Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

beloning niet aannemen/ophalen als het niet de bedoeling is

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoie
Zeer actief

beloning niet aannemen/ophalen als het niet de bedoeling is

Ongelezen bericht door Zoie »

ik heb Spok een paar dingetjes met de clicker aangeleerd, o.a. zit. Maar meestal werk ik zonder clicker.

Laat ik Spok nu zitten, b.v. voor een pensstaafje, dan weigert hij z'n beloning. Hij pakt het gewoon niet aan. Zeg ik ( na het gaan zitten ) "ja " , dan pakt hij het wel gretig aan. Rara.

Blijkbaar is hij het woord "ja "met een soort click gaan associëren. Hij komt wel vaker bij me als ik 'ja "heb gezegd voor een koekje, ook als het niet de bedoeling is. Een mens zegt nogal eens "ja. "

Hoe leer ik hem dit nu weer af ? Misschien moet ik hem een nieuw clicksignaal aanleren, b.v. "Yes " , en het oude "ja " nooit meer belonen ? Geen idee of hij dit oppikt.

Overigens begrijp ik niet dat hij na het zitten alleen een pensstaafje aanpakt na het woord "ja ". Als je clickert kan je toch ook na verloop van tijd de click weg laten ?

Snapt iemand het nog ? Ik niet !
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Re: beloning niet aannemen/ophalen als het niet de bedoeling

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Zoie schreef:ik heb Spok een paar dingetjes met de clicker aangeleerd, o.a. zit. Maar meestal werk ik zonder clicker.

Laat ik Spok nu zitten, b.v. voor een pensstaafje, dan weigert hij z'n beloning. Hij pakt het gewoon niet aan. Zeg ik ( na het gaan zitten ) "ja " , dan pakt hij het wel gretig aan. Rara.

Blijkbaar is hij het woord "ja "met een soort click gaan associëren. Hij komt wel vaker bij me als ik 'ja "heb gezegd voor een koekje, ook als het niet de bedoeling is. Een mens zegt nogal eens "ja. "

Hoe leer ik hem dit nu weer af ? Misschien moet ik hem een nieuw clicksignaal aanleren, b.v. "Yes " , en het oude "ja " nooit meer belonen ? Geen idee of hij dit oppikt.

Overigens begrijp ik niet dat hij na het zitten alleen een pensstaafje aanpakt na het woord "ja ". Als je clickert kan je toch ook na verloop van tijd de click weg laten ?

Snapt iemand het nog ? Ik niet !
Heb je Spok al vanaf pup? Of heeft iemand anders hem dit geleerd en heb je dit niet meegekregen? Er zijn mensen die leren hun hond pas een beloning aan te nemen na een commando. Dit i.v.m. kinderen die b.v. rondlopen met koekjes. Als dit zo is bij jou dan zit het er erg goed in bij Spok!

De clicker gebruik je bij de opbouw van een oefening. En het onderhouden ervan kan ook prima natuurlijk. Het is gewoon een fijn hulpmiddel omdat je zo goed de timing kunt bepalen. Als de hond eenmaal iets goed kent hoef je dat ook niet meer telkens te belonen. Dan beloon je b.v. 1 op de 5 keer.

Groetjes Mark

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Zoie
Zeer actief

ik heb Spok vanaf een maand of negen. Uit het asiel gehaald, daarvoor in de opvang in Spanje, en daarvoor heeft hij, m.i. korte tijd op straat gezworven, dus onwaarschijnlijk dat hij dat ergens heeft geleerd.

Hij is helemaal een rare met eten en belonen, snap er soms niet veel van !

Als ik hem buiten laat zitten, pakt hij een koekje wel aan. Maar een pensstaafje binnen dus niet. Tenminste negen van de tien keer niet. Lijkt wel of hij het niet durft.

Als je een hond een kunstje met de clicker hebt aangeleerd, en je gaat interval belonen, dan hoef je voor elke beloning toch niet te clicken ?
Afbeelding
Dibbes
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Dibbes »

