We zijn nog niet zo lang bezig met vers, dus misschien vind ik later nog betere / goedkopere adressen. Ik wil scharrel- of biovlees, dus dat beperkt de keuze.
Scharrel-kippennekjes gekocht bij scharrelslager Coenen aan de Fransestraat: hij kon ze een week van te voren bestellen, ook in kleine hoeveelheid: 1,5 kg (we hebben klein hondje en klein diepvriesvakje). Ik was de eerste die ernaar vroeg, maar hij zei dat hij ze wel vaker kon bestellen. Hij vond het ook leuk om erover te praten. Vuile pens probeert hij nu ook te bestellen.
Nekjes zijn groot succes. Ze waren erg vers, te vers naar Hobbes' zin: de eerste paar begroef hij in de tuin en graafde ze 2 dagen later weer op. (Hij stonk daarna wel een tijdje uit zijn bek..) De nekken die ik daarna heb bevroren en weer ontdooid, eet hij wel meteen op.
Grote botten, lamshart en rundergehakt gehaald bij Sjek Floor op de Lange Hezelstraat. Hij is veel goedkoper. Komt doordat hij geen scharrel- of eko-keurmerk voert. Wel belooft hij milieubewust en diervriendelijk te werken, op zijn eigen boerderij: daar komt (al?) zijn vlees vandaan.
Grote "botten voor de hond" (runderknie?) geeft hij gratis weg als hij ze heeft. Je mag ze geloof ik eigenlijk niet (te vaak) geven, omdat ze hard zijn en de tanden ervan slijten. Maar Hobbes vindt ze geweldig....
Verder eko-vlees uit de super: Coop, AH. Soms heb je 's avonds en op zaterdag mazzel: afgeprijsd omdat het bijna over de datum is.
Stichting Ark verkoopt vlees van vee dat in natuurgebieden loopt, in Gelderse Poort bv. Zie:
http://www.wildernisvlees.nl/
Er is een afhaalpunt in Wekerom. Ik moet nog uitzoeken of je ook kleine hoeveelheden kunt krijgen. Vroeger wel, bij iemand vd stichting die bij mij om de hoek woonde. Het vlees was erg lekker en niet duur.
Je kunt in Wekerom in elk geval grote pakketten uit de diepvries gaan halen, dus misschien wat voor jullie grote honden? En als jullie af en toe een kilootje willen doorverkopen, laat maar weten.
En niet-bio: Smuldier bij de Coop en Rodi bij de AH
Groetjes, Jacqueline