Ja, maar mijn ervaring is dus dat alleen Herders dat doen. Saar rent niet eens echt weg, die schiet altijd even opzij van schrik, en dan gaat mening Herder dus opjagen. Waar Saar inderdaad zich helemaal de blubber van schrikt, maar ja dat kan ik me ook wel voorstellen als je net zo groot bent als de snuit van die andere hondmalinois schreef:dat is een reden waarom mijn honden dus ook niet met kleine hondjes mogen spelen van mij.... als ze snuffelen en de kleine hondjes rennen weg, gaan ze erachter aan.... maar dat doen ze dus ook bij grote honden, als ze wegrennen. Alleen kleintjes raken daar vaak van in paniek...Moos schreef:En toch is dat niet altijd zo. Ik ken hier twee Herders die ook zo op Moos en Saar reageren, met name als ze al een beetje aan het lopen of rennen zijn. Kop laag naar beneden, alles op strak, gespannen dus, en vaak nog een borstel erbij ook. Daarna gaan ze dan jagen, of wat Anne noemt 'hondje pesten'. Dus niks eerst even netjes kennis maken, nee, ze zien Moos en Saar samen rennen, en gaan in deze houding een van de twee opjagen.
Of ze lopen op Moos of Saar af, die dan dus stilstaan te snuffelen ofzo, en binnen een fractie van een seconde 'jagen' ze ook zo achter ze aan.
Nu geef ik eerlijk toe dat met name Saar zich erg makkelijk op laat jagen, maar de honden die dat doen zijn altijd Herders. Nooit labjes of Goldens of Boxers of Berners, of noem maar een ras. Altijd Herders.
En nogmaals, Saar lokt het op haar manier ook uit, maar ik heb dus dan ook wel de ervaring dat de Herders dan bij uitstek graag even een beetje pesten en opjagen.
Saar wordt trouwens ook heel vaak al opgejaagd als ze alleen maar stil staat. Dan straalt ze aan alle kanten uit 'help, ik ben klein en bang, doe mij niks' en vaak lokt dat juist een reactie uit.
Maar weer dus altijd van Herders.
En ik heb niks tegen Herders hoor, want zoals ik al eerder zei, Saar lokt het ook echt uit op haar manier. Alleen ben ik het er dus niet mee eens dat Herders altijd zo puur zijn in hun gedrag en dat een lage kop altijd speelhouding is. De lage kop is naar Saar toe 9 van de 10 keer de opjaag/pest houding.