Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gedrag na confrontatie

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Baily

gedrag na confrontatie

Ongelezen bericht door Baily »

Beetje moeilijk om hier een onderwerpomschrijving voor te vinden......... :wink:

Vanmorgen liep ik met Dino en Buck door een heuvelachtig stukje van het losloopbos. We kwamen vanaf een hoge duin en liepen naar beneden over een heel smal pad. Aan de ene kant allemaal lage struiken waar ze ook doorheen kunnen en aan de andere kant een lager liggend pad.

Buck rende naar beneden, toen zag ik drie herders met twee mensen erbij. Ik riep Buck naar me toe en besloot omdat de man geen aanstalten maakte om aan te lijnen en/of een andere kant op te lopen dat ik Buck ook los liet maar om hem wel bij me te houden. Ik loop het pad verder af, Buck 1 meter voor me. Dino ergens naast me........ :19:

Mensen en honden lopen omhoog en naderen, herders rennen op Buck af, heel enthousiast, verder geen vervelende honden.

De man had ze dus niet bij zich gehouden, terwijl ik eigenlijk dacht als je zulke honden hebt en je passeert iemand en lijnt niet aan, dat ze dan onder appel staan. Niet dus.

Buck vond ze niet leuk, het waren twee reuen en die andere kon ik niet goed zien. Twee van de drie waren opdringerig, en Buck gromde waarschuwend. Daarop knalde 1 van de herders bovenop Buck, en bleef in zijn nek bijten. De andere herder bleef er ook een beetje achteraan rennen en bij lopen. Buck jankte het uit op een gegeven moment. Het ging allemaal erg snel, en hij probeerde weg te komen. De man van de andere honden gooide zijn riemen op de hond en riep de honden terug. Ik schreeuwde tegen de herders om ze weg te jagen.

Uiteindelijk rende Buck weg, om 15 meter verderop te blijven wachten op mij. Wat ik al heel wat vond want ik dacht echt dat hij in zijn paniek weg zou vluchten.

Nu dus de vraag...... :wink:

Nadat ik eerst nog heel even in discussie ging met de man van de andere honden, liep ik naar Buck.

Hij begroette me alsof ik heel lang weg was geweest, sprong tegen me op, likte mijn gezicht, en kwispelde als een gek en ging in een lage houding om me heen lopen. en dan weer heel blij doen als ik wat tegen hem zei en heel druk.

Ik ben een beetje vrolijk gaan doen tegen hem. En vrolijk gezegd dat het goed was enzo.

Maar nou vraag ik me af of het door hem dan niet als troosten opgevat kan worden, en ik begrijp zijn reactie op mij ook niet zo.
Ik zie wel eens vaker honden ruzieen, maar die rennen dan niet na afloop naar de baas. :19:

Dacht hij misschien dat hij mij moest verdedigen, omdat ik daar nog stond, bij die andere honden? En dat toen ik naar hem toe kwam, hij blij was om de een of andere reden?

hij heeft trouwens wel een paar wondjes in zijn nek, die heb ik schoongemaakt en houd het verder in de gaten of het niet gaat ontsteken.
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Denk dat je hond gewoon heel blij was dat jullie er saampjes heelhuids uit de strijd zijn gekomen :wink:

Tja verder geen idee joh. Buck was misschien toch wat te vrijpostig in de ogen van de herders. De herders stonden niet onder appel maar Buck ook niet echt begrijp ik uit je verhaal. Soms gaat dat even mis. Het lijkt vaak heel erg heftig maar meestal valt de schade heel erg mee. Nu is er ook geen bloed gevloeid toch?

Het gedrag daarna zou ik scharen onder het bijeenkomst gedrag. Hoi hoi je hebt het ook overleefd! Ging wel heftig he? Maar we hebben ons niet laten kisten! Blij dat je er weer bent!