Zoie schreef:Als je een hond een kunstje met de clicker hebt aangeleerd, en je gaat interval belonen, dan hoef je voor elke beloning toch niet te clicken ?
Bij intervalbeloning click je niet meer voor iedere goede uitvoering. Je kan wel iets als "braaf" zeggen, maar ik denk niet dat je dat hoeft te doen.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Dibbes schreef:
Zoie schreef:Als je een hond een kunstje met de clicker hebt aangeleerd, en je gaat interval belonen, dan hoef je voor elke beloning toch niet te clicken ?
Bij intervalbeloning click je niet meer voor iedere goede uitvoering. Je kan wel iets als "braaf" zeggen, maar ik denk niet dat je dat hoeft te doen.
nee, ik bedoel eigenlijk meer, stel je hond beheerst het kunstje, en dat je na de vijfde keer weer gaat belonen, moet je dan ook weer clicken, of kan je ook gewoon goedzo zeggen en de beloning geven ? Ik dacht het laatste, dat je de click helemaal achterwege kunt laten.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:[wat er met spok en zijn beloning aan de hand is heb ik ook geen idee :19: :mrgreen: .
nee, het gedrag doet mij een beetje denken aan dat van onze hond van vroeger. Die had geleerd ( van zijn vorige eigenaar ) dat hij met links niets mocht aanpakken. Dan moest je er wel even bijzeggen dat het links was, maar dan pakte hij het ook niet meer aan, wat je ook deed of zei. Zo Spok ook, wat ik ook zeg, hij pakt het niet.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
Inge O schreef:[wat er met spok en zijn beloning aan de hand is heb ik ook geen idee :19: :mrgreen: .
nee, het gedrag doet mij een beetje denken aan dat van onze hond van vroeger. Die had geleerd ( van zijn vorige eigenaar ) dat hij met links niets mocht aanpakken. Dan moest je er wel even bijzeggen dat het links was, maar dan pakte hij het ook niet meer aan, wat je ook deed of zei. Zo Spok ook, wat ik ook zeg, hij pakt het niet.
ik kan me nog herinneren dat je, toen je spok net had, uit sommige dingen meende af te leiden dat hij toch wel bekend was met het wonen in een huis/bij een baasje.

misschien heeft hij daar tóch zo een onnozel( :N: :mrgreen: ) truukje aangeleerd gekregen?
Ja, wie weet.

Kan me niet voorstellen dat Spok die voor een bak KVV nog zijn neus optrekt, erg lang gezworven heeft :mrgreen:
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Het is toch best zo?

Wanneer pakt Spok het voer dan wel? Als je het voor hem neerlegt? Als je "ja"zegt dan pakt hij het toch? Ik zou er verder niet teveel drukte over maken joh. Heb echt het idee dat hij iets geleerd heeft. Vind het dan ook zo sneu om hem dan het gevoel te geven dat hij nu iets fout doet.

Wat vind hij echt geweldig om te doen? Daar kun je ook op trainen. Dus elke cm dat hij dichter bij het je hand komt om het te pakken clik je en geef je de beloning. Kan b.v. even wild stoeien zijn, een trekspelletje. Dan is de oefening "pak het uit de hand" Dus in het begin click je alleen al voor het ernaar kijken of het met de ogen volgen van de kauwstaaf. Dan aleen nog maar als hij eraan snuffelt enz. Eigenlijk hoe je een hond leert aporteren.

Zie maar of het werkt.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Zoie
Zeer actief

Re: Het is toch best zo?

Mark-fryslan schreef:Wanneer pakt Spok het voer dan wel? Als je het voor hem neerlegt? Als je "ja"zegt dan pakt hij het toch? Ik zou er verder niet teveel drukte over maken joh. Heb echt het idee dat hij iets geleerd heeft. Vind het dan ook zo sneu om hem dan het gevoel te geven dat hij nu iets fout doet.

Wat vind hij echt geweldig om te doen? Daar kun je ook op trainen. Dus elke cm dat hij dichter bij het je hand komt om het te pakken clik je en geef je de beloning. Kan b.v. even wild stoeien zijn, een trekspelletje. Dan is de oefening "pak het uit de hand" Dus in het begin click je alleen al voor het ernaar kijken of het met de ogen volgen van de kauwstaaf. Dan aleen nog maar als hij eraan snuffelt enz. Eigenlijk hoe je een hond leert aporteren.

Zie maar of het werkt.

Groetjes Mark
ja, stoeien en trekspelletjes doet hij ook niet met me. Ik ben het hem een beetje aan het leren, zeg pak maar, goed zo als hij het pakt, trek dan heel licht, en laat hem winnen, goed zo ! Kijken hoever we komen.

Maar ... "pak maar", werkt dus ook niet in het geval van een pensstaafje.

Misschien moet ik weer gaan clickeren, zoals jij zegt, maar ik heb eigenlijk een hekel aan dat ding, ook omdat ik hem vaak vergeet of kwijt ben ( ben een chaoot wat dat betreft ) en eigenlijk de precisie van timing niet nodig heb voor wat ik doe.
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Zoie schreef: ja, stoeien en trekspelletjes doet hij ook niet met me. Ik ben het hem een beetje aan het leren, zeg pak maar, goed zo als hij het pakt, trek dan heel licht, en laat hem winnen, goed zo ! Kijken hoever we komen.

