Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Grommen naar de baas?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Eline* schreef:
Angel-eyes schreef:Blisje gromt al zijn hele leven in het spel, heeft niks met strijd te maken, zo zijn boxertjes gewoon, spelen gauw met geluid.
Omdat het hele competitieve honden zijn. :wink:
Spok is ook zo competitief, maar met mij speelt hij niet :jank:

Als ik met Luna een trekspel speel gromt ze ook bij het leven, prachtig vind ik het.

Volgens mij is er zoiets als een spelgrom - niet serieus - en een serieuze grom.

Een spel zonder competitie, daar kan ik me eigenlijk niks bij voorstellen.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoie schreef:Spok is ook zo competitief, maar met mij speelt hij niet :jank:

Als ik met Luna een trekspel speel gromt ze ook bij het leven, prachtig vind ik het.

Volgens mij is er zoiets als een spelgrom - niet serieus - en een serieuze grom.

De geluiden die een hond maakt bij spel fluctureren. Van hoog naar laag..echte serieuze grommen of blaffen zijn hard en laag, bij spel hoor je vaak het hysterische hoge/lage overslaande geblaf en grommen kan ook van hoog naar laag.

Als jij met een kind speelt is er toch ook geen competitie? Competitie ontstaat alleen als je wil winnen. Honden kunnen echt gewoon prima spelen zonder competitie. Kom maar eens kijken bij dat spul van mij! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:

De geluiden die een hond maakt bij spel fluctureren. Van hoog naar laag..echte serieuze grommen of blaffen zijn hard en laag, bij spel hoor je vaak het hysterische hoge/lage overslaande geblaf en grommen kan ook van hoog naar laag.

Als jij met een kind speelt is er toch ook geen competitie?
nou, ik heb een paar jaar geleden met een van mijn fanatiek voetballende neefjes gevoetbald, en hij was helemaal van slag omdat hij had verloren :wink:

Hij is inmiddels al een stuk beter, maar heeft nog altijd een harde dobber aan mij :wink: En nee, ik laat hem niet winnen, absoluut niet. Ik wacht op de dag dat hij mij echt verslaat.
Competitie ontstaat alleen als je wil winnen. Honden kunnen echt gewoon prima spelen zonder competitie. Kom maar eens kijken bij dat spul van mij! :wink:
Ja, zelfs Spok kan spelen zonder competitie, maar dan verdenk ik hem er toch sterk van dat hij aan het versieren is.

Gisteren heeft hij met een spaanse waterhond gespeeld van 16 maanden. De reu daagde hem uit, en ik bereiddee de baas alvast voor: als hij gaat spelen, dan gaat het ruw. Geeft niet, zegt ze, de mijne is net zo. Ze was nog niet uitgesproken, of haar hond zette het op een rennen, maar kwam niet ver, want Spok schoffelde hem compleet onderuit, wat met een hoop gejank gepaard ging. Toen de rollen omgedraaid, enz. Echt overduidelijk competitief, maar het werd niet kwaaadaardig.
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

Eline* schreef:
Angel-eyes schreef:Blisje gromt al zijn hele leven in het spel, heeft niks met strijd te maken, zo zijn boxertjes gewoon, spelen gauw met geluid.

Zal best, maar heb er nog nooit van gemerkt dat hij dan een strijd wil aangaan om leiderschap ofzo.Een hond kan ook spelen om het spel zonder dat daar een strijd om het leiderschap in zit.
En wat jij nou van boxers, geen ene reet, als er maar eentje op 12,336 km afstand van je is ren je al gillend weg omdat je bang bent dat ze je hondjes verscheuren. :roll:
Rob*
Zeer actief

Pieta schreef:Sorry maar ik vind het echt onzin om te zeggen dat spelen geen competitie magh zijn. Bij mijn weten is spelen ALTIJD met achterliggende reden, namelijk de rangorde bepalen of bevestigen. Dat kan toch nooit zonder enige vorm van uitdaging/competitie?
Dus een hond speelt nooit om het spelen?Heeft ie jou dat dan verteld?
Mensen lezen teveel hondenboekjes en denken voor een hond teveel na, terwijl dat beest gewoon wil dollen en spelen met het baasje.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Angel-eyes schreef:
Eline* schreef:

Zal best, maar heb er nog nooit van gemerkt dat hij dan een strijd wil aangaan om leiderschap ofzo.Een hond kan ook spelen om het spel zonder dat daar een strijd om het leiderschap in zit.
En wat jij nou van boxers, geen ene reet, als er maar eentje op 12,336 km afstand van je is ren je al gillend weg omdat je bang bent dat ze je hondjes verscheuren. :roll:
God, lekker relevant..je zal ook eens niet een normaal gesprek verneuken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:nou, ik heb een paar jaar geleden met een van mijn fanatiek voetballende neefjes gevoetbald, en hij was helemaal van slag omdat hij had verloren :wink:

Hij is inmiddels al een stuk beter, maar heeft nog altijd een harde dobber aan mij :wink: En nee, ik laat hem niet winnen, absoluut niet. Ik wacht op de dag dat hij mij echt verslaat.
Dat is dus fanatiek spel. :wink: Als je zo fanatiek met je hond speelt kan er wel degelijk verwarring ontstaan. Niet bij iedere hond, maar als je zaken echt duidelijk wil hebben breek je spel af als de hond de illusie krijgt dat hij je kan verslaan. De hond kan zich dan al snel verliezen te te hard bijten, te fanatiek doorgaan en ook op andere vlakken dus toch eens grenzen proberen op te zoeken.
Als spel niet meer om het winnen gaat heb je het over spelen. Kinderen in de zandbak spelen, kinderen die samen met poppen spelen spelen. Daar is geen sprake van competitie.
Competitie ontstaat alleen als je wil winnen. Honden kunnen echt gewoon prima spelen zonder competitie. Kom maar eens kijken bij dat spul van mij! :wink:
Ja, zelfs Spok kan spelen zonder competitie, maar dan verdenk ik hem er toch sterk van dat hij aan het versieren is.

[/quote]

Voor puur spel is duidelijkheid nodig en Spok is alleen en zal met vreemde honden geen rangorde hebben en dus waarschijnlijk in veel gevallen de duidelijkheid missen die nodig is voor puur spel. :wink:
Bij dames waag je uiteraard wel een gokje!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Eline* schreef:
Angel-eyes schreef:
Eline* schreef:

God, lekker relevant..je zal ook eens niet een normaal gesprek verneuken.

Nou het is zo relevant dat jij niet weet hoe boxers zijn.
Rob*
Zeer actief

Eline* schreef:

Als jij met een kind speelt is er toch ook geen competitie? Competitie ontstaat alleen als je wil winnen. Honden kunnen echt gewoon prima spelen zonder competitie. Kom maar eens kijken bij dat spul van mij! :wink:

Dus honden kunnen wel spelen zonder competitie?Dan heb ik het mis hahahaha, ik dacht dat je bedoelde dat ze altijd spelen om een strijd aan te gaan. :wink:
Pieta
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pieta »

Nu ik er over nadenk gromt mijn reu trouwens niet eens uit zichzelf, hij doet meer een soort knorren/snuiven :D geen gehoor. Verder gromt hij alleen als je z'n 'gromknopje' indrukt, zodra je in z'n schouder knijpt gaat 'ie grommen :19: ... is wel handig als ik tegemoet gelopen word door iemand die ik niet vertrouw, dan druk ik z'n 'knopje' in en ik heb een 'angstaanjagende' hond ;).

Mijn teefje gromt ook niet bij het spelen.

Toch blijf ik het niet zo'n punt vinden als het verder allemaal duidelijk is en je bij het spel je rang bevestigt. Wel kan ik me voorstellen dat je ingrijpt als een hond gromt naar een kind oid.
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Inge O schreef:ik vind dat je juist ook bij competitieve honden even lekker onder de vorm van een competitief spelletje de stoom af de ketel mag laten. die beesten zijn toch al de hele dag zo ontzettend met onze regeltjes bezig, mogen ze dan gewoon nooit even wat op z'n honds doordraven??
zoals wij hier stoom mogen aflaten op het forum, mogen zij van mij lekker even een schijncompetitie met mij aangaan :pffff: . het is ze van harte gegund, meer nog, ik ben er zelfs blij om dat ze het doen.

