Herkennen mensen dit of weet iemand een oplossing?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Luchtballon
Moderator: moderatorteam
- TomTom
- Vaste gebruiker
Luchtballon
Onze hond wordt steeds banger voor luchtballonen terwijl ze nooit een negatieve ervaring heeft gehad met die dingen (een landing in de achtertuin o.i.d.
). Als ze achterthuis is en ze ziet er één dan begint ze te blaffen en gaat ze in de deuropening staan blaffen (is natuurlijk veilig). Ik hoor wel meer honden in de buurt blaffen dus het is blijkbaar zo dat meerdere honden dat doen. Maar het vervelende is dat als wij gaan wandelen en ze ziet er één in de lucht, dan gaat haar staart tussen haar benen op haar buik. Ze trekt de hele wandeling als een gek aan de riem om maar zo snel mogelijk weer thuis te zijn en doet geen plas of hoopje. Als ze de kans krijgt dan zou ze direct wegvluchten, de straat over of wat dan ook.
- bokke
- Vaste gebruiker
-
Marion.
Re: Luchtballon
Dit herken ik heel goed, met als kanttekening dat mijn hond wel een traumatische ervaring ermee heeft opgedaan toen ze 10 maanden oud was.TomTom schreef:Maar het vervelende is dat als wij gaan wandelen en ze ziet er één in de lucht, dan gaat haar staart tussen haar benen op haar buik. Ze trekt de hele wandeling als een gek aan de riem om maar zo snel mogelijk weer thuis te zijn en doet geen plas of hoopje. Als ze de kans krijgt dan zou ze direct wegvluchten, de straat over of wat dan ook.
Als ze er thuis - of in de auto - één ontwaart (hoe klein het stipje ook nog is), dan gaat ze als een trillend rietje onder de trap liggen en komt er hooguit weer vandaan als het pikdonker is. Als ze er onderweg eentje ziet, dan is het doffe ellende. Kan ik haar bijna niet houden, zeker niet als ik ze met z'n tweeën uit laat.
We hebben de eerste 2 jaar van alles geprobeerd om het eruit te krijgen, of in goede banen te leiden. Maar we hebben ons er nu bij neergelegd, eruit gaat het nooit. Wel is het gelukt haar angst niet door te laten schieten in andere situaties ook. Dus het is prima zo, er valt goed mee te leven. Gewoon niet gaan lopen in de vroege avond op mooie vaar-dagen.
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Ja hier nog een hond die er bang voor is.
Vooral als ze laag vliegen en een hens geven aan de gashendel.
Gelukkig komen hier niet heel veel luchtballonnen over.
Ik doe er niets aan in ieder geval. Als ik de angst wil proberen eruit te trainen dan zou ze vaak ermee geconfronteerd moeten worden en dat is niet het geval.
We hebben ons er maar bij neergelegd.
Ik doe er niets aan in ieder geval. Als ik de angst wil proberen eruit te trainen dan zou ze vaak ermee geconfronteerd moeten worden en dat is niet het geval.
- Senta
- Zeer actief
Hier nog eentje die als de dood is voor luchtballonnen. Het maakt niet uit of ze hoog of laag zitten. Thuis wordt ze helemaal hysterisch, loopt het hele huis door en gaat behoorlijk te keer. Ik zet haar dan in de bench en doe bij de bench de gordijnen dicht. Dan kalmeert ze meestal.
Buiten, dan kan ik verder wandelen vergeten en moet oppassen dat ze de kop niet door de halsband trekt, want dan kan ik haar gaan zoeken. Ze is dan helemaal "dicht", onbereikbaar en ook iets lekkers raakt ze dan echt niet meer aan.Eigenlijk zit er dan maar een ding op, naar huis. Maar dat doe ik niet. Tenminste niet rechtstreeks. Doe ik dat wel, dan wordt dat gedrag alleen maar erger. Ik probeer dus een zo groot mogelijke omweg te maken en als de ballon dan ook echt niet meer zichtbaar is, dan kalmeert ze enigszins.
Helaas komen er hier heeeeeeel veel over

Buiten, dan kan ik verder wandelen vergeten en moet oppassen dat ze de kop niet door de halsband trekt, want dan kan ik haar gaan zoeken. Ze is dan helemaal "dicht", onbereikbaar en ook iets lekkers raakt ze dan echt niet meer aan.Eigenlijk zit er dan maar een ding op, naar huis. Maar dat doe ik niet. Tenminste niet rechtstreeks. Doe ik dat wel, dan wordt dat gedrag alleen maar erger. Ik probeer dus een zo groot mogelijke omweg te maken en als de ballon dan ook echt niet meer zichtbaar is, dan kalmeert ze enigszins.
