Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
blaffen afleren, hoe ??
Moderator: moderatorteam
-
Ellen
- Vaste gebruiker
blaffen afleren, hoe ??
Hallo allemaal,
Finn (Drentsche Patrijshond) is nu 10 maanden en sinds een paar weken verschrikkelijk aan het waken -> blaffen. Zodra hij maar iets hoort slaat hij aan.
Ik vind het prima dat hij even aanslaat als er iemand de oprit opkomt maar niet als er iemand over straat voorbij het raam loopt. Ik wil het blaffen indammen want ik word er weleens gek van. Ik heb het idee dat het steeds erger wordt.
Kan ik dit gedrag het beste negeren of corrigeren ?? Heeft iemand tips. Wordt dit minder als hij ouder wordt ??
Alvast bedankt.
groet
ellen
Finn (Drentsche Patrijshond) is nu 10 maanden en sinds een paar weken verschrikkelijk aan het waken -> blaffen. Zodra hij maar iets hoort slaat hij aan.
Ik vind het prima dat hij even aanslaat als er iemand de oprit opkomt maar niet als er iemand over straat voorbij het raam loopt. Ik wil het blaffen indammen want ik word er weleens gek van. Ik heb het idee dat het steeds erger wordt.
Kan ik dit gedrag het beste negeren of corrigeren ?? Heeft iemand tips. Wordt dit minder als hij ouder wordt ??
Alvast bedankt.
groet
ellen
- Zoie
- Zeer actief
Re: blaffen afleren, hoe ??
met het ouder worden wordt het niet minder. Negeren helpt niet, al was het maar omdat je dat niet volhoudt.Ellen schreef:Hallo allemaal,
Alvast bedankt.
groet
ellen
Ik vind dat je waaks blaffen niet moet willen corrigeren. Wel kan je hem leren op te houden als jij zegt dat het goed is.
Als hij aanslaat op mensen die langs het huis lopen en jij wilt dat niet, is er m.i. maar een manier: de straat aan het gezicht en eventueel gehoor ontrekken.

- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
een hond moet je niet echt gaan corrigeren op dingen die je half wel waardeert en half niet, dus hij mag wel waaks zijn, maar niet te... hij moet "leren "wanneer waaks te zijn..
probeer om hem zodra hij begint te blaffen op iemand die gewoon langs loopt, bij je te roepen, zijn aandacht te hebben... met daarbij een commando, het is oke, of klaar oid... als hij dat doet en stil is beloon je hem... wat wel handig is is dat hij ook niet de kans krijgt om te blaffen op alles waarvan hij denkt dat hij moet blaffen als hij alleen is, dus als je er niet bij bent, zorg dat hij dan ergens is waar hij geen overdreven prikkels krijgt...
probeer om hem zodra hij begint te blaffen op iemand die gewoon langs loopt, bij je te roepen, zijn aandacht te hebben... met daarbij een commando, het is oke, of klaar oid... als hij dat doet en stil is beloon je hem... wat wel handig is is dat hij ook niet de kans krijgt om te blaffen op alles waarvan hij denkt dat hij moet blaffen als hij alleen is, dus als je er niet bij bent, zorg dat hij dan ergens is waar hij geen overdreven prikkels krijgt...
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Mijn hond waakt ook
Mijn hond blafte ook net wat teveel (leonberger teefje van 5 jaar). Nu heb ik een waakhond dus het mag ook. Alleen wat hier ook gesteld wordt. Het blaffen, moet eigenlijk wel ophouden als ik zeg dat het goed is.
Dat gaat nu wel redelijk goed. Het ging in mijn geval niet goed omdat mijn hond teveel vrijheden en taken had. Het was allemaal wat verslapt. Ook door redenen waar ik hier verder niet op in ga.
In het begin riep ik haar en beloonde ik het komen of het gaan zitten. Daar maakte ze opzichzelf weer een spelletje van. Als een idioot gaan blaffen en dan omkijken of ik al klaar stond om haar te roepen voor een beloning. Mijn hond leert soms snel. Ik moest dus iets anders verzinnen.
