Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

angst voor Duiste Herders

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Stang schreef: De kleinere honden waar ze wel mee in aanraking komen, zijn bijna allemaal hondjes die hier vanaf pup zijn en die ze toch gewoon hebben laten gaan tussen de grote honden (en ja, ik vind dat zelf ook soms doodeng en weet niet of ik het zelf zou durven). Hier dendert een geweldige Jack Russell tussen 2 Rottweilers in en de rest van de grote honden en er gebeurt gewoon niks.
Maar dat kan ook wel prima hoor. Jacks zijn sowieso vaak al wat robuuster dan bijvoorbeeld een Maltezer of een York. Maar Moos en Saar lopen hier in het bos ook dagelijks tussen Labradors, Goldens, Weimaraners, Berners en grote kruizingen formaat Moritz.
Dat gaat ook prima, en er gebeurt niks. Als alle bazen hun honden kennen, en daar goed mee omgaan kunnen twee Maltezers ook gewoon tussen een roedel groterds lopen.
Als dat niet zou kunnen blijven er ook bijna geen honden meer over om contact mee te hebben, aangezien 90% groter is dan zij :wink:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Moos schreef:[En nogmaals, ik zeg niet dat dat juist is, maar het is wel gewoon een feit dat als jouw Herders mijn hondjes grijpen mijn hondjes erg makkelijk dood zijn, en dat als mijn hondjes jouw Herders grijpen jouw honden 'alleen maar' licht gewond.
Ik wil ook niet dat mijn grotere honden kleine hondjes als dweil gebruiken of zo,en onderken ook dondersgoed het gevaar als Bente met haar lompe poten zo'n kleintje een oplawaai geeft.
Maar onderschat het effect op grotere honden niet als die door een keffertje gebeten of constant aangeblaft worden!
Max was/is daardoor zó gebeten op die kleine York geworden dat ie door het lint ging als ie hem maar rook,want stoere York liep eeuwig los en niks terug doen mogende Max liep altijd vast.Ik heb de eigenaren vaak genoeg gewaarschuwd dat het eens fout zou gaan,maar daar lachten ze om "want hun hond deed toch niks?"
En het is inderdaad een keer fout gegaan toen Max zich in een onbewaakt ogenblik los rukte en de York te grazen nam.York heeft het overleefd omdat Max er meteen vanaf geplukt werd,maar veel later bleek dus dat ie wél een jaap op zijn rug moet hebben gehad.
Om een lang verhaal kort te maken:vanaf dat moment was Max natuurlijk "die rothond" en nóg feller op klein grut.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Moos
Zeer actief

marian* schreef:
Moos schreef:[En nogmaals, ik zeg niet dat dat juist is, maar het is wel gewoon een feit dat als jouw Herders mijn hondjes grijpen mijn hondjes erg makkelijk dood zijn, en dat als mijn hondjes jouw Herders grijpen jouw honden 'alleen maar' licht gewond.
Ik wil ook niet dat mijn grotere honden kleine hondjes als dweil gebruiken of zo,en onderken ook dondersgoed het gevaar als Bente met haar lompe poten zo'n kleintje een oplawaai geeft.
Maar onderschat het effect op grotere honden niet als die door een keffertje gebeten of constant aangeblaft worden!
Max was/is daardoor zó gebeten op die kleine York geworden dat ie door het lint ging als ie hem maar rook,want stoere York liep eeuwig los en niks terug doen mogende Max liep altijd vast.Ik heb de eigenaren vaak genoeg gewaarschuwd dat het eens fout zou gaan,maar daar lachten ze om "want hun hond deed toch niks?"
En het is inderdaad een keer fout gegaan toen Max zich in een onbewaakt ogenblik los rukte en de York te grazen nam.York heeft het overleefd omdat Max er meteen vanaf geplukt werd,maar veel later bleek dus dat ie wél een jaap op zijn rug moet hebben gehad.
Om een lang verhaal kort te maken:vanaf dat moment was Max natuurlijk "die rothond" en nóg feller op klein grut.
Ik onderschat niks. Daarom zeg ik ook steeds dat het voor een grotere hond ook ontzettend traumatisch kan zijn om aangevallen te worden door een klein etterbakkie.
Alleen nogmaals, Max leeft nog. Als jouw honden mijn hondjes op een zodanig felle manier aan zouden vallen (en ik weet dat ze dat niet doen natuurlijk, maar even als voorbeeld) dan zijn mijn hondjes dood. Niks getraumatiseerd, gewoon dood.

