Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
angst voor Duiste Herders
Moderator: moderatorteam
-
danja
- Actief
- Contacteer:
angst voor Duiste Herders
Hallo, eerder heb ik een bericht gegeven, over Danja die niet meer mee wil met wandelen. Nu heb ik haar gedrag bekeken en zij toont angst voor herders. Kan ik enigzins inkomen, want die nij ons lopen zijn niet allemaal van die lievertjes. Er loopt een teef, die is erg dominant en gaat door haar voorpoten en laat haar kop naar beneden hangen, het is een aanvallende houding. De eigenaren zeggen steeds tegen de hond dat ze zachtjes moet doen, daar zijn ze over aangesproekn, dat zij dat niet steeds moeten zeggen, omdat de hond dit ziet als een commando. Deze hond is ook al achter Danja aan geweest, zij gilde en rende hard weg. Danja is geen vecht hondje en bemoeit zich niet met andere honden. En kan met alle honden in het park goed overweg. Dan hebben we nog een reu, die zat altijd aan de lijn, maar loopt nou los. Hij valt zelfs de labrador teef van 11 maanden van mijn zuster aan, dit vind ik al geen normaal gedrag voor een reu en zij moet ook op de grond blijven liggen, anders valt hij haar weer aan. Ik probeer ze te vermijden en geef waarschijnlijk angst over aan Danja, want als ik een Herder zie, dan gaat mijn adrenaline sky high, omdat ik die mensen niet snap en als je vraagt of ze hun hond willen aanlijnen voor 10 sec., dan krijg je te horen, maar hij doet niks hoor. Ik zit niet op kleerscheuren te wachten en vind dit niet nodig.
Officieel mogen honden niet los lopen, maar het wordt toegelaten. Er loopt ook een Americaanse Buldaog in het park, die heeft al een officiele waarschuwing gekregen van de politie, als er meer aanklachten over die hond komt, wordt ze in beslag genomen en afgemaakt, want ze pakt kleine hondjes. Die vrouw heeft daar schijt aan en laat haar nu gewoon los lopen.
We spelen altijd in het park met een balletje en dan is Danja ook wel blij. Ik ga nu geregeld met de auto weg en ergens anders wandelen, maar daar vertoont zij ook enigzins angst. Danja is 6 jaar en een heel makkelijk hondje.
Ik hoop dat het gauw over gaat en dat zij weer de oude is.
En hoop zeker dat mensen wat meer respect voor elkaar hebben en rekening houden met elkaar, want het lijkt of dat ook minder wordt.
Zelf hebben we vroeger een Duitse herder gehad en weet dus precies wat voor honden het zijn, dus ik oordeel niet over een ras.
De mensen nemen tegenwoordig maar en verdiepen zich niet in wat het ras voor eigenschappen heeft en trainen er ook niet mee, tot het bijna fout gaat, zoals met de reu herder, die greep zijn bazin bijna. En toen ging ze wel naar een honden school.
Groetjes Anneke
Officieel mogen honden niet los lopen, maar het wordt toegelaten. Er loopt ook een Americaanse Buldaog in het park, die heeft al een officiele waarschuwing gekregen van de politie, als er meer aanklachten over die hond komt, wordt ze in beslag genomen en afgemaakt, want ze pakt kleine hondjes. Die vrouw heeft daar schijt aan en laat haar nu gewoon los lopen.
We spelen altijd in het park met een balletje en dan is Danja ook wel blij. Ik ga nu geregeld met de auto weg en ergens anders wandelen, maar daar vertoont zij ook enigzins angst. Danja is 6 jaar en een heel makkelijk hondje.
Ik hoop dat het gauw over gaat en dat zij weer de oude is.
En hoop zeker dat mensen wat meer respect voor elkaar hebben en rekening houden met elkaar, want het lijkt of dat ook minder wordt.
Zelf hebben we vroeger een Duitse herder gehad en weet dus precies wat voor honden het zijn, dus ik oordeel niet over een ras.
De mensen nemen tegenwoordig maar en verdiepen zich niet in wat het ras voor eigenschappen heeft en trainen er ook niet mee, tot het bijna fout gaat, zoals met de reu herder, die greep zijn bazin bijna. En toen ging ze wel naar een honden school.
Groetjes Anneke

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Re: angst voor Duiste Herders
Dat is een speelhouding.danja schreef: Er loopt een teef, die is erg dominant en gaat door haar voorpoten en laat haar kop naar beneden hangen, het is een aanvallende houding.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Zie jouw handtekeningfoto,zou ik zeggenMarie-Josée schreef:Dat is een speelhouding.

