Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
is het waar dat
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
- Aantal honden: 2
is het waar dat
grote honden tegenwoordig goedkoper zijn in aanschaf dan de kleinere hondjes?
en klopt het dat zeldzame rassen veel duurder zijn dan andere vaker voorkomende rassen of is het juist niet zo?
ik wil niet weten wat elke fokker voor zijn pups vraagt maar zag laatst dat topic over een ongeluksnestje wat dan 450euro per pup op moest brengen en vond dit erg goedkoop voor een mechelaar .
ben benieuwd naar jullie mening
groetjes eefje
en klopt het dat zeldzame rassen veel duurder zijn dan andere vaker voorkomende rassen of is het juist niet zo?
ik wil niet weten wat elke fokker voor zijn pups vraagt maar zag laatst dat topic over een ongeluksnestje wat dan 450euro per pup op moest brengen en vond dit erg goedkoop voor een mechelaar .
groetjes eefje
-
- Zeer actief
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: is het waar dat
450 euro is niet erg goedkoop voor een mechelaar, maar gewoon een gangbare prijseefje+huig schreef:grote honden tegenwoordig goedkoper zijn in aanschaf dan de kleinere hondjes?
groetjes eefje
en ja, volgens mij zijn de kleinere rassen in verhouding vaak duurder,
maar die geven ook vaak veel kleinere nesten (2 a3 pups) vergeleken met bv een mechelaar (7 a 8 pups gemiddeld)
alleen vind ik wel dat ze vaak in t absurde doordraven met die prijzen......(heb prijzen gehoord van 3000 gulden destijds voor ruwharige dwegtekkels

-
- Zeer actief
oh oke nou ja dat vroeg ik me dus af,onze hond kostte 750euro en dat is een norwich terrier(8kilootjes)
vond dat zelf behoorlijk prijzig voor een heel klein hondje
weet er iemand of er nog verschil in zit of je hond veel of weinig voor komt en dat daar dan de prijs afhankelijk van is?
puur intresse
groetjes eefje
weet er iemand of er nog verschil in zit of je hond veel of weinig voor komt en dat daar dan de prijs afhankelijk van is?
puur intresse
groetjes eefje
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collies.
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
-
- Zeer actief
nee dat begrijp ik wel maar ik bedoel gewoon is het waar dat hoe groter de hond hoe goedkoper ze worden?
en ook zo met hoe vaker je ze ziet hoe goedkoper ze worden.
meer vraag ik niet
dat ik het zo zei was meer omdat het dus in verhouding met een landseer of zoiets die 1000euro kost een hele grote prijss(750) is voor zo'n klein hondje.
ik heb die prijs betaald dus daar zeg ik verder niks over maar ben gewoon nieuwsgierig hoe jullie denken dat het zo komt.
groetjes eefje
en ook zo met hoe vaker je ze ziet hoe goedkoper ze worden.
meer vraag ik niet

dat ik het zo zei was meer omdat het dus in verhouding met een landseer of zoiets die 1000euro kost een hele grote prijss(750) is voor zo'n klein hondje.
ik heb die prijs betaald dus daar zeg ik verder niks over maar ben gewoon nieuwsgierig hoe jullie denken dat het zo komt.
groetjes eefje
Nee, het is meer gelieerd aan gewildheid, soort wat de gek ervoor geeft mechanismelinlin schreef:de prijs van een hond lijkt mij niet gelieerd aan het gewicht. het is geen gehakt van de kiloknallerslager.

En natuurlijk het vraag-aanbod principe. Mijn laatste Golden was 650 euro, haar zus - 2 jaar eerder, zelfde fokker - was 1100 gulden. Andersom zou, gezien de kosten die de fokker voor haar teef heeft, logischer zijn. Maar ja. Je moet niet alles willen snappen in de fokkerswereld

- M@ri@nne
- Zeer actief
Mooie lingerie is ook wat duurder dan een megaslip van de markt.linlin schreef:de prijs van een hond lijkt mij niet gelieerd aan het gewicht. het is geen gehakt van de kiloknallerslager.eefje+huig schreef:oh oke nou ja dat vroeg ik me dus af,onze hond kostte 750euro en dat is een norwich terrier(8kilootjes)
Groetjes, Marianne.