Zoiets?
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Baily

Mark-fryslan schreef:Denk dat je hond gewoon heel blij was dat jullie er saampjes heelhuids uit de strijd zijn gekomen :wink:

Tja verder geen idee joh. Buck was misschien toch wat te vrijpostig in de ogen van de herders. De herders stonden niet onder apel maar Buck ook niet echt begrijp ik uit je verhaal. Soms gaat dat even mis. Het lijkt vaak heel erg heftig maar meestal valt de schade heel erg mee. Nu is er ook geen bloed gevloeid toch?

Het gedrag daarna zou ik scharen onder het bijeenkomst gedrag. Hoi hoi je hebt het ook overleefd! Ging wel heftig he? Maar we hebben ons niet laten kisten! Blij dat je er weer bent!

Zoiets?

Groetjes Mark
Buck liep naast me ten tijde van passeren, en de honden kwamen naar hem toe. Dus als de honden niet naar hem waren gekomen was Buck waarschijnlijk gewoon naast me gebleven. Dus in zoverre stond hij niet strak onder appel maar liep wel bij me, omdat ik zei "hierblijven". Dan loopt hij met me mee als ik dat zeg. Tenminste meestal wel......... :wink:

Het kwam ook inderdaad op me over alsof hij heel blij was dat we uit het gevaar waren ofzo........ :19: Maar denken honden op die manier?
Mark-fryslan
Zeer actief

Geen idee

Ik zeg het maar heel eerlijk. Ik heb echt geen idee! Ik vermenselijk het wat maar denk wel dat je hond blij was dat je levend uit de strijd bent gekomen. Want wat moet je doen als je leider omkomt? Ze zullen dit niet in woorden denken. Maar misschien beseffen ze zoiets wel.

Lijkt me leuk om te horen wat anderen hiervan vinden.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Baily

Ha,ha.........nou ik had ook wel een beetje strijd met de man van de andere honden. Ik hoorde hem tegen zijn vrouw iets zeggen over "alleen maar spelen" toen de honden zo tekeer gingen en de vrouw toen riep van "roep ze dan ook terug, lijn ze dan ook aan"tegen de man. Dus toen alle commotie over was zei ik "dat was echt geen spelen dus"tegen de man. En die zei tegen mij dat Buck ging grommen en dat ze daarom gingen vechten. :19:

Toen heb ik nog iets gemompeld over lichaamstaal en dat honden voordat er gegromd wordt ook soms wel opdringerig zijn, en toen ben ik maar weer doorlgelopen.......
Mark-fryslan
Zeer actief

Baily schreef:Ha,ha.........nou ik had ook wel een beetje strijd met de man van de andere honden. Ik hoorde hem tegen zijn vrouw iets zeggen over "alleen maar spelen" toen de honden zo tekeer gingen en de vrouw toen riep van "roep ze dan ook terug, lijn ze dan ook aan"tegen de man. Dus toen alle commotie over was zei ik "dat was echt geen spelen dus"tegen de man. En die zei tegen mij dat Buck ging grommen en dat ze daarom gingen vechten. :19:

Toen heb ik nog iets gemompeld over lichaamstaal en dat honden voordat er gegromd wordt ook soms wel opdringerig zijn, en toen ben ik maar weer doorlgelopen.......
Ach ja zo gaan die dingen. De vrouw schreeuwt wat en doet dus dapper mee met de strijd. De baas ook, zwaait wat wild met zijn armen (riem gooien) zo zijn we leuk met zijn allen op oorlogspad. maar wat je zegt. Als de honden gewoon los lopen dan verwacht je dit niet zo snel. En jou hond aanlijnen had ook geen zin gehad. Dan had Buck niet kunnen vluchten. Tja en wie gromt er niet uit verdediging als er twee opdringerige grote honden voor je staan?