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- Moos
- Zeer actief
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Een herder is natuurlijk wat puur in de taal en niet erg geliefd bij mensen met kleine hondjes
Door de voorpoten zakken is in ieder geval geen agressie maar een spelhouding. Een reu die een teef op de rug gooit is een reu die respect eist. De meeste labradors zijn veel en dan ook veel te wild en opdringerig en de meeste pure honden als bv een herder reageren daarop door de betreffende hond te dwingen tot onderwerping. Niks mis mee want een labrador die erg druk en gek is is voor de meeste honden ook geen pretje. Oude honden walsen ze om en teven worden domweg verkracht als ze niet van zich afbijten. Labradors vragen er meestal wel om door vreemde honden onderworpen te worden.
Ik zou me niet te druk maken als je hondje nog een andere hond ooit door die twee herders gebeten is.
Laatst liep Martijn met Cleo en Dapper en werd er iemand domweg hysterisch toen Cleo aan hun hondje kwam ruiken. Cleo heeft nog nooit wat gedaan maar als je echt totaal hysterisch reageert kan dat wel de eerste keer worden. Niet dat jij dat doet maar om aan te geven dat je zelf beter normaal kan doen en niet teveel moet stressen tijdens die contacten tussen honden
Ik zou me niet te druk maken als je hondje nog een andere hond ooit door die twee herders gebeten is.
Laatst liep Martijn met Cleo en Dapper en werd er iemand domweg hysterisch toen Cleo aan hun hondje kwam ruiken. Cleo heeft nog nooit wat gedaan maar als je echt totaal hysterisch reageert kan dat wel de eerste keer worden. Niet dat jij dat doet maar om aan te geven dat je zelf beter normaal kan doen en niet teveel moet stressen tijdens die contacten tussen honden
-
Dorien
- Zeer actief
Shanu heeft altijd heilig ontzag voor herders. Als ze een herder tegenkomt gaat ze er met een hele ruime boog omheen, terwijl er nooit een conflict met een herder is geweest.MARC_S schreef:Een herder is natuurlijk wat puur in de taal en niet erg geliefd bij mensen met kleine hondjesDoor de voorpoten zakken is in ieder geval geen agressie maar een spelhouding. Een reu die een teef op de rug gooit is een reu die respect eist. De meeste labradors zijn veel en dan ook veel te wild en opdringerig en de meeste pure honden als bv een herder reageren daarop door de betreffende hond te dwingen tot onderwerping. Niks mis mee want een labrador die erg druk en gek is is voor de meeste honden ook geen pretje. Oude honden walsen ze om en teven worden domweg verkracht als ze niet van zich afbijten. Labradors vragen er meestal wel om door vreemde honden onderworpen te worden.
Labradors daarentegen worden vaak aangepakt door Shanu, net als honden van hysterisch krijsende vrouwen. Dat is vragen om problemen.
Groet,
Dorien
Dorien
-
astrid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
- Aantal honden: 2
Een Herder is zeer duidelijk in hondentaal, dat zie ik zelf bij Kira. Helaas kom ik ook altijd net de verkeerde mensen met kleine hondjes tegen. Ik lijn ze altijd aan en laat ze nooit zomaar op andere honden aflopen.
Ik kan er niks aan doen, maar ik stoor me nogal aan je berichtje, niet alle Herdereigenaren laten zomaar hun hond kleine hondjes verscheuren.
Ik kan er niks aan doen, maar ik stoor me nogal aan je berichtje, niet alle Herdereigenaren laten zomaar hun hond kleine hondjes verscheuren.
- Zoie
- Zeer actief
-
laeken
- Zeer actief
Ik moet ook zeggen dat Wuilus altijd uitgekafferd werd door kleine hondjes. Ze was groot en zwart en er waren weinig baasjes van kleine hondjes die hun hondje verboden uit te vallen. Meestal was het een klein gillend hondje aan het einde van een 5 meter flex en dan moest ik "de hond bij me houden"
Ik kan me wel voorstellen dat een hond een antipatie naar kleine hondjes ontwikkeld als die steeds uitvallen aan de riem.
Maargoed, ik kan me ook levendig voorstellen dat als je een maltezer hebt je erg bang bent voor grote honden die als agressief bekend staan. Het is immers zo gebeurd met je hondje. Wel vind ik dat dat bij het hebben van kleine hondjes hoort en dat je dus voorzichtig met kleine hondjes zal moeten zijn en niet moet denken dat je een York of Maltezer tussen een spelende herder en een labrador moet zetten om mee te doen. Daar is hij te klein voor en dat kan toch wel problemen geven.