bij een baas die weet waar hij/zij mee bezig is, schuilt er geen greintje gevaar in.
Dat dacht ik zelf ook en dat gaf ik ook al eerder aan. Vegas kan heel fanatiek worden en ik wordt dan net zo fanatiek. Het is echter altijd op mijn teken ook weer klaar :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Reini schreef:
Inge O schreef:ik vind dat je juist ook bij competitieve honden even lekker onder de vorm van een competitief spelletje de stoom af de ketel mag laten. die beesten zijn toch al de hele dag zo ontzettend met onze regeltjes bezig, mogen ze dan gewoon nooit even wat op z'n honds doordraven??
zoals wij hier stoom mogen aflaten op het forum, mogen zij van mij lekker even een schijncompetitie met mij aangaan :pffff: . het is ze van harte gegund, meer nog, ik ben er zelfs blij om dat ze het doen.

bij een baas die weet waar hij/zij mee bezig is, schuilt er geen greintje gevaar in.
Dat dacht ik zelf ook en dat gaf ik ook al eerder aan. Vegas kan heel fanatiek worden en ik wordt dan net zo fanatiek. Het is echter altijd op mijn teken ook weer klaar :wink:
Ik heb in mijn achterhoofd nog het harde bijten en aanvallen wat hij deed. Ik zou met hem dus niet dit soort grapjes uithalen. Maar ik ken hem verder niet en jij wel, dus als jij het idee hebt dat het kan zo moet je het ook gewoon lekker doen. Je moet samen lol hebben toch? :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Pieta
Vaste gebruiker
Contacteer:

Eline* schreef:
Reini schreef:

Ik heb in mijn achterhoofd nog het harde bijten en aanvallen wat hij deed. Ik zou met hem dus niet dit soort grapjes uithalen. Maar ik ken hem verder niet en jij wel, dus als jij het idee hebt dat het kan zo moet je het ook gewoon lekker doen. Je moet samen lol hebben toch? :wink:
Ik heb een hond gehad die letterlijk levensgevaarlijk was maar als ik met hem speelde dan was het gewoon puur spelen en was een geen vuiltje aan de lucht. Ik ben dan ook nooit bang geweest voor hem tijdens het spel, dus dat je een agressieve hond hebt (ik weet niet wat het geval was waar we het nu over hebben?) betekent niet dat je niet gewoon lekker kunt spelen zonder gevaar ;). Moet ik er wel bij zeggen dat ik me niet kan herinneren dat hij grommen gebruikte in zijn spel. Wel grappig dit onderwerp want ik heb er nog nooit zo over nagedacht of bij stil gestaan.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Die van jou wel, die van mij niet met mij. Ze speelt elke dag genoeg met andere honden en de bal en de piep vind ik.

Anne
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Eline* schreef: Ik heb in mijn achterhoofd nog het harde bijten en aanvallen wat hij deed. Ik zou met hem dus niet dit soort grapjes uithalen. Maar ik ken hem verder niet en jij wel, dus als jij het idee hebt dat het kan zo moet je het ook gewoon lekker doen. Je moet samen lol hebben toch? :wink:
Klopt helemaal maar dat doet hij al heel lang niet meer. In die tijd deed ik ook zeker dit soort spelletjes niet omdat hij niet meer ophield. Nu is het wel klaar op mijn seintje.
Ik denk dat het misschien zelfs wel goed is voor Vegas. Het versterkt mijn positie t.o.v. hem, maar dat kan ik ook verkeerd zien.

In het begin liet ik hem wel winnen omdat hij weleens wat verlegen kon zijn maar inmiddels zorg ik ervoor dat ik zelf win, hij is nu wel zeker genoeg van zichzelf :mrgreen:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

als mn honden willen grommen tijdens het stoeien of een trekspelletje dan gaan ze hun gekke gang maar.
Het lijkt me helemaal spannend als ze denken echt de sttrijd met me aan te kunnen gaan.....

Ik snap werkelijk niet hoe sommige mensen bang kunnen zijn voor hun hond (ik bedoel dan nu niet de topicstartster maar je leest het wel vaker) en dat mensen helemaal in paniek raken als hun hond tegen ze gromt omdat ze niet van de bank of het bed af willen. Kijk bij bepaalde rassen kan ik het me nog enigzins voorstellen maar bij een kooikerhondje, jack russell, labrador e.d.?? :denken:
Pieta
Vaste gebruiker
Contacteer:

estelle schreef:als mn honden willen grommen tijdens het stoeien of een trekspelletje dan gaan ze hun gekke gang maar.
Het lijkt me helemaal spannend als ze denken echt de sttrijd met me aan te kunnen gaan.....