Helaas komen er hier heeeeeeel veel over
- Senta
- Zeer actief
Moet je bij mij in de buurt komen wonenpooh schreef:Ja hier nog een hond die er bang voor is.
- M@ri@nne
- Zeer actief
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
De angst voor luchtballonnen schijnt te komen door een oerinstinct en het gedrag van mensen. Mensen kijken al snel naar een luchtballon wat de aandacht van de hond op de luchtballon vestigt.
Verder zijn honden ooit in de evolutie zo klein geweest dat ze angsten voor grote roofvogels in hun genen hebben. Vliegtuigen zijn er veel en daar kijken de mensen ook niet naar dus die leert een hond negeren. Luchtballonnen maken ook een loeiend geluid wat een hond goed kan horen.
Hetzelfde geldt ook voor koeien en paarden trouwens
Wuilus was eerst niet heel erg bang van luchtballonnen totdat er een Koala-beer ballon vloog
Met twee oren en twee enorme ogen
Sindsdien vloog Wuilus grommend achter/onder die ballonnen door 
Verder zijn honden ooit in de evolutie zo klein geweest dat ze angsten voor grote roofvogels in hun genen hebben. Vliegtuigen zijn er veel en daar kijken de mensen ook niet naar dus die leert een hond negeren. Luchtballonnen maken ook een loeiend geluid wat een hond goed kan horen.
Hetzelfde geldt ook voor koeien en paarden trouwens
Wuilus was eerst niet heel erg bang van luchtballonnen totdat er een Koala-beer ballon vloog
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Denk je echt dat een hond die vormen herkent?MARC_S schreef: Wuilus was eerst niet heel erg bang van luchtballonnen totdat er een Koala-beer ballon vloogMet twee oren en twee enorme ogen
Bij Ameno is nl de ellende met luchtballonnen begonnen door een laagoverliegende Tijger ballon. Ook met ogen, staart etc...
Ik had er niet bij stil gestaan dat het misschien komt door die vormen.
-
laeken
- Zeer actief
Natuurlijk herkennen ze die vormen. Martijn vertelde net dat hij met de hond van een vriendin liep en er een grote beer bij de vuilnis stond. De hond liep zwaar relaxed te snuffelen en toen ze achterom keek en het gezicht op die beer zag beet ze hem recht in zijn smoelpooh schreef:Denk je echt dat een hond die vormen herkent?MARC_S schreef: Wuilus was eerst niet heel erg bang van luchtballonnen totdat er een Koala-beer ballon vloogMet twee oren en twee enorme ogen
Bij Ameno is nl de ellende met luchtballonnen begonnen door een laagoverliegende Tijger ballon. Ook met ogen, staart etc...
Ik had er niet bij stil gestaan dat het misschien komt door die vormen.
Wuilus was totaal aan het flippen toen die Koala ballon over het hondenveldje vloog. Die ogen en oren zag ze zeker want op een ronde ballon had ze nog nooit geflipt, hooguit wat gepuft. De koala moest domweg dood en wel nu! :N:
-
Marion.
In het begin (toen dus net de laagvarende luchtballon over onze tuin kwam, en wij geproost hebben met de inzittenden), was voor Saar alles wat rond en hoog was reden tot paniek. Het ronde embleem van de Graafschap op het stadion, een huis hier een straat verderop dat een grote cirkel op zijn voorgevel heeft geverfd... Echt puur de ronde vormen.pooh schreef:Ik had er niet bij stil gestaan dat het misschien komt door die vormen.
Dat hebben we er wel een beetje uitgekregen, maar laatst bij de Nijmeegse vierdaagse was er weer paniek omdat er een helium-ballonnetje uit een kinderhand ontsnapte
En vorige week trouwens een deltavlieger. Wel een rechthoekig matras-ding dus, maar wel iets wat op haar af kwam.
Maar ze kan echt waanzinnig goed onderscheid maken tussen een klein stipje aan de horizon wat een ballon is, of een vogel bv
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Mijn hond ook
Mijn hond heeft er ook erg last van. Ze is als jonge hond een keer erg geschrokken van zo'n ding toen deze plotselinge laag overkwam zetten. Het is vreselijk zielig en mijn hond is echt helemaal in de stress. Ik probeer zo kalm mogelijk te blijven en haar angst zoveel mogelijk te negeren. Maar ja ik weet niet of ik alle signalen wel goed kan verbergen. Honden pikken veel meer op dan dat wij denken.
Ontwijken kan niet zo goed want ze komen hier dagelijks over. Het tijdstip van wandelen passen we er wel zo veel mogelijk op aan. Maar soms komen ze ook onverwacht smiddags tevoorschijn. Het is nu zelfs zo sterk dat ze de ondergaande zon en een volle maan ook al ziet als ballon.