Wuilus heeft 1 keer bijna een Shi-tzu gepakt omdat de eigenaar vlak voor ons langs een bal gooide in het hoge gras. Ik zag Wuil kijken en weg was ze. Net op tijd kon ik met een brul voorkomen dat ze de hond voor een konijn of kat aanzag :N:
Ik kan me wel voorstellen dat een hond een antipatie naar kleine hondjes ontwikkeld als die steeds uitvallen aan de riem.
Maargoed, ik kan me ook levendig voorstellen dat als je een maltezer hebt je erg bang bent voor grote honden die als agressief bekend staan. Het is immers zo gebeurd met je hondje. Wel vind ik dat dat bij het hebben van kleine hondjes hoort en dat je dus voorzichtig met kleine hondjes zal moeten zijn en niet moet denken dat je een York of Maltezer tussen een spelende herder en een labrador moet zetten om mee te doen. Daar is hij te klein voor en dat kan toch wel problemen geven.
Wuilus heeft 1 keer bijna een Shi-tzu gepakt omdat de eigenaar vlak voor ons langs een bal gooide in het hoge gras. Ik zag Wuil kijken en weg was ze. Net op tijd kon ik met een brul voorkomen dat ze de hond voor een konijn of kat aanzag :N:
- Marie-Josée
- Erelid
Die vergissing hebben ze hier ook wel eens gemaakt, en dan was het net of je ze zag denken; "Hé, ik dacht toch zeker......MARC_S schreef: Wuilus heeft 1 keer bijna een Shi-tzu gepakt omdat de eigenaar vlak voor ons langs een bal gooide in het hoge gras. Ik zag Wuil kijken en weg was ze. Net op tijd kon ik met een brul voorkomen dat ze de hond voor een konijn of kat aanzag :N:
-
chrico
- Zeer actief
Ik zou de eigenaar aan spreken en vragen waarom de hond dat doet en waarom zij dat commando geven.Er loopt een teef, die is erg dominant en gaat door haar voorpoten en laat haar kop naar beneden hangen, het is een aanvallende houding. De eigenaren zeggen steeds tegen de hond dat ze zachtjes moet doen
Zoals je schrijft en al meerdere malen is aangegeven klint het niet als een aanvallende houding.
Bij een bepaalde houding vanMilk als er een hond aankomt roep ik ook zachtjes en dan zie je Milk ineens een stuk minder lomp doen en de hond in stap benaderen ipv grote sprongen en een hoop (spelend) gegrom.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Zoie
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Precies, het moet van twee kanten komen. Als ik in het kleine bosje hier twee grote honden samen zie spelen loop ik even om. Kleine moeite, en bovendien is het mijn verantwoordelijkheid om mijn hondjes heel te houden.MARC_S schreef:Ik moet ook zeggen dat Wuilus altijd uitgekafferd werd door kleine hondjes. Ze was groot en zwart en er waren weinig baasjes van kleine hondjes die hun hondje verboden uit te vallen. Meestal was het een klein gillend hondje aan het einde van een 5 meter flex en dan moest ik "de hond bij me houden"![]()
Moos wil nog weleens een keertje een snauw geven naar een opdringerige reu. Soms is die reu 10 keer zo zwaar als hijzelf. Ik doe er alles aan om te voorkomen dat Moos een snauw geeft, maar als hij dat wel doet en de andere veel grotere reu snauwt terug hoor je mij niet zeuren. Eigen schuld dikke bult van Moos. Ik vind het uiteraard vervelend als een zeer grote hond eventjes corrigerend op Moos springt omdat Moos snauwde, maar ja, als Moos begint...
Gelukkig komt dit zeer zelden voor, want ik ben heel alert op de signalen die Moos afgeeft en als ik een snauw aan zie komen roep ik hem bij me, weg van die andere hond.
Aan de andere kant hadden we vanochtend weer een incident met Saar dat ik denk, moet dat nou.
Er liep een Duiste Dog/Boxer kruizing in het bos. Erg dominante opdringerige reu, dus als het even kan mijd ik hem. Alleen de baas van die hond houdt haar hond erg slecht in de gaten, dus zelfs als ik wegloop staat hij soms opeens weer voor mijn neus.
Zo ook vandaag. Hij had namelijk besloten dat Saar bereden moest worden. Ontzettend irritant, vervelend, en ook niet geheel ongevaarlijk, een kilo of 60 hond op 4 kilo Saar...
Ik heb hem er tig keer van afgesjord, en de baas liet die hond toch telkens weer naar Saar toerennen om haar omver te beuken en op haar te gaan rijden.
En dan doe ik er dus alles aan op uit zijn buurt te blijven en weg te lopen, maar als zo'n baas dan niet op zijn eigen hond let. Stond ik daar met Saar die steeds meer de stress in schoot en een geile reu van een kilo of 60 die ik ook niet in mijn eentje helemaal uit de buurt kon houden.
