Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Concentratie
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Concentratie
Ik probeer elke dag even met Bram te trainen. Dus volgen, zit en wacht etc. Is ook nodig, want we zitten middenin de gehoorzaamheidscursus. Er zijn echter dagen dat ik denk, laten we maar even overslaan want dan is hij zo niet geconcentreerd. Dat is toch normaal voor een hond van 7 maanden, dat hij nog zo 'fladderig' kan zijn?
En is het dan ook de goede aanpak om gewoon niet te trainen of zou ik dan moeten doorzetten? Mijn gevoel zegt van niet omdat hij het wel leuk moet blijven vinden.
En is het dan ook de goede aanpak om gewoon niet te trainen of zou ik dan moeten doorzetten? Mijn gevoel zegt van niet omdat hij het wel leuk moet blijven vinden.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Okay, maar volgen gaat dan bijv. voor geen meter. Alleen de bekende dingen doen dan? Dus simpele dingen als zit enzo?Martijn schreef:Ik zou gewoon doortrainen maar wat minder resultaat verwachten als hij een drukke bui heeft.
Geen "fladderigheid" gaan corrigeren. Daar krijg je verknipte honden van.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Met Moos heb ik serieuzer getraind dan met Saar. Voornamelijk omdat Saar en alles van Moos overnam, en alles gewoon (daardoor) veel sneller leerde. Dus binnen een paar weken zat alles er bij haar wel in, bij Moos duurde het allemaal wat langer, ook omdat ik volkomen onervaren was.
Als Moos een hele fladderige bui had stopte ik. Dan gaf ik hem een paar keer een heel makkelijk, bekend commando, en dan liet ik het voor die dag.
Als hij een beetje fladderig was, maar nog wel een beetje zijn aandacht erbij kon houden oefende ik langer, maar ook voornamelijk bekende commando's.
Nieuwe dingen leerde ik pas aan als ik zijn volle aandacht had.
Als Moos een hele fladderige bui had stopte ik. Dan gaf ik hem een paar keer een heel makkelijk, bekend commando, en dan liet ik het voor die dag.
Als hij een beetje fladderig was, maar nog wel een beetje zijn aandacht erbij kon houden oefende ik langer, maar ook voornamelijk bekende commando's.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Precies, dat was ook mijn gedachte erachter. Bovendien vond ik het trainen zelf ook niet zo heel leuk als Moos zo vreselijk fladderig was, dus dan deed ik maar wat makkelijke dingen om de sfeer nog goed te houden.Zoek stok! schreef:Ja, dat doe ik ook. Anders leert hij het alleen maar verkeerd aan.Moos schreef:

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Het hangt ervan af wat je wilt bereiken. Gewoon leuk trainen met je hond of bereiken dat hij leert dat gehoorzamen niet alleen maar leuk maar soms ook verplicht kan zijn.
Is het laatste datgene waar je het eigenlijk voor doet dan zou je volgens mij gewoon moeten doorzetten en hem laten zien dat ondanks zijn fladderige gevoel luisteren toch even net wat belangrijker is als fladderen. Dat hij dit niet altijd even leuk vindt lijkt mij van ondergeschikt belang. Luisteren is gewoon niet altijd leuk, er is vaak wel iets leukers te bedenken voor een hond.
Het is juist belangrijk dat hij leert waar jouw prioriteiten liggen. Datgene wat hij kent moet hij gewoon goed doen, juist ook in de leeftijdsfase waarin hij nu zit.
Is het laatste datgene waar je het eigenlijk voor doet dan zou je volgens mij gewoon moeten doorzetten en hem laten zien dat ondanks zijn fladderige gevoel luisteren toch even net wat belangrijker is als fladderen. Dat hij dit niet altijd even leuk vindt lijkt mij van ondergeschikt belang. Luisteren is gewoon niet altijd leuk, er is vaak wel iets leukers te bedenken voor een hond.
Het is juist belangrijk dat hij leert waar jouw prioriteiten liggen. Datgene wat hij kent moet hij gewoon goed doen, juist ook in de leeftijdsfase waarin hij nu zit.
- starfleet
- Erelid
Re: Concentratie
Als je hem eerst flink uit laat hollen, gaat het misschien beter? Wij doen/deden dat met Buffy voor de cursus ook altijd, anders was ze veel te opgewonden en dartel om ook maar iets te kunnen met die les.Zoek stok! schreef:
Anne
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Fladderen
Mijn hond was als pup soms ook zo'n spring in het veld. Domweg teveel energie om er met de kop helemaal bij te zijn. Ik ging dan voor de les even met haar ravotten zodat ze de ergste energie een beetje kwijt was. Niet bekaf maken want dan wil het ook niet meer. Maar wel even een beetje leeg laten lopen qua energie.
