Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

De rol van de keurmeester.

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

Mol schreef:
antoinette schreef:
Podenji schreef:de invloed van de keumeesters op het ras is niet van de laatste jaren maar gold 30 jaar terug ook al, zo komen collies aan die overdreven vachten en bullterriers aan de nog schuinere koppen,
Daarom moet je je als fokker niet blindstaren op het oordeel van de keurmeester, maar goed er zijn er genoeg die puur fokken om te winnen en verder nergens meer naar kijken.
Maar om een stamboom te kunnen aanvragen heb je toch een bepaald resultaat te behalen op een show. Dan ben je dus min of meer afhankelijk van wat een keurmeester graag ziet.
dat is dus niet waar als jij niet lid ben van een RV hoef je ook die rezeltaten te halen, dan kan je gewoon een stamboom aan vragen op je hond zonder er ooit 1 show mee te hebben gelopen

mol:8):
dat is niet bij alle rassen zo . Waaronder de rottweiler waar een ras specifiek fokregelement aan gebonden is ook bij de raad van beheer.

Helaas niet lang meer ben ik bang met het nieuwe BRS wat er aan komt .
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Re: De rol van de keurmeester.

Ongelezen bericht door yamie »

Tamara en Bowie schreef:
marian* schreef:net zoals Akita's die stuiterballen zijn,Duitse Herders die angsthazen met een glijbaan zijn enzovoort enzovoort.
Toch zijn er keurmeesters die zulke honden punten toekennen waardoor ze kampioen kunnen worden en op die manier een ras naar de bliksem kunnen helpen.
Is het niet zo dat als je wilt fokken met je hond, en je wilt dit volgens de regels van de vereniging doen van de hond, dat de hond dan gekeurd moet zijn op exterieur en karakter?

Als je met een Berner wilt fokken via de vereniging, dan moet die gekeurd zijn op karakter en exterieur als 1 van beide niet goed genoeg is, mag je er officieel niet mee fokken.

ja dat klopt, alleen wat is er officieel mee fokken? tot nu toe hebben de keuringen alleen betrekking op pupbemiddeling en niet op een stamboom... je kunt gewoon bij elke hond die gefokt is uit ouderdieren met stamboom een stamboom berner fokken... ook al heeft die hond hd/ ed of wat dan ook...
groetjes,

Tamara
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Tamara en Bowie schreef:
marian* schreef:net zoals Akita's die stuiterballen zijn,Duitse Herders die angsthazen met een glijbaan zijn enzovoort enzovoort.
Toch zijn er keurmeesters die zulke honden punten toekennen waardoor ze kampioen kunnen worden en op die manier een ras naar de bliksem kunnen helpen.
Is het niet zo dat als je wilt fokken met je hond, en je wilt dit volgens de regels van de vereniging doen van de hond, dat de hond dan gekeurd moet zijn op exterieur en karakter?
Als je met een Berner wilt fokken via de vereniging, dan moet die gekeurd zijn op karakter en exterieur als 1 van beide niet goed genoeg is, mag je er officieel niet mee fokken.

groetjes,

Tamara
Dat is bij lang niet alle rassen zo.
En wie bepaalt of karakter en exterieur kloppen?
Juist ja,de keurmeester!
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Ragverp schreef:
Mol schreef:
antoinette schreef:
Podenji schreef:de invloed van de keumeesters op het ras is niet van de laatste jaren maar gold 30 jaar terug ook al, zo komen collies aan die overdreven vachten en bullterriers aan de nog schuinere koppen,
Daarom moet je je als fokker niet blindstaren op het oordeel van de keurmeester, maar goed er zijn er genoeg die puur fokken om te winnen en verder nergens meer naar kijken.
Maar om een stamboom te kunnen aanvragen heb je toch een bepaald resultaat te behalen op een show. Dan ben je dus min of meer afhankelijk van wat een keurmeester graag ziet.
dat is dus niet waar als jij niet lid ben van een RV hoef je ook die rezeltaten te halen, dan kan je gewoon een stamboom aan vragen op je hond zonder er ooit 1 show mee te hebben gelopen

dat is niet bij alle rassen zo . Waaronder de rottweiler waar een ras specifiek fokregelement aan gebonden is ook bij de raad van beheer.