Ik snap werkelijk niet hoe sommige mensen bang kunnen zijn voor hun hond (ik bedoel dan nu niet de topicstartster maar je leest het wel vaker) en dat mensen helemaal in paniek raken als hun hond tegen ze gromt omdat ze niet van de bank of het bed af willen. Kijk bij bepaalde rassen kan ik het me nog enigzins voorstellen maar bij een kooikerhondje, jack russell, labrador e.d.?? :denken:
Nou dat ligt dus heel erg aan de achtergrond en de aard van je hond. De honden die ik nu heb vertrouw ik ook blind en het komt niet eens in me op dat ze me iets kunnen doen en het komt ook niet in hun op. Dat gebeurt gewoon niet. Maar als je om wat voor reden dan ook een agressieve hond hebt snap ik wel dat je bang voor 'm wordt... en hond kan namelijk echt levensgevaarlijk zijn en dan hoeft het niet eens een grote zware hond te zijn. Toch denk ik dat als je je hond een beetje kent je hem wel kunt 'lezen' en dus ook als hij agressief is van te voren kunt zien aankomen wat er gebeuren gaat. Maar goed, ik snap dus wel wat je zegt maar je hebt gevallen apart ;).
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Pieta schreef:
estelle schreef:als mn honden willen grommen tijdens het stoeien of een trekspelletje dan gaan ze hun gekke gang maar.

Nou dat ligt dus heel erg aan de achtergrond en de aard van je hond. De honden die ik nu heb vertrouw ik ook blind en het komt niet eens in me op dat ze me iets kunnen doen en het komt ook niet in hun op. Dat gebeurt gewoon niet. Maar als je om wat voor reden dan ook een agressieve hond hebt snap ik wel dat je bang voor 'm wordt... en hond kan namelijk echt levensgevaarlijk zijn en dan hoeft het niet eens een grote zware hond te zijn. Toch denk ik dat als je je hond een beetje kent je hem wel kunt 'lezen' en dus ook als hij agressief is van te voren kunt zien aankomen wat er gebeuren gaat. Maar goed, ik snap dus wel wat je zegt maar je hebt gevallen apart ;).
Ik bedoel ook geen echt agressieve honden, ik bedoel dat sommige mensen hun jack russel niet van de bank durven te halen omdat die naar ze gromt, of dat men geen botje af druft te pakken omdat weer de hond ligt te grommen....dat snap ik dus echt niet.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef: en, pieta, nee, de vraag ging dus oorspronkelijk niet over een agressieve hond, maar om een kooikerpuppie van 6 maand :wink: .
Puppie puppie???? Mijn grote stoere vent! :boos: :boos:

Gezien het feit dat meneertje de afgelopen dagen de kolder in z'n kop heeft, heb ik de worstelspelletjes vervangen door trekspelletjes. Daar gromt hij niet bij, dus neem ik geen enkel risico :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:
Inge O schreef: en, pieta, nee, de vraag ging dus oorspronkelijk niet over een agressieve hond, maar om een kooikerpuppie van 6 maand :wink: .
Puppie puppie???? Mijn grote stoere vent! :boos: :boos:
:zwaai :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Pieta
Vaste gebruiker
Contacteer:

estelle schreef:
Pieta schreef:

Ik bedoel ook geen echt agressieve honden, ik bedoel dat sommige mensen hun jack russel niet van de bank durven te halen omdat die naar ze gromt, of dat men geen botje af druft te pakken omdat weer de hond ligt te grommen....dat snap ik dus echt niet.
Nee ik ook niet maar het is wel zorgwekkend aangezien je daarmee dus wel agressief gedrag beloont... (of agressief gedrag... dominant gedrag dat kan omslaan naar agressief gedrag). Als mijn hond gewoon uit dominantie aar me zou grommen en niet van de bank ging zou ik daar wel heel snel korte mette mee maken :hamer: .
britta
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door britta »

die krijgen van mijn dus gelijk een oplawaai, mn vorige hond heft nog nooit gegromt naar me, maar britta wel, ook toen ze vd bank af moest, die kreeg gelijk een lel om haar oren, en ze heeft het nooit meer gedaan
groetjes v anneke en een lik v britta en suraya

Afbeelding
Zoie
Zeer actief

estelle schreef:[
Wat snap je nu precies niet ? Serieus grommen is een waarschuwing, ga je door dan kan de hond aanvallen.

