Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

aan de voet

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

bokke
Vaste gebruiker

aan de voet

Ongelezen bericht door bokke »

hoe leer je je hond eigenlijk het commando "aan de voet"?
als ik een koekje boven zijn neus houdt, springt hij constant om het te pakken, dus dat is precies niet zo'n goede methode?
Afbeelding

Afbeelding
Lupus
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Lupus »

Misschien hou je het koekje gewoon te hoog.
Als je het koekje net voor zijn neus houdt en het dan naar achteren beweegt, zou hij normaal gezien moeten gaan zitten. Hou je het koekje zelfs maar 5cm boven zijn neus, dan is er al grote kans dat hij er naar springt.
Eens uitproberen...

Groetjes Lupus
Biet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bull Mastiff, Border Terrier, XHollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Biet »

wij zijn toevallig vorige week een beginnerscursus begonnen en oefenen ook het commando aan de voet.
op twee manieren.
1. In combinatie met commando blijf-kom-zit. dan moet de hond voor je gaan zitten ( nadat hij is aan komen lopen) en vervolgens met de klok mee achter je langs lopen. dan moet hij aan de linkerkant gaan zitten. Ik oefen vaak zonder snoepjes en beloon mijn hond dan met mijn stem en een knuffel. hij blijft dan zitten. Als ik wel een snoepje geef dan breng ik het snoepje naar zijn mond. Anders komt hij het snoepje halen en zit hij niet meer :wink:
2. de hond zit al naast je en dan een aantal stappen naar rechts doen. vervolgens moet hij weer naast je gaan zitten. dan beloon ik op dezelfde manier.

Biet begint het nou aardig te snappen :cheer: . Wij doen ons best.

succes ermee
Wiel
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik heb het Belle als volgt geleerd: Eerst de hond recht voor je laten zitten, dan zelf een stap naar links en een stap naar voren doen, zodat je naast de hond staat (hond rechts van je). De hond hoeft dan niet zo'n groot rondje te maken. Dan met een brokje in je linkerhand de hond naar links naast je leiden en laten zitten. Als dit goed gaat eerst de stap naar voren weglaten en vervolgens ook de stap naar links. En het koekje zo snel mogelijk afbouwen. Belle (toch niet altijd de slimste) had het zo in 10 minuten door.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
DoberLuca
Actief

Ongelezen bericht door DoberLuca »

1. In combinatie met commando blijf-kom-zit. dan moet de hond voor je gaan zitten ( nadat hij is aan komen lopen) en vervolgens met de klok mee achter je langs lopen. dan moet hij aan de linkerkant gaan zitten. Ik oefen vaak zonder snoepjes en beloon mijn hond dan met mijn stem en een knuffel. hij blijft dan zitten. Als ik wel een snoepje geef dan breng ik het snoepje naar zijn mond. Anders komt hij het snoepje halen en zit hij niet meer
Wij hebben het luca ook zo geleerd alleen wel met koekje. Idd voor je laten zitten. Koekje in rechter hand voor zijn neus houden, op je rug overgeven naar je linkerhand. Hond koekje laten volgen Ondertussen geef je het commando aaaaaaan-ddeeeeee-voet (voet op het moment dat hij naast je gaat zitten). geeft hem het koekje klaar..... 20x herhalen en dan doen ze het zonder koekje!!
Nu is het commando gewoon VOET.
In de hondensport is het helemaal mooi. Zit je hond voor je met zijn neus jouw kant op, geef je het commando voet, doen ze zeg maar een halve draai en hij zit naast je! Dat is helemaal 'cool'. Maar ik weet niet hoe je dat moet leren..........
Afbeelding
Eowyn
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Eowyn »

DoberLuca schreef:In de hondensport is het helemaal mooi. Zit je hond voor je met zijn neus jouw kant op, geef je het commando voet, doen ze zeg maar een halve draai en hij zit naast je! Dat is helemaal 'cool'. Maar ik weet niet hoe je dat moet leren..........
Ik heb het mijn beide honden geleerd zo geleerd:

1) Hond zit voor je met neus naar je toe.
2) Met een snoepje lok je hem eerst naar links (dus weg van je).
3) Dan laat je hem een soort cirkel in tegenwijzerzin lopen tot hij naast je terechtkomt. (Je hond loopt dus nooit volledig achter je.)
4) Wanneer hij naast je staat: snoepje iets hoger houden en hond laten zitten.

Daarna probeer je het zo vlug mogelijk zonder snoepje in je hand (wel nog belonen natuurlijk). Het "handbevel" fade je dan zo snel mogelijk. Je werkt het dus weg tot je gewoon een mondeling bevel kunt gebruiken.