Daarom kan het net een tikke vervelender zijn als iemand zijn hond van 30 plus kilo niet onder controle heeft, dan als iemand zijn hondje van 8 kilo en minder niet onder controle heeft.

En ik zeg dus niet dat die kleintjes zo stoer zijn. Ik heb een pesthekel aan mensen met kleine hondjes die het zo schattig vinden dat ze fel zijn en grotere honden meteen afblaffen en desnoods aanvallen, blegh!
Alleen de gevolgen van een aanval van zo'n kleine ettertje, hoe traumatisch ook, zijn minder groot dan een aanval van een grote hond.

Dus ik ben erg blij dat de meeste oudere mensen zo'n kleine kutkeffer hebben. Daar zie ik zie liever mee lopen dan met een Bouvier die ze niet onder controle hebben.
Die kleine keffertjes en bijtertjes ken ik ook wel, en die zijn voor Moos en Saar dus al net zo groot als een labje voor jouw honden bijvoorbeeld :wink:
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Moos schreef:Alleen nogmaals, Max leeft nog. Als jouw honden mijn hondjes op een zodanig felle manier aan zouden vallen (en ik weet dat ze dat niet doen natuurlijk, maar even als voorbeeld) dan zijn mijn hondjes dood. Niks getraumatiseerd, gewoon dood.
Ik weet dat als een keffertje aangepakt wordt door zo'n grote(re) dat de dood van de kleinste kan betekenen,daarom zou ik het ook prettig vinden als meer eigenaren van kleine honden zich bewust zouden zijn van het gedrag/geblaf van hun hond en het dier daar ook voor zouden bestraffen,of het in elk geval zouden proberen te beperken.
Velen(gelukkig lang niet allemaal) blijven het echter stoer vinden als hun hond doet wat ie doet en zien er totaal geen kwaad in.
Totdat die grote het een keer zat is en zijn gram haalt.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Marloes, jij bent m.i. helaas 1 van de weinige eigenaren van kleine honden die zich bewust is van het feit dat een kleine hond een hele grote bek kan hebben maar dat fysiek absoluut niet waar kunnen maken en daardoor in een natuurlijke situatie ook laag in rang zullen staan.
Tagor is heel duidelijk naar kleine honden: hij negeert ze keihard. Zijn ze opdringerig dan moppert ie flink en hij wil als dat niet helpt ook wel eens een lip optrekken. Signalen genoeg voor de kleine hond en gelukkig ook voor ons want wij hebben daardoor gelukkig tijd genoeg om in te grijpen als we het niet al hebben voorkomen dat het zo ver is.

Helaas merk ik dat veel eigenaren van kleine honden makkelijker zijn wat de opvoeding betreft van hun hond. Want een kleine hond trekt minder hard, een kleine hond blaft minder hard (hoewel keffen ook zwaar irritant is) en een kleine hond bijt minder hard.
Een grotere hond trekt zijn baas makkelijker omver als ie ergens opaf wil en zijn baas heeft hem niet goed genoeg opgevoed. Een grote hond richt door zijn kracht en grootte ook meer schade aan als ie dus onder het appèl van zijn baas vandaag glipt en er vol op kleunt.

Ik ben ook blij dat ik kan zeggen dat onze honden geen traumatische ervaringen hebben opgedaan met kleine honden. In tegendeel, ze zijn er goed sociaal naar. Jari speelt heel voorzichtig met puppen en kleine honden en Tagor negeert ze want dat is Jari zijn taak binnen hun roedel.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