Zet je dan toch door en wacht je af wat er gebeurt, of straf je het grommen inmiddelijk af zoals Britta heeft gedaan ?
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Zoie schreef: Zet je dan toch door en wacht je af wat er gebeurt, of straf je het grommen inmiddelijk af zoals Britta heeft gedaan ?
De allereerste keer grommen tegen de baas zou ik waarschijnlijk intuitief afstraffen. In het geval van de bank dan, ligt dus aan de situatie.

Anne
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

starfleet schreef:
Zoie schreef: Zet je dan toch door en wacht je af wat er gebeurt, of straf je het grommen inmiddelijk af zoals Britta heeft gedaan ?
De allereerste keer grommen tegen de baas zou ik waarschijnlijk intuitief afstraffen. In het geval van de bank dan, ligt dus aan de situatie.

Anne
Moos heeft met een maand of 4-5 voor het eerst (en het laatst :mrgreen: ) tegen mij gegromd tijdens het afdrogen; echt zo'n diepe grom vanuit de keel. In een flits reactie heb ik hem toen behoorlijk afgestraft. Pas achteraf realiseerde ik me eigenlijk hoe snel ik zonder nadenken op die manier gereageerd had. Daarna heeft hij dus nooit meer naar me gegromd.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Moos schreef:
starfleet schreef:

Anne
Moos heeft met een maand of 4-5 voor het eerst (en het laatst :mrgreen: ) tegen mij gegromd tijdens het afdrogen; echt zo'n diepe grom vanuit de keel. In een flits reactie heb ik hem toen behoorlijk afgestraft. Pas achteraf realiseerde ik me eigenlijk hoe snel ik zonder nadenken op die manier gereageerd had. Daarna heeft hij dus nooit meer naar me gegromd.
Ik heb een keer oog in oog met Luna gestaan dat ik serieus dacht dat als ik zou doorzetten ze me aan zou vallen. Ik heb niet doorgezet.

Als Spok tegen me zou grommen, zou ik waarschijnlijk in de lach schieten.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoie schreef:
Moos schreef:
starfleet schreef:

Anne
Ik heb een keer oog in oog met Luna gestaan dat ik serieus dacht dat als ik zou doorzetten ze me aan zou vallen. Ik heb niet doorgezet.

In zo'n geval als met Luna zou ik het ook niet gedaan hebben nee. Ik ben 3.5 kilo puppenMoos ook wel erg makkelijk fysiek de baas natuurlijk.

Maar ook al woog Moos toen maar een kilo of 3.5, ik vond er niks grappigs aan hoor. Was ie nou helemaal betoeterd. Hij wilde gewoon niet afgedroogd worden, en dacht mij dat weleens heel erg duidelijk te kunnen maken, nou niet dus.
Als Moos nu tegen me zou grommen uit nijd zou ik daar ook niet om moeten lachen hoor, en als Saartje van 4 kilo dat zou doen ook niet.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Moos schreef:
Zoie schreef:
Moos schreef:
starfleet schreef: De allereerste keer grommen tegen de baas zou ik waarschijnlijk intuitief afstraffen. In het geval van de bank dan, ligt dus aan de situatie.

Anne

In zo'n geval als met Luna zou ik het ook niet gedaan hebben nee. Ik ben 3.5 kilo puppenMoos ook wel erg makkelijk fysiek de baas natuurlijk.

Maar ook al woog Moos toen maar een kilo of 3.5, ik vond er niks grappigs aan hoor. Was ie nou helemaal betoeterd. Hij wilde gewoon niet afgedroogd worden, en dacht mij dat weleens heel erg duidelijk te kunnen maken, nou niet dus.
Als Moos nu tegen me zou grommen uit nijd zou ik daar ook niet om moeten lachen hoor, en als Saartje van 4 kilo dat zou doen ook niet.
Oke, lachen, dat is het ook niet precies. Maar ik zou er niet bang van worden, en om eerlijk te zijn, voor Luna ben ik dat wel als ze dreigt. Ik ga daar dus anders mee om.

Denk dat negen van die tien forummers van Luna geen botje af durven pakken, en van de rest krijgt minimaal de helft spijt als ze het toch doen.