Ze hoort ze ook want soms ligt ze al te rillen onder mijn bureau terwijl er nog geen ballon aan de hemel te zien is. Tien minuten later zie je ze dan tevoorschijn komen.
Als het kan gaan we naar huis. Door wandelen heeft geen zin. Ik wil mijn hond niet te lang in de stress hebben. Kan het niet dan ga ik rustig in het gras zitten en leg de hond op af. Dan wachten we rustig tot het gevaar geweken is. Anders wordt het een stress volle trekpartij richting de auto. Ik kijk bewust niet naar de ballonnen en doe zo relaxt mogelijk.
Thuis probeer in haar met aandachtsoefeningen over haar angst heen te helpen. Gisteren had ik haar zover dat ze vrijwillig los met me mee naar buiten ging. Ik heb haar enorm de hemel in geprezen en steeds beloond voor elke oefening. Dus steeds even komen. Op zit zetten, dan weer af, stukje volgen. Ondertussen maar blijven klikken en belonen. Ik hoop dat ze zo wat over haar ergste angst heen komt. De ellende is dat ze soms zo bang is dat ze ook geen enkele beloning meer aanneemt. Dan kun je niet veel anders dan het gedrag zoveel mogelijk negeren en gewoon door gaan met je dagelijkse dingen.
Sinds kort geef ik haar ook Bach therapie. 4x4 druppels per dag. Bach Rescue om precies te zijn. Geen idee of het gaat helpen. Ik geef het eens een kans.
Groetjes Mark
Ontwijken kan niet zo goed want ze komen hier dagelijks over. Het tijdstip van wandelen passen we er wel zo veel mogelijk op aan. Maar soms komen ze ook onverwacht smiddags tevoorschijn. Het is nu zelfs zo sterk dat ze de ondergaande zon en een volle maan ook al ziet als ballon.
Ze hoort ze ook want soms ligt ze al te rillen onder mijn bureau terwijl er nog geen ballon aan de hemel te zien is. Tien minuten later zie je ze dan tevoorschijn komen.
Als het kan gaan we naar huis. Door wandelen heeft geen zin. Ik wil mijn hond niet te lang in de stress hebben. Kan het niet dan ga ik rustig in het gras zitten en leg de hond op af. Dan wachten we rustig tot het gevaar geweken is. Anders wordt het een stress volle trekpartij richting de auto. Ik kijk bewust niet naar de ballonnen en doe zo relaxt mogelijk.
Thuis probeer in haar met aandachtsoefeningen over haar angst heen te helpen. Gisteren had ik haar zover dat ze vrijwillig los met me mee naar buiten ging. Ik heb haar enorm de hemel in geprezen en steeds beloond voor elke oefening. Dus steeds even komen. Op zit zetten, dan weer af, stukje volgen. Ondertussen maar blijven klikken en belonen. Ik hoop dat ze zo wat over haar ergste angst heen komt. De ellende is dat ze soms zo bang is dat ze ook geen enkele beloning meer aanneemt. Dan kun je niet veel anders dan het gedrag zoveel mogelijk negeren en gewoon door gaan met je dagelijkse dingen.
Sinds kort geef ik haar ook Bach therapie. 4x4 druppels per dag. Bach Rescue om precies te zijn. Geen idee of het gaat helpen. Ik geef het eens een kans.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
-
Marion.
Re: Mijn hond ook
Yep, altijd een kans geven natuurlijk. Bach hebben we ook geprobeerd, maar het hielp geen reet.Mark-fryslan schreef:Sinds kort geef ik haar ook Bach therapie. 4x4 druppels per dag. Bach Rescue om precies te zijn. Geen idee of het gaat helpen. Ik geef het eens een kans.
En bij ons is het dus zo dat ik haar niet netjes af kan leggen tot het gevaar geweken is. En thuis aandachtsoefeningen om de aandacht af te leiden? Nee, onze keizerin is niet gek.
De laatste jaren neem ik haar mee naar boven, gordijnen dicht, en ik kroel haar in slaap. Dan komt ze het snelst tot rust. Al de rest is alleen maar stress-verhogend voor haar op zo'n moment.
- vinkje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje - Locatie: eindhoven
Beau is voor zover ik kan zien niet bang voor ballonnen. Als we gewoon thuis zijn vliegt hij naar buiten en staat midden in de tuin naar boven te kijken en keihard te blaffen, hij houd zijn staart gewoon omhoog. Ik roep hem dan binnen, want anders staat hij net zolang te blaffen, totdat de ballon niet meer te zien is. Als we aan het wandelen zijn, kijkt hij wel 'n keer omhoog, maar blaft niet en gaat rustig door met snuffelen. 