weet je dit wel zeker? dat er een specifiek fokregelement bij de rvb is voor de rottweiler? dus zonder bepaalde testen en eisen geen stambomen verkregen worden?
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Re: fokken

Ongelezen bericht door **Tamara** »

yamie schreef: wat ik bedoel is bv... honden die op beren gingen.. honden die op zwijnen gingen.. uh nou ja er schiet me nu even niets te binnen, maar iig een doel wat nu eigenlijk niet of nauwelijks meer voorkomt... tja hoe kun je daar op selecteren qua fokken dan? hoe kun je selcteren op dat karakter dat ze dat kunnen? je kunt het bedenken welk karakter nodig is, maar echt nodig is het dus niet meer, dus dan blijft het enige over om een hond te fokken die qua uiterlijk die dingen zou kunnen, het altletische, de kracht, uiterlijke kenmerken enz..
Nou en dat is dus wel grappig om even terug te linken op mijn geopende discussie. Akitas werden gebruikt voor de jacht op zwijnen en beren later ook nog als vechthond en nog later weer als waker. Maar aangezien ze nu allemaal huishond zijn veranderd het karakter dus...
Qua uiterlijk denk ik dat ze nog steeds wel het oude werk zouden kunnen doen, maar qua karakter dus steeds minder.
Afbeelding
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renske »

marian* schreef: Kortom:wat vinden jullie van de rol van de huidige keurmeesters in het kader van het fokken van rashonden en hun rol in de ontwikkeling cq evolutie van een ras?
Volgens mij gaat het niet zozeer om de huidige keurmeesters, subjectiviteit zal er altijd al geweest zijn.

Het interpreteren van de rasstandaard gebeurt door iedere keurmeester anders. Dit is maar goed ook, anders zou altijd dezelfde hond winnen die ook niet perfect is. De perfecte hond bestaat volgens mij niet.
De ene keurmeester vindt het ene aspect veel belangrijker dan het andere aspect, de andere keurmeester juist andersom.
Waar kies je voor?
Hond A: Veel uitstraling en rastypisch, maar te weinig hoeking.
Hond B: Perfecte bouw, maar zeer weinig rastype?

Tja, ik zou voor hond A kiezen. Veel keurmeesters kiezen echter voor B...
Ook daar kan iets voor te voelen zijn. De bouw is tenslotte erg belangrijk. Een hond die niet goed gebouwd is, kan zijn werk (zeker bij een "werkras") niet goed uitvoeren... Daarentegen maakt uitstraling en rastype een hond tot een bepaald ras en niet dat deze een ander ras is.

Verder vind ik het wel een kwalijke zaak dat veel eigenaren het oordeel van een keurmeester erg belangrijk vinden. Zelf zou ik zeggen: Verdiep je in de bouw en het functioneren van een hondenlichaam en beoordeel zelf wat je een goede en rastypische hond vind. Hiervoor kan een oordeel van een keurmeester een bevestiging zijn van wat je zelf hebt beoordeeld, meer niet.
Renske
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:

Rasverenigingen hanteren regels.
Voor de Raad van Beheer is twee honden van hetzelfde ras voldoende om bij de desbetreffende nakomelingen een stamboom af te geven.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

**Tamara** schreef:
yamie schreef: wat ik bedoel is bv... honden die op beren gingen.. honden die op zwijnen gingen.. uh nou ja er schiet me nu even niets te binnen, maar iig een doel wat nu eigenlijk niet of nauwelijks meer voorkomt... tja hoe kun je daar op selecteren qua fokken dan? hoe kun je selcteren op dat karakter dat ze dat kunnen? je kunt het bedenken welk karakter nodig is, maar echt nodig is het dus niet meer, dus dan blijft het enige over om een hond te fokken die qua uiterlijk die dingen zou kunnen, het altletische, de kracht, uiterlijke kenmerken enz..
Nou en dat is dus wel grappig om even terug te linken op mijn geopende discussie. Akitas werden gebruikt voor de jacht op zwijnen en beren later ook nog als vechthond en nog later weer als waker. Maar aangezien ze nu allemaal huishond zijn veranderd het karakter dus...
Qua uiterlijk denk ik dat ze nog steeds wel het oude werk zouden kunnen doen, maar qua karakter dus steeds minder.
ja en dat is toch niet raar? ik bedoel, wat is er dan voor een keus? ik vind het machtige honden en ze moeten wel de kracht en de uitstraling behouden, maar ja.. op beren en zwijnen jagen zullen ze niet meer kunnen/mogen... als ik dus bv een akita zie die werkelijk slap is, of bang voor van alles en nog wat... dan zeg ik pfff sorry maar dat vind ik niet oke... maar helemaal uittesten kun je ze dus niet meer, dus je moet het doen met war er het dichtste bijkomt... en ja uiteindelijk verandert daar ook een stuk karakter door... er zijn niet veel akita;s die je nu voor een beer moet zetten.. maar goed dat is toch logisch?
Renske
Zeer actief

