Hobbes is ons reutje van 10 maanden, die maar 7,5 kg weegt. Toch heb ik hem ook vaak met grote honden laten spelen. Hij is nl. een echte macho en ik had het idee dat hij zijn plaats moest leren kennen, zeker tegenover wat zwaardere soortgenoten.
Als pup stormde hij nl. op ALLE andere honden af, met zijn krulstaart recht omhoog, en zette bij kennismaking zijn pootjes altijd op de rug van de ander. Dat ook wel vaak in 'actieve onderwerping' trouwens: likte dan de oren en mond van zijn grote broers.
Hem wat nederigheid bijbrengen lijkt goed gelukt. Soms speelt hij leuk met andere reuen, soms gaat hij er meteen met een boog omheen, en een paar keer volgde wel een confrontatie, maar wierp hij zich meteen piepend op zijn rug.
Waar ik wel nog mee zit: een paar keer kwam hij na zo'n confrontatie tussen mijn benen staan, om bescherming te zoeken(?) Op die momenten had de baas van de andere hond meestal ingegrepen en de aanvaller van Hobbes afgehaald. De andere hond was dan inmiddels aan de lijn of onder appel. Hobbes leek trouwens niet altijd echt bang: pieste zelfs een keer even later over de broek van het andere baasje heen.
Vandaag liet een andere hond (in gelegenheidsroedel) Hobbes na een gevechtje vanzelf met rust, zonder ingrijpen van de andere baas, en kwam Hobbes ook even naast me zitten.
Mijn vraag: wat moet ik doen als hij tussen mijn benen komt staan/ naast me komt zitten? Is het een goed teken dat hij steun zoekt?
Tot nu toe heb ik het vooral genegeerd.
Jacqueline