Maar ... "pak maar", werkt dus ook niet in het geval van een pensstaafje.

Misschien moet ik weer gaan clickeren, zoals jij zegt, maar ik heb eigenlijk een hekel aan dat ding, ook omdat ik hem vaak vergeet of kwijt ben ( ben een chaoot wat dat betreft ) en eigenlijk de precisie van timing niet nodig heb voor wat ik doe.
Ik ben net begonnen in een boekje van Jean Donaldson, hondencultuur. Ze schrijft daar veel over jou type hond. Honden die niet echt geleerd hebben te spelen. Je moet eerst een vlammetje zien te krijgen voordat je een vuurtje kunt aanwakkeren. Ze geeft veel tips daarover. Ik heb de tip voor het boekje ook hier ergens hier op de site gekregen. Kan hem je aanbevelen. Kan het proberen om het hier te gaan lopen vertellen maar dan vergeet ik de helft en komt het niet zo goed over volgens mij.

Het komt erop neer dat je in het begin elke aanzet tot spelen beloond met iets heel lekkers. Het begin kan heel taai zijn maar is gewoon een kwestie van volhouden. Dus een keer kijken naar de flos? Hup belonen! Een klein aarzelend hapje in de flos? Mega jubelen en belonen. Op die manier. De truc zit hem er dus in om hele kleine vooruitgangen te signaleren en deze te belonen. Dus blij zijn met elk klein stapje.

Misschien is dat spelen er wel helemaal uitgedrilt die eerste maanden weet jij veel wat er allemaal gebeurd is. Ook kan Spok heilig ontzag voor jou hebben en niet echt durfen te spelen. Maar zo'n verhouding hebben jullie niet dacht ik.

De clicker is gewoon een hulpmiddel. Maar wel eentje die erg goed werkt als je hem goed gebruikt. De timing is heel goed te regelen. Je stem gebruik je dan meer voor de ondersteuning. "goed zo dat is braaf" of "keurig zo gaat ie goed, dit is de bedoeling" Click! einde oefening beloning erin. Het is voor je hond echt heel duidelijk. Anders kom je al heel snel in de verleiding om te gaan corriceren en "Nee" te gaan roepen. Met de clicker let je toch meer op gewenst gedrag wat je dan vervolgens beloond. Tenminste dat is mijn ervaring.
Groetjes mark

Zoie
Zeer actief

Mark-fryslan schreef:[
Misschien is dat spelen er wel helemaal uitgedrilt die eerste maanden weet jij veel wat er allemaal gebeurd is. Ook kan Spok heilig ontzag voor jou hebben en niet echt durfen te spelen. Maar zo'n verhouding hebben jullie niet dacht ik.
Ja, weten doe je het natuurlijk niet. Spok is wat vrijpostiger naar vrouwen en kinderen dan naar mannen. Wat ik doe is thuis met speeltjes apporteren en daar dan weer voorzichtig aan een trekspelletje van maken. Soms hapt hij toe, maar het gaat allemaal heel aarzelend.

Moet dat boek denk ik toch maar eens lezen, staat al langere tijd op mijn verlanglijstje.
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Zoie schreef:
Ja, weten doe je het natuurlijk niet. Spok is wat vrijpostiger naar vrouwen en kinderen dan naar mannen. Wat ik doe is thuis met speeltjes apporteren en daar dan weer voorzichtig aan een trekspelletje van maken. Soms hapt hij toe, maar het gaat allemaal heel aarzelend.

Moet dat boek denk ik toch maar eens lezen, staat al langere tijd op mijn verlanglijstje.
Als het je het lukt om Spok aan het spelen te krijgen geeft dat wel erg veel voldoening. En het is ook gewoon erg leuk om te doen. Hoop dat het je gaat lukken joh. (Boek kun je zo bestellen bij bol.com)

Groetjes Mark

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoie schreef:

Mijn honden doen beiden geen trekspelletjes met mij en wel met elkaar. Inderdaad toch een vrom van respect en je niet willen provoceren.
Ik vind er niet zoveel mis mee eerlijk gezegd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Mark-fryslan
Zeer actief

Eline* schreef: Mijn honden doen beiden geen trekspelletjes met mij en wel met elkaar. Inderdaad toch een vrom van respect en je niet willen provoceren.
Mis mee wil ik ook niet zeggen. Maar je mist wel een hoop fun. (als je helemaal niet speelt met je hond bedoel ik) Verder vind ik het goed voor het contact met je hond. Maar ik echt niet beweren dat jij nu een probleem hebt ofzo. Je hebt vast andere dingen gevonden om samen leuk bezig te zijn toch? Spelen kan ok zoveel manieren. De ene gaat voor een trekspelletje en de ander wil liever achter een balletje aan hobbelen. Is toch ook prima.