Groetjes Mark

Baily

Mark-fryslan schreef:
Baily schreef:Ha,ha.........nou ik had ook wel een beetje strijd met de man van de andere honden. Ik hoorde hem tegen zijn vrouw iets zeggen over "alleen maar spelen" toen de honden zo tekeer gingen en de vrouw toen riep van "roep ze dan ook terug, lijn ze dan ook aan"tegen de man. Dus toen alle commotie over was zei ik "dat was echt geen spelen dus"tegen de man. En die zei tegen mij dat Buck ging grommen en dat ze daarom gingen vechten. :19:

Ach ja zo gaan die dingen. De vrouw schreeuwt wat en doet dus dapper mee met de strijd. De baas ook, zwaait wat wild met zijn armen (riem gooien) zo zijn we leuk met zijn allen op oorlogspad. maar wat je zegt. Als de honden gewoon los lopen dan verwacht je dit niet zo snel. En jou hond aanlijnen had ook geen zin gehad. Dan had Buck niet kunnen vluchten. Tja en wie gromt er niet uit verdediging als er twee opdringerige grote honden voor je staan?

Groetjes Mark
Nou, meestal doet hij zelf erg lelijk tegen andere reuen en ga ik ook altijd de andere kant op als ik honden tegen kom waarvan ik verwacht dat het niet gaat, maar nu vond ik zijn houding best wel ontspannen, dus ik dacht ik waag eht erop. En deze keer was het niet helemaal alleen zijn schuld vond ik.........

Maar ja, ondertussen was ik wel erg nieuwsgierig wat zijn reactie te betekenen had. :wink:
Baily

Inge O schreef:nog een mogelijkheid zou kunnen zijn bailey dat hij misschien het roepen naar die herders als een boze correctie voor hém had opgevat? en dat hij die, juist omdat dit zo zelden gebeurt, nogal aux sérieux nam? en het dus daarom onmiddellijk weer goed wilde maken?

het kan ook een combinatie van de drie geweest zijn : spanning na het gevecht die er even uit moest, blij dat jullie weer bij elkaar waren, en onderdanig verzoenend gedrag omdat hij dacht iets goed te maken te hebben :denken: ?
Ach dat zou ik dan wel zielig voor hem vinden, op zijn kop krijgen van die honden en dan ook nog denken dat het schreeuwen voor hem bedoelt was. :19:

Hoewel ik me wel af vroeg in al dat gedoe of dat bij hem overgekomen is dat ik naar de honden schreeuwde. Dat deed ik om ze op afstand te houden nadat hij weg liep, want ze wilden weer achter hem aan. Dus hij was al weg.

En die riemen werden naar de herders gegooid, raak ook trouwens.

Maar inderdaad zou zijn gedrag ook kunnen zijn omdat hij iets goed te maken denkt te hebben.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Tomas doet dat altijd, eerst knokken en dan heel blij doen tegen mij.
Dat doet hij ook als je bv per ongeluk op z'n poot trapt.
Terwijl Bruno net het tegenovergestelde is maar dat is een hele zelfverzekerde evenwichtige hond. Tomas weet het af en toe gewoon niet meer :wink:
Misschien heeft het bij jou daar ook wel mee te maken?
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Nou, dan kan ik nog m'n lol op als grommen betekent dat de andere hond mag aanvallen.

Overigens is dit de reden waarom ik met Luna meestal aanlijn als ik vermoed dat het niet goed zal gaan: als duidelijk signaal naar de andere eigenaar hetzelfde te doen. Wordt ook vaak niet begrepen overigens.
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Zoie schreef:

Nou, dan kan ik nog m'n lol op als grommen betekent dat de andere hond mag aanvallen.

Overigens is dit de reden waarom ik met Luna meestal aanlijn als ik vermoed dat het niet goed zal gaan: als duidelijk signaal naar de andere eigenaar hetzelfde te doen. Wordt ook vaak niet begrepen overigens.
een sociaal vaardige hond zal dan snappen dat de andere hond er niet van gediend is volgens mij.
Maar mijn reu zou dit bijvoorbeeld ook niet pikken en dat is dan denk ik omdat het eeb behoorlijk dominant mannetje is??
Afbeelding
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Wat een verhaal, hoop dat de wondjes snel genezen.
Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt dat Billy in een knokpartijtje terecht kwam, daarna vluchtte en nadat hij met me herenigd was ook zo vreselijk uit zijn dak ging van blijdschap.
Ik had toen het idee dat hij het inderdaad 'goed' wilde maken, dat hij van het hele gebeuren had meegekregen dat hij in de fout was gegaan (indertijd kwam het nog al eens voor dat Billy ook niet altijd al te 'aardig' was tegen vreemde reuen en ik moest hem vaak met mijn stem waarschuwen om op te houden/door te lopen) kortom, dat hij mee had gekregen dat we kwaad op hém waren.
De baasjes (ikzelf - toch in een soort van paniek - en de vrouw die bij de andere honden hoorde) waren toch wel aan het het schreeuwen en 'wegjagen' geweest.
Kan ook zijn dat ik het helemaal fout heb geïnterpreteerd maar ik wist in ieder geval niet zo goed hoe ik moest reageren op zijn blijdschap.