En zo worden die kleine hondjes dus weer bang voor de grotere honden, waardoor ze gaan snauwen, waardoor de grotere honden weer een antipatie tegen kleine hondjes ontwikkelen, waardoor ze slecht op ze reageren, waardoor die kleine hondjes weer bang worden, en zo zit je in een viscieuze cirkel. Die helemaal niet zou gebeuren als zowel de bazen van de kleine als de bazen van de grote honden hun verantwoordelijkheid nemen.
(Saar is trouwens wel bang, maar snauwt niet, en dat wil ik graag zou houden)

-
laeken
- Zeer actief
Dat is moeilijk inderdaad. Ik wil graag een whippet en als dat diertje nog een pup is haal ik het niet in mijn hoofd het hondje met onbekende grote honden te laten spelen. Later zal ze kunnen rennen en zo dus conflicten of ruwe honden kunnen mijden.
Als ik een maltezer had zou ik ook vreemde grote honden mijden. Ik kan me levendig voorstellen dat een aangelijnde maltezer snauwt naar een hond van 60 kilo die dan weer terugsnauwt wat gelijk wat teveel kan zijn voor zo'n kleintje. :N:
Het hebben van een piepklein hondje is zowiezo wat eng als er andere honden komen, kan ik me levendig voorstellen
Als ik een maltezer had zou ik ook vreemde grote honden mijden. Ik kan me levendig voorstellen dat een aangelijnde maltezer snauwt naar een hond van 60 kilo die dan weer terugsnauwt wat gelijk wat teveel kan zijn voor zo'n kleintje. :N:
Het hebben van een piepklein hondje is zowiezo wat eng als er andere honden komen, kan ik me levendig voorstellen
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Asociaal gedrag
Jee, wat een verhaal. Dat vind ik toch echt asociaal. Ik heb ook een grote hond en heb haar het commando "zachtjes geleerd" Dat mindert ze vaart en gaat ze niet zo lomp op een kleine hond af. Verder heeft mijn hond nu gewoon geleerd dat kleine hondjes meestal niet leuk zijn om mee te spelen. Inderdaad zijn kleine honden vaak beestjes die tekeer gaan aan het einde van een flexlijn.Moos schreef: Aan de andere kant hadden we vanochtend weer een incident met Saar dat ik denk, moet dat nou.
Er liep een Duiste Dog/Boxer kruizing in het bos. Erg dominante opdringerige reu, dus als het even kan mijd ik hem. Alleen de baas van die hond houdt haar hond erg slecht in de gaten, dus zelfs als ik wegloop staat hij soms opeens weer voor mijn neus.
Zo ook vandaag. Hij had namelijk besloten dat Saar bereden moest worden. Ontzettend irritant, vervelend, en ook niet geheel ongevaarlijk, een kilo of 60 hond op 4 kilo Saar...
Ik heb hem er tig keer van afgesjord, en de baas liet die hond toch telkens weer naar Saar toerennen om haar omver te beuken en op haar te gaan rijden.
En dan doe ik er dus alles aan op uit zijn buurt te blijven en weg te lopen, maar als zo'n baas dan niet op zijn eigen hond let. Stond ik daar met Saar die steeds meer de stress in schoot en een geile reu van een kilo of 60 die ik ook niet in mijn eentje helemaal uit de buurt kon houden.
En zo worden die kleine hondjes dus weer bang voor de grotere honden, waardoor ze gaan snauwen, waardoor de grotere honden weer een antipatie tegen kleine hondjes ontwikkelen, waardoor ze slecht op ze reageren, waardoor die kleine hondjes weer bang worden, en zo zit je in een viscieuze cirkel. Die helemaal niet zou gebeuren als zowel de bazen van de kleine als de bazen van de grote honden hun verantwoordelijkheid nemen.