- ridgebackfan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
- Contacteer:
meestal houden de fokkers de prijs aan de die club vast heeft gesteld
als je dan fokt volgens die richtlijnen houden ze ook die prijs allemaal aan
als je dan fokt volgens die richtlijnen houden ze ook die prijs allemaal aan
groetjes van Anne plus pootjes van Yuma & Dhakiya
*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart
kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info

*Jenga*Saba*Buddy* voor altijd in mijn hart
kijk hier voor de site van de meiden en kijk hier voor site met Rhodesian Ridgeback info

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- TaoLi
- geregistreerd lid
- Contacteer:
Bij ons ( in Nederland ) liggen de prijzen meestal vanaf 1250 euro en de 1750 euro. Ik zal jullie maar besparen wat ik heb betaald voor mijn Shar-Pei’s want de meeste verklaren me al voor gek. De prijzen in Amerika kunnen voor een show sharpei echt heel hoog oplopen. Zelf wilde ik een wat oudere show reu er bij hebben, eentje die al zijn titels had in het buitenland. Ik kwam dus echt een hele mooie reu tegen in Amerika, heb met die vrouw ook contact gehad, ik heb echt aardig wat over voor een hele goede gezonde show Shar-Pei, maar het bedrag van de reu dat 25.000 dollar moest gaan kosten vond ik toch wel wat te vergaan.
En? Ben je daar blij mee? Met dat soort prijzen bedoel ik?TaoLi schreef:Bij ons ( in Nederland ) liggen de prijzen meestal vanaf 1250 euro en de 1750 euro.
7 jaar geleden was er bij ons achter ook een gezin dat een Sharpei kocht. Papa was kampioen zus, en mama was kampioen zo. Pup kostte 2500 gulden (wist ook de hele buurt).
Mensen hadden geen cent te makken, maar hadden wel een pup uit kampioenslijnen (op afbetaling waarschijnlijk). Leuk he? Deze mensen kopen zo'n pup omdat ze denken dat ze er straks klein geld van kunnen maken. Eén nestje, en ze hebben de kostprijs van de teef er al uit.
Ik zou er, als fokker, niet zo blij mee zijn, met die bedragen en statussymbool hondjes

-
- Actief
Hoi,
er zit natuurlijk ook een verschil in fokkers, wij gaan een rottweilerpupje aanschaffen en ik was dus op zoek gegaan, kreeg bedragen van 1200 - 1000 € te horen.
Wat ik dus echt wel veel geld vind, heb nu een hele goeie fokker gevonden, de puppies worden volgende week als het goed is geboren
, die een acceptabel bedrag vraagt. Je moet dus denk ik ook een beetje rondkijken en niet zomaar de eerste, de beste fokker uitkiezen.
groetjes
er zit natuurlijk ook een verschil in fokkers, wij gaan een rottweilerpupje aanschaffen en ik was dus op zoek gegaan, kreeg bedragen van 1200 - 1000 € te horen.
Wat ik dus echt wel veel geld vind, heb nu een hele goeie fokker gevonden, de puppies worden volgende week als het goed is geboren