En dan selecteren op snelheid tot je een vlotte beweging krijgt.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is ... :wink:

Succes ermee ...
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

DoberLuca schreef: Wij hebben het luca ook zo geleerd alleen wel met koekje. Idd voor je laten zitten. Koekje in rechter hand voor zijn neus houden, op je rug overgeven naar je linkerhand. Hond koekje laten volgen Ondertussen geef je het commando aaaaaaan-ddeeeeee-voet (voet op het moment dat hij naast je gaat zitten). geeft hem het koekje klaar..... 20x herhalen en dan doen ze het zonder koekje!!
Nu is het commando gewoon VOET.
In de hondensport is het helemaal mooi. Zit je hond voor je met zijn neus jouw kant op, geef je het commando voet, doen ze zeg maar een halve draai en hij zit naast je! Dat is helemaal 'cool'. Maar ik weet niet hoe je dat moet leren..........
Dat is de makkelijkste en duidelijkste manier.Zo heb ik het al onze honden altijd geleerd.
Dat laatste, ja dat vind ik ook prachtig om te zien , en nu weet ik dus hoe je dat aan kunt leren :ok: :ok: :ok:
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Eowyn schreef: Ik heb het mijn beide honden geleerd zo geleerd:

3) Dan laat je hem een soort cirkel in tegenwijzerzin lopen tot hij naast je terechtkomt. (Je hond loopt dus nooit volledig achter je.)

Daarna probeer je het zo vlug mogelijk zonder snoepje in je hand (wel nog belonen natuurlijk). Het "handbevel" fade je dan zo snel mogelijk. Je werkt het dus weg tot je gewoon een mondeling bevel kunt gebruiken.

Succes ermee ...
Hé bedankt voor de uitleg :ok:
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Eowyn schreef:
DoberLuca schreef:In de hondensport is het helemaal mooi. Zit je hond voor je met zijn neus jouw kant op, geef je het commando voet, doen ze zeg maar een halve draai en hij zit naast je! Dat is helemaal 'cool'. Maar ik weet niet hoe je dat moet leren..........
Ik heb het mijn beide honden geleerd zo geleerd:

Succes ermee ...
Je kan het jezelf nog iets makkelijker maken, tenminste voor een knappe draaicirkel, door met je linkerbeen even naar achteren te stappen als je de hond met het brokje in de linkerhand lokt en weer aan te sluiten bij je rechterbeen bij het laten zitten van de hond. Je geeft jezelf en je (grote) hond iets meer ruimte voor het '6-je' (de handbeweging). Die stap naar achter kan je spoedig laten vervallen. Met zo'n klein bulletje als die ik heb kon ik het trouwens zonder dat stapje naar achteren.

Ik heb trouwens geleerd dat aan deze beweging het commando NAAST gekoppeld wordt.
Afbeelding
Eowyn
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Eowyn »

Riboet schreef:Je kan het jezelf nog iets makkelijker maken, tenminste voor een knappe draaicirkel, door met je linkerbeen even naar achteren te stappen als je de hond met het brokje in de linkerhand lokt en weer aan te sluiten bij je rechterbeen bij het laten zitten van de hond. Je geeft jezelf en je (grote) hond iets meer ruimte voor het '6-je' (de handbeweging). Die stap naar achter kan je spoedig laten vervallen. Met zo'n klein bulletje als die ik heb kon ik het trouwens zonder dat stapje naar achteren.
Inderdaad. Met de Thessa (Border Collie) heb ik nooit die stap naar achteren moeten gebruiken, maar Indra (Briard) is al heel wat groter (en lomper :roll: ), dus voor haar is het wel handig om haar een beetje meer ruimte te geven bij het aanleren.

Btw: Leuk dat je traint met je bulletjes. :ok: Mijn vriend heeft er ook één gehad en die kleine monstertjes hebben nog altijd een grote plaats in ons hart. :I:
Dylan
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dylan »

Zoals Riboet & Eowyn het beschrijven is voor mij het commando "naast".

"Aan de voet" is dat de hond vanuit de positie dat hij voor je zit achter je langs loopt en dan links naast je komt zitten. Maar waarschijnlijk is dat overal verschillend
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

'voet' betekent bij ons dat de hond naast je komt zitten, met zijn schouder tegen je been en de kop omhoog (met volle aandacht dus). wanneer ik dan nog eens 'voet' zeg, betekent dit dat we vertrekken (sommige gebruiken daarvoor dan het commando 'volg', maar over het algemeen wordt 'voet' gebruikt.) de positie van de hond moet net hetzelfde zijn als wanneer hij naast je zit, dus met schouder tegen been en met volle aandacht voor de baas.
wanneer tijdens de wandeling 'voet' gezegd wordt, betekent dit dat de pas versneld wordt (looppas dus). 'voeoeoet' betekent vertragen van de pas.

wanneer de hond 'hier' moet komen (voor je zitten) en dan het commando 'voet' gegeven wordt, moet de hond zo snel mogelijk naast je zitten (de mijne springt op haar achterpoten en draait dan in de lucht een halve draai :roll: ) maar dat gaat dus wel redelijk snel.

dat heb ik aangeleerd door de hond eerst voor je te laten zitten, dan verplaatste ik mij, zodat de hond niet recht voor je zit, zodat hij eigenlijk alleen maar een kwartdraai (nog niet toe) moet maken om naast je te zitten. hij moet dan wel eerst het commando 'voet' goed kennen hé :wink:
als hij die oefening snapt, kan je de draai die hij moet maken, groter maken, tot hij uiteindelijk vanuit alle posities naast je springt. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”