Het was voor mij dus weer even een kwestie van de puntjes op de i en mijn hond iets minder vrijheden en verantwoordelijkheden geven. Mijn hond knapt daar goed van op en luistert gewoon veel beter. Als ik nu zeg dat het goed is stopt het blaffen ook. Dat beloon ik dan weer met een "Goed zo dat is braaf"
Gaat ze door dan leg ik haar op af in een hoek van de kamer, haar vaste slaapplek. Verder maak ik er soms een spelletje van. Dat heet "is goed volk" Elke keer als er iets voorbij komt op de straat voor ons huis jubel ik "Is goed volk" en als ze dan niet blaft beloon ik dat.
Gaat de deurbel en staat er iemand voor het raam dan gaat ze als een idioot te keer (ze wast daarbij gelijk een deel van de ramen en rangschikt de planten in de vensterbank waarbij een compositie ontstaat met een iets meer verticaal karakter). Dan zeg ik meestal. "Ja zo is genoeg, nu weten we het wel" en begeleid ik haar naar haar plek waar ik haar dan even op af leg.
Ze slaapt nu weer op een vaste plek en niet meer op de bank. Verder pas ik de roedelregels toe zoals die in veel boekjes staan. Dus eerst eten, eerst door de deur enz. Ik hou haar territorium dus even heel klein. Om huis is het even heel kort aan de lijn. Ik begeleid het verlaten van ons territorium en niet langer mijn hond. Ik waak over de woonkamer waar de ramen naar de straat ook zitten. Ze hoeft dus niet het hele huis te verdedigen. Ze mag in de woonkamer slapen maar als ze gaat waken dan stuur ik haar terug naar haar vaste plek. Dat waken is nu mijn taak dus wegwezen!
Ik had dus meer een dominantieprobleem of eigenlijk een prima hond met een te slappe baas. Net even wat meer duidelijkheid en structuur deden in mijn geval wonderen. Dus dat hoef het bij jou natuurlijk niet te zijn. Maar ik hoop wel dat je even heel breed gaat kijken waar het blaffen nu precies vandaan komt. En misschien moet je wel even een aantal regels in huis aanpassen.
Groetjes Mark
Dat gaat nu wel redelijk goed. Het ging in mijn geval niet goed omdat mijn hond teveel vrijheden en taken had. Het was allemaal wat verslapt. Ook door redenen waar ik hier verder niet op in ga.
In het begin riep ik haar en beloonde ik het komen of het gaan zitten. Daar maakte ze opzichzelf weer een spelletje van. Als een idioot gaan blaffen en dan omkijken of ik al klaar stond om haar te roepen voor een beloning. Mijn hond leert soms snel. Ik moest dus iets anders verzinnen.
Het was voor mij dus weer even een kwestie van de puntjes op de i en mijn hond iets minder vrijheden en verantwoordelijkheden geven. Mijn hond knapt daar goed van op en luistert gewoon veel beter. Als ik nu zeg dat het goed is stopt het blaffen ook. Dat beloon ik dan weer met een "Goed zo dat is braaf"
Gaat ze door dan leg ik haar op af in een hoek van de kamer, haar vaste slaapplek. Verder maak ik er soms een spelletje van. Dat heet "is goed volk" Elke keer als er iets voorbij komt op de straat voor ons huis jubel ik "Is goed volk" en als ze dan niet blaft beloon ik dat.
Gaat de deurbel en staat er iemand voor het raam dan gaat ze als een idioot te keer (ze wast daarbij gelijk een deel van de ramen en rangschikt de planten in de vensterbank waarbij een compositie ontstaat met een iets meer verticaal karakter). Dan zeg ik meestal. "Ja zo is genoeg, nu weten we het wel" en begeleid ik haar naar haar plek waar ik haar dan even op af leg.
