Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hij wilt niet spelen in de les
Moderator: moderatorteam
-
zwijntje
- Actief
Hij wilt niet spelen in de les
Sinds een maand geleden ga ik met onzen Blitz naar de hondenschool.
Dat gaat heel goed. MAAR!
Hij luistert wel enzo maar ik zit op dit moment in de pre-puppyklas. Daar kan je nog tien minuutjes ofzo spelen met je hond.
Nu Blitz heeft daar geen zin in.
Heb al alles geprobeerd
- Een dag voor de les niet meer spelen met hem, in de hoop dat hij dan wel zin zou hebben om te spelen tijdens de les => mislukt
- Balletje ingewreven met kaas of snoepjes whatever, in de hoop het speeltje interessanter te maken => mislukt
- Lievelingsspeeltje hem een week niet geven, en dan op de les wel.
=>mislukt
Nu als er iemand tips heeft om de hond zin te laten krijgen om te spelen met mij, terwijl er andere honden bij zijn. LAAT MAAR HOREN!!
Dikke kusjes!
-
Hij luistert wel enzo maar ik zit op dit moment in de pre-puppyklas. Daar kan je nog tien minuutjes ofzo spelen met je hond.
Heb al alles geprobeerd
- Een dag voor de les niet meer spelen met hem, in de hoop dat hij dan wel zin zou hebben om te spelen tijdens de les => mislukt
- Balletje ingewreven met kaas of snoepjes whatever, in de hoop het speeltje interessanter te maken => mislukt
=>mislukt
Nu als er iemand tips heeft om de hond zin te laten krijgen om te spelen met mij, terwijl er andere honden bij zijn. LAAT MAAR HOREN!!
Dikke kusjes!
-

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Komt wel joh
Rustig aan, ik denk dat je hondje wat onderdanig is. Hij is erg onder de indruk van de nieuwe omgeving. Speel eerst maar met hem thuis. Het wel of niet op je gemak voelen kun je niet echt leren. Dus ik zou me er verder niet te druk over maken. Vooral niet dwingen lijkt me.
Groetjes Mark
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
-
gucci
- Zeer actief
mijn herder wilde ook nooit spelen, al ging ik op mijn kop staan, ze vond het gewoon raar, nou dan niet spelen hoor, als de rest ging spelen, ging ik op het gras zitten en even lekker knuffen met haar, gaat gewoon om de spanning even weg te laten glijden en dat kan ook met even lekker knuffelen.
groetjes,
groetjes,
-
zwijntje
- Actief
- Pasqualino
- Actief
- Contacteer:
-
gelderen
- Actief
Re: Hij wilt niet spelen in de les
Waarom wil je je hond laten spelen? Je geeft aan dat het goed gaat met de les en dat hij al goed luistert.zwijntje schreef:Sinds een maand geleden ga ik met onzen Blitz naar de hondenschool.
Heb al alles geprobeerd
=>mislukt
Dikke kusjes!
-
Het kan zijn dan jouw hond je nu al als ultieme leider ziet of vrij onderdanig is. Voor een jonge hond die weet war zijn plaats is, is het niet gebruikelijk veel interactie te hebben met een roedelleider totdat dit van hem gevraagd wordt. Je geeft aan dat hij wel luistert dus ik zou het niet spelen zeker niet als nadelig of negatief ervaren.
Groeten,
Eelco
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Bente heeft ook nooit tijdens de les met mij willen spelen. Thuis had ze af en toe zin. Het enige speelgoed waar ze echt gek op was en nu nog een klein beetje is, dat is een grote voetbal. Maar goed, als je die tijdens de les mee zou nemen, speelt de hond nog niet met de baas.
Lekker knuffelen, sommige honden vinden dat veel prettiger!
Lekker knuffelen, sommige honden vinden dat veel prettiger!
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Bij onze lessen gingen de hondjes met elkaar spelen, met de baas kunnen ze toch elke dag spelen? Ik zou me er niet zo druk om maken hoor. Hij staat daar op een veldje met allemaal pupjes of niet? Dat is toch ontzettend leuk en spannend?! Dan wil je zo veel mogelijk zien en meemaken en ga je dus niet op een balletje letten. Zeker niet als je toch al niet zo spelerig is.zwijntje schreef:Sinds een maand geleden ga ik met onzen Blitz naar de hondenschool.
Heb al alles geprobeerd
=>mislukt
Dikke kusjes!
-
Overigens is er 1 speeltje waar ik Bram helemaal gek mee krijg: een geval waar hij aan kan trekken. Houdt jouw pup van trekspelletjes?

