voor dekkingen.
Afbeelding
Bowie
Actief

Ongelezen bericht door Bowie »

Ik kom zelf niet uit het showwereldje. Maar wat ik veel van vrienden hoor is dat ze vaak gewoon niet naar een bepaalde show gaan omdat er een keurmeester rondloopt die niet van dat 'soort' honden houdt!
Dan vraag ik me inderdaad hetzelfde af, zijn ze er nu om hun eigen ras-dingetje door te drukken of heeft het ras er daadwerkelijk wat aan (verbetering)
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
J.Hunt
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door J.Hunt »

Branka schreef:De keurmeester speelt zeker een rol. Die hoort zich aan de rasstandaard te houden bij de keuringen. Maar ja, smaak speelt altijd een rol en verder ook hoe iemand die rasstandaard interpreteerd.
Daarentegen zijn er fokkers die blijkbaar hun beeld van het ras aanpassen aan de smaak van de keurmeester. Dat vind ik persoonlijk ook een kwalijke zaak.
Ik denk dus dat het niet alleen de rol van de keurmeester is die rassen doet veranderen.
Fokken doe je zelf.....als fokker tenminste.
Maar de keurmeester bepaald wie eventueel veel geld mag verdienen.
Geld over de rug van de hond.
marian*
Erelid
Contacteer:

J.Hunt schreef:Maar de keurmeester bepaald wie eventueel veel geld mag verdienen.
Kunnen we dat aspect s.v.p. buiten deze discussie laten?
Afbeelding
J.Hunt
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door J.Hunt »

marian* schreef:
J.Hunt schreef:Maar de keurmeester bepaald wie eventueel veel geld mag verdienen.
Vind best...........maarre waarom?
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

J.Hunt schreef:
marian* schreef:
Omdat dat een andere discussie is :wink:
Afbeelding
marian*
Erelid
Contacteer:

**Tamara** schreef:
J.Hunt schreef:
marian* schreef:
Omdat dat een andere discussie is :wink:
Precies :wink:
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Branka schreef:De keurmeester speelt zeker een rol. Die hoort zich aan de rasstandaard te houden bij de keuringen. Maar ja, smaak speelt altijd een rol en verder ook hoe iemand die rasstandaard interpreteerd.
helemaal met je eens, het is de fokker altijd nog die naar de smaak van de keurmeester gaat fokken.
dan is het ook nog zo dat hoe meer honden van een bepaalde kleur of type op show verschijnen dat een keurmeester daar automatish meer naar gaat kijken en als dit een keer geplaatst wordt meer mensen die die kant op willen gaan fokken omdat die hond immers geplaatst werd.

heel het eieren eten zit um in de standaard, deze laat teveel ruimte over om een eigen introputatie van een ras te maken omdat de standaard te vaag is, ik heb het al meer gezegt en zeg het nu weer leg 3 verschillende standaarden naast elkaar, en laat ze iemand lezen zonder er bij te vermelden om welke 3 rassen het gaat en laat die persoon beschrijven hoe de hond er uit moet zien, je zal zien dat dit totaal niet past bij het beeld waar het ras aan moet voldoen.

mol :8):
antoinette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door antoinette »

Podenji schreef:de invloed van de keumeesters op het ras is niet van de laatste jaren maar gold 30 jaar terug ook al, zo komen collies aan die overdreven vachten en bullterriers aan de nog schuinere koppen,
Daarom moet je je als fokker niet blindstaren op het oordeel van de keurmeester, maar goed er zijn er genoeg die puur fokken om te winnen en verder nergens meer naar kijken.
Maar om een stamboom te kunnen aanvragen heb je toch een bepaald resultaat te behalen op een show. Dan ben je dus min of meer afhankelijk van wat een keurmeester graag ziet.
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

antoinette schreef:
Podenji schreef:de invloed van de keumeesters op het ras is niet van de laatste jaren maar gold 30 jaar terug ook al, zo komen collies aan die overdreven vachten en bullterriers aan de nog schuinere koppen,
Maar om een stamboom te kunnen aanvragen heb je toch een bepaald resultaat te behalen op een show. Dan ben je dus min of meer afhankelijk van wat een keurmeester graag ziet.
dat is dus niet waar als jij niet lid ben van een RV hoef je ook die rezeltaten te halen, dan kan je gewoon een stamboom aan vragen op je hond zonder er ooit 1 show mee te hebben gelopen

mol:8):
Elly*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Contacteer:

Ongelezen bericht door Elly* »

antoinette schreef:
Nee, bij de Raad van Beheer kun je stambomen aanvragen voor je pups als beide ouders een stamboom bezitten en tot hetzelfde ras behoren (even heel kort gezegd)
Er worden iha geen eisen gesteld aan de ouderdieren.
Wel stellen veel rasverenigingen eisen aan de ouderdieren voor ze tot pupbemiddeling overgaan.
Maar dat is dus iets heel anders.
marian*
Erelid
Contacteer:

Mol schreef:[helemaal met je eens, het is de fokker altijd nog die naar de smaak van de keurmeester gaat fokken.
Toch vind ik dat vreemd;ik neem tenminste aan dat elke fokker een bepaald ideaalbeeld van zijn/haar ras voor ogen heeft en dat ie dáár naar gaat fokken?
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

marian* schreef:
Mol schreef:[helemaal met je eens, het is de fokker altijd nog die naar de smaak van de keurmeester gaat fokken.
Toch vind ik dat vreemd;ik neem tenminste aan dat elke fokker een bepaald ideaalbeeld van zijn/haar ras voor ogen heeft en dat ie dáár naar gaat fokken?
het is niet vreemd, het is kortzichtig dat wel... waarom gaat iemand helemaal naar de smaak van een keurmeester fokken? ( als dat dus niet zijn of haar eigen smaak is) is omdat ze dan kunnen scoren op de show... dan worden hun honden geplaatst...

ik zelf zie het ook heel erg... bij de jacken, een relatief jong ras, dus nog aardig in opbouw, maar werkelijk hoeveel keurmeesters ( ze krijgen de jack er vaak ook gewoon "gratis' bij om te keuren) honden plaatsen die toch echt op een aantal punten niet aan de rasstandaard voldoen..het is voor mij heel simpel, als ik met een goede hond, en ja in mijn ogen dan een goede hond, op de show ben en hij scoort leuk, vind ik dat natuurlijk terecht, maar sta ik met een hond op de show waar ik zelf van weet en vind dat er gewoon foutjes zijn, en die hond krijgt een U of een plaatsing dan lach ik daarom, en zal ik zo'n keurmeester ook niet serieus nemen..
ik weet wat ik wil zien in een jack en zal daar naar fokken..( of althans ik weet waar ik naar toe wil fokken) wat welke keurmeester daar dan ook van vind.. :wink:
marian*
Erelid
Contacteer:

yamie schreef:ik weet waar ik naar toe wil fokken) wat welke keurmeester daar dan ook van vind.. :wink:
Dat lijkt mij de juiste instelling :ok:
Afbeelding
Jorda
Actief

fokken

Ongelezen bericht door Jorda »

Wat ik erg jammer vind is dat fokkers (ik wil ze natuurlijk NIET allemaal over 1 kam scheren) en keurmeesters vaak kijken naar wat mooi is, en niet meer zo zeer naar het doel waarvoor ze ooit gefokt zijn. Ik heb twee kortharige collies uit amerikaans/canadese lijnen en dat zijn nog grote sterke en zeer fanatieke honden. Je ziet ze weinig op shows en gelukkig zijn ze niet zo bekend in Nederland. Hierdoor zijn ze nog behoorlijk gelinkt aan hun roots. Maar er zijn fokkers die het "Nederlandse en Engelse" type aanhouden en dat gaat meer om schoonheid. Hierdoor zijn het gewoon niet meer de honden die ze ooit waren. Ik vind het gewoon zonde......... Men gaat idd fokken naar wat op dat moment graag gezien wordt en niet meer naar hoe ze horen te zijn....

