Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

dilemma

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

dilemma

Ongelezen bericht door ladybird »

Onze Mannie is nu 10 jaar oud. (Franse Bulldog) Aan het begin van het jaar geopereerd een een hernia.... (ben de naam kwijt)in ieder geval een uitstupling van de darm aan de binnenzijde net voor de anus. Operatie niet geslaagd. Dus nu altijd zorgen dat de ontlasting vrij zacht blijft en zo min mogelijk.
Vorige week is hij omgeklapt op straat. Totaal out incl stoppen met ademhalen. Na een klap op de borst gaf hij een diepe zucht en was hij er weer. Hij was daarna weer vrij snel helder en de dag erna weer gewoon spelen enz. Incontinent is hij al een tijdje, daar heeft hij heel kort propalin voor gehad, helaas met gevolg dat hij niet meer kon poepen. Dus daarmee gestopt en gewoon de dweil standaard klaar staan.

Nu was hij een paar dagen niet zichzelf en niet willen eten. Normaal krijgt hij kvv. maar alleen bij de geur leek hij al misselijk te worden
Dus gisteravond naar de da :
Vorige week heeft hij een hartaanval gehad. Het hart klopt nu vreemd, vooral bij opwinding. De nieren zijn flink verschrompeld. Door een combinatie van de problemen incl de darmen kon ze eigenlijk niets meer voor hem doen. Nierdieet is niet mogelijk aangezien hij daar keiharde ontlasting van krijgt en laxatract werkt 2 dagen. Daarna weer geen succes daarop. Dus nierdieet geen optie eigenlijk. Ze heeft hem alleen pijnstilling gegeven.
Ik vind hem op dit moment nog te goed om al in te laten slapen. Maar hij moet natuurlijk wel gaan eten. Een frolicje voor het slapen gaan lust hij wel heel graag en een normaal biscuitje gaat er ook in. Alleen geen normaal eten. :denken: :denken:

Dus wat nu? iemand nog een idee?
Ik zal hem niet laten lijden dus vrees niet, ik ben nu alleen op zoek naar iets wat hij kan eten.
Afbeelding
Boelie
Actief

Ongelezen bericht door Boelie »

Als hij een frolicje voor het slapen lust, kun je dan niet proberen of hij daar iets meer van wilt eten?
Ik weet het, niet het allerbeste voer, maar misschien toch de moeite waard?
Of is dit te zout (weet niet of dit een ongunstig effect kan hebben op hart en nieren)?

Of wat rijst met kipfilet?

Pfff moeilijk hoor.

Ik blijf in ieder geval duimen voor die lieve Mannie!
ladybird
Zeer actief
Contacteer:

Dank je Esther voor je antwoord :wink:
Ja, frolic is nu wat hij even krijgt, maar dan zo min mogelijk. Die rommel is absoluut niet goed voor de nieren. Maar beter iets dan niets. Kipfilet wil hij niet hebben. :denken: :denken:
Ik weet het gewoon ff niet meer met hem.
Afbeelding
Boelie
Actief

Biefstukje?
Hamburgers van Rodi, Duck, Smuldier of iets dergelijks?
Rodi-worst?

Pfff idd een dilemma...

Is er niet iets waar hij altijd helemaal gek op is en wat hij tijdelijk wel kan eten? Ik hoop echt dat jullie snel iets vinden waarvan hij wil smikkelen!
ladybird
Zeer actief
Contacteer:

rodi vind ie echt goor tegenwoordig, smuldier wil hij niet, energique ook niet. Pens niet. Ander vlees ook niet.
Rodi worst heeft hij nooit lekker gevonden. Blikvoer vind hij ook vies momenteel.

:denken: :denken: Snap je me nog?
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

TJa in dit geval zou ik me niet teveel zorgen maken over de kwaliteit van het voer eerlijk gezegd. Hij moet toch gaan eten dus inderdaad als hij Frolic wel lust, dan zou ik hem dat geven.

Misschien kun je ook bij de dierenwinkel langsgaan en van alle dierenvoeding die ze hebben proefpakketjes meenemen. Misschien zit daar iets bij wat hij wilt eten.

En anders....misschien toch maar blikvoer of zo? Bijna alle honden vinden blikvoer vreselijk lekker.

Succes ermee.
ladybird
Zeer actief
Contacteer:

pooh schreef:
En anders....misschien toch maar blikvoer of zo? Bijna alle honden vinden blikvoer vreselijk lekker.

Succes ermee.
Blikvoer wil hij dus echt niet meer eten. Geen pedegree, bonzo, butcher van ah (waar hij stapel op is als hij een lepeltje kreeg door de brokken)
Ik denk dat ik maar whiskas ga proberen ofzo. :denken:
Afbeelding
pooh
Zeer actief

ladybird schreef:
pooh schreef:

Succes ermee.
Blikvoer wil hij dus echt niet meer eten. Geen pedegree, bonzo, butcher van ah (waar hij stapel op is als hij een lepeltje kreeg door de brokken)
Ik denk dat ik maar whiskas ga proberen ofzo. :denken:
Almo's choice of Nature Diet anders eens proberen?