Linda, Izzie en Bram
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
-
zwijntje
- Actief
- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Je hebt een sheltie, die zijn wat terughoudend.zwijntje schreef:Sinds een maand geleden ga ik met onzen Blitz naar de hondenschool.
Heb al alles geprobeerd
=>mislukt
Dikke kusjes!
-
Onze sheltie was ook enorm onderdanig en terughoudend (wat ook de reden is geweest dat het echt niet klikte, ik ben van nature veels te druk, dominant en aanwezig
-
gelderen
- Actief
De spanning kun je ook laten verdwijnen door te knuffelen, een stukje te rennen oid.zwijntje schreef:Is bij ons ook, maar ook met de baasBij onze lessen gingen de hondjes met elkaar spelen, met de baas kunnen ze toch elke dag spelen?
Wel om ff de spanning weg te krijgen. Ik denk dat zo'n een uur les niet niks is voor te doen voor zo'n kklein beesieWaarom wil je je hond laten spelen?
Groeten,
Eelco
- starfleet
- Erelid
- martine
- Zeer actief
- Contacteer:
spelen met je hond is heel belangrijk.knuffelen en aaien ook natuurlijk.
als je hond thuis wel speelt het prettig vind dan is het gewoon wat stress
op de hondenschool. Sommige nemen zelfs geen snoepje aan.
knuffelen lukt wel omdat dat een beetje steun zoeken is.
als je je hond uit zijn stress kan halen zal hij ook vlugger en beter leren.
om het in vaktermen uit te leggen.
er zijn ,net zoals bij mensen trouwens;3 duidelijke toestanden van emotie zal ik het noemen.
behavioural approach system , de neutrale stand hier is het mogelijk tot leren.
behavioral inhibittion system , hier hebben we een rem een soort allarm
is het leren moeilijker omdat er geen volledige aandacht is, kenmerkend zijn niet willen spelen , geen voedsel aannemen , likken pootje gapen en andere stress signalen
als je hier je hond aan het spelen krijgt verminderd de druk en kan je terug verder op het beste niveau.
blijft hier de druk aanhouden zijn er de vier v ' die eigenlijk wel rasgebonden zijn dus meestal voorspelbaar
hier komt dan het overlevingsgedrag vechten verstijven vluchten vleien
uiteindelijk kan elke hond bijten.
dus spelen je hond tijdens de les en de oefeningen aan het spelen krijgen is zeker heel positief
volhouden dus
er zijn ,net zoals bij mensen trouwens;3 duidelijke toestanden van emotie zal ik het noemen.
is het leren moeilijker omdat er geen volledige aandacht is, kenmerkend zijn niet willen spelen , geen voedsel aannemen , likken pootje gapen en andere stress signalen
als je hier je hond aan het spelen krijgt verminderd de druk en kan je terug verder op het beste niveau.
blijft hier de druk aanhouden zijn er de vier v ' die eigenlijk wel rasgebonden zijn dus meestal voorspelbaar
dus spelen je hond tijdens de les en de oefeningen aan het spelen krijgen is zeker heel positief
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
www.dogs-dream.com
- Jose&Libby
- Actief
- Contacteer:
Ik ga vanaf volgende week ook met Libby op les. Zij is ook niet zo'n speelhond. Heb me het hoofd al gebroken over welk speeltje ik mee moest nemen want ze vindt speeltjes niet echt boeiend. ik denk dat ik het bij Lib ook maar op knuffelen houdt - dat wil ze namelijk altijd wel. wij zijn haar favoriete speeltje.....

- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
-
Nina
- Zeer actief
- Contacteer:
Baloe speelt ook niet in de les. Toen hij pas bij ons kwam wonen, speelde hij helemaal niet (hij was toen bijna 1 jaar oud), dat had hij niet geleerd.
Nu speelt hij thuis wel, graag zelfs, maar op les niet. Nou ja, dan niet he. Als iedereen gaat spelen, dan kroel ik een beetje met hem of ga een rondje rennen.
Ik maak me er niet zo druk om.
Nu speelt hij thuis wel, graag zelfs, maar op les niet. Nou ja, dan niet he. Als iedereen gaat spelen, dan kroel ik een beetje met hem of ga een rondje rennen.
Ik maak me er niet zo druk om.
Groetjes, Nina en Baloe

