Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Haha, ja, dan moet ik eerst jaren opleidingen gaan volgen, en bewezen goed zijn, en contacten hebben, en weet ik het wat allemaal ... dus... dat lijkt me geen strak plan
ik ga iig een keer achter het artikel van zepenko aan, ben nu wel nieuwsgierig geworden wat er wel en niet gemeten is - dan weet ik ook meteen wat er nog te meten valt . nog een heleboel, nog miljarden eindwerkjes .
Ben benieuwd naar je bevindingen.
Toch vraag ik me af of we zonder meten al speculerend niet een stapje verder kunnen zetten. Want waarom zou het lichaam van een hond zich anders voorbereiden op een vlucht dan op een jacht ? In beide gevallen moet het lichaam op de toppen van zijn kunnen presteren, en in evolutionaire zin lijkt het me oneconomisch om daar een compleet ander mechanisme voor aan te leggen. Beestje moet iig heel hard rennen. Vandaar dat ik ook zo vrij was in mijn eerste berichtje de jacht erbij te zetten. Maar misschien ten onrechte.
wanneer is die aktie dan belangrijk genoeg voor een flinke adrenalinestoot
is dat niet op het moment dat de hond de achtervolging inzet? wanneer hij de prooi op voldoende afstand heeft genaderd, zijn krachten verzamelt... en dan ineens al zijn krachten loslaat om de prooi trachten te bemachtigen
Inge O schreef:
ja, zo zou je het kunnen zien bij een 'serieuze jacht', waar er een intense krachtinspanning gevraagd wordt, en die ook echt ingezet wordt.
maar of dat dan ook inhoudt dat die lichaamsreactie optreedt telkens een roofdier een mogelijke prooi in zicht krijgt ?
nee, denk niet dat die iedere keer optreedt, enkel als de hond daadwerkelijk de prooi zal opjagen. anders zou mijn hond voortdurend onder de adrenaline staan: ze ziet altijd wel ergens een balletje, konijn, vogel, fles, pantoffel, handdoek,... (zijn nl. allemaal prooien in haar ogen...
Inge O schreef:
ja, zo zou je het kunnen zien bij een 'serieuze jacht', waar er een intense krachtinspanning gevraagd wordt, en die ook echt ingezet wordt.
maar of dat dan ook inhoudt dat die lichaamsreactie optreedt telkens een roofdier een mogelijke prooi in zicht krijgt ?
nee, denk niet dat die iedere keer optreedt, enkel als de hond daadwerkelijk de prooi zal opjagen. anders zou mijn hond voortdurend onder de adrenaline staan: ze ziet altijd wel ergens een balletje, konijn, vogel, fles, pantoffel, handdoek,... (zijn nl. allemaal prooien in haar ogen...
maar als die hond nu altijd bij het zien van die kat, die kat wil pakken...
de mijne borstelt enkel als ze een kat in het donker ziet, overdag niet (maar dan wil ze er eveneens achteraan gaan)
Misschien zeg ik nu wel iets heel stoms hoor :N: maar dan vergeven jullie het me vast wel
Bij jacht overheerst het positieve gevoel, weliswaar ongetwijfeld met adrenaline, maar het is positief voor de hond.
Bij alle andere (voor zover ik heb gelezen) overheerst het negatieve gevoel; het gevoel van moeten verdedigen, het gevoel van niet op zijn gemak zijn, schrikken, enz.
Misschien zit er nog wel een verschil in de vormen adrenaline?
A good dog never dies...
Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Inge O schreef:
maar als die hond nu altijd bij het zien van die kat, die kat wil pakken...
de mijne borstelt enkel als ze een kat in het donker ziet, overdag niet (maar dan wil ze er eveneens achteraan gaan)
Dus is een kat overdag geen bedreigend iets voor je hond, maar `s nachts wel. En daarom zet ze agressie in. Ik verwacht dat ze `s nachts pas achter de kat aan gaat als ze door heeft dat het hetzelfde is als overdag.
zepenko schreef:
Dus is een kat overdag geen bedreigend iets voor je hond, maar `s nachts wel. En daarom zet ze agressie in. Ik verwacht dat ze `s nachts pas achter de kat aan gaat als ze door heeft dat het hetzelfde is als overdag.
denk dat ook. 's nachts is ze gewoon bang van katten :N:
zepenko schreef:
Of voor dat onbekende ding wat daar zit te blazen in de hoek.
zepenko schreef:
Of voor dat onbekende ding wat daar zit te blazen in de hoek.
Diesel is nu bijna 7 maanden en hij heeft altijd al geborsteld. Toch is hij alles behalve agressief.
Hij borstelt bij vreemde mensen, vreemde geluiden en vreemde honden. Hij neemt hierbij wel een dominante houding aan. Oren hoog, staart hoog. Ik heb het idee dat het bij hem echt onzekerheid is. Als ik hem vertel dat het goed is en naar het vreemde toe loop is het over. Soms gaat het gepaard met blaffen/grommen. Dat doet hij vooral bij geluiden en objecten niet bij levende wezens.
Borstelen is echt geen agressie!! Tuana (4,5 maand) borstelt ook als ze andere honden ziet. Ze loopt er op af en dan neemt ze een neutrale houding aan. Honden die ze vaker ziet, wil ze mee spelen. Dus dat het agressie is, vind ik echt werkelijk de grootste onzin!
Nanni borstelt als ze uitvalt, als er iemand binnen komt en als een poes wegrent. Laatste is ook weer geen agressie, ze heeft echt vaak genoeg de kans gehad om een kat te grijpen, maar dat doet ze niet. Bij haar is het pure opwinding dat zij haar rugharen overeind zet. Bij Tuana ook, voor haar is een kat/hond opwindend genoeg om haren overeind te zetten (of dat gebeurd vanzelf)
Ik wil ook nog wel even reageren, ontdekte nl net dit topic.
Ik ben ervan overtuigd dat borstelen een uiting van spanning is. Zowel positief als negatief. Mijn honden borstelen bij opwinding voor een spel, bij het zien van een kat en natuurlijk als ze pissed zijn.
Ja, mijn teef borstelt als ze het koud heeft. Niet vreemd want ook poolhonden zetten hun haren overeind bij koude.
En ten derde wil ik nog kwijt dat het bullshit is dat honden reageren op de de ridge. Ze reageren op de grootte, de zelfverzekerde uitstraling en hoge houding van de Ridgeback. Heeft iemand van jullie overigens ooit een ridge van dichtbij gezien? Die ligt gewoon plat hoor, staat niks recht overeind. De haren liggen enkel de andere kant op.