Als ik met Spok op het uitlaatveldje loop, vindt iedereen het vanzelfsprekend dat ze z'n stok uit z'n bek mogen trekken. Maar als ik daar met Luna zou staan, durft bijna niemand dat, hoewel ik het ook heb meegemaakt dat zotten het probeerde. Uiteraard heb ik ze daar van weerhouden.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Zoie schreef:
Oke, lachen, dat is het ook niet precies. Maar ik zou er niet bang van worden, en om eerlijk te zijn, voor Luna ben ik dat wel als ze dreigt. Ik ga daar dus anders mee om.

Denk dat negen van die tien forummers van Luna geen botje af durven pakken, en van de rest krijgt minimaal de helft spijt als ze het toch doen.

Als ik met Spok op het uitlaatveldje loop, vindt iedereen het vanzelfsprekend dat ze z'n stok uit z'n bek mogen trekken. Maar als ik daar met Luna zou staan, durft bijna niemand dat, hoewel ik het ook heb meegemaakt dat zotten het probeerde. Uiteraard heb ik ze daar van weerhouden.
Maar het heeft ook totaal niks met angst te maken dat ik Moos toen heb gecorrigeerd. Dat zou lekker worden dat ik bang ben voor een grommende hond van 3,5 kilo :mrgreen:
Het gaat er bij mij dan om dat er gewoon niet naar de baas gegromd wordt; punt! Moos staat gewoon behoorlijk zeker in zijn schoenen, en als die naar mij gromt dan wordt dat absoluut niet getolereerd.

Bij Saar zou ik me trouwens eerst afvragen waarom ze dan gromde. Ze heeft 1 keer naar me gegromd, heeeeel voorzichtig en zachtjes (en dus niet zoals Moos vol, en diep vanuit de keel), toen ik haar iets probeerde te laten doen. Ik ben daarmee gestopt, ben na gaan denken, en realiseerde me toen dat ik per se wilde dat ze ergens ging zitten waar zij het hardstikke eng vond. Ze gromde toen uit angst.
Dat heb ik dus niet afgestraft, maar ik heb mezelf op mijn flikker gegeven dat ik Saar zover had gepushed dat ze alleen nog maar (heeeeeel zachtjes) kon grommen om aan te geven dat ze dat echt niet durfde.

Dat was voor mij ook het moment dat ik me realiseerde dat Saar gewoon heel gevoelig is, en heel snel bang, en dat ik daar maar flink wat rekening mee heb te houden.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Moos schreef:
Zoie schreef:

Maar het heeft ook totaal niks met angst te maken dat ik Moos toen heb gecorrigeerd. Dat zou lekker worden dat ik bang ben voor een grommende hond van 3,5 kilo :mrgreen:
Het gaat er bij mij dan om dat er gewoon niet naar de baas gegromd wordt; punt! Moos staat gewoon behoorlijk zeker in zijn schoenen, en als die naar mij gromt dan wordt dat absoluut niet getolereerd.

Bij Saar zou ik me trouwens eerst afvragen waarom ze dan gromde. Ze heeft 1 keer naar me gegromd, heeeeel voorzichtig en zachtjes (en dus niet zoals Moos vol, en diep vanuit de keel), toen ik haar iets probeerde te laten doen. Ik ben daarmee gestopt, ben na gaan denken, en realiseerde me toen dat ik per se wilde dat ze ergens ging zitten waar zij het hardstikke eng vond. Ze gromde toen uit angst.
Dat heb ik dus niet afgestraft, maar ik heb mezelf op mijn flikker gegeven dat ik Saar zover had gepushed dat ze alleen nog maar (heeeeeel zachtjes) kon grommen om aan te geven dat ze dat echt niet durfde.

Dat was voor mij ook het moment dat ik me realiseerde dat Saar gewoon heel gevoelig is, en heel snel bang, en dat ik daar maar flink wat rekening mee heb te houden.
Nee, ik zou ook niet bang zijn, maar voor Luna ben ik dat wel. Natuurlijk ben ik haar ook wel fysiek de baas als ik perse zou willen, maar dat is het punt niet. Van Luna heb ik geleerd dat ik dat niet wil, niet op deze manier. Als ik iets van Spok af pakt, krijgt hij er iets voor terug. Ik heb geen maling aan zijn frustratie omdat hij mij toch niks maakt.

En Luna heb ik leren lossen. En zo probeer ik me op mijn manier voor te stellen dat een hond er vrede mee kan hebben dat ik iets afpak, zonder fysieke overmacht. Zoiets.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”