-
jidde
-
gelderen
- Actief
Het is in een roedel niet gebruikelijk dat een ranghogere een ranglagere uitdaagt om te spelen. Door je hond uit te dagen om te spelen gedraag je, je dus ranglager.martine schreef:spelen met je hond is heel belangrijk.knuffelen en aaien ook natuurlijk.
volhouden dus
In zo'n geval zou ik hem eerder loslaten om met andere honden te spelen om op die manier zijn "stress" kwijt te raken.
Groeten,
Eelco
- ridgebackfan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
ik vind een uur best lang voor een puppie misschien is tie gewoon echt moe van alle goede dingen die in de les al komen
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart
kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info

*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart
kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info

-
xlaurax
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Een leuk boek met goede informatie is Hondencultuur van Jean Donaldson. Daar staan een aantal tips in om een hond geinteresseerd te maken voor bijvoorbeeld apporteren of trekspelletjes. Spelen met je hond bestaat vaak uit dat soort handelingen: balletje weggooien, samen trekken aan een lapje of flostouwtje.
En zij gaat er vanuit dat niet iedere hond uit zichzelf achter een bal aan zal gaan of zal gaan trekken. Daar moet je ze toe verleiden. En dat is een spel wat je niet op de hondenschool moet gaan oefenen, maar gewoon thuis.
Even een quote uit haar boek:
Bij een hond die niet is geinteresseerd in apporteren is het belangrijk om het allereerste vonkje interesse op te vangen en dit aan te wakkeren tot een vlam. Dat eerste vonkje interesse is waarschijnlijk eerder het volgen met de ogen dan een achtervolging. Dit is prima, doe enthousiast als de hond de beweging volgt met zijn ogen, plaag hem een beetje met het voorwerp; laat het snel voor zijn snuit verschijnen en verdwijnen, speel er kiekeboe mee. Het plotselinge verdwijnen kan een beweging van de hond tot gevolg hebben. Ook dit moet weer aangemoedigd worden..... etc
(blz. 26/27 uit Hondencultuur)
In ieder geval heeft ze over verschillende vormen van spel/training een goede handleiding hoe je je hond op een positieve manier kan verleiden tot actie. En zij geeft ook aan dat het heel handig is als een hond het leuk vindt om te spelen, want daarmee krijg je gelijk een stukje appèl bij je hond wat je verder kunt uitbouwen in de gehoorzaamheid. En het is een fijne manier voor je hond om dingen te doen om zijn energie goed kwijt te kunnen, zowel fysiek als lichamelijk.
Yentie, mijn foxje, was ook niet echt een speeldoos, toen ze bij ons kwam.
Maar ze reageerde heel erg op het speelse gedrag van Toby en dat heb ik gebruikt om haar ook te verleiden.
Alleen lukte het apporteren maar niet. Toen ben ik het echt met miniscule kleine stapjes in de tuin gaan oefenen, alleen met haar, geen andere honden of mensen erbij. En dan kon ik echt reageren op de kleinste reactie van haar kant.
Nu heb ik er dus een hondje bij wat als een gek achter een balletje aan gaat en ze af en toe ook nog terug komt brengen, maar ze vindt het prachtig. Ze loopt heel parmantig met het balletje in het rond te springen, zo van: ik heb hem, ben ik niet knaaaaapppppp.
En nu ik haar zo gek van een balletje heb gekregen, heb ik dat balletje in mijn hand of ze mag hem zelf beet houden, terwijl we langs honden lopen of langs enge dingen, zoals grote wegen. Ze is dan echt met het balletje bezig en niet meer met uitvallen naar die honden en probeert niet meer los te komen als er een vrachtwagen langs haar rijdt.
Dus spel kan heel handig zijn om ander gedrag op een positieve manier te leren.
Ik raad je echt dat boek aan, ik heb er veel aan, nog steeds.
En zij gaat er vanuit dat niet iedere hond uit zichzelf achter een bal aan zal gaan of zal gaan trekken. Daar moet je ze toe verleiden. En dat is een spel wat je niet op de hondenschool moet gaan oefenen, maar gewoon thuis.
Even een quote uit haar boek:
Bij een hond die niet is geinteresseerd in apporteren is het belangrijk om het allereerste vonkje interesse op te vangen en dit aan te wakkeren tot een vlam. Dat eerste vonkje interesse is waarschijnlijk eerder het volgen met de ogen dan een achtervolging. Dit is prima, doe enthousiast als de hond de beweging volgt met zijn ogen, plaag hem een beetje met het voorwerp; laat het snel voor zijn snuit verschijnen en verdwijnen, speel er kiekeboe mee. Het plotselinge verdwijnen kan een beweging van de hond tot gevolg hebben. Ook dit moet weer aangemoedigd worden..... etc
(blz. 26/27 uit Hondencultuur)
In ieder geval heeft ze over verschillende vormen van spel/training een goede handleiding hoe je je hond op een positieve manier kan verleiden tot actie. En zij geeft ook aan dat het heel handig is als een hond het leuk vindt om te spelen, want daarmee krijg je gelijk een stukje appèl bij je hond wat je verder kunt uitbouwen in de gehoorzaamheid. En het is een fijne manier voor je hond om dingen te doen om zijn energie goed kwijt te kunnen, zowel fysiek als lichamelijk.
Yentie, mijn foxje, was ook niet echt een speeldoos, toen ze bij ons kwam.
Maar ze reageerde heel erg op het speelse gedrag van Toby en dat heb ik gebruikt om haar ook te verleiden.
Alleen lukte het apporteren maar niet. Toen ben ik het echt met miniscule kleine stapjes in de tuin gaan oefenen, alleen met haar, geen andere honden of mensen erbij. En dan kon ik echt reageren op de kleinste reactie van haar kant.
Nu heb ik er dus een hondje bij wat als een gek achter een balletje aan gaat en ze af en toe ook nog terug komt brengen, maar ze vindt het prachtig. Ze loopt heel parmantig met het balletje in het rond te springen, zo van: ik heb hem, ben ik niet knaaaaapppppp.
En nu ik haar zo gek van een balletje heb gekregen, heb ik dat balletje in mijn hand of ze mag hem zelf beet houden, terwijl we langs honden lopen of langs enge dingen, zoals grote wegen. Ze is dan echt met het balletje bezig en niet meer met uitvallen naar die honden en probeert niet meer los te komen als er een vrachtwagen langs haar rijdt.
Dus spel kan heel handig zijn om ander gedrag op een positieve manier te leren.
Ik raad je echt dat boek aan, ik heb er veel aan, nog steeds.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
- Mark-fryslan
- Zeer actief
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Persoonlijk vind ik een uur lang.. een uur lang opletten enz enz dat is vermoeiend.
misschien tussendoor gewoon even een break nemen? dat deden ze bij ons op de puppycursus ook, en dan gewoon even dat doen met je hond waar hij rustig van wordt, als hij niet wil spelen moet je hem ook niet gaan lopen pushen want dat is het nog niet een break.
Fangio wilde als pup ook niet echt spelen tijden de cursus, wat niet betekend dat hij nooit speelde maar ik kon zijn favoriete speeltje voor hem houden wat ik wilde, hij vond het daar gewoon niet intressant.
misschien tussendoor gewoon even een break nemen? dat deden ze bij ons op de puppycursus ook, en dan gewoon even dat doen met je hond waar hij rustig van wordt, als hij niet wil spelen moet je hem ook niet gaan lopen pushen want dat is het nog niet een break.
Fangio wilde als pup ook niet echt spelen tijden de cursus, wat niet betekend dat hij nooit speelde maar ik kon zijn favoriete speeltje voor hem houden wat ik wilde, hij vond het daar gewoon niet intressant.