Moeilijk hoor dit.
starfleet
Erelid

Re: dilemma

Ongelezen bericht door starfleet »

ladybird schreef:
Dus wat nu? iemand nog een idee?
Ik zal hem niet laten lijden dus vrees niet, ik ben nu alleen op zoek naar iets wat hij kan eten.
Als hij echt flinke problemen met zijn nieren heeft, zal hij nauwelijks nog iets lusten en de ene dag zal dat een hapje van dit zijn, de andere dag een hapje van dat. Hij heeft waarschijnlijk ook buikpijn.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 10 sep 2005 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
ladybird
Zeer actief
Contacteer:

pooh schreef:
Almo's choice of Nature Diet anders eens proberen?

Moeilijk hoor dit.
Is dit ook op vleesbasis? Neem aan van wel toch? Ik heb het idee dat hij een afkeer tegen vlees heeft op het moment.

Het is erg moeilijk zo.
Afbeelding
Boelie
Actief

Vegetarische brokken misschien dan van Yarrah? :19:

Pfff hele moeilijke situatie...
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

als het echt zijn nieren zijn is het misschien toch beter hem gewoon in te laten slapen (zeker ook gezien de rest van zijn medische geschiedenis)

heb dit vorig jaar ook met mijn kat gehad (nieren helemaal verschrompeld) en die wilde idd ook niet meer eten (heb 1.5 dag moeten wachten op de bloed/urine uitslag vanaf mn eerste bezoek aan de DA, de 1ste keer was nl savonds en toen heeft hij alleen pijnstilling meegegeven en vocht gespoten, de volgende dag was t bloedonderzoek pas)
heb toen de keuze gemaakt hem in te laten slapen,
als een dier echt niet meer wil eten is t gewoon GOED MIS
je hond is zichzelf nu aan t vergiftigen (door de verschrompelde nieren) en geloof me, ik ben een hond aan vergiftiging verloren, NOOIT MEER, weliswaar was dit een vergiftiging van buitenaf, maar de uiteindelijke verschijnselen zijn t zelfde en die lijdensweg wil ik een hond besparen.....
ladybird
Zeer actief
Contacteer:

Ik zal hem zeker niet laten lijden, hij voelt zich niet lekker dat is duidelijk. Maar ziek is hij (nog) niet. Gebeurt dat wel is de afspraak voor euthanasie snel gemaakt. Vrees niet, een klote einde gun ik mijn ouwe vent niet. En dat zal ik ook zeker niet laten gebeuren. Maar dat heb ik in mijn eerste bericht ook al vermeld.
Afbeelding
starfleet
Erelid

ladybird schreef:Ik zal hem zeker niet laten lijden, hij voelt zich niet lekker dat is duidelijk. Maar ziek is hij (nog) niet. Gebeurt dat wel is de afspraak voor euthanasie snel gemaakt. Vrees niet, een klote einde gun ik mijn ouwe vent niet. En dat zal ik ook zeker niet laten gebeuren. Maar dat heb ik in mijn eerste bericht ook al vermeld.
Hou er rekening mee dat je pas heel laat aan hem kan merken hoe ziek hij is.

Als hij slomer wordt, minder levendig, vaak slaapt is het echt einde verhaal w.b. nieren, ook al maakt hij verder geen ontzettend zieke indruk, hij is het wel.

Anne
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Als een hond slecht gaat eten, terwijl hij normaal altijd makkelijk en goed at, dan is er iets aan de hand. Je hond is ziek en dus eet hij slecht.
Beertje, mijn ouwe man, eet soms ook gewoon niet of slecht omdat ie zich echt niet lekker voelt. Koekjes, kaas, frolic gaan er dan nog wel in als snoeperijtjes, maar eten wil hij niet. In zijn geval is dat altijd maar 1 of 2 dagen en dan gaat het weer goed. Maar als ik jouw verhaal zo lees, ga ik er toch vanuit dat je hond gewoon echt te ziek is om te eten.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ik kan heel goed begrijpen dat iedere dag dat jullie nu nog samen zullen zijn er eentje is!Probeer eens of hij trek heeft in een bruine boterham met pindakaas.Ik wil je vreselijk veel sterkte wensen voor de komende tijd en uit je verhaal kan ik opmaken dat je de juiste beslissing zult maken als de tijd daar is.Veel sterkte.
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

Als je hond al een nierprobleem heeft, en waarschijnlijk daardoor zo misselijkis dat ie niet wil eten, moet je zeker geen kattenvoer geven. Dat heeft een hogere eiwit inhoud dan hondenvoer, de afvalstoffen van de eiwitstofwisseling zijn juist de boosdoener igv van nierfalen. Door de verminderde nierwerking raakt de hond juist die afvalstoffen slecht kwijt.
De hoge eiwitinhoud kan je compenseren door vet bij te geven. De voeding van een volwassen hond kan 7 gram eiwit per MegaJoule bevatten zonder tot tekorten te leiden. (je moet wel ff rekenen :mrgreen: ) Om de poep zachter te maken kan je lactulose(Tractonorm) aan het voer toevoegen, dit werkt ook als "nitrogentrap", het zorgt ervoor dat vluchtige stikstofhoudende stoffen omgezet worden in bacterieel eiwit en met de feaces het lichaam verlaten ipv weer opgenomen te worden en de nieren extra te belasten.

