Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

eens in de zoveel tijd vechten 2 broertjes

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

PaulineB
nieuw lid

eens in de zoveel tijd vechten 2 broertjes

Ongelezen bericht door PaulineB »

Hallo allemaal,
We hebben 2 honden, broers, gecastreerd en 8 jaar oud. De ene is dominant (Balou) de andere onderdanig (Fozzy). Ze gaan goed met elkaar om. Eten zelfs uit elkaars bak zonder problemen, pakken balletjes af van elkaar etc. Maar eens in de zoveel tijd vliegt de dominante - het lijkt zonder aanleiding - de ander aan. Ze vechten, meestal houdt dat vanzelf op omdat de onderdanige voor de dominante absoluut geen partij is. Vaak dus veel kabaal maar verder niet zoveel, behalve dat Fozzy helemaal van slag is. Gisteren gebeurde het weer nadat het zeker minimaal een jaar is goed gegaan. Ik ben er tussen gesprongen en toen hield het meteen op. Nu was de onderdanige wel gewond: 2 ondertanden helemaal naar buiten omgeklapt. Vandaag zijn ze er operatief uitgehaald. Ik denk niet dat de dominante iets "opzettelijks" heeft gedaan en dat het echt een vervelende samenloop van omstandigheden is geweest, maar toch wil ik wel eens weten waarom de dominante hond de ander eens in de zoveel tijd aanvalt, terwijl ze normaal alles van elkaar verdragen en ze elkaar heel liefdevol (elkaar schoonmaken, altijd bij elkaar liggen etc) behandelen. En is het te voorkomen? En tot slot mijn grootste angst: kan het echt uit de hand lopen?
Jullie reactie op mijn verhaal is zeer welkom! Alvast bedankt.
Hartelijke groet, Pauline
DoberLuca
Actief

Ongelezen bericht door DoberLuca »

Nou, het kan zijn dat het met de leeftijd te maken heeft. Ze zijn natuurlijk al 8. Het zou kunnen zijn dat de onderdanige hogerop probeert te komen.
Helaas voor jou zijn het broers en zullen ze waarschijnlijk over dezelfde sterke en zwakke eigenschappen beschikken.

Ik zou het gewoon even aankijken. En anders kan je bijv. steeds de rang van de ranghogere bevestigen, door eerst zijn voerbak neer te zetten, met uitdelen van koekie hij eerst. Ranghogere eerst door de deur tuinhek etc. et c.

Ik hoop voor jou dat het eenmalig was. Ga ervanuit dat het wel goed gaat omdat het al 8 jaar goed gaat.
MEestal wordt ook echt afgeraden om 2 broers in huis te nemen.

Succes.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Eigenlijk heb je ze te dicht naar elkaar toe gebracht in rang door beiden honden te castreren. Beter was het de onderdanige hond te castreren en de andere niet.
Mijn ervaring is ook dat als honden mekaar "zonder reden" aanvliegen de reden er wel degelijk is en die ligt dan meestal in het gedrag van de baas. Het kan zijn dat jij de onderdanige hond een keer in iets gesteund hebt of voorgetrokken tegen zijn rang in. Dan ontwikkeld de niet-dominante hond langzaam maar zeker praatjes en eenmaal genoeg moed verzameld durft hij een hoge houding te geven naar de dominante hond die dat dan fysiek zal moeten bewijzen.

Het beste is het dus als er net een incidentje is geweest de rangen te bevestigen tussen de honden. De baas even wat voor te trekken zeg maar zodat de minder dominante hond even door jou bevestigt krijgt dat hij geen praatjes moet hebben :ok:
Afbeelding
PaulineB
nieuw lid

reactie

Ongelezen bericht door PaulineB »

Bedankt voor jullie adviezen. Als ik jullie reactie lees herken ik veel. We behandelen ze inderdaad misschien te veel als gelijken, waardoor Balou zich moet laten gelden. Ik ga vanaf nu wat consequenter om met bevestigen van Balou's leiderschap en Fozzy's onderdanige positie binnen de roedel. Het af en toe alleen best moeilijk, want je vindt het als snel zielig natuurlijk. Maar goed dat moet ik dan maar even van me afzetten.

Bye the way, Marc, toen ik de foto onder jouw reactie zag, moest ik wel erg lachen. Onze honden lijken daar namelijk sprekend op. Ondanks dat het broertjes zijn lijken ze voor geen meter. De ene is klein en zwart en kortharig en de ander (Balou) is groter, bruin en heeft langer haar.[/img]
mitmig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Drie dwergpinschers en twee Thaise 'soidogs'
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door mitmig »

Heb 't zelfde meegemaakt met twee 'zusjes' (Jack Russel terriers). De ene was een half jaar toen we de andere teef (4 maanden oud) erbij kregen. Dat is allemaal heel erg goed gegaan, totdat ze 'n jaar of negen waren! Plotseling was er bijna iedere dag ruzie en terriers kunnen er wat van!!!! We konden ze niet eens los van elkaar krijgen, totdat we de oplossing hadden gevonden. Op strategisch plekken in en rondom het huis emmers met water neergezet en zodra ze gingen vechten ... hup, koppie onder allebei. Dan moeten ze wel loslaten, want een andere manier was er echt niet.

We weten niet wat de oorzaak zo plotseling is geweest, maar het gebeurde vooral als er mensen op bezoek kwamen (jaloezie???). Zelfs als de mensen, op ons verzoek, totaal geen aandacht aan de honden schonken! Uiteindelijk hebben we ze uit elkaar moeten halen en zit de ene teef nu bij mijn schoonvader. Gelukkig was ze daar altijd graag en ze heeft er een goed tehuis. Alleen jammer dat we geen andere oplossing konden vinden. Heb tijdens die dagelijkse vechtpartijen echt ernaast staan janken van machteloze woede! Wat een sekreten zijn dat zeg die terriers, als ze vechten.

Hoop dat het bij jullie niet zo ver komt en dat de rust weer snel terugkeert! Sterkte!!!
Groetjes, Monique

Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

mitmig schreef: Heb tijdens die dagelijkse vechtpartijen echt ernaast staan janken van machteloze woede! Wat een sekreten zijn dat zeg die terriers, als ze vechten.
Ik heb zelf geen terriërs maar ik herken het wel, heb dit wel vaak zien gebeuren en ondanks dat het kleine hondjes zijn weet je je dan bijna geen raad.Ze blijven vasthouden (een pitbull is tenslotte ook een terriër dus het zit in de aard :mrgreen: )

Waarom dat soms op latere leeftijd begint? Misschien wordt een van de twee toch zwakker of heeft iets onder de leden wat voor mensen niet waarneembaar is.
En karakters worden vaak ook uitgeprokener als ze ouder worden.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”