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Roelfien
- Zeer actief
-
Sjiel
- Zeer actief
@zwijntje: heb je al geprobeerd om zittend te spelen? Ben je zelf niet zo groot en dus minder bedreigend en als je met je benen gespreid zit scherm je je pup een beetje af van de rest.
)
Je moet het ook onthouden (of bookmarkenPasqualino schreef:Ik had laatst een artikel gelezen dat je sommige honden moet leren spelen. Maar ik weet niet meer hoe en wat. (Dat lezen had ook niet echt veel effect blijkbaar![]()
)
weg gehaald zit een virus in
- Roelfien
- Zeer actief
Ja, want nu worden wij lekker gemaakt met informatie over een interessant artikel, wat we niet te lezen krijgen.Sjiel schreef:@zwijntje: heb je al geprobeerd om zittend te spelen? Ben je zelf niet zo groot en dus minder bedreigend en als je met je benen gespreid zit scherm je je pup een beetje af van de rest.Je moet het ook onthouden (of bookmarkenPasqualino schreef:Ik had laatst een artikel gelezen dat je sommige honden moet leren spelen. Maar ik weet niet meer hoe en wat. (Dat lezen had ook niet echt veel effect blijkbaar![]()
)
)
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
- Balou
- Actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler
- Contacteer:
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Houdt in dat je zelf met het speeltje moet gaan spelen, waardoor je het interessant maakt voor de hond...