En het was een hernia perinealis :mrgreen: , waar is ie geopereerd?
weg gehaald zit een virus in
ladybird
Zeer actief
Contacteer:

Sjiel schreef:Als je hond al een nierprobleem heeft, en waarschijnlijk daardoor zo misselijkis dat ie niet wil eten, moet je zeker geen kattenvoer geven. Dat heeft een hogere eiwit inhoud dan hondenvoer, de afvalstoffen van de eiwitstofwisseling zijn juist de boosdoener igv van nierfalen. Door de verminderde nierwerking raakt de hond juist die afvalstoffen slecht kwijt.
De hoge eiwitinhoud kan je compenseren door vet bij te geven. De voeding van een volwassen hond kan 7 gram eiwit per MegaJoule bevatten zonder tot tekorten te leiden. (je moet wel ff rekenen :mrgreen: ) Om de poep zachter te maken kan je lactulose(Tractonorm) aan het voer toevoegen, dit werkt ook als "nitrogentrap", het zorgt ervoor dat vluchtige stikstofhoudende stoffen omgezet worden in bacterieel eiwit en met de feaces het lichaam verlaten ipv weer opgenomen te worden en de nieren extra te belasten.

En het was een hernia perinealis :mrgreen: , waar is ie geopereerd?
Het probleem is dus dat hij niets wil eten. kwa vlees enz. Vis niet, kip niet rund niet. Brok niet. Ik overweeg om een heel klein beetje kattenvoer door wat brokken heen te doen. (we voeren ook cavom bij in de roedel) Maar straks krijgt hij eerst kvv voorgeschoteld. Pas als hij dat niet wil eten ga ik alternatief geven. Eerst binnen de roedel de normale voerprocedure.
Hij lust ineens wel wasa-cracker :denken: :denken: (dat heeft hij dus nooit gelust)
Wel hebben we net een grote zak frolicjes mee genomen. Zodat we alternatief hebben in het weekend evt. En zo niet hebben we de komende tijd voldoende beloningskoekjes waar de rest erg blij mee is :ok:
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Brinta?
starfleet
Erelid

ladybird schreef:[
Wel hebben we net een grote zak frolicjes mee genomen. Zodat we alternatief hebben in het weekend evt. En zo niet hebben we de komende tijd voldoende beloningskoekjes waar de rest erg blij mee is :ok:
Een bordje met van alles? Dat gaven wij onze zieke pup op het laatst , kon ze kiezen. Stukje boterham met pindakaas, stukje ei, wat groente die we zelf aten, stukje gehaktbal etc., zo'n maaltijd at ze wel met smaak. Ook gekookte vis ging er nog goed in.

Anne
ladybird
Zeer actief
Contacteer:

:cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: we zijn heel blij met het feit dat hij net 200 gram smuldier compleet heeft gegeten. Met veel smaak. Hij luste nog wel meer,maar dat hebben gedaan omdat het er anders zou uitkomen misschien. Vanavond voor het slapen gaan krijgt hij nog een handje frolic. En dan zien we morgen weer! :cheer: :cheer: :cheer:

Maar op dit moment zijn we hier erg blij mee. Ook is hij weer uit zichzelf mee geweest een rondje om, wel niet zo snel als normaal. En hij heeft ook lekker tegen een kat staan blaffen. Normaal vervelend gedrag maar nu zeer welkom eigenlijk :cheer: :cheer:
Afbeelding
pooh
Zeer actief

Wat goed :ok:
Daar zou ik ook erg blij mee zijn.
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Fijn!! Als ie maar eten binnen krijgt, krijgt ie ook zijn kracht en een beetje vitaliteit terug. En dat is nu het belangrijkste. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
ladybird
Zeer actief
Contacteer:

Vanmorgen kwam hij vrolijk uit bed. Hij heeft zelfs net gespeelt met de anderen. Het was kort, maar zijn getetter was een lust voor onze oren. :cheer: :cheer:
Afbeelding
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

Ik heb net het hele verhaal gelezen.
Wat ontzettend sneu dat je eigenlijk weet dat het einde heel nabij is.
Wel heel fijn dat ie vandaag weer een opleving heeft.
Ik hoop dat ie toch nog even een tijdje redelijk goed kan blijven zodat jullie er langzaamaan naar toe kunnen leven naar zijn heengaan.
Maar tot zover gaat het nu dus redelijk goed en heeft ie nog heerlijk staan blaffen naar katjes :mrgreen: .
Hou het nog even uit taaie mannie.
Ik duim voor hem dat ie het nog een tijdje zo kan volhouden, en dat ie niet te erg zal aftakelen
Afbeelding
ladybird
Zeer actief
Contacteer:

Het gaat eigenlijk prima met Mannie op het moment. Hij eet prima, wandeld een blokje om een paar keer per dag en speelt weer met de anderen. Ik ben erg tevreden over hem hoe het gaat. :ok: :ok: :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”