Ze slaapt nu weer op een vaste plek en niet meer op de bank. Verder pas ik de roedelregels toe zoals die in veel boekjes staan. Dus eerst eten, eerst door de deur enz. Ik hou haar territorium dus even heel klein. Om huis is het even heel kort aan de lijn. Ik begeleid het verlaten van ons territorium en niet langer mijn hond. Ik waak over de woonkamer waar de ramen naar de straat ook zitten. Ze hoeft dus niet het hele huis te verdedigen. Ze mag in de woonkamer slapen maar als ze gaat waken dan stuur ik haar terug naar haar vaste plek. Dat waken is nu mijn taak dus wegwezen!
Ik had dus meer een dominantieprobleem of eigenlijk een prima hond met een te slappe baas. Net even wat meer duidelijkheid en structuur deden in mijn geval wonderen. Dus dat hoef het bij jou natuurlijk niet te zijn. Maar ik hoop wel dat je even heel breed gaat kijken waar het blaffen nu precies vandaan komt. En misschien moet je wel even een aantal regels in huis aanpassen.
Groetjes Mark
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 15 sep 2005 08:32, 2 keer totaal gewijzigd.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Je zou hem het commando "klaar" kunnen leren. Als je hond aanslaat zeg je na twee keer blaffen: Klaar! en als je hond dan even stil valt omdat ie je aankijkt wat je nou bedoelt, geef je hem meteen een koekje of andere beloning. En dan bouw je het heel geleidelijk uit qua tijd dat hij stil is. Dus na een paar keer Klaar en meteen koekje, ga je het commando Klaar geven en wacht je ietsje langer voordat je het koekje geeft. Hij moet dus dan wel stil blijven en niet alsnog weer gaan blaffen, dan heb je te lang gewacht. Maar zodra je hond snapt wat de bedoeling is, ga je het uitbouwen en kan je op een bepaald ogenblik ook de beloning langzaamaan achterwege laten. Maar daar moet je wel heel consequent mee zijn, want blaffen is ook zelfbelonend en dus mag je je aandacht daarop niet laten verslappen. Trek daar maar een maand of 2 voor uit.
Nog beter is om hem niet te laten blaffen. Dat kan je hem leren door, zodra je merkt dat je hond getrickert raakt van iets en je weet dat hij gaat blaffen: geef commando Stil en leidt hem af met iets wat hij heeeeel erg leuk vindt (balletje of piepspeeltje). Zodra hij maar 1 tel op je let, meteen bevestigen met een beloning. Aanslaan betekent balletje/speeltje weg, geen beloning. En ook dat bouw je uit van 1 seconde naar 1 minuut en desgewenst langer. En ook daarbij mag je eigenlijk niet 1 keer overslaan, want de kans dat het blaffen naar iets bedreigends belangrijker is dan jouw speeltje is zeker in het begin heel groot. Je moet dus echt er bovenop blijven zitten en goed belonen als het wel goed gaat.
Ik ben daar bij mijn foxje mee bezig en dat begint behoorlijk goed te werken (zij blèrde buiten tegen andere honden).
Nog beter is om hem niet te laten blaffen. Dat kan je hem leren door, zodra je merkt dat je hond getrickert raakt van iets en je weet dat hij gaat blaffen: geef commando Stil en leidt hem af met iets wat hij heeeeel erg leuk vindt (balletje of piepspeeltje). Zodra hij maar 1 tel op je let, meteen bevestigen met een beloning. Aanslaan betekent balletje/speeltje weg, geen beloning. En ook dat bouw je uit van 1 seconde naar 1 minuut en desgewenst langer. En ook daarbij mag je eigenlijk niet 1 keer overslaan, want de kans dat het blaffen naar iets bedreigends belangrijker is dan jouw speeltje is zeker in het begin heel groot. Je moet dus echt er bovenop blijven zitten en goed belonen als het wel goed gaat.
Ik ben daar bij mijn foxje mee bezig en dat begint behoorlijk goed te werken (zij blèrde buiten tegen andere honden).
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
-
Ellen
- Vaste gebruiker
reactie
Allemaal bedankt voor jullie reactie.