Groetjes Mark
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Ik zou sowieso niet elke dag trainen.
Zeker in een beginfase waar je hond nog veel moet leren, moet je van het positieve uitgaan, dat je hond er dus plezier in heeft. Des te beter het resultaat (en des te leuker ook).
Daarbij zijn veel honden het al snel zat, datzelfde riedeltje elke dag en zullen ze niet meer lekker enthousiast gaan zitten of volgen.
Dus in zo'n bui zou ik niet gaan trainen. Maar doe bv wat anders die dag: thuis een spelletje en dan leren loslaten of dat soort dingetjes. Iets anders dan hetzelfde riedeltje steeds maar weer.
Ik ken iemand en die traint iedere dag met zijn hond, elke dag het godsgruwelijke zelfde verhaal: volgen, zitten, af en blijf, enz. enz. Die hond is gewoon suf getraind en heeft er absoluut ook geen plezier in.
Zeker in een beginfase waar je hond nog veel moet leren, moet je van het positieve uitgaan, dat je hond er dus plezier in heeft. Des te beter het resultaat (en des te leuker ook).
Daarbij zijn veel honden het al snel zat, datzelfde riedeltje elke dag en zullen ze niet meer lekker enthousiast gaan zitten of volgen.
Dus in zo'n bui zou ik niet gaan trainen. Maar doe bv wat anders die dag: thuis een spelletje en dan leren loslaten of dat soort dingetjes. Iets anders dan hetzelfde riedeltje steeds maar weer.
Ik ken iemand en die traint iedere dag met zijn hond, elke dag het godsgruwelijke zelfde verhaal: volgen, zitten, af en blijf, enz. enz. Die hond is gewoon suf getraind en heeft er absoluut ook geen plezier in.
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik vind luisteren naar commando's die een hond kent en trainen twee verschillende dingen.Wil de hond schreef:Het hangt ervan af wat je wilt bereiken. Gewoon leuk trainen met je hond of bereiken dat hij leert dat gehoorzamen niet alleen maar leuk maar soms ook verplicht kan zijn.
Als Kaya hier een fladderbui had dan moest ze gewoon luisteren naar de dingen die ze kent (heel belangrijk het hierkomen natuurlijk).
Maar trainen is wat anders: als je ziet dat je hond zijn dag niet heeft, wat leer je hem dan? bijzonder weinig. Sla gewoon een dag over (sowieso vind ik dat je dit moet doen) en ga ervoor als jullie beiden een goede dag hiervoor hebben.
- Zoek stok!
- Zeer actief
De reden dat ik het doe, is dat de gehoorzaamheidscursus best wel snel gaat. Elke week komt er weer iets nieuws bij. Dan red ik het niet met drie keer oefenen per week. Overigens doe ik het niet lang he: 2 x volgen, 2 keer zit en blijf en 1 x af. Of iets van de gelijke strekking.Stang schreef:Ik zou sowieso niet elke dag trainen.

Linda, Izzie en Bram
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar daar hoef je toch niet elke dag een trainings-kwartiertje voor in te lassen?Zoek stok! schreef:De reden dat ik het doe, is dat de gehoorzaamheidscursus best wel snel gaat. Elke week komt er weer iets nieuws bij. Dan red ik het niet met drie keer oefenen per week. Overigens doe ik het niet lang he: 2 x volgen, 2 keer zit en blijf en 1 x af. Of iets van de gelijke strekking.Stang schreef:Ik zou sowieso niet elke dag trainen.
Vaak zie je dat mensen gewoon dat hele riedeltje afwerken en de honden er echt geen zin meer in hebben.
Dat zitten bijvoorbeeld kan je gewoon thuis doen: koekje erbij (hahaha) en laten zitten, net zoals met het afgaan.
Dat zijn dingetjes waarop je niet specifiek echt een trainingssessie hoeft te houden, maar juist zo mooi in kan passen in de dagelijkse routine.
Uitgaan: eerst zitten, dan de riem om (heb je alweer 1 keer zit te pakken) bijvoorbeeld.
Wissel het af, zodat het leuk blijft voor de hond en dan kan je juist dat enthousiasme wat hij heeft die dag heel erg goed gebruiken.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Okay, dan pas ik het in. Hij moet met alles z'n riem om hebben, vandaar dat ik het niet in de kamer doe. We zijn nog niet in de 'riemloos' cursus aangelandStang schreef:
Maar daar hoef je toch niet elke dag een trainings-kwartiertje voor in te lassen?