Martijn schreef: Zolang fokkers het niet durven om een rasvereniging de wacht aan te zeggen, ook als dat betekent dat je geen officiële stamboom krijgt, zijn die fokker de slaaf van zo'n vereniging en de hoge bomen die in het bestuur zitten. Aangezien die hoge bomen zelf vaak fokker van het ras zijn is de impasse compleet.
????

Fokkers die het niet met de regels eens zijn, die zeggen hun lidmaatschap gewoon op.... dat is in ieder geval mijn ervaring.
Een stamboom krijgen ze toch wel bij de pups.
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
**Tamara** schreef:
ja en dat is toch niet raar? ik bedoel, wat is er dan voor een keus? ik vind het machtige honden en ze moeten wel de kracht en de uitstraling behouden, maar ja.. op beren en zwijnen jagen zullen ze niet meer kunnen/mogen... als ik dus bv een akita zie die werkelijk slap is, of bang voor van alles en nog wat... dan zeg ik pfff sorry maar dat vind ik niet oke... maar helemaal uittesten kun je ze dus niet meer, dus je moet het doen met war er het dichtste bijkomt... en ja uiteindelijk verandert daar ook een stuk karakter door... er zijn niet veel akita;s die je nu voor een beer moet zetten.. maar goed dat is toch logisch?
Ja heb je helemaal gelijk in, al veranderd het in mijn ogen dus te drastisch...

Moet er toch niet aan denken dat ze nu even uit gaan testen of een akita een beer nog wel plat kan krijgen :N:
Afbeelding
Renske
Zeer actief

Martijn schreef:
Renske schreef:
Martijn schreef: Zolang fokkers het niet durven om een rasvereniging de wacht aan te zeggen, ook als dat betekent dat je geen officiële stamboom krijgt, zijn die fokker de slaaf van zo'n vereniging en de hoge bomen die in het bestuur zitten. Aangezien die hoge bomen zelf vaak fokker van het ras zijn is de impasse compleet.
????

Fokkers die het niet met de regels eens zijn, die zeggen hun lidmaatschap gewoon op.... dat is in ieder geval mijn ervaring.
Dat is niet bij alle rassen zo.
wel bij veel rassen
marian*
Erelid
Contacteer:

Martijn schreef:Drie punten:

- De fokker en de fokker alleen is verantwoordelijk voor zijn fokproduct.
Er zijn heel veel factoren maar uiteindelijk is het de fokker die de ouderdieren kiest en dus voor de kwaliteit van de pups kiest.
Klopt helemaal,maar helaas blijkt uit de praktijk dat veel fokkers hun oren laten hangen naar wat de keurmeester zegt/vindt en passen daarop hun fokprogramma aan.
Tenslotte is het wél de bedoeling dat de pups buiten de verbetering van het ras ook nog koopwaar zijn(hoe bot het ook klinkt).Het liefst als kampioensafstammelingen :wink:
Afbeelding
Renske
Zeer actief

marian* schreef:
Dan ben je een slechte fokker.
Tenslotte is het wél de bedoeling dat de pups buiten de verbetering van het ras ook nog koopwaar zijn(hoe bot het ook klinkt).Het liefst als kampioensafstammelingen :wink:
Als je de enige bent die je eigen pups mooi vindt ben je waarschijnlijk niet goed bezig.
het woord waarschijnlijk kun je beter weglaten in die stelling
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Ragverp schreef:
Mol schreef:
antoinette schreef:

dan nog is het zo dat jij buiten je rv om mits je een gedrachts test laat doen gewoon een stamboom kan aan vragen.