Greetz van Jorda.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Re: fokken

Jorda schreef:Wat ik erg jammer vind is dat fokkers (ik wil ze natuurlijk NIET allemaal over 1 kam scheren) en keurmeesters vaak kijken naar wat mooi is, en niet meer zo zeer naar het doel waarvoor ze ooit gefokt zijn. Ik heb twee kortharige collies uit amerikaans/canadese lijnen en dat zijn nog grote sterke en zeer fanatieke honden. Je ziet ze weinig op shows en gelukkig zijn ze niet zo bekend in Nederland. Hierdoor zijn ze nog behoorlijk gelinkt aan hun roots. Maar er zijn fokkers die het "Nederlandse en Engelse" type aanhouden en dat gaat meer om schoonheid. Hierdoor zijn het gewoon niet meer de honden die ze ooit waren. Ik vind het gewoon zonde......... Men gaat idd fokken naar wat op dat moment graag gezien wordt en niet meer naar hoe ze horen te zijn....

Greetz van Jorda.
er gaat idd bij een boel rassen een doel verloren, maar er zijn ook een boel rassen die hun doel ook niet meer kunnen of mogen vertegenwoordigen, en dan er wat minder op letten in je fok hoeft nog niet zo fout te zijn.. anders zouden er van bepaalde rassen ook gewoon geen honden meer van in nederland bestaan..of althans geen fijn leven hebben...

maar uqa uiterlijk moeten ze iig nog wel in staat zijn om een doel te uiten...
marian*
Erelid
Contacteer:

yamie schreef: maar uqa uiterlijk moeten ze iig nog wel in staat zijn om een doel te uiten...
Dan zeg je dus in feite dat het karakter er niet zo erg toe doet,áls ie er bijvoorbeeld maar als een JR uitziet.
Jammer.
Afbeelding
diana25
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitseherder

Ongelezen bericht door diana25 »

ik heb vorig jaar op een jonge hondendag gelopen met mijn duitser ondanks dat zijn bouw ech goed is eindig je toch achter de zwart-bruine herders wat dit ziet een keurmeester liever dat er honden bij lopen waar van de heupen niet goed zijn doet er niet toe . ik vind dit jammer want je krijgt niet de kwalificatie die je verdien ik had nog wel een veel belovend. op een clubmatch kijk je dan inderdaad welke keurmeester keurt als het een keurmeester is die niet weg is van een hond uit africhtingslijn heeft het geen zin om te lopen. gelukkig hoef ik nog maar 1 oficiele match te lopen en de aankeuring nog. (als dat allemaal nog gaat lukken hahaha)
yamie
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:
yamie schreef: maar uqa uiterlijk moeten ze iig nog wel in staat zijn om een doel te uiten...
Dan zeg je dus in feite dat het karakter er niet zo erg toe doet,áls ie er bijvoorbeeld maar als een JR uitziet.
Jammer.
nee dat bedoel ik niet... ik heb het ook niet over elke hond... een jr bijv kan hier in nederland prima het doel hebben waarvoor ze ooit gefokt zijn, off iig een training daar in hebben en het doel gesimuleerd laten zijn...

wat ik bedoel is bv... honden die op beren gingen.. honden die op zwijnen gingen.. uh nou ja er schiet me nu even niets te binnen, maar iig een doel wat nu eigenlijk niet of nauwelijks meer voorkomt... tja hoe kun je daar op selecteren qua fokken dan? hoe kun je selcteren op dat karakter dat ze dat kunnen? je kunt het bedenken welk karakter nodig is, maar echt nodig is het dus niet meer, dus dan blijft het enige over om een hond te fokken die qua uiterlijk die dingen zou kunnen, het altletische, de kracht, uiterlijke kenmerken enz..
marian*
Erelid
Contacteer:

yamie schreef: wat ik bedoel is bv... honden die op beren gingen.. honden die op zwijnen gingen.. uh nou ja er schiet me nu even niets te binnen, maar iig een doel wat nu eigenlijk niet of nauwelijks meer voorkomt... tja hoe kun je daar op selecteren qua fokken dan? hoe kun je selcteren op dat karakter dat ze dat kunnen? je kunt het bedenken welk karakter nodig is, maar echt nodig is het dus niet meer, dus dan blijft het enige over om een hond te fokken die qua uiterlijk die dingen zou kunnen, het altletische, de kracht, uiterlijke kenmerken enz..
Mede dáárom worden er in Nederland bijvoorbeeld(gelukkig) geen Ijslandse honden gefokt.
Als je een Ijslander wilt kopen moet je bij mijn weten in Ijsland zijn alwaar je alleen een pup kunt kopen als je van plan bent er ook schapen mee te drijven.
Er vindt vanuit Ijsland ook controle plaats en hou je je niet aan je belofte(of contract,dat weet ik niet) dan ben je de Ijslandse goedkeuring kwijt en kun je in feite niets meer met de hond.En zo zou het vaker moeten gaan vind ik.

diana25 schreef: ik heb vorig jaar op een jonge hondendag gelopen met mijn duitser ondanks dat zijn bouw ech goed is eindig je toch achter de zwart-bruine herders wat dit ziet een keurmeester liever dat er honden bij lopen waar van de heupen niet goed zijn doet er niet toe . ik vind dit jammer want je krijgt niet de kwalificatie die je verdien ik had nog wel een veel belovend. op een clubmatch kijk je dan inderdaad welke keurmeester keurt als het een keurmeester is die niet weg is van een hond uit africhtingslijn heeft het geen zin om te lopen. gelukkig hoef ik nog maar 1 oficiele match te lopen en de aankeuring nog. (als dat allemaal nog gaat lukken hahaha)

Iets dergelijks heb ik ook al vaker gezien bij DH's :jank:
Doodjammer van zo'n mooi ras.
Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

hallo ik wil me ook even in de discussie mengen, ik heb een Tatrahond,
die werden gebruikt (deels nog wel in Polen) om de kuddes zelfstandig te bewaken.
Tegenwoordig zouden ze dus hier geen taak hebben maar ze bewaken je huis en auto en grondstuk. Dat gedrag moet je temperen.

En ik ben van mening dat een Tatra moed, kracht en ontzag moet uitstralen. We hebben voor een jaar of vijf terug gezien (onder invloed van keurmeesters) dat de honden minder borst en hoog op de poten kwamen te staan, gelukkig is dat vandaag de dag minder. Maar toch...

Mijn ouders hebben vastgehouden aan hun visie hoe een Tatrahond eruit moet zien en iedereen wil die lijn terug krijgen.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:
yamie schreef: wat ik bedoel is bv... honden die op beren gingen.. honden die op zwijnen gingen.. uh nou ja er schiet me nu even niets te binnen, maar iig een doel wat nu eigenlijk niet of nauwelijks meer voorkomt... tja hoe kun je daar op selecteren qua fokken dan? hoe kun je selcteren op dat karakter dat ze dat kunnen? je kunt het bedenken welk karakter nodig is, maar echt nodig is het dus niet meer, dus dan blijft het enige over om een hond te fokken die qua uiterlijk die dingen zou kunnen, het altletische, de kracht, uiterlijke kenmerken enz..
Mede dáárom worden er in Nederland bijvoorbeeld(gelukkig) geen Ijslandse honden gefokt.
Als je een Ijslander wilt kopen moet je bij mijn weten in Ijsland zijn alwaar je alleen een pup kunt kopen als je van plan bent er ook schapen mee te drijven.
Er vindt vanuit Ijsland ook controle plaats en hou je je niet aan je belofte(of contract,dat weet ik niet) dan ben je de Ijslandse goedkeuring kwijt en kun je in feite niets meer met de hond.En zo zou het vaker moeten gaan vind ik.