(Saar is trouwens wel bang, maar snauwt niet, en dat wil ik graag zou houden)
Toch speelt Malou geregeld met kleine hondjes. Dat gaat heel leuk en voorzichtig. Maar een hond van formaat speelt toch het fijnst. Dan kan je lekker lomp doen! Ik denk wel dat je honden kunt leren te spelen met andere honden. Zoals je vrijwel alles kunt aanleren. Als mijn hond als pup te onstuimig was dan beëindigde ik het spel. Dus als ze niet reageerde op zachtjes dan lijnde ik haar aan. Maar misschien werkt dat wel niet voor alle honden.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
- Moos
- Zeer actief
Ja, ik heb Saar als pup ook heel gedoseerd en alleen met mijn uitdrukkelijke toestemming in contact gebracht met andere honden. Ik ken via Moos natuurlijk al heel veel leuke vriendelijke (grote) honden, dus daar maakte ik dankbaar gebruik van. Zo heef Saar ook een Golden, een Labje, een Border Collie, een Weimaraner, een Berner, een Witte Herder en een Landsheer gezien als pupje, en ook kennis meegemaakt. Dat kon omdat ik de bazen en de honden goed ken, en wist dat dit zo veilig was als ik het zou kunnen krijgen. Dat ging toen inderdaad ook goed. Spelen was er niet bij, met een pupje van 1 kilo kan je gewoon als grotere hond niet spelen, maar wel even snuffelen.MARC_S schreef:Dat is moeilijk inderdaad. Ik wil graag een whippet en als dat diertje nog een pup is haal ik het niet in mijn hoofd het hondje met onbekende grote honden te laten spelen. Later zal ze kunnen rennen en zo dus conflicten of ruwe honden kunnen mijden.
Als een hele enthousiaste lab op Saar kwam afgestormd greep ik hem bij de halsband i.p.v. Saar op te tillen. Zo kon hij Saar niet verwonden, maar werd Saar ook niet onnodig bang gemaakt.
Maar het blijft oppassen. Ik heb Moos het als jonge hond iets te veel zelf uit laten zoeken, met als gevolg dat hij ontelbare keren echt geplet is en nu dus bij voorbaad vaak al een snauw geeft naar bijvoorbeeld een onstuimig labje, reu of teef maakt niet uit. Als ze dreigen hem te gaan pletten geeft ie een waarschuwende snauw. Helaas wordt er dan soms teruggesnauwd (wat vrij logisch is) en dat vind ik dan erg eng met mijn 6 kilo Moos....
Saar heb ik wel beschermd, en Saar snauwt dus niet. Als Saar onraad ruikt, of bang is geplet te worden komt ze naast me staan zodat ik de hond in kwestie weg kan sturen, of bij de halsband kan grijpen.
Nu is Saar dus erg snel bang en onder de indruk (maar Saar is ook wel erg klein vergeleken bij Moos), en ik ben blij dat ze weet dat ze het zelf niet op hoeft te lossen maar altijd naar mij toe moet komen als er iets is.
En inderdaad, het hebben van mini-hondjes is inderdaad soms best eng. Als ik bijvoorbeeld een Bouvier tegenkom die borstelend op ons af komt gelopen dan kost me dat weer 10 jaar van mijn leven. Want 1 flinke beet in de nek van een hond van die grote en kracht, en ik heb geen hondjes meer :N:

- Joy C
- Zeer actief
Ik sluit me bij Marc aan. Mijn herders zijn ook redelijk "puur" in hun gedrag naar andere honden. Als de andere hond dit in 1 keer snapt is er eigenlijk niets aan de hand, vetoont de andere hond afwijkend gedrag, dan grijp ik in, want ik zit niet te wachten op een stel vechtende honden. 
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012

-
annepanne
Vind een herder zeker niet "puurder"reageren als een willekeurig andere hond. Moet eerlijkheidshalve bekennen dat Anne als een speer voor herdertjes op de loop gaat, en dat is echt niet omdat alle herders zo leuk "puur" reageren.
En begin nou niet over walserige goldens of labjes (want over vooroordelen gesproken, ik hoor deze laatste groep opvallend vaak) maar ik vind gewoon een heel aantal mensen niet stevig genoeg in de schoenen staan voor een herder, die dan op zijn beurt maar beslist zelf de boel te moeten besteggelen. Idd op die typische "kop naar beneden en erop af"manier. Niks puurs aan, gewoon hondje pesten.
-
laeken
- Zeer actief
Een beetje een rare reactie want kop naar beneden en erop af is iets dat een hondengedraging is die niets met agressie te maken heeft.annepanne schreef:Vind een herder zeker niet "puurder"reageren als een willekeurig andere hond. Moet eerlijkheidshalve bekennen dat Anne als een speer voor herdertjes op de loop gaat, en dat is echt niet omdat alle herders zo leuk "puur" reageren.En begin nou niet over walserige goldens of labjes (want over vooroordelen gesproken, ik hoor deze laatste groep opvallend vaak) maar ik vind gewoon een heel aantal mensen niet stevig genoeg in de schoenen staan voor een herder, die dan op zijn beurt maar beslist zelf de boel te moeten besteggelen. Idd op die typische "kop naar beneden en erop af"manier. Niks puurs aan, gewoon hondje pesten.