groetjes
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Dat is erg veel voor een 'normaal' goed Rottweilerpupje.Wooki schreef:Hoi,
Wat ik dus echt wel veel geld vind, heb nu een hele goeie fokker gevonden, de puppies worden volgende week als het goed is geboren, die een acceptabel bedrag vraagt. Je moet dus denk ik ook een beetje rondkijken en niet zomaar de eerste, de beste fokker uitkiezen.
groetjes
De richtprijs is euro 750,00.
Een gewoon goede fokker (dus goede lijnen, maar geen 'top') zal deze prijs ongeveer aanhouden.
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
een basenji kost gemiddeld € 1000 er zijn fokkers die iets minder vragen en fokkers die meer vragen, ik vind dit een mooi bedrag , dekgeld is ook niet mis en met een gemiddelde van 4 pups is dekgeld helemaal uit verhouding, maar goed ik heb dat er wel voor over en maak er ook geen probleem van om 600 km te rijden voor een dekking, ik test mijn honden op diverse afwijkingen terwijl dat niet verplicht is bij de nederlandse basenji vereniging, als ik uurloon ga rekenen worden de pups onbetaalbaar en wat is nou € 1000 op 12 -14 jaar???
o ja ik zou best goedkoper kunnen maar heb geen zin om er zelf op toe te leggen, wat je in feite toch al doet omdat je je uren niet rekent, ik kan best de reu van 2 dorpen verderop gebruiken en mijn honden niet op erfelijke afwijkingen testen en ze goedkoop rotvoer geven etc etc maar dat is niet de bedoeling
dat gezeur om de pupprijzen van verantwoord gefokte honden, bah, als men een auto of nieuwe tv koopt kijkt men ook niet op 100 euro meer of minder maar zodra het om levende have gaat ineens wel 
o ja ik zou best goedkoper kunnen maar heb geen zin om er zelf op toe te leggen, wat je in feite toch al doet omdat je je uren niet rekent, ik kan best de reu van 2 dorpen verderop gebruiken en mijn honden niet op erfelijke afwijkingen testen en ze goedkoop rotvoer geven etc etc maar dat is niet de bedoeling

My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- DoberLuca
- Actief
Tegenwoordig kost een dober ong. EUR 1000-EUR 1.200 (wel dan via de rasvereniging).
Ik ken iemand die heeft een engelse bulldog en die kostte 2 jaar geleden EUR 1.600.....
De prijs van een pup is meestal afhankelijk van hoeveel een fokker investeert in de ouderdieren en pups.
Fokkers hebben altijd bepaalde kosten. Dit zijn de minimale investeringen voor een fokker die voldoet aan de fokeisen (dit geld dan voor dobers....):
Stamboom per pup: €54,50=
Nestcontrole van de rasvereniging(zie financiele zaken op deze site)
Minimaal 1 keer naar een tentoonstelling voor een kwalificatie.
Behalen van een gedragstest.
Dekgeld: meestal tussen €300 en €500
Oogcontrole ouderdieren ongeveer €30
HD controle ouderdieren ongeveer €130
Entingen van de pups op 6 weken (varieert in prijs)
En de oogcontrole van de pups op de leeftijd van ongeveer 6/7 weken. (varieert in prijs)
Wanneer je dan een optelsommetje maakt is de prijs van een pup boven de €750,= niet zo verwonderlijk.
Ik ken iemand die heeft een engelse bulldog en die kostte 2 jaar geleden EUR 1.600.....
De prijs van een pup is meestal afhankelijk van hoeveel een fokker investeert in de ouderdieren en pups.
Fokkers hebben altijd bepaalde kosten. Dit zijn de minimale investeringen voor een fokker die voldoet aan de fokeisen (dit geld dan voor dobers....):
Stamboom per pup: €54,50=
Nestcontrole van de rasvereniging(zie financiele zaken op deze site)
Minimaal 1 keer naar een tentoonstelling voor een kwalificatie.
Behalen van een gedragstest.
Dekgeld: meestal tussen €300 en €500
Oogcontrole ouderdieren ongeveer €30
HD controle ouderdieren ongeveer €130
Entingen van de pups op 6 weken (varieert in prijs)
En de oogcontrole van de pups op de leeftijd van ongeveer 6/7 weken. (varieert in prijs)
Wanneer je dan een optelsommetje maakt is de prijs van een pup boven de €750,= niet zo verwonderlijk.

- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
- starfleet
- Erelid
Bij Kooikers wordt zo ongeveer de kostprijs van één pup aangehouden als richtprijs. De meeste fokkers zitten daar iets boven, maar gelukkig (nog) geen rare toestanden.
Als de prijs te hoog wordt werk je in de hand dat mensen hun heil gaan zoeken op marktplaats. Ik vind het logisch dat een pup van een ras dat vaak maar 3 of 4 pups in een nest geeft, wat hoger is dan een pup van een ras dat 8 tot 10 pups gemiddeld heeft.
Anne
Als de prijs te hoog wordt werk je in de hand dat mensen hun heil gaan zoeken op marktplaats. Ik vind het logisch dat een pup van een ras dat vaak maar 3 of 4 pups in een nest geeft, wat hoger is dan een pup van een ras dat 8 tot 10 pups gemiddeld heeft.
Anne
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Een akita kost rond de 1300 euro en dat is ook omdat er meer vraag is als aanbod.
Het vervelende hiervan is dat akitas het tegenwoordig goed doen bij de broodfokkers en handelaren. want een pupje die geen stamboom heeft en waarvan de ouderhonden niet getest zijn kunnen ze ook al 500 - 750 euro voor vragen, das natuurlijk lekker verdienen
Het vervelende hiervan is dat akitas het tegenwoordig goed doen bij de broodfokkers en handelaren. want een pupje die geen stamboom heeft en waarvan de ouderhonden niet getest zijn kunnen ze ook al 500 - 750 euro voor vragen, das natuurlijk lekker verdienen

- Dibbes
- Zeer actief
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
vorig jaar of 2 jaar terug, adverteerde een handelaar met basenjis op marktplaats, hij had het hele nest in tjechie ofzo gekocht voor € 500 en wilde ze hier voor € 800 per stuk door verkopen geloof ik, na 4 maanden had hij ze nog steeds te koop, ik denk laat ik een seen mail sturen, kreeg ik mail terug of ik ze alsjebleift wilde ophalen want hij werd er gek van, ja 5 basenjis van 4 maanden tegelijk ( met tig andere honden )is geen pretje als je er niet mee om kan gaan**Tamara** schreef:Een akita kost rond de 1300 euro en dat is ook omdat er meer vraag is als aanbod.