Ben trouwens toch wel blij dat die akkefietjes niet meer zo vaak voorkomen. Ik geloof dat Billy daar overheen gegroeid is of ik let beter op, dat kan ook. Hoewel je met twee of drie 'vreemde' reuen die recht op je af komen op een smal pad ook niet altijd precies weet wat er kan gaan gebeuren. Onvoorspelbaar soms, honden :wink: .

Groet,
Rami
Afbeelding
Baily

Marie-Josée schreef:Tomas doet dat altijd, eerst knokken en dan heel blij doen tegen mij.
Terwijl Bruno net het tegenovergestelde is maar dat is een hele zelfverzekerde evenwichtige hond. Tomas weet het af en toe gewoon niet meer :wink:
Dat herken ik inderdaad ook. Als hij zich ergens pijn doet, een eindje bij mij vandaan als hij losloopt, en ik hoor hem janken, dan weet ik dat hij naar me toe gedendert komt en inderdaad ditzelfde gedrag vertoont. Dan aai ik meestal eventjes over zijn poot ofzo, of waar ik denk dat het zeer doet en dan is het weer goed.............. :19:

Dat kan ook nog natuurlijk, dat hij zich pijn had gedaan, want hij had wel wondjes. hele kleine, maar toch.
Baily

Rami schreef:Wat een verhaal, hoop dat de wondjes snel genezen.
Ik heb het zelf ook wel eens meegemaakt dat Billy in een knokpartijtje terecht kwam, daarna vluchtte en nadat hij met me herenigd was ook zo vreselijk uit zijn dak ging van blijdschap.
Ik had toen het idee dat hij het inderdaad 'goed' wilde maken, dat hij van het hele gebeuren had meegekregen dat hij in de fout was gegaan (indertijd kwam het nog al eens voor dat Billy ook niet altijd al te 'aardig' was tegen vreemde reuen en ik moest hem vaak met mijn stem waarschuwen om op te houden/door te lopen) kortom, dat hij mee had gekregen dat we kwaad op hém waren.
De baasjes (ikzelf - toch in een soort van paniek - en de vrouw die bij de andere honden hoorde) waren toch wel aan het het schreeuwen en 'wegjagen' geweest.
Kan ook zijn dat ik het helemaal fout heb geïnterpreteerd maar ik wist in ieder geval niet zo goed hoe ik moest reageren op zijn blijdschap.

Ben trouwens toch wel blij dat die akkefietjes niet meer zo vaak voorkomen. Ik geloof dat Billy daar overheen gegroeid is of ik let beter op, dat kan ook. Hoewel je met twee of drie 'vreemde' reuen die recht op je af komen op een smal pad ook niet altijd precies weet wat er kan gaan gebeuren. Onvoorspelbaar soms, honden :wink: .

Groet,
Rami
Normaal gesproken roep ik hem altijd terug, in zo'n situatie, maar dit escaleerde heel snel. Dus hij weet wel dat ik dit soort dingen niet op prijs stel en dat hij dan altijd terug geroepen wordt en bij me moet komen.

En meestal had ik ook wel die tijd om hem te roepen want dan zag ik het aankomen door Buck zijn reactie. Maar nu was het ineens knal, en die andere hond er boven op.