Verder is domweg bekend dat labjes en goldens de neiging hebben honden plat te walsen en dus reageren honden daarop door een hekel te krijgen aan dat soort honden. Ik ken weinig labradors die de tijd nemen normaal kennis te maken, iets puurs in hondengedrag wat een herder eist in de omgang. Direct spelen of duwen is niet helemaal normaal als er geen kennismakingsritueel aan vooraf gegaan is tussen twee elkaar vreemde honden. Dat komt weer voort uit het feit dat een labrador over het algemeen een moeder heeft die veel en veel te geduldig is met de pups en daarnaast ook nog eens veel te lief. Een corrigerende moederhond bij deze rassen is hoogst zeldzaam maar wel erg goed voor de pups. Pups die grenzeloos worden opgevoed zullen zich op straat ook zo gedragen. Mams mocht immers zo hard je wilde in haar oren gebeten worden en je mocht er ook tegenaan walsen. Waarom zou het bij die herder op straat dan niet mogen?
Een herder is alleen al puur in die gedragingen omdat ze gesocialiseerd zijn op een moeder die normaal gebouwd is en een staart heeft die het doet, oren heeft die uitdrukking geven en zelf ook zo opgevoed is. Een herder is leesbaar voor iedere hond want er wijkt niks af in zijn uiterlijk en dus is het leesbaar
Wuilus duwde ze op de grond en Dapper gaat erop rijden om zijn dominantie te tonen. Nog nooit is er terug gesnauwt en dus is de hobby van Dapper labradors als opblaaspop te gebruiken.
-
laeken
- Zeer actief
Dat doen vrijwel alle herders want dat is niet weggefokt. De bordercollie doet dat eigenlijk altijd wel. Wuilus benaderde alleen haar bevriende honden op die manier. naar ze toe sluipen en dan ineens omhoog komen als ze bij elkaar uitkomen en dan direct een spelbuiging om te gaan spelen. Niks maar dan ook niks onvriendelijks aan. Het moet alleen begrepen worden omdat het pure hondentaal is die veel honden onbekend in de oren klinktannepanne schreef: "kop naar beneden en erop af"manier. Niks puurs aan, gewoon hondje pesten.
- Marie-Josée
- Erelid
Tja onze honden hebben ook een antipathie tegen onbekende herders, Bruno heeft daar nog wel een reden voor maar Tomas eigenlijk niet.Misschien komt dat door de houding? Geen idee, ik ben zelf gek op herders dus door mij komt het niet
Onze honden spelen meestal niet met te kleine honden maar à ls ze het doen gaat dat heel voorzichtig dus ik hoef nooit in te grijpen. Anders wordt het wanneer het zoveelste loslopende dominante keffertje op een aangelijnde Tomas afkomt, de baas wil dan vaak leuk zijn en roept; hij doet niks hoor, maar dan roep ik terug; die van mij misschien wel. En als Tomas dan gaat snauwen krijg ik een boze blik. Nou ja.....het went
Onze honden spelen meestal niet met te kleine honden maar à ls ze het doen gaat dat heel voorzichtig dus ik hoef nooit in te grijpen. Anders wordt het wanneer het zoveelste loslopende dominante keffertje op een aangelijnde Tomas afkomt, de baas wil dan vaak leuk zijn en roept; hij doet niks hoor, maar dan roep ik terug; die van mij misschien wel. En als Tomas dan gaat snauwen krijg ik een boze blik. Nou ja.....het went
- zepenko
- Zeer actief
Het is dus gewoon een kwestie van herders socialiseren aan labs en andersom. Net zoals je socialiseert aan andere honden-/dierenrassen. Dus herder- en labpuppeneigenaren: weet wat u te doen staat.MARC_S schreef:Een beetje een rare reactie want kop naar beneden en erop af is iets dat een hondengedraging is die niets met agressie te maken heeft.annepanne schreef:Vind een herder zeker niet "puurder"reageren als een willekeurig andere hond. Moet eerlijkheidshalve bekennen dat Anne als een speer voor herdertjes op de loop gaat, en dat is echt niet omdat alle herders zo leuk "puur" reageren.En begin nou niet over walserige goldens of labjes (want over vooroordelen gesproken, ik hoor deze laatste groep opvallend vaak) maar ik vind gewoon een heel aantal mensen niet stevig genoeg in de schoenen staan voor een herder, die dan op zijn beurt maar beslist zelf de boel te moeten besteggelen. Idd op die typische "kop naar beneden en erop af"manier. Niks puurs aan, gewoon hondje pesten.