mol :8):
Mol
Zeer actief

Martijn schreef:
Renske schreef:
????

dat is bij alle rassen zo zolang je de weg weet.

marian*
Erelid
Contacteer:

Martijn schreef:Klopt helemaal,maar helaas blijkt uit de praktijk dat veel fokkers hun oren laten hangen naar wat de keurmeester zegt/vindt en passen daarop hun fokprogramma aan.
Martijn schreef:Dan ben je een slechte fokker.
Er is veel kaf onder het koren :wink:
En het gebeurt.Echt.
Martijn schreef:Als je de enige bent die je eigen pups mooi vindt ben je waarschijnlijk niet goed bezig.
Je hoeft niet de enige te zijn die je pups mooi vindt;voor sommigen is het heel belangrijk dat ze kunnen zeggen dat de vader of moeder van hun pas gekochte pup Nederlands,Duits of weet ik veel wat voor kampioen is.
Voor mij maakt het niks uit maar voor anderen wel.En da's jammer.
Laatst gewijzigd door marian* op 09 sep 2005 23:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
Ragverp schreef:
Mol schreef:
antoinette schreef: Maar om een stamboom te kunnen aanvragen heb je toch een bepaald resultaat te behalen op een show. Dan ben je dus min of meer afhankelijk van wat een keurmeester graag ziet.

dan nog is het zo dat jij buiten je rv om mits je een gedrachts test laat doen gewoon een stamboom kan aan vragen.

en dus de gedragtest heeft niks te maken met gezondheid en uiterlijk... dus ook bij de rottweiler kun je wat dat betreft fokken met wat je wilt...
Mol
Zeer actief

Martijn schreef:
Mol schreef:
Martijn schreef:
Renske schreef: ????

dat is bij alle rassen zo zolang je de weg weet.

Hahahaha. Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar maar de meeste fokkers houden het liever boven de tafel.
ook boven tafel simpel zat ik kan staf's fokken zonder lid te zijn van de RV ik kan rotties fokken zonder lid te zijn van de rv ik kan dogos's fokken zonder lid te zijn van de rv ik kan vilas fokken zonder lid te zijn van de rv, zolang ik me honden gewoon voor de MAG tes voor draag is er geen vuiltje aande lucht.

yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
marian* schreef:
Martijn schreef:Klopt helemaal,maar helaas blijkt uit de praktijk dat veel fokkers hun oren laten hangen naar wat de keurmeester zegt/vindt en passen daarop hun fokprogramma aan.
Martijn schreef:Dan ben je een slechte fokker.
Er is veel kaf onder het koren :wink:
En het gebeurt.Echt.
Bijna alleen maar kaf als je het mij vraagt.

Martijn schreef:Als je de enige bent die je eigen pups mooi vindt ben je waarschijnlijk niet goed bezig.
Je hoeft niet de enige te zijn die je pups mooi vindt;voor sommigen is het heel belangrijk dat ze kunnen zeggen dat de vader of moeder van hun pas gekochte pup Nederlands,Duits of weet ik veel wat voor kampioen is.
Luister....als jij de liefhebbers van het ras niet kunt overtuigen dat je een nest gaat fokken waar echt goede honden uit gaan komen dan is dat hoogst waarschijnlijk ook domweg niet zo.
Als je echt goede honden fokt hoef je niet met de pups te leuren.
ik leur niet met mijn pups, maar door alle media en vreselijke leuke gelegenheids fokkers , moet ik en andere fokkers van mijn ras toch echt wel moeite doen om men te doen inzien wat nou een jack russell is ( en nee dan is dus niet elk terrier achtig hondje met vlekken)
Mol
Zeer actief

yamie schreef:
Martijn schreef:
marian* schreef: Er is veel kaf onder het koren :wink:
En het gebeurt.Echt.
Bijna alleen maar kaf als je het mij vraagt.