marian* schreef:
Moos schreef:Alleen nogmaals, Max leeft nog. Als jouw honden mijn hondjes op een zodanig felle manier aan zouden vallen (en ik weet dat ze dat niet doen natuurlijk, maar even als voorbeeld) dan zijn mijn hondjes dood. Niks getraumatiseerd, gewoon dood.
Ik weet dat als een keffertje aangepakt wordt door zo'n grote(re) dat de dood van de kleinste kan betekenen,daarom zou ik het ook prettig vinden als meer eigenaren van kleine honden zich bewust zouden zijn van het gedrag/geblaf van hun hond en het dier daar ook voor zouden bestraffen,of het in elk geval zouden proberen te beperken.
Velen(gelukkig lang niet allemaal) blijven het echter stoer vinden als hun hond doet wat ie doet en zien er totaal geen kwaad in.
Totdat die grote het een keer zat is en zijn gram haalt.
Daar zit 'm inderdaad het probleem. Moos is een reu, en zoals alle reuen vindt hij het heel soms eens nodig om een andere reu weg te snauwen. Ik hou hem dus weg bij reuen van grote sterke rassen. Mocht hij een snauw geven (en Moos snauwt dus alleen maar zoals alle honden weleens doen, hij bijt niet en hij keft niet), en die grote snauwt terug (zoals alle honden ook weleens doen) dan is Moos altijd de lul. Dat risico wil ik niet lopen, dus hou ik hem weg bij reuen die hem in kracht vele malen de baas zijn, en die een vechtpartijtje niet zouden schuwen.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Branka schreef:

Helaas merk ik dat veel eigenaren van kleine honden makkelijker zijn wat de opvoeding betreft van hun hond. Want een kleine hond trekt minder hard, een kleine hond blaft minder hard (hoewel keffen ook zwaar irritant is) en een kleine hond bijt minder hard.
Een grotere hond trekt zijn baas makkelijker omver als ie ergens opaf wil en zijn baas heeft hem niet goed genoeg opgevoed. Een grote hond richt door zijn kracht en grootte ook meer schade aan als ie dus onder het appèl van zijn baas vandaag glipt en er vol op kleunt.

Ja, dat klopt inderdaad. Moos en Saar mogen ook niet trekken van mij, en dat doen ze dus ook niet. Ze mogen best voorop lopen, en de riem mag soms wel even een klein beetje strak staan, maar trekken mag niet. Ook niet omdat ik ook weleens met boodschappen en twee hondjes loop. Dan moeten ze netjes meelopen, en dat doen ze dus ook 90% van de tijd met een slappe riem, en ik kan ze samen in 1 hand houden.
Ik had hier ook vreselijk veel profijt van toen Saar pup was. Soms moest ik haar stukken tillen, terwijl ze aan de riem liepen. Dan tilde ik Saar op, deed de riem van Moos om mijn pols en zo konden we dan uren lopen als het moest, dwars door het dorp heen. Moos liep met een slappe riem naast me (die dus om mijn pols heen hing) en Saar zat op mijn arm. Toen was ik best trots op Moosie :wink:
Blaffen mogen ze ook niet, want ik hou niet van blaffende honden. En aangezien ik alleen maar kleine hondjes heb, vind ik hun blaf al hard genoeg :mrgreen:

Maar bepaalde dingen hoef je een kleine hond ook niet echt af te leren. Van de eettafel jatten bijvoorbeeld; daar kunnen ze toch niet bij, dus afleren hoeft niet. En tja, als ik grotere honden gehad zou hebben zouden ze niet op alle banken en stoelen mogen liggen denk ik. Maar Moos en Saar nemen zo weinig ruimte in, dan mag het weer wel. :wink:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Zoek stok! schreef:
Maar waarom doen alleen kleine hondjes dat dan? Dat ze niet kunnen snuffelen, maar direct uitvallen? We hebben het hier wel over Bram he: 40 cm, de vriendelijkheid zelve.
Zoek stok! schreef: Blijft de vraag staan waarom alleen kleine hondjes dat doen. Nog noooooit heeft een herder, boxer, labrador, tatra etc etc dat gedaan naar Bram.
Ik kan je garanderen dat wanneer Bram op mijn boxer afkomt hij een snauw te pakken heeft.
Nika is daar dus niet van gediend, die wil niet snuffelen met honden die ze niet kent, die moeten WEG! Nika heeft dus een verleden waarin ze regelmatig aangevallen is zonder aanwijsbare reden (wellicht door haar onzekere karakter in combinatie met een lijf wat moeilijk leesbaar is door haar staartstompje en haar platte snoet) en heeft geleerd dat de eerste klap een daalder waard is. Honden die ze niet kent moet ze niet, aan nieuwe honden moet ze eerst rustig kunnen wennen.