Verder is domweg bekend dat labjes en goldens de neiging hebben honden plat te walsen en dus reageren honden daarop door een hekel te krijgen aan dat soort honden. Ik ken weinig labradors die de tijd nemen normaal kennis te maken, iets puurs in hondengedrag wat een herder eist in de omgang. Direct spelen of duwen is niet helemaal normaal als er geen kennismakingsritueel aan vooraf gegaan is tussen twee elkaar vreemde honden. Dat komt weer voort uit het feit dat een labrador over het algemeen een moeder heeft die veel en veel te geduldig is met de pups en daarnaast ook nog eens veel te lief. Een corrigerende moederhond bij deze rassen is hoogst zeldzaam maar wel erg goed voor de pups. Pups die grenzeloos worden opgevoed zullen zich op straat ook zo gedragen. Mams mocht immers zo hard je wilde in haar oren gebeten worden en je mocht er ook tegenaan walsen. Waarom zou het bij die herder op straat dan niet mogen?![]()
Een herder is alleen al puur in die gedragingen omdat ze gesocialiseerd zijn op een moeder die normaal gebouwd is en een staart heeft die het doet, oren heeft die uitdrukking geven en zelf ook zo opgevoed is. Een herder is leesbaar voor iedere hond want er wijkt niks af in zijn uiterlijk en dus is het leesbaarZe heeft zeker ook de pups gecorrigeerd en grenzen bijgebracht en dus zijn herderpups lang zo vrij niet in de omgang. Ze EISEN een ritueel van kennis maken en als een labje dat niet snapt wordt hij keihard op zijn plaats gezet en is de baas weer zo boos op de eigenaar met de agressieve herder
![]()
Wuilus duwde ze op de grond en Dapper gaat erop rijden om zijn dominantie te tonen. Nog nooit is er terug gesnauwt en dus is de hobby van Dapper labradors als opblaaspop te gebruiken.Hij zal ook wel moeten want anders wordt er niks van hem aangetrokken en gaan ze op Cleo rijden of Dapper omver rennen zonder eerst kennis te maken. Hij smoort ze in de kiem
-
astrid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
Juist. Hier doet met name Kali dat, de Rottweiler. Prachtig om te zien. Overigens mag ze dat van mij alleen bij honden doen die qua grootte gelijk zijn. En dan het onmiddelijke spelen erna, dat vind ik prachtig.MARC_S schreef:Dat doen vrijwel alle herders want dat is niet weggefokt. De bordercollie doet dat eigenlijk altijd wel. Wuilus benaderde alleen haar bevriende honden op die manier. naar ze toe sluipen en dan ineens omhoog komen als ze bij elkaar uitkomen en dan direct een spelbuiging om te gaan spelen. Niks maar dan ook niks onvriendelijks aan. Het moet alleen begrepen worden omdat het pure hondentaal is die veel honden onbekend in de oren klinktannepanne schreef: "kop naar beneden en erop af"manier. Niks puurs aan, gewoon hondje pesten.
(Overigens vind ik het gevoel van opluchting in het gezicht van de eigenaar van de andere hond na het sluipgedrag van Kali ook erg leuk.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
precies, dat doen ze hier ookMarie-Josée schreef:Dat is een speelhouding.danja schreef: Er loopt een teef, die is erg dominant en gaat door haar voorpoten en laat haar kop naar beneden hangen, het is een aanvallende houding.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
inderdaad, hier loopt ook zo'n lab die gooit zich met z'n complete (te dikke overigens) lichaam vol tegen m'n teef aan. Die is daar zeker niet van gedient ondanks dat ze zelf best lomp en onbenullig speelt maar niet bij de eerste ontmoeting. En die knauwt hem dan ook resoluut tegen de grond als hij het niet wil begrijpen. Niets bijten of iets dergelijks, maar hij heeft zich te gedragen.MARC_S schreef:Een herder is natuurlijk wat puur in de taal en niet erg geliefd bij mensen met kleine hondjesDoor de voorpoten zakken is in ieder geval geen agressie maar een spelhouding. Een reu die een teef op de rug gooit is een reu die respect eist. De meeste labradors zijn veel en dan ook veel te wild en opdringerig en de meeste pure honden als bv een herder reageren daarop door de betreffende hond te dwingen tot onderwerping. Niks mis mee want een labrador die erg druk en gek is is voor de meeste honden ook geen pretje. Oude honden walsen ze om en teven worden domweg verkracht als ze niet van zich afbijten. Labradors vragen er meestal wel om door vreemde honden onderworpen te worden.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
maar het is ook zo, niets vooroordelen ik zie hier niets anders. Er zit totaal niets afwachtends in de honden ze walsen maar over elke hond heen die ze tegenkomen vreemd of niet...annepanne schreef:En begin nou niet over walserige goldens of labjes (want over vooroordelen gesproken, ik hoor deze laatste groep opvallend vaak)
Dat is geen normaal gedrag.
ja mijn hond mag best aangeven als ze iets niet accepteerd zolang het op een normale manier gebeurd ja! Dat mag een andere hond ook bij haar. Dat is normale hondentaal niets mis mee!maar ik vind gewoon een heel aantal mensen niet stevig genoeg in de schoenen staan voor een herder, die dan op zijn beurt maar beslist zelf de boel te moeten besteggelen.
speelhouding dusIdd op die typische "kop naar beneden en erop af"manier. Niks puurs aan, gewoon hondje pesten.

