Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tommie is sinds deze zomer helemaal 'in to' het zwemmen. Hij duikt en plonst zo het water in en gaat dan zijn goddelijke gang. Als ik met stokken ga gooien is meneer helemaa in zijn sas, dolenthousiast spurt hij iedere keer weer het water in.
Maarrrr...nu komt de bezorgde moederkloek de hoek om kijken...soms gaat hij wel erg ver. Als zijn stok onverhoopt zinkt zwemt hij stug door en gaat om zich heen zitten zoeken. Of hij ziet ergens midden op het meer een eend zwemmen en besluit die richting op te gaan. Soms staat er best sterke wind en/of stroming, en dan sta ik op de kant te roepen en te springen dat ie terug moet komen; maar dat hoort hij niet door het water. (en zijn oost-indische gehoorafwijking )
Moet ik maatregelen gaan treffen, of is dit zoiets waar ik me gewoon geen zorgen over moet maken omdat hij het zelf wel kan regelen?
Hier naast ons huis ligt een breed kanaal, de honden vinden het heerlijk om erin te zwemmen en balletjs eruit te halen.
Met sterke wind/ stroming krijgen ze een tuig om en een 10 meter lijn eraan....dan kan ik ze altijd eruit trekken.
De jack russell van de buren krijgt standaard een tuig om, want die blijft ook maar zwemmen en zwemmen.
Zara zwemt niet echt maar Stapper wel.
En hij gaat soms ook achterlijk ver, maar ik laat hem altijd gewoon zijn gang gaan.
In geval van nood kun je er zelf altijd nog inspringen.
Heb ik wel eens gedaan hoor, voor een vreemde hond dan
ik heb Luna wel eens met een kano terug laten drijven toen ze al puppy-zwemmend naar het midden van het meer dreef. Heb er best wel een kluif aan gehad om haar betrouwbaar uit het water te kunnen terug roepen, maar het is gelukt.
Een lijn lijkt me ook niet handig, omdat er nogal veel riet en takken aan de kant liggen. Ik denk dat een doordringend fluitje en een zak vol frolicjes meer effect zal hebben.
miekmiek schreef:Een lijn lijkt me ook niet handig, omdat er nogal veel riet en takken aan de kant liggen. Ik denk dat een doordringend fluitje en een zak vol frolicjes meer effect zal hebben.
Okay maar de jack russell van de buuf bijv. die komt op zich prima als je hem roept maar als de andere honden ook mee gaan zwemmen dan veroorzaakt dat nogal wat golven, Egan (de jack russell) gaat dan echt soms koppie onder en heeft dan best veel moeite om boven water te blijven.....ik vind het dan wel prettig dat er een lijn aan hem vast zit om hem indien nodig eruit te trekken.
Of soms dan wordt het water zo koud voor hem dat hij daardoor moeite heeft terug te komen.....
De JR van mijn overburen zwemt ook lang door. 1 keer moest ik er achteraan niet omdat hij moe was, maar omdat hij volgens ons al veel en veel te ver was. Ook kon hij mij niet meer horen. Een periode daarna na ik altijd Tripper mee (mij n vorige boxer) en liet die op commando blaffen. Dan kwam de JR als een speer terug naar zijn vriend die niet het water in durfde
Marja schreef:Zara zwemt niet echt maar Stapper wel.
En hij gaat soms ook achterlijk ver, maar ik laat hem altijd gewoon zijn gang gaan.
Dat laat je 's winters wel uit je hoofd neem ik aan.
Laika deed dat ook vroeger wel eens. Flink zwemmen en dan riep je haar terug, kwam ze terug, zag een eend en hop weer er acheraan. Wij hebben ook wel eens gedacht van ojee. :N:
Tegenwoordig doet ze niet meer zo gek.
Ik ben daar ook heel voorzichtig in en zoek geen brede rivieren met krachtstromingen op.
Mijn honden zwemmen nog niet zolang en Stanley heeft bv. sinds vorige week pas zijn roer gevonden. Ben hem nu aan het leren dat hij op commando terugzwemt als ik hem roep. Dan beloon ik hem met runderlongetjes. Dat werkt als een tierelier. Klein nadeel is dat ik hele vreemde roedels over me heen krijg, maar dat neem ik maar voor lief.
Stanley heeft ook altijd in een tuigje gezwommen en aan de brede flexilijn. Dat werkte beter dan de 10 mtr. lijn, daar raakte hij in verstrikt.
Marja schreef:Zara zwemt niet echt maar Stapper wel.
Dat laat je 's winters wel uit je hoofd neem ik aan.
Laika deed dat ook vroeger wel eens. Flink zwemmen en dan riep je haar terug, kwam ze terug, zag een eend en hop weer er acheraan. Wij hebben ook wel eens gedacht van ojee. :N:
Tegenwoordig doet ze niet meer zo gek.
Nee dat laat ik niet uit mijn hoofd, ook s winters niet.
Ik heb twee jaar geleden een pup gered die door het ijs was gezakt, iedereen stond te gillen aan de kant...........dat helpt dus niet he!
Het is gewoon een reflex bij mij hoor, ik spring er in zonder na te denken
Marja schreef:In geval van nood kun je er zelf altijd nog inspringen.
Jaja…een paar weken geleden heb ik iemand gesproken die dat ook had gedaan..Die hond had hem een paar keer flink gebeten en klemde zich helemaal vast aan die vent…..Dat kan je die hond niet kwalijk nemen, die was in paniek maar deze man kwam zelf in de problemen…Een hond die in het water in de problemen raakt en dus in paniek is laat zich niet zo makkelijk helpen, houdt dat wel ff in je achterhoofd.Ik bedoel niet dat je een hond moet laten verzuipen, maar denk wel aan je eigen veiligheid.
Ervaring is de naam die we geven aan de optelsom van onze fouten.