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
- TomTom
- Vaste gebruiker
Wel een opluchting om te horen dat niet alleen onze hond zo in de stress schiet. Ben gister nog 10 minuten op een bankje gaan zitten en heb de angst van onze hond genegeerd. Heb zelf gedaan alsof er niets aan de hand was maar toch komt ze niet tot rust. Ze zeggen dat je ze juist moet bloodstellen aan vreemde dingen zodat ze daar aan wennen, maar dit vind ik wel heel zielig. Ze reageert nergens meer op, ik kan zeggen en roepen wat ik wil en zelfs een beloning wil ze niet aannemen. Terwijl ze daar anders alles voor doet.
Schiet me nu opeens te binnen dat ze het ook heeft met vliegers. Vliegtuigen echter doet ze niets op uit.
Dus toch maar stug blijven doorlopen en het angstige gedrag negeren. Wat ik wel heb begrepen is dat je ze nooit moet aanhalen o.i.d. Dan beloon je ze als het ware voor hun angstige gedrag.
Zal blij zijn als straks het seizoen voor luchtballonvliegen voorbij is
En dan kunnen we ons weer klaar maken voor oud en nieuw :N:
Schiet me nu opeens te binnen dat ze het ook heeft met vliegers. Vliegtuigen echter doet ze niets op uit.
Dus toch maar stug blijven doorlopen en het angstige gedrag negeren. Wat ik wel heb begrepen is dat je ze nooit moet aanhalen o.i.d. Dan beloon je ze als het ware voor hun angstige gedrag.
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Tja wennen aan nieuwe situaties is prima maar je hond onnodig lang in een te stress volle situatie houden is niet goed. Als je weet dat het toch niet werkt zou ik je hond de ellende besparen. Het troosten doe je niet omdat je dan eigenlijk het signaal geeft aan je hond dat het echt heel erg eng is. Maar vind het een goede aktie verder van je hoor. Dat zitten op het bankje. Soms helpt dat wel bij honden. Jammer dat het nu net even niet werkt voor jou hond.TomTom schreef:Wel een opluchting om te horen dat niet alleen onze hond zo in de stress schiet. Ben gister nog 10 minuten op een bankje gaan zitten en heb de angst van onze hond genegeerd. Heb zelf gedaan alsof er niets aan de hand was maar toch komt ze niet tot rust. Ze zeggen dat je ze juist moet bloodstellen aan vreemde dingen zodat ze daar aan wennen, maar dit vind ik wel heel zielig. Ze reageert nergens meer op, ik kan zeggen en roepen wat ik wil en zelfs een beloning wil ze niet aannemen. Terwijl ze daar anders alles voor doet.
Ik heb min of meer een oplossing gevonden waarbij ik mijn hond het meest op haar gemak kan houden. Marion heeft een eigen manier gevonden die werkt voor haar hond. Het zal voor jou dus ook even zoeken worden wat het beste uitpakt. Probeer in ieder geval de basis principes van het angstgedrag te leren. Dan kun je je hond het meeste steun geven.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
-
Marion.
Inderdaad. Blijf alsjeblieft niet koste wat het kost de boekjes volgen (ongewenst gedrag negeren).Mark-fryslan schreef:Ik heb min of meer een oplossing gevonden waarbij ik mijn hond het meest op haar gemak kan houden. Marion heeft een eigen manier gevonden die werkt voor haar hond. Het zal voor jou dus ook even zoeken worden wat het beste uitpakt. Probeer in ieder geval de basis principes van het angstgedrag te leren. Dan kun je je hond het meeste steun geven.
Mijn teef is doodongelukkig als er een ballon overkomt. Bij haar gaan liggen en haar in slaap kroelen is het beste wat ik voor haar kan doen. Soms zijn "negatieve" gedragingen niet weg te trainen, dan zoek je gewoon de beste manier om daarmee om te gaan. Angsten bij een hond zijn niet heel erg raar. Zolang zich dat beperkt tot iets aanwijsbaars is het goed.
In het begin kun je proberen om het op te zoeken. Maar als dat niet helpt, dan moet je ermee dealen. En dan maak je het je hond zo relaxt mogelijk. En dat is kijken naar je hond, en kijken waar hij zich goed bij voelt.
-
laeken
- Zeer actief
Ik heb met eigen ogen mogen aanschouwen wat er met een hondje is gebeurd waarvan het baasje altijd steun gaf.
Dat is niet erg leuk te noemen want die hond kan zomaar een paniekaanval ontwikkelen en dan buitensporig angstgedrag gaan vertonen. Frappant is dat daarbij altijd de baas wordt gezocht en hij dan steun krijgt.
De hond bijt ook en kan echt geen kant meer op met zichzelf.