Het is ook typisch bij Finn dat hij aanslaat als wij thuis zijn. Ik heb een
schoonheidssalon bij huis en mijn collega hoort hem nooit als ik niet thuis
ben, alleen als er iemand weggaat en hard gedag roept. Verder hoort ze
hem (bijna) nooit. Als ik in de salon hebt gewerkt en weer naar binnen wil
gaan kijk ik altijd stiekem om een hoekje en dan ligt hij altijd te slapen
en slaat hij ook niet aan als ik naar binnen ga.
Zou hij dan over ons waken ?? En zoiets hebben van: er is toch niemand thuis dus het is nu niet nodig ??
groet
ellen
Zou hij dan over ons waken ?? En zoiets hebben van: er is toch niemand thuis dus het is nu niet nodig ??
groet
ellen
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Tja waarom?
tja ik denk dat er daarom zoveel gedragstherapeuten, hondenscholen enz. zijn. Waarom doe een hond iets? Hoe doorgrond je zijn beweegredenen? Als je dat eenmaal weet dan kun je heel goed iets bedenken om het gedrag om te buigen. Als je niet precies weet wat zijn beweegredenen zijn is het heel moeilijk om je hond bij te sturen.
Het is dus geen verlatingsangst. Hij ligt lekker te slapen. Ik zou het zo niet weten eigenlijk. Denk wel dat als jullie thuiskomen en je hond klaar is met slapen hij opeens ook weer oog heeft voor wat er buiten gebeurd.
Dus dat het meer zo lijkt maar dat hij gewoon altijd waakt maar gewoon slaapt op de momenten als jullie er niet zijn. Mijn hond heeft dat ook wel. Een luid "Dag! tot de volgende keer!"maakt hem dan even wakker maar de rest gaat langs hem heen.
Groetjes Mark
Het is dus geen verlatingsangst. Hij ligt lekker te slapen. Ik zou het zo niet weten eigenlijk. Denk wel dat als jullie thuiskomen en je hond klaar is met slapen hij opeens ook weer oog heeft voor wat er buiten gebeurd.
Dus dat het meer zo lijkt maar dat hij gewoon altijd waakt maar gewoon slaapt op de momenten als jullie er niet zijn. Mijn hond heeft dat ook wel. Een luid "Dag! tot de volgende keer!"maakt hem dan even wakker maar de rest gaat langs hem heen.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
- Zoie
- Zeer actief
Re: reactie
Is het geen aandachtsblaffen i.p.v. waken ? Bij Zoë kon ik het verschil precies horen. Aandachtsblaffen kan je wel effectief bestrijden met consequent ( ! ) negeren, of averechts reageren ( de voordeur uitlopen, weg lopen, enz. )Ellen schreef:Allemaal bedankt voor jullie reactie.
groet
ellen
Waaks blaffen is in essentie de roedel bij elkaar roepen, dus het zou ook kunnen dat hij daar de noodzaak niet van inziet als jullie er niet zijn ?
Maar ik weet het ook niet hoor, speculeer maar wat.
Succes !

- Biet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
- Aantal honden: 1
[/quote]
Is het geen aandachtsblaffen i.p.v. waken ? Bij Zoë kon ik het verschil precies horen. Aandachtsblaffen kan je wel effectief bestrijden met consequent ( ! ) negeren, of averechts reageren ( de voordeur uitlopen, weg lopen, enz. )
[/quote]
Biet begon hier ook mee (aandachtsblaffen). zijn aandachtsblaf was een beetje "binnenmonds"blaffen. dan keek hij vooral of wij wel zagen dat hij aansloeg.
"kijk eens hoe waaks ik ben" ( vulde ik dan maar in.) Met negeren is hij hier vrij snel mee gestopt. Wat je zegt, negeren en iets compleet anders gaan doen.
succes ermee, groetjes
Is het geen aandachtsblaffen i.p.v. waken ? Bij Zoë kon ik het verschil precies horen. Aandachtsblaffen kan je wel effectief bestrijden met consequent ( ! ) negeren, of averechts reageren ( de voordeur uitlopen, weg lopen, enz. )
[/quote]
Biet begon hier ook mee (aandachtsblaffen). zijn aandachtsblaf was een beetje "binnenmonds"blaffen. dan keek hij vooral of wij wel zagen dat hij aansloeg.