Vaak zie je dat mensen gewoon dat hele riedeltje afwerken en de honden er echt geen zin meer in hebben.
Dat zitten bijvoorbeeld kan je gewoon thuis doen: koekje erbij (hahaha) en laten zitten, net zoals met het afgaan.
Dat zijn dingetjes waarop je niet specifiek echt een trainingssessie hoeft te houden, maar juist zo mooi in kan passen in de dagelijkse routine.
Uitgaan: eerst zitten, dan de riem om (heb je alweer 1 keer zit te pakken) bijvoorbeeld.
Wissel het af, zodat het leuk blijft voor de hond en dan kan je juist dat enthousiasme wat hij heeft die dag heel erg goed gebruiken.

Linda, Izzie en Bram
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Als je hond los kan volgen, kan hij het ook wel met een riem om hoor. Ga lekker plezier maken en tijdens spel pas je af en toe eens wat gehoorzaamheid in waarvoor je beloont met verder spelen. Niet zo strak in het stramien zou ik zeggen, plezier moet wel bovenaan blijven staan.Zoek stok! schreef:Okay, dan pas ik het in. Hij moet met alles z'n riem om hebben, vandaar dat ik het niet in de kamer doe. We zijn nog niet in de 'riemloos' cursus aangelandStang schreef:
Maar daar hoef je toch niet elke dag een trainings-kwartiertje voor in te lassen?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat bedoel ik ook niet, ik bedoel als jullie naar buiten gaan, dan moet hij toch zijn halsband om krijgen? Dan laat je hem zitten voordat je zijn halsband omdoet, zo heb je gewoon in de dagelijkse routine al 'zit' te pakken. Kan je ook toepassen als hij zijn eten krijgt: eerst zitten en dan zijn bak neerzetten (of eerst 'af').Zoek stok! schreef:Okay, dan pas ik het in. Hij moet met alles z'n riem om hebben, vandaar dat ik het niet in de kamer doe. We zijn nog niet in de 'riemloos' cursus aangelandStang schreef:
Juist dit soort dingen oefenen tijdens de dagelijkse bezigheden werpt z'n vruchten af en niet tijdens het verplichte trainings-kwartiertje.
Hou het lekker spannend en leuk, beloon en 'train' tijdens het spelen.
Een hond die het met plezier doet, zal het ook veel beter doen
- Riboet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Franse bulldog
- Aantal honden: 13
- Contacteer:
Ik zit met Nala op pupcursus of eigenlijk zijn we nu met de A-cursus bezig
Ik 'train' niet iedere dag, maar bij het uitdelen van wat lekkers of het neerzetten van de etensbakken een keer laten zitten, of afgaan, dat doe ik wel. Gewoon in huis, ja, zonder riem.
Als we uitgaan en we gaan ook trainen, dan gaan we eerst een lekker eindje lopen en rennen en dan vraag ik ineens de aandacht, laat ik haar een stukje volgen, wissel het weer eens af met een spelletje, dan een blijf oefening en dan eens komen. Nooit dezelfde volgorde, iedere dag is anders. Ik werk nooit een vast ritme of patroon af. Soms doen we geen blijf oening, maar doen we Naast ofzo. De volgende dag doen we geen Naast maar gaan we Tandjes kijken. Ik train eigenlijk altijd los ook al zijn we op de cursus nog met de riem bezig (moet ik wel zeggen dat Nala erg baasgericht is (en dat voor een bull, sta zelf ook verbaasd) en niet ver uit mijn buurt gaat, niet met andere honden meeloopt en zich niet laat afleiden (geen gezicht: die kleine bull ligt bv op 10 meter afstand af en tussen haar en mij rennen ineens twee andere honden voorbij en ze blijft gewoon naar mij staren en ik kijk ze wel verbaasd na haha).
En dan gaan weer eens een stukje lopen, mogen Beau en Nala weer lekker ravotten en dan doen we weer eens een Voor oefening. Ik geloof dat Nala het ook allemaal prachtig vind, ik geloof dat ze niet echt beseft dat ze 'aan het trainen' is. Ze ziet het volgens mij gewoon als een groot spel. En natuurlijk die beloning, dat snoepje, die doet ook veel
.
Ik 'train' niet iedere dag, maar bij het uitdelen van wat lekkers of het neerzetten van de etensbakken een keer laten zitten, of afgaan, dat doe ik wel. Gewoon in huis, ja, zonder riem.
Als we uitgaan en we gaan ook trainen, dan gaan we eerst een lekker eindje lopen en rennen en