het is sneu geweest voor deze pups, dat is gewoon zo maar de handelaar heeft er wel van geleerd en dat is wat we willen, ik weet trouwens niet wat er met de pups gebeurt is, en misshcien wil ik dat ook niet weten, maar als we ze hadden afgenomen was hij er mee doorgegaan en nu gelukkig niet, triest voor deze pups maar goed voor alle basenji pups in de toekomst
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
- starfleet
- Erelid
- jenny*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cockertje
- Contacteer:
Mijn mening is ook dat als je echt graag een hond wil, dat je ook niet naar prijs kijkt lijkt mij.Podenji schreef:een basenji kost gemiddeld € 1000 er zijn fokkers die iets minder vragen en fokkers die meer vragen, ik vind dit een mooi bedrag , dekgeld is ook niet mis en met een gemiddelde van 4 pups is dekgeld helemaal uit verhouding, maar goed ik heb dat er wel voor over en maak er ook geen probleem van om 600 km te rijden voor een dekking, ik test mijn honden op diverse afwijkingen terwijl dat niet verplicht is bij de nederlandse basenji vereniging, als ik uurloon ga rekenen worden de pups onbetaalbaar en wat is nou € 1000 op 12 -14 jaar???
o ja ik zou best goedkoper kunnen maar heb geen zin om er zelf op toe te leggen, wat je in feite toch al doet omdat je je uren niet rekent, ik kan best de reu van 2 dorpen verderop gebruiken en mijn honden niet op erfelijke afwijkingen testen en ze goedkoop rotvoer geven etc etc maar dat is niet de bedoelingdat gezeur om de pupprijzen van verantwoord gefokte honden, bah, als men een auto of nieuwe tv koopt kijkt men ook niet op 100 euro meer of minder maar zodra het om levende have gaat ineens wel
Zeker dus als je weet dat de fokker alles op de beste manier doet.
Kijk, als jij nou inderdaad de hond van 2 dorpen verderop zou laten dekken. en geen tests zou doen.
Als je dan 1000 euro zou vragen is dat veel.
Maar zoals ik begrijp steek jij er ontzettend veel tijd en energie in. en doe je alles op de best mogelijke manier.
Dan mag daar ook wel een bedrag tegenover staan lijkt mij
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Nou er rasvereniging heeft geen adviesprijs ofzo. In duitsland is de standaardprijs voor een akita 1300 euro, dat ligt gewoon vast.starfleet schreef:Ik vind het een kwalijke zaak als de vereniging aan die marktwerking meewerkt. Het is niet goed voor het ras uiteindelijk.**Tamara** schreef:Een akita kost rond de 1300 euro en dat is ook omdat er meer vraag is als aanbod.
Anne
Ze zouden eigenlijk de prijs moeten bepalen aan het antal pups wat geboren word, maar dat krijg je er natuurlijk nooit doorheen.
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja daar zat ie toen mooi mee natuurlijk.Podenji schreef:vorig jaar of 2 jaar terug, adverteerde een handelaar met basenjis op marktplaats, hij had het hele nest in tjechie ofzo gekocht voor € 500 en wilde ze hier voor € 800 per stuk door verkopen geloof ik, na 4 maanden had hij ze nog steeds te koop, ik denk laat ik een seen mail sturen, kreeg ik mail terug of ik ze alsjebleift wilde ophalen want hij werd er gek van, ja 5 basenjis van 4 maanden tegelijk ( met tig andere honden )is geen pretje als je er niet mee om kan gaan**Tamara** schreef:Een akita kost rond de 1300 euro en dat is ook omdat er meer vraag is als aanbod.
Het vervelende hiervan is dat akitas het tegenwoordig goed doen bij de broodfokkers en handelaren. want een pupje die geen stamboom heeft en waarvan de ouderhonden niet getest zijn kunnen ze ook al 500 - 750 euro voor vragen, das natuurlijk lekker verdieneneen andere basenjifokker was er ook achteraan gegaan en hij had haar verteld dat hij er nooit weer aan zou beginnen aan basenjis
net goed
![]()
het is sneu geweest voor deze pups, dat is gewoon zo maar de handelaar heeft er wel van geleerd en dat is wat we willen, ik weet trouwens niet wat er met de pups gebeurt is, en misshcien wil ik dat ook niet weten, maar als we ze hadden afgenomen was hij er mee doorgegaan en nu gelukkig niet, triest voor deze pups maar goed voor alle basenji pups in de toekomst
Ja tis zielig voor de pups, maar zo hebben die pupservoor gezorgd dat andere hondjes bespaart worden.....
- starfleet
- Erelid
- jenny*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cockertje
- Contacteer:
Mischien dat er al over gesproken si hoor.**Tamara** schreef: Ze zouden eigenlijk de prijs moeten bepalen aan het antal pups wat geboren word, maar dat krijg je er natuurlijk nooit doorheen.
maar krijg je dan niet dat als er vaste prijzen worden gesteld.
Dat een slecht gefokte pup dus net zo duur is als een goed gefokte pup?
Als ze prijzen willen gaan vastleggen, dan moeten er ook vaste regels komen voor het fokken.
Anders krijg je de meest rare situaties en lijden de goede fokkers onder de slechte als alleen de prijzen worden vastgesteld
Mischien zie ik het wel verkeerd, maar wijs me er dan maar op.
- **Tamara**
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja daar heb je helemaal gelijk in....jojenny schreef:Mischien dat er al over gesproken si hoor.**Tamara** schreef: Ze zouden eigenlijk de prijs moeten bepalen aan het antal pups wat geboren word, maar dat krijg je er natuurlijk nooit doorheen.
maar krijg je dan niet dat als er vaste prijzen worden gesteld.
Dat een slecht gefokte pup dus net zo duur is als een goed gefokte pup?
Als ze prijzen willen gaan vastleggen, dan moeten er ook vaste regels komen voor het fokken.
Anders krijg je de meest rare situaties en lijden de goede fokkers onder de slechte als alleen de prijzen worden vastgesteld
Mischien zie ik het wel verkeerd, maar wijs me er dan maar op.