Groetjes Mark

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Mark-fryslan schreef:
Eline* schreef: Mijn honden doen beiden geen trekspelletjes met mij en wel met elkaar. Inderdaad toch een vrom van respect en je niet willen provoceren.
Mis mee wil ik ook niet zeggen. Maar je mist wel een hoop fun. (als je helemaal niet speelt met je hond bedoel ik) Verder vind ik het goed voor het contact met je hond. Maar ik echt niet beweren dat jij nu een probleem hebt ofzo. Je hebt vast andere dingen gevonden om samen leuk bezig te zijn toch? Spelen kan ok zoveel manieren. De ene gaat voor een trekspelletje en de ander wil liever achter een balletje aan hobbelen. Is toch ook prima.

Groetjes Mark
Ik zou eerder stellen dat een hond die de competitie niet aanwil met de baas een betere rangorderelatie heeft dan een hond die die strijd wel aangaat. Juist trekspelletjes zijn zo'n regelrechte krachtmeting dat veel honden, die echt honds zijn (en ik vind spaanse zwerfhonden hondser dan onze honden) die dus uit de weggaan. Heel gezond en normaal dus.
Wat jij zegt; spelen kan op heel veel manieren ook zonder directe competitie. Zoekspelletjes of apporteerspelletjes zijn op zich trouwens ook veel betere manieren om te spelen met je hond. Leuker trouwens niet altijd..ik mis soms wel eens het rollebollen en knokken over de grond, hoewel ik kiki daartoe soms wel kan verleiden. :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Saar doet ook geen trekspelletjes met mij. Ook geen stoeien of rollenbollen, helemaal niks wat ruw is. En dat heb ik er toch echt niet uitgedrilt door mij toen ze pup was. Ze doet het gewoon niet. Als ze iets in haar bek heeft hoef ik er alleen maar naar te wijzen en ze laat het al vallen bij wijze van spreken.
Met Moos sjort ze wel, en met sommige andere honden in het bos, maar met mij nooit.

Moos doet wel graag een sjorspelletje met me, maar Moos is ook typje 'eens even de grenzen' testen, terwijl Saar typje 'jij bent de baas, jaja, jij bent de baas' is.

De enige manier waarop ik met Saar echt kan spelen is door of heeeel zachtjes met mijn hand een beetje in haar bekkie te wiebelen, dan gaat ze op haar rug liggen rollen en zachtjes in mijn had happen. Of door een knuffel over de grond te trekken, dan rent zij erachteraan.
Apporteren doet ze niet. Ja, ze rent achter een bal aan, en gaat er dan mee vandoor :mrgreen:
Moos apporteert wel heel goed, maar dat heeft ze dus niet van hem afgekeken.

Maar ik kan van Saar dus niet zeggen dat het spelen eruit gedrild is, of dat ze bijna bang van me is. Ze is gewoon zo van nature, en ziet mij wel heel erg als baas, maar op een duidelijke prettige manier, net als Moos.
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Eline* schreef: Wat jij zegt; spelen kan op heel veel manieren ook zonder directe competitie. Zoekspelletjes of apporteerspelletjes zijn op zich trouwens ook veel betere manieren om te spelen met je hond. Leuker trouwens niet altijd..ik mis soms wel eens het rollebollen en knokken over de grond, hoewel ik kiki daartoe soms wel kan verleiden. :wink:
Ik schreef het hier al eerder. Ik ben nu een boekje aan het lezen van Jean Donaldson. Dan ga je toch weer heel anders denken over dat spelen. Ik was eerder ook overtuigd van de competitie. Nu zie ik dat niet meer zo. Maar dat zal ook wel weer veranderen die mening :wink:

Groetjes Mark

Zoie
Zeer actief

Tsja, hoe het precies in het rangorde - verhaal past, ik weet het niet hoor. Ik zou het gewoon leuk vinden als Spok met mij zou durven stoeien e.d. Maar het is geen moetje.

Luna heeft nooit een probleem met stoeien gehad, integendeel. Ik heb haar juist weer moeten afremmen, beheerst leren spelen. Toch sta ik haar relatief veel toe, vergeleken wat ze verder thuis mag. Zoals in vlees bijten en een aanloopje nemen om tegen mij op te springen ( tijdens de begroeting. ) Haha. Maar ik heb niet het idee dat ze me daarom als baas minder serieus zou nemen. Maar goed, mijn idee, meer niet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”