Luister....als jij de liefhebbers van het ras niet kunt overtuigen dat je een nest gaat fokken waar echt goede honden uit gaan komen dan is dat hoogst waarschijnlijk ook domweg niet zo.
Als je echt goede honden fokt hoef je niet met de pups te leuren.
ik leur niet met mijn pups, maar door alle media en vreselijke leuke gelegenheids fokkers , moet ik en andere fokkers van mijn ras toch echt wel moeite doen om men te doen inzien wat nou een jack russell is ( en nee dan is dus niet elk terrier achtig hondje met vlekken)
heel bekent probleem.

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

yamie schreef:
Mol schreef:
Ragverp schreef:
Mol schreef: dat is dus niet waar als jij niet lid ben van een RV hoef je ook die rezeltaten te halen, dan kan je gewoon een stamboom aan vragen op je hond zonder er ooit 1 show mee te hebben gelopen

en dus de gedragtest heeft niks te maken met gezondheid en uiterlijk... dus ook bij de rottweiler kun je wat dat betreft fokken met wat je wilt...
Helaas is dat idd onlangs veranderd.
Onder andere voor de Rottweiler waren aparte regels voor het verkrijgen van een stamboom, die gelden nu niet meer.
Er is 1 regelgeving gekomen voor alle rassen. Voor sommige rassen een vooruitgang, maar voor rassen als de Rottweiler een achteruitgang.

De bedoeling is nu, voor zover ik begrepen heb, een apart soort 'stamboom' uit te geven naast die van de RvB van de NRC (Nederlande Rottweiler Club) waar de oude regels voor gelden (HD/ED mag-test).

Maar voor de gemiddelde pupkoper wordt dit een uiterst ingewikkeld gebeuren :(:

Sowieso heeft de mag-test niks te maken met gezondheid en uiterlijk, maar dit was al niet zo. De mag-test is puur een gedragstest en verder niks.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
marian*
Erelid
Contacteer:

Martijn schreef:Als je echt goede honden fokt hoef je niet met de pups te leuren.
Nee,natuurlijk niet.
Maar bij de verkoop van pups helpt het vaak toch behoorlijk als er een of meer titels op de stamboom staan.
Of als een van de ouders een aantal malen geplaatst is op een show;dan hoef je nog niet eens erg hoog te eindigen,want geplaatst is geplaatst.
In die zin vind ik dus dat keurmeesters een behoorlijk grote invloed op een ras kunnen hebben.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:
Moeite doen is inderdaad iets anders dan leuren maar een advertentie in een honden- en in jouw geval paardenblad en een leuke site moet meer dan voldoende zijn om voldoende aandacht te krijgen.
oja denk je? sorry martijn maar zo is het niet... juist in een paarden blad staan de hussells , bij bosjes... en nee dat zijn niet de serieuze fokkers...
Mol
Zeer actief

Martijn schreef:
Moeite doen is inderdaad iets anders dan leuren maar een advertentie in een honden- en in jouw geval paardenblad en een leuke site moet meer dan voldoende zijn om voldoende aandacht te krijgen.

Wat ik trouwens aan je strijd voor de erkenning van de echte JR mis is een beschrijving van het karakter. Het valt me op dat je het vooral over een typisch uiterlijk hebt. Dat is ook belangrijk maar juist bij de huidige situatie met de "jack russel" zoals je ze op straat ziet moet daar je kracht als fokker zitten...het karakter.

Het is namelijk niemand ontgaan dat de straat terriers over het algemeen een kutkarakter hebben.
onzin, want zoals je weet willen velen toch graag voor een duppie op de eerste rij zitten en willen ze niet graag wachten op een pup, hoe lullig dit ook klinkt, en aj ook de mensen die serieus met het ras bezig zijn hebben vaak geen gedult, alllen de fokker van het ras die spesifiek op die combinatie wachten zijn berijd lang te wachten.
is mijn ervaring

marian*
Erelid
Contacteer:

Martijn schreef:
marian* schreef:
Martijn schreef:Als je echt goede honden fokt hoef je niet met de pups te leuren.
Nee,natuurlijk niet.
Maar bij de verkoop van pups helpt het vaak toch behoorlijk als er een of meer titels op de stamboom staan.
Of als een van de ouders een aantal malen geplaatst is op een show;dan hoef je nog niet eens erg hoog te eindigen,want geplaatst is geplaatst.
In die zin vind ik dus dat keurmeesters een behoorlijk grote invloed op een ras kunnen hebben.
Ik begrijp je wel maar die invloed wordt ze dan gegeven door de fokkers dus dan zijn die verantwoordelijk.
Haha,en die fokkers zeggen dus weer "ja,maar als die en die keurt ga ik daar niet heen want die houdt niet van mijn type" :mrgreen:
Het cirekltje is dus rond.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Martijn schreef:
marian* schreef:
Nee,natuurlijk niet.
Ik begrijp je wel maar die invloed wordt ze dan gegeven door de fokkers dus dan zijn die verantwoordelijk.
gedeedltelijk wel ja, zeker zo als ik naar mijn ras kijkt verbaas ik me echt werkelijk welke honden de laatste tijd titels binnen slepen.

**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

marian* schreef:
Nee,natuurlijk niet.
Ja dat is wel zo. dat wij onze teef kochten was het ook zo van vader is ned. kamp , nou dat was toen in onze ogen heel wat hoor.

Ook weet ik van iemand anders waarvan haar hond op de winner vorig jaar won en ook ned. kamp. werd ze inene allerlei mails kreeg voor dekkingen, terwijl ze daarvoor niks erover hoorde......
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Martijn schreef:
Mol schreef:
Martijn schreef:

Wat ik trouwens aan je strijd voor de erkenning van de echte JR mis is een beschrijving van het karakter. Het valt me op dat je het vooral over een typisch uiterlijk hebt. Dat is ook belangrijk maar juist bij de huidige situatie met de "jack russel" zoals je ze op straat ziet moet daar je kracht als fokker zitten...het karakter.

Het is namelijk niemand ontgaan dat de straat terriers over het algemeen een kutkarakter hebben.
onzin, want zoals je weet willen velen toch graag voor een duppie op de eerste rij zitten en willen ze niet graag wachten op een pup, hoe lullig dit ook klinkt, en aj ook de mensen die serieus met het ras bezig zijn hebben vaak geen gedult, alllen de fokker van het ras die spesifiek op die combinatie wachten zijn berijd lang te wachten.
is mijn ervaring

Als je aan de onderkant van de markt gaat zitten heb je met de onderkant van de markt te maken. Eigen schuld.
Iemand die excellente honden fokt hoeft niet te concurreren om het coor-een-duppie-op-de-eerste-rang-geteisem.
gelul van de bovenste plank, door dat er veel van die wanne be fokkers zijn die de markt verzadiggen ben je gedwongen als fokker zijnde om langer te zitten met je puppen, en mag je van geluk spreken dat je dus naam heb in het wereldje en je honden dus meer en deels naar het buiten land gaan, naar ander fokkers.

marian*
Erelid
Contacteer:

**Tamara** schreef:
Ook weet ik van iemand anders waarvan haar hond op de winner vorig jaar won en ook ned. kamp. werd ze inene allerlei mails kreeg voor dekkingen, terwijl ze daarvoor niks erover hoorde......
Die invloed bedoel ik dus :wink:
En dat vind ik geen goede zaak.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:

jij kent mij alleen op dit forum martijn, dus je weet niet in hoeverre ik praat over de jack, ik heb het hier in verhouding erg weinig over de jack...

en ja ik heb het idd ook over het uiterlijk, omdat men een algemeen beeld heeft van een jack, klein, met vlekken, kromme voorpoten... en als je echt alles goed gelezen heb , heb ik ook vaak zat gezegd dat het vooroordeel over het karakter niet klopt, ja het zijn terriers, ja ze kunnen fel zijn, maar het zijn niet per definitie hyperactieve blaffende monsters, juist niet... ik fok zelf absoluut op karakter, wel terrier, wel zelfstandig maar wel handelbaar... waarom er zoveel straat "jackies" een kutkarakter hebben, is omdat de hussels bij bosjes te verkrijgen zijn en er niemand is die een mens inlicht..iig niet die "fokkers" en die "fokkers"letten ook niet op karakter...

veel mensen zien een lief klein pupje met vlekken, en ach zoo schattig als die al pup in je veters hangt of naar de grote buurhond blaft, kijk wat stoer... en dan is het honden volwassen, en oh toch niet zo leuk meer, de echte geintereseerde weten of horen dit iig.. weten wat ze moeten doen in de opvoeding van een terrier...
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”