Daarentegen zou Marouck het hoogstwaarschijnlijk wel prima vinden als Bram op haar afkwam, die heeft veel meer zelfvertrouwen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
danja
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door danja »

De mensen waar ik geen last van heb en hun niet van mij en onze honden goed met elkaar overweg kunnen, die weten wat voor rassen ze hebben en hebben cursussen gedaan en zijn met hun honden bezig. De honden die bij ons in het park etterbakken zijn, zijn honden die zich kapot vervelen. Een blokje park en dat is het. Niet spelen met een bal of oefeningen doen, nee gepoept, gepiest, mooi op naar de koffie. En van die mensen heb je last, wij doen allemaal wat met de honden. Gaan naar het bos, vooroever, straakbos, strand etc. Onze honden hebben geen tijd om zich te vervelen, dus zijn ze in hun gedrag normaal. En de duitse herders in het park, zoiezo twee, die zitten aan de lijn, rondje om, weer naar huis. De herder reu kreeg mevr. niet meer te pakken, omdat hij altijd bij hetzrelfde stukie aangelijnt werd. En toen ze dacht ik ben de baas greep haar reu d'r zowat, maar dan heeft ie wel de leeftijd van twee bereikt. De teef idemdito zo. Nooit getraint en als het bijna te laat is, dan wat aan doen.
Terra de Rottweiler heeft ook laatst een hondje gepakt, omdat die vrouw het ook leuk vond dat zij steeds in de hielen hing. Hoop stampij, want ze deed of haar hond dood was en zei dat ze bijtgaatjes had, nou ik weet het niet, maar als een rottie pakt heb je gaten.
Vervolgens stonden we open en bloot op internet met naam en toenaam, daar zit je op te wachten.
En de herder teef had het labje wel bijtschaaf wonden bezorgt, want ze pakt. Ik zou niet prettig lopen als ik zo'n hond heb, GROOT of KLEIN.
Ik wil gewoon niet dat honden beschadigen, door het toedoen van verkeerde bazen.
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Marloes, ik begrijp wat je bedoelt. Ik denk dat als Nanni 1x gegrepen wordt door een kleine minder traumatisch is dan als Nanni 1x een kleine grijpt.
Opzich zou deze theorie ook kloppen, maar het "probleem" is dat ik kleintjes tegen kom die bijna allemaal een keer gegrepen zijn en daardoor lelijk gedrag vertonen :19: En ik weet ook dat voor hun 1x gegrepen te zijn erger is als bij een grote, alleen maak dat bv mijn Nanni maar eens wijs. Die is echt bang aan het worden voor kleine hondjes.

De meeste mensen lopen wel om met hun kleine hondjes, maar er zijn er een paar die dus gewoon doorlopen. Na een halfjaar is Nanni het zat geworden en begon terug te grommen. En dan nog lopen ze gewoon rakelings langs Nanni :eek: Ik hou standaard Nanni der kop vast, maar ik denk dan bij mijzelf: al een halfjaar gaat dat kleine beessie te keer, nu heeft Nanni het geduld verloren en loop je nog langs met je kleine hond!
En was het maar bij 1 iemand, ik heb dat 4x meegemaakt :eek: En dan vragen ze ook gerust nog waarom ik Nanni zo kort bij me hou :boos:
Moos
Zeer actief

jidde schreef:
De meeste mensen lopen wel om met hun kleine hondjes, maar er zijn er een paar die dus gewoon doorlopen. Na een halfjaar is Nanni het zat geworden en begon terug te grommen. En dan nog lopen ze gewoon rakelings langs Nanni :eek: Ik hou standaard Nanni der kop vast, maar ik denk dan bij mijzelf: al een halfjaar gaat dat kleine beessie te keer, nu heeft Nanni het geduld verloren en loop je nog langs met je kleine hond!
En was het maar bij 1 iemand, ik heb dat 4x meegemaakt :eek: En dan vragen ze ook gerust nog waarom ik Nanni zo kort bij me hou :boos:
Die mensen zijn ook niet helemaal wijs dan....
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