"kijk eens hoe waaks ik ben" ( vulde ik dan maar in.) Met negeren is hij hier vrij snel mee gestopt. Wat je zegt, negeren en iets compleet anders gaan doen.
succes ermee, groetjes
-
Ellen
- Vaste gebruiker
Hallo allemaal,
nee het is geen aandachtsblaffen, hij rent ook echt naar de deur als hij wat hoort of ziet dus het is echt waken. Het is (vlgs mij) ook geen verlatingsangst want als we weggaan krijgt hij nog een botje en hij gaat dan rustig op zijn slaapzak liggen en kijkt niet meer op of om.
Als we thuiskomen dan blaft hij ook niet. Aandachtsblaffen doet hij ook maar dat negeren we en dan stopt hij hier ook mee.
Nu las ik vandaag toevallig dat een Drent vroeger werd gebruikt om bezoek aan te kondigen bij boeren. Hij moets daarnaast ook vriendelijk zijn omdat de mensen dan wat kwamen kopen ofzo, maar hij moets dus wel "melden" dat er iemand aankwam. Dus ik denk dan toch dat hij iemand wil aankondigen bij ons. Wat denken jullie ??
groet
ellen
nee het is geen aandachtsblaffen, hij rent ook echt naar de deur als hij wat hoort of ziet dus het is echt waken. Het is (vlgs mij) ook geen verlatingsangst want als we weggaan krijgt hij nog een botje en hij gaat dan rustig op zijn slaapzak liggen en kijkt niet meer op of om.
Als we thuiskomen dan blaft hij ook niet. Aandachtsblaffen doet hij ook maar dat negeren we en dan stopt hij hier ook mee.
Nu las ik vandaag toevallig dat een Drent vroeger werd gebruikt om bezoek aan te kondigen bij boeren. Hij moets daarnaast ook vriendelijk zijn omdat de mensen dan wat kwamen kopen ofzo, maar hij moets dus wel "melden" dat er iemand aankwam. Dus ik denk dan toch dat hij iemand wil aankondigen bij ons. Wat denken jullie ??
groet
ellen
-
Daan
waken is een belangrijke taak, net als bezoek aankondigen. Ik denk dat jouw hond die taak heel serieus neemt. Aan jou om te bepalen in hoeverre het ongewenst is.Ellen schreef:Hallo allemaal,
groet
ellen
Ik ontmoedig het niet, want wij verhuizen straks naar het buitengebied en dan vind ik het wel prettig als er 'gewaakt' wordt.
Ik ontneem wel de mogelijkheid om ongecontroleerd te gaan blaffen en waken.
De deur naar de hal gaat dicht dicht en ik zorg ervoor dat ze niet door het lage keukenraam naar buiten kunnen loeren naar alles dat voorbij komt.
- Daphne & Zia (Basenji
- geregistreerd lid
Mijn oudste Kelpie is ook een enorme blaffer... Zij blaft JUIST als wij thuis komen (sleutel in het slot/ rammelen met de sleutels)! Zucht!Ellen schreef: Als ik in de salon hebt gewerkt en weer naar binnen wil
Als ik een spoor aan het uitzetten ben, buiten, en zij zit aan de riem aan een boom is zij keurig stil. Als ik naar haar toe loop (om haar te belonen voor het stil zijn) en ik ben op +/- 20 meter afstand, begint zij als een bezetene (blij) te blaffen! Omkeren en weglopen helpt niet echt, want iedere keer als ik 'binnen bereik' kom begint ze weer!
Iemand nog suggesties???
ps. Mijn jongste (2e) Kelpie is altijd wél braaf stil (ondanks het geblaf van de oudste)! Hij blaf alleen als hij met andere honden buiten speelt.
Groetjes,
Daphne & Zia & Numme & Bashyr
Bezoek onze website! http://www.freewebs.com/australiankelpies
Daphne & Zia & Numme & Bashyr
Bezoek onze website! http://www.freewebs.com/australiankelpies