Verder reken ik het eigelijk meer mijzelf aan dat ik zonodig moest bewijzen dat ik heus wel met hem langs drie honden kon lopen zonder dat er wat gebeurde. Hoewel ik echt dacht dat het geen probleem zou zijn. Maar ik was dat schichtige gedoe ook zo zat. Iedere keer omdraaien, en Buck leek heel ontspannen. Toch maar weer de ontwijkstrategie opzoeken, de volgende keer. :wink:
Baily

Zoie schreef:

Ja ik voelde me nog schuldig ook eigenlijk doordat hij dat zei. Maar toen dacht ik dat Buck eigenlijk best mocht grommen na dat opdringerige gedoe. Niet dat het handig van hem was, maar wel begrijpelijk. :wink:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Baily schreef:
Marie-Josée schreef:Tomas doet dat altijd, eerst knokken en dan heel blij doen tegen mij.
Dat herken ik inderdaad ook. Als hij zich ergens pijn doet, een eindje bij mij vandaan als hij losloopt, en ik hoor hem janken, dan weet ik dat hij naar me toe gedendert komt en inderdaad ditzelfde gedrag vertoont. Dan aai ik meestal eventjes over zijn poot ofzo, of waar ik denk dat het zeer doet en dan is het weer goed.............. :19:

Dat kan ook nog natuurlijk, dat hij zich pijn had gedaan, want hij had wel wondjes. hele kleine, maar toch.
Ik heb eigenlijk meer het idee dat ze dan steun komen zoeken na een voor hun onaangename ervaring maar ik weet het ook niet zeker :idea:
Baily

Marie-Josée schreef:
Baily schreef:

Ik heb eigenlijk meer het idee dat ze dan steun komen zoeken na een voor hun onaangename ervaring maar ik weet het ook niet zeker :idea:
Ja dat zou kunnen. Misschien dat het inderdaad een combinatie is van alles met elkaar, en de schrik, en pijn en de adrenaline, en denken dat hij iets verkeerd heeft gedaan. Het klinkt allemaal logisch en het zou ook allemaal heel goed kunnen.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Baily schreef:
Rami schreef:Wat een verhaal, hoop dat de wondjes snel genezen.

Groet,
Rami
Normaal gesproken roep ik hem altijd terug, in zo'n situatie, maar dit escaleerde heel snel. Dus hij weet wel dat ik dit soort dingen niet op prijs stel en dat hij dan altijd terug geroepen wordt en bij me moet komen.

En meestal had ik ook wel die tijd om hem te roepen want dan zag ik het aankomen door Buck zijn reactie. Maar nu was het ineens knal, en die andere hond er boven op.

Verder reken ik het eigelijk meer mijzelf aan dat ik zonodig moest bewijzen dat ik heus wel met hem langs drie honden kon lopen zonder dat er wat gebeurde. Hoewel ik echt dacht dat het geen probleem zou zijn. Maar ik was dat schichtige gedoe ook zo zat. Iedere keer omdraaien, en Buck leek heel ontspannen. Toch maar weer de ontwijkstrategie opzoeken, de volgende keer. :wink:

Ja, ik snap wat je bedoelt, je zag het niet zo snel aankomen. Wat dat betreft moet je het jezelf ook niet aanrekenen, vind ik. Voor hetzelfde geld was het wel goed gegaan (wanneer het bijv. teven zouden zijn geweest). Daarbij heb je niet alleen met honden maar ook met bazen te maken, de een lijnt wel aan, de ander niet. Soms moeilijk te peilen ook wie wat gaat doen.

Ik heb een tijd ook geen enkel risico genomen, ik lijnde Billy aan of draaide me, net als jij, om. Mijn vriend doet dat niet, nooit. We merken nu dat er eigenlijk geen confrontaties meer zijn en dus durf ik er ook steeds meer op te vertrouwen dat het goed gaat. En gelukkig is dat in negen van de tien gevallen ook zo. De ene keer dat het toch misgaat, tja, het is gewoon niet altijd te voorkomen. (Is wel een beetje of-topic, sorry! Het ging natuurlijk over dat gekke blije gedrag!)

Groet,
Rami
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”