- Joy C
- Zeer actief
Lama.malinois schreef:maar het is ook zo, niets vooroordelen ik zie hier niets anders. Er zit totaal niets afwachtends in de honden ze walsen maar over elke hond heen die ze tegenkomen vreemd of niet...annepanne schreef:En begin nou niet over walserige goldens of labjes (want over vooroordelen gesproken, ik hoor deze laatste groep opvallend vaak)
ja mijn hond mag best aangeven als ze iets niet accepteerd zolang het op een normale manier gebeurd ja! Dat mag een andere hond ook bij haar. Dat is normale hondentaal niets mis mee!maar ik vind gewoon een heel aantal mensen niet stevig genoeg in de schoenen staan voor een herder, die dan op zijn beurt maar beslist zelf de boel te moeten besteggelen.
speelhouding dusIdd op die typische "kop naar beneden en erop af"manier. Niks puurs aan, gewoon hondje pesten.
Groetjes Joyce

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Joy C schreef:Lama.malinois schreef:maar het is ook zo, niets vooroordelen ik zie hier niets anders. Er zit totaal niets afwachtends in de honden ze walsen maar over elke hond heen die ze tegenkomen vreemd of niet...annepanne schreef:En begin nou niet over walserige goldens of labjes (want over vooroordelen gesproken, ik hoor deze laatste groep opvallend vaak)

- Moos
- Zeer actief
En toch is dat niet altijd zo. Ik ken hier twee Herders die ook zo op Moos en Saar reageren, met name als ze al een beetje aan het lopen of rennen zijn. Kop laag naar beneden, alles op strak, gespannen dus, en vaak nog een borstel erbij ook. Daarna gaan ze dan jagen, of wat Anne noemt 'hondje pesten'. Dus niks eerst even netjes kennis maken, nee, ze zien Moos en Saar samen rennen, en gaan in deze houding een van de twee opjagen.malinois schreef:annepanne schreef:speelhouding dusIdd op die typische "kop naar beneden en erop af"manier. Niks puurs aan, gewoon hondje pesten.
Of ze lopen op Moos of Saar af, die dan dus stilstaan te snuffelen ofzo, en binnen een fractie van een seconde 'jagen' ze ook zo achter ze aan.
Nu geef ik eerlijk toe dat met name Saar zich erg makkelijk op laat jagen, maar de honden die dat doen zijn altijd Herders. Nooit labjes of Goldens of Boxers of Berners, of noem maar een ras. Altijd Herders.
En nogmaals, Saar lokt het op haar manier ook uit, maar ik heb dus dan ook wel de ervaring dat de Herders dan bij uitstek graag even een beetje pesten en opjagen.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
dat is een reden waarom mijn honden dus ook niet met kleine hondjes mogen spelen van mij.... als ze snuffelen en de kleine hondjes rennen weg, gaan ze erachter aan.... maar dat doen ze dus ook bij grote honden, als ze wegrennen. Alleen kleintjes raken daar vaak van in paniek...Moos schreef:En toch is dat niet altijd zo. Ik ken hier twee Herders die ook zo op Moos en Saar reageren, met name als ze al een beetje aan het lopen of rennen zijn. Kop laag naar beneden, alles op strak, gespannen dus, en vaak nog een borstel erbij ook. Daarna gaan ze dan jagen, of wat Anne noemt 'hondje pesten'. Dus niks eerst even netjes kennis maken, nee, ze zien Moos en Saar samen rennen, en gaan in deze houding een van de twee opjagen.
Of ze lopen op Moos of Saar af, die dan dus stilstaan te snuffelen ofzo, en binnen een fractie van een seconde 'jagen' ze ook zo achter ze aan.
Nu geef ik eerlijk toe dat met name Saar zich erg makkelijk op laat jagen, maar de honden die dat doen zijn altijd Herders. Nooit labjes of Goldens of Boxers of Berners, of noem maar een ras. Altijd Herders.
En nogmaals, Saar lokt het op haar manier ook uit, maar ik heb dus dan ook wel de ervaring dat de Herders dan bij uitstek graag even een beetje pesten en opjagen.