twinkeltje schreef:
Moos schreef:
twinkeltje schreef:
malinois schreef: signaal is er wel maar het overgeven op zich niet....
mijn oudste hond heeft er ook een handje van hoor, als die de rug ligt blijft ie grommen, gillen, trappelen en van zich af aan het happen.... zolang ze dat doet wordt ie inderdaad niet met rust gelaten. Op het moment dat hij zich heel rustig houdt, zich daadwerkelijk overgeeft en stil blijft liggen is het prima en loopt de ander weg. Ik heb hier eigenlijk nooit iets aan gedaan en langzaam maar zeker is hij er toch van teruggekomen en geeft zich nu wat sneller over. :wink:
he mal je zit te klooien met je quotesmaar inderdaad dan is er toch iets met saar haar taal
Maar dat geef ik toch ook toe, dat geef ik al toe sinds ik Saar heb. Saar straalt iets uit waardoor heel veel andere honden haar opjagen om onver beuken of berijden of wat dan ook.
heb je geen kleine dominate hondjes in de buurd die haar spelende wijs wat kunnen leren dan bedoel ik niet moos
je mag mijn bibbi wel even lenen maar of je daar vrolijk van wordt, vorige week joeg hij een grote jong mechel weg. Nu gaat hij weer aan de lange riem totdat hij leert zich te gedragen want ik vind het behoorlijk irritant gedrag
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Addy schreef:
je mag mijn bibbi wel even lenen maar of je daar vrolijk van wordt, vorige week joeg hij een grote jong mechel weg. Nu gaat hij weer aan de lange riem totdat hij leert zich te gedragen want ik vind het behoorlijk irritant gedrag
Waarom? Is dat vanaf afstand dat hij al begin te snauwen?

Anne
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

yamie schreef:
helemaal mee eens marc, ik bedoelde er hier nu meer mee dat er zo snel gezegd of gedacht word, dat als men een lab of herder kan leren lief en normaal te doen tegen andere honden je dat met een klein hondje toch ook moet kunnen en dat gaat dus niet op... het zit hem niet in het formaat...
Ben ik het mee eens. Mijn hond is terughoudend en komt niet in de problemen zelf. Die stapt gelukkig nooit zomaar af op onbekende honden of ze moet wel heel zeker van de houding van de hond zijn.

Wij hebben last van opdringerige snuffelaars, type stramme houding hoge staart. "Doet niks wil alleen maar snuffen". En dan heb ik van dat type liever een JR dan een Amstaff, herder of Rotti om me heen.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
yamie schreef:
helemaal mee eens marc, ik bedoelde er hier nu meer mee dat er zo snel gezegd of gedacht word, dat als men een lab of herder kan leren lief en normaal te doen tegen andere honden je dat met een klein hondje toch ook moet kunnen en dat gaat dus niet op... het zit hem niet in het formaat...
Ben ik het mee eens. Mijn hond is terughoudend en komt niet in de problemen zelf. Die stapt gelukkig nooit zomaar af op onbekende honden of ze moet wel heel zeker van de houding van de hond zijn.

Wij hebben last van opdringerige snuffelaars, type stramme houding hoge staart. "Doet niks wil alleen maar snuffen". En dan heb ik van dat type liever een JR dan een Amstaff, herder of Rotti om me heen.

Anne
Ja, daar heb ik hier ook voornamelijk last van. En dan heb ik ze ook liever type JR dan type Rottie of Bouvier of iets van dat formaat.
Type JR is al groter dan Saar, en vaak ook groter dan Moos, en type Rottie vind ik gewoon best eng als dat met een hoge staart en een stramme houding aan mijn hondjes van 6 en 4 kilo staat te snuffelen.
Met Moos als die andere hond ook een reu is vind ik het helemaal eng, en met Saar ook omdat ze weleens op haar willen gaan rijden...
Afbeelding
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

starfleet schreef:
Addy schreef:
Waarom? Is dat vanaf afstand dat hij al begin te snauwen?

Anne
Bibbie snauwt niet maar hij accepteert niet dat zijn "roedel" benaderd wordt door vreemde honden. Hij begint nu te leren dat het niet zijn roedel is maar de MIJNE. Bibbie is geen keffer of blaffer naar andere honden, hij stormt er gewoon op af met het doel ze weg te jagen, dat hij daarbij erg klein is en iedere hond veel en veel groter heeft hij niet in de gaten.
De meeste mensen vinden dit heel vermakelijk, ik dus niet ! en we werken er heel hard aan.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”