er worden wel ijslandse honden gefokt in nederland,kennis van mij heeft er 2 en fokker woont dus ook in nederland en fokt nog steeds.. daarbij ijsland heeft zowiezo enorm strenge en soms absurte regels ivm met dieren, ik zeg niet slecht, maar wel extreem...

diana25 schreef: ik heb vorig jaar op een jonge hondendag gelopen met mijn duitser ondanks dat zijn bouw ech goed is eindig je toch achter de zwart-bruine herders wat dit ziet een keurmeester liever dat er honden bij lopen waar van de heupen niet goed zijn doet er niet toe . ik vind dit jammer want je krijgt niet de kwalificatie die je verdien ik had nog wel een veel belovend. op een clubmatch kijk je dan inderdaad welke keurmeester keurt als het een keurmeester is die niet weg is van een hond uit africhtingslijn heeft het geen zin om te lopen. gelukkig hoef ik nog maar 1 oficiele match te lopen en de aankeuring nog. (als dat allemaal nog gaat lukken hahaha)

Iets dergelijks heb ik ook al vaker gezien bij DH's :jank:
Doodjammer van zo'n mooi ras.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Melanie 74 schreef:hallo ik wil me ook even in de discussie mengen, ik heb een Tatrahond,
die werden gebruikt (deels nog wel in Polen) om de kuddes zelfstandig te bewaken.
Tegenwoordig zouden ze dus hier geen taak hebben maar ze bewaken je huis en auto en grondstuk. Dat gedrag moet je temperen.

En ik ben van mening dat een Tatra moed, kracht en ontzag moet uitstralen. We hebben voor een jaar of vijf terug gezien (onder invloed van keurmeesters) dat de honden minder borst en hoog op de poten kwamen te staan, gelukkig is dat vandaag de dag minder. Maar toch...

Mijn ouders hebben vastgehouden aan hun visie hoe een Tatrahond eruit moet zien en iedereen wil die lijn terug krijgen.
kijk en dit bedoel ik je probeert zoveel mogelijk vast te houden aan een oorspronkelijk doel, maar het helemaal naleven kun je dus soms niet... zelfstandig een kudde bewaken is gewoon anders dan grond en huis..
maar qua fokken dus wel proberen het oorspronkelijke doel zoveel mogelijk na te leven en dan dus ook qua uiterlijke kenmerken
marian*
Erelid
Contacteer:

yamie schreef: er worden wel ijslandse honden gefokt in nederland,kennis van mij heeft er 2 en fokker woont dus ook in nederland en fokt nog steeds.. daarbij ijsland heeft zowiezo enorm strenge en soms absurte regels ivm met dieren, ik zeg niet slecht, maar wel extreem...

Oepsssss :wink:
Ik vind die Ijslandse eisen prima;zo hou je het ras gezond.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

marian* schreef:
:denken: :denken:
Bedoel je de Ijslandse Herdershond?
Die worden absoluut wel in Nederland gefokt....
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Re: De rol van de keurmeester.

Ongelezen bericht door Tamara. »

marian* schreef:net zoals Akita's die stuiterballen zijn,Duitse Herders die angsthazen met een glijbaan zijn enzovoort enzovoort.
Toch zijn er keurmeesters die zulke honden punten toekennen waardoor ze kampioen kunnen worden en op die manier een ras naar de bliksem kunnen helpen.
Is het niet zo dat als je wilt fokken met je hond, en je wilt dit volgens de regels van de vereniging doen van de hond, dat de hond dan gekeurd moet zijn op exterieur en karakter?

Als je met een Berner wilt fokken via de vereniging, dan moet die gekeurd zijn op karakter en exterieur als 1 van beide niet goed genoeg is, mag je er officieel niet mee fokken.

groetjes,

Tamara
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”