Mijn persoonlijke mening is en blijft dat je het angstige gevoel in je hond dieper wortelt als je je hond gaat troosten. Troosten is een emotie die niet normaal is voor een hond op een manier als mensen dat doen. De grootste geruststelling voor een hond zit hem in het gedrag van de roedelleider. Als de roedelleider niet reageert is er geen gevaar, dan zou het ook echt klaar moeten zijn voor de hond. Tuurlijk mag de hond zich tegen je aandrukken, tuurlijk mag je de hond lichtjes afleiden en natuurlijk mag je hond angstgedrag laten zien. Maar als baas mag je eigenlijk echt niet actief op dat gedrag ingaan. Er bestaan geen honden die angsten in andere honden bevestigen door zich met de angstige dieren te gaan bezighouden.
Marion, jij zegt dat je hond echt extreme angsten heeft voor luchtballonnen, ongezond dus, misschien heb ik het gemist maar waarom is ze zo bang?
Als je hond zo bang is moet ze echt een slechte ervaring hebben in de vorm van een pijnprikkel oid of er is toch een bevestiging geweest vanuit jullie waardoor ze nu een soort van fobische angsten heeft gecreerd in haar hoofd. Een hond die doodsbang is voor ronde logo's doet mij aan als een geestelijk niet stabiele hond en ik zie het als abnormaal gedrag.
Voor je denkt dat ik je hiermee probeer aan te vallen of in een hoek te drukken, dat is niet de bedoeling.
Ik wil alleen maar weten waarom je denkt dat troosten helpt terwijl je de hond al jaren met de gordijnen dicht in slaap moet aaien. In mijn ogen is die situatie toch echt wel gecreerd door een mens want een hond kan dat niet bedenken en zo ver niet gaan hierin
Angstgedrag leidt voor haar tot een massage en een volledige aandacht, grotere stimulatie om die gedragingen te blijven vertonen bestaan haast niet. 
Dat is niet erg leuk te noemen want die hond kan zomaar een paniekaanval ontwikkelen en dan buitensporig angstgedrag gaan vertonen. Frappant is dat daarbij altijd de baas wordt gezocht en hij dan steun krijgt.
Mijn persoonlijke mening is en blijft dat je het angstige gevoel in je hond dieper wortelt als je je hond gaat troosten. Troosten is een emotie die niet normaal is voor een hond op een manier als mensen dat doen. De grootste geruststelling voor een hond zit hem in het gedrag van de roedelleider. Als de roedelleider niet reageert is er geen gevaar, dan zou het ook echt klaar moeten zijn voor de hond. Tuurlijk mag de hond zich tegen je aandrukken, tuurlijk mag je de hond lichtjes afleiden en natuurlijk mag je hond angstgedrag laten zien. Maar als baas mag je eigenlijk echt niet actief op dat gedrag ingaan. Er bestaan geen honden die angsten in andere honden bevestigen door zich met de angstige dieren te gaan bezighouden.
Marion, jij zegt dat je hond echt extreme angsten heeft voor luchtballonnen, ongezond dus, misschien heb ik het gemist maar waarom is ze zo bang?
Als je hond zo bang is moet ze echt een slechte ervaring hebben in de vorm van een pijnprikkel oid of er is toch een bevestiging geweest vanuit jullie waardoor ze nu een soort van fobische angsten heeft gecreerd in haar hoofd. Een hond die doodsbang is voor ronde logo's doet mij aan als een geestelijk niet stabiele hond en ik zie het als abnormaal gedrag.
Voor je denkt dat ik je hiermee probeer aan te vallen of in een hoek te drukken, dat is niet de bedoeling.
Laatst gewijzigd door laeken op 11 sep 2005 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- TomTom
- Vaste gebruiker
-
Marion.
Ik heb het al eens vaker verteld Marc:MARC_S schreef:Marion, jij zegt dat je hond echt extreme angsten heeft voor luchtballonnen, ongezond dus, misschien heb ik het gemist maar waarom is ze zo bang?
Toen ze 10 maanden was waren we aan borrelen bij de buren, Saar was er ook bij. Komt er een ballon van Big Diet over, de ballon was navenant Big en er hing een mandje onder voor 10 zwaargewichten ofzo. Bovendien vloog hij heel erg laag, en wij hebben dus geproost en gekletst en gelachen met die mensen. Totaal niet in de gaten wat er met Saar gebeurde.
Nou, dat bleek dus de volgende dag. Wilde de tuin niet meer in, wilde niet meer lopen, was 1 hoopje ellende. Dat hebben we er langzaam uit gekregen, maar in het begin was het ronde logo van de Graafschap dus al genoeg om met staart tussen de benen vol in de no-houwers te gaan.
Langzaamaan hebben we dat in goede banen kunnen leiden. Het is beperkt gebleven tot luchtballonnen. Het is niet de herrie die ze maken, het is puur een ballon in de lucht.
Ze heeft haar angst niet overgebracht op Miep, ze is zelf een meester in het ontwijken van de situaties (op zwoele zomeravonden blijft ze binnen, ook al zijn wij buiten aan het eten) en het is niet doorgeslagen op andere situaties. Dus het is prima zo. De keren dat ze per ongeluk toch geconfronteerd wordt, gaat ze naar boven. Trillend en hijgend gaat ze op bed liggen, en ik ga ernaast liggen. Dan komt ze het snelst weer tot rust en gaat dan lekker slapen.
Om bovenstaande redenen dus. Omdat ik zie dat ze op die manier haar kalmte het snelst terug krijgt. Ik heb alles geprobeerd hoor. Ik heb haar ook tijden in haar sop gaar laten koken en er geen aandacht aan besteedt. Ik noem het overigens geen troosten wat ik doe hoor. Ik noem het eerder samen slapen met lijfelijk contact.MARC_S schreef:Ik wil alleen maar weten waarom je denkt dat troosten helpt terwijl je de hond al jaren met de gordijnen dicht in slaap moet aaien. In mijn ogen is die situatie toch echt wel gecreerd door een mens want een hond kan dat niet bedenken en zo ver niet gaan hierin![]()
Haha, nou en hier schieten de theoretische verhaaltjes helemaal door in mijn ogen. Dat angstgedrag is helemaal niet leuk voor haar op dat moment, en ze denkt echt niet "Laat ik nu eens leuk angstig gaan doen, want dan krijg ik volledige aandacht"MARC_S schreef:Angstgedrag leidt voor haar tot een massage en een volledige aandacht, grotere stimulatie om die gedragingen te blijven vertonen bestaan haast niet.
- Baris
- Actief
Als je een luchtballon ziet moet je als een debiel gek gaan doen en met hem spelen. En als die niet meer let op de luchtballon en 100% op jouw gericht met je speelt DAN PAS BELOON JE HEM.
Doe dit vaker en je ziet dat het na een tijdje langzamer hand helpt.
Maar verwacht niet teveel in een korte periode
Doe dit vaker en je ziet dat het na een tijdje langzamer hand helpt.
Maar verwacht niet teveel in een korte periode
-
Sietske
Tja, misschien een hele stomme suggestie, maar waarom je hond niet gewoon meenemen naar een ballonfeest of zo?
Mijn man was inspecteur van diverse luchtvaartvertoningen, waaronder de ballonfeesten in Joure en Barneveld en ik ging met Gaucho ook gewoon mee.
Het begint gewoon met een soort taptoe (ook een goede training voor veel honden...) en daarna wordt het stiller. Je zit dan aan een groot grasveld en daar komen dan de auto's met de aanhangers op rijden. In de loop van een half uur tot drie kwartier worden de ballonnen uitgevouwen en opgeblazen, waarna ze 1 voor 1 opstijgen.
Het klinkt misschien een beetje vreed, maar als je zelf stevig in je schoenen staat en rustig en beheerst je hond kunt negeren..... Gaucho was in ieder geval binnen 10 minuten van zijn onwennigheid af. Hij was trouwens ook een angsthaasje hoor.
Mijn man was inspecteur van diverse luchtvaartvertoningen, waaronder de ballonfeesten in Joure en Barneveld en ik ging met Gaucho ook gewoon mee.
Het begint gewoon met een soort taptoe (ook een goede training voor veel honden...) en daarna wordt het stiller. Je zit dan aan een groot grasveld en daar komen dan de auto's met de aanhangers op rijden. In de loop van een half uur tot drie kwartier worden de ballonnen uitgevouwen en opgeblazen, waarna ze 1 voor 1 opstijgen.
Het klinkt misschien een beetje vreed, maar als je zelf stevig in je schoenen staat en rustig en beheerst je hond kunt negeren..... Gaucho was in ieder geval binnen 10 minuten van zijn onwennigheid af. Hij was trouwens ook een angsthaasje hoor.
- Baris
- Actief
Sietske schreef:Tja, misschien een hele stomme suggestie, maar waarom je hond niet gewoon meenemen naar een ballonfeest of zo?
Doe dit en pas mijn antwoord hier aan toe
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
Onze naffie durft nu al 4 dagen niet meer alleen naar buiten ,ook niet meer met de andere doggen, alleen nog als ik mee ga. Ze heeft een slechte ervaring gehad met een luchtballon zo'n 3 jaar geleden. En vorige week ging er weer 1 over hier , dus nu is ze weer helemaal in paniek.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
Sietske
Maar als een gek spelen lukt vaak niet omdat de hond door z'n angst onbereikbaar geworden is.Baris schreef:Sietske schreef:Tja, misschien een hele stomme suggestie, maar waarom je hond niet gewoon meenemen naar een ballonfeest of zo?
Doe dit en pas mijn antwoord hier aan toe
Bij zo'n ballonfeest krijgen ze gewoon zo'n overdosis aan stimuli dat ze na verloop van tijd echt wel doorkrijgen dat ze niet opgevroten worden. Zelf lekker eigenwijs negeren vanaf een stoel en je helemaal nergens mee bemoeien. Hoogstens belonen als de hond ontspant.
- TomTom
- Vaste gebruiker
Klopt, dat merk ik dus ook. Ze reageert nergens meer op en ik kan op mijn kop gaan staan wat ik wil. Ze reageert nergens meer opSietske schreef:Maar als een gek spelen lukt vaak niet omdat de hond door z'n angst onbereikbaar geworden is.
En om nu naar een luchtballonnenshow te gaan.... is dat niet een beetje te veel van het goede? Traumatiseer je ze dan niet nog meer? :N:
-
laeken
- Zeer actief
Dat heb ik ook helemaal niet gezegd. Natuurlijk faked die hond geen angst omdat ze dan gekroeld wordt, natuurlijk denkt een hond niet na over een toneelspel om iets te bereiken. Een hond kan dat helemaal niet.Inge O schreef:daar ben ik het volledig mee eens. echte angst kan je niet faken, niet oproepen, niet nabootsen. de angst zelf is vele keren negatiever als beleving voor de hond dan de aandacht van de baas die daar tegenover staat. om zoiets te kunnen moet je of een verschrikkelijk getalenteerde toneelspeler zijn, of een soort autohypnosespecialist, die bij zichzelf gevoelens naar keuze kan oproepen.Marion. schreef:Haha, nou en hier schieten de theoretische verhaaltjes helemaal door in mijn ogen. Dat angstgedrag is helemaal niet leuk voor haar op dat moment, en ze denkt echt niet "Laat ik nu eens leuk angstig gaan doen, want dan krijg ik volledige aandacht"MARC_S schreef:Angstgedrag leidt voor haar tot een massage en een volledige aandacht, grotere stimulatie om die gedragingen te blijven vertonen bestaan haast niet.![]()
![]()
ik zie in een hond geen van beide, dus geloof ik er niet in dat een hond angst kan tonen die er niet is.
Wat ik ermee aan wilde geven is dat als je de hond bevestigt door aandacht aan het angstgedrag te besteden de hond een dieper geworteld angstgedrag gaat ontwikkelen. Het maakt niet uit op welke manier en of het wel of niet werkt voor de hond. De angst wordt hoe dan ook bevestigd en dus hoe dan ook versterkt. We praten dus wel degelijk over echte angsten, maar wat mij betreft dus wel over ongegronde ansgten.
Als een hond bang is en de baas past zijn gedrag aan aan de angsten van de hond dan verliest de hond zijn enige mogelijkheid zekerheid op te doen uit het wel zekere gedrag van de baas.
Honden besteden hun hele leven aan het observeren van hun baas.
Heb je wel eens een hond horen gillen om niks? Wedden dat dat een hond is die veel troost krijgt. De ene hond valt gillend op zijn zij als hij in glas trapt en een andere hond van hetzelfde ras loopt gewoon door. De gillende hond heeft een baasje dat zegt Ocharme ziel, ik help je wel, kom maar, en de andere hond heeft een baas die het glas eruit trekt en doorloopt alsof het niks voorstelt
-
Marion.
Doel je op mijn gedrag? Misschien kan ik je dan geruststellen: ik ga heel regelmatig even lekker bij mijn honden liggen, waar dan ook. Dat is dus heel normaal hier. En kalm ben ik dan al zeker, wij liggen dan namelijk in alle rustMARC_S schreef:Honden kun je wel kalmeren, maar dat doe je vooral door zelf normaal en kalm te doen.
Ik zit niet van z'n koetie, koetie, koetie.... arm hondje... kom maar lekker bij vrouwtje liggen hoor!
(Saar is overigens ook absoluut geen gillerd of pieperd ofzo, verre van zelfs; als het over Miep-tiepjes gaat dan heb ik hier nog een ander in huis lopen, die dan ballonnen weer helemaal niet angstig vind
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Nog even voor de duidelijkheid
Geen verwijt ofzo maar:
Een aantal mensen heeft toch niet goed in de gaten wat echt extreme angst betekend voor een hond en zijn baas. Als de stress zo enorm is dan helpt je koele gedrag niet. Ook het belonen of jubelen, komt niet meer door. Dat stadium ben je allang voorbij. Je zou het gewoon eens moeten zien. Je wordt er echt moedeloos van. Je wilt het zo graag anders voor je hond.
Dus meenemen naar een ballonfeest is echt geen goed idee. Je hond raakt alleen maar in paniek. Als dat dan 20 minuten of langer moet duren voor wie doe je het dan? Stress is prima, nieuwe prikkelingen ook. Wennen aan iets, allemaal goed. Maar houd alsjeblieft je hond niet onnodig lang in een situatie die hem/haar volledig over zijn/haar toeren brengt van angst. Er zijn soms situaties die je hond te boven gaan. Accepteer dat en handel ernaar.
Heb je een hond die zo reageert dan moet je gewoon je hond in veiligheid brengen. Niet troosten maar gewoon je hond meenemen naar een veilige plek. Daarvoor heeft je hond een leider die dat soort beslissingen durft te nemen.
Groetjes Mark
Een aantal mensen heeft toch niet goed in de gaten wat echt extreme angst betekend voor een hond en zijn baas. Als de stress zo enorm is dan helpt je koele gedrag niet. Ook het belonen of jubelen, komt niet meer door. Dat stadium ben je allang voorbij. Je zou het gewoon eens moeten zien. Je wordt er echt moedeloos van. Je wilt het zo graag anders voor je hond.
Dus meenemen naar een ballonfeest is echt geen goed idee. Je hond raakt alleen maar in paniek. Als dat dan 20 minuten of langer moet duren voor wie doe je het dan? Stress is prima, nieuwe prikkelingen ook. Wennen aan iets, allemaal goed. Maar houd alsjeblieft je hond niet onnodig lang in een situatie die hem/haar volledig over zijn/haar toeren brengt van angst. Er zijn soms situaties die je hond te boven gaan. Accepteer dat en handel ernaar.
Heb je een hond die zo reageert dan moet je gewoon je hond in veiligheid brengen. Niet troosten maar gewoon je hond meenemen naar een veilige plek. Daarvoor heeft je hond een leider die dat soort beslissingen durft te nemen.
Groetjes Mark
-
laeken
- Zeer actief
Re: Nog even voor de duidelijkheid
Ik ken wel honden met extreme angsten hoor, zelfs een hondje dat je regelrecht in je gezicht bijt in doodsangst als je hem aait tijdens vuurwerk bv. Toch is dat hondje wel degelijk zo geworden door de troostende baas. Dat hoeft niet in elk geval zo te gaan maar het kan wel degelijk.Mark-fryslan schreef:Een aantal mensen heeft toch niet goed in de gaten wat echt extreme angst betekend voor een hond en zijn baas. Als de stress zo enorm is dan helpt je koele gedrag niet. Ook het belonen of jubelen, komt niet meer door. Dat stadium ben je allang voorbij. Je zou het gewoon eens moeten zien. Je wordt er echt moedeloos van. Je wilt het zo graag anders voor je hond.
Toch is dat soms de enige manier om een hond via overkill te laten voelen dat er niks gebeurd. Te laten ondergaan wat er nou gaat gebeuren als ze niet kunnen vluchten of getroost worden. Niks dus, alleen kan die hond dat vanzelf nooit bedenken zolang hij kan vluchten en de baas hem troost. De enige manier om een hond die volledig over de rooie gaat van die angsten af te helpen. Geloof het of niet maar het is de hond die een probleem heeft en niet de baas. Het is de hond die dag in dag uit de lucht in de gaten moeten houden om zijn doodsangst op tijd te kunnen ontvluchten.Dus meenemen naar een ballonfeest is echt geen goed idee. Je hond raakt alleen maar in paniek. Als dat dan 20 minuten of langer moet duren voor wie doe je het dan? Stress is prima, nieuwe prikkelingen ook. Wennen aan iets, allemaal goed. Maar houd alsjeblieft je hond niet onnodig lang in een situatie die hem/haar volledig over zijn/haar toeren brengt van angst. Er zijn soms situaties die je hond te boven gaan. Accepteer dat en handel ernaar.
De hond in veiligheid brengen en actief de bron van angst laten ontvluchten is de grootste stap richting een diepgewortelde fobie die je kan maken voor de hond. Vermijden zorgt dat de hond denkt actief en zelf met de angsten om te kunnen gaan. Zelfs bij mensen werkt vermijden angstbevestigend.Heb je een hond die zo reageert dan moet je gewoon je hond in veiligheid brengen. Niet troosten maar gewoon je hond meenemen naar een veilige plek. Daarvoor heeft je hond een leider die dat soort beslissingen durft te nemen.
Groetjes Mark
Mijn mening is dat je een leider bent als je voor je hond durft te beslissen wat het beste voor hem is ipv dat je de hond dat laat doen. Je hond kan volledig genezen van zijn angsten met de juiste therapie, dat lijkt me dus echt het beste voor de hond. Dat een eigenaar dat niet aan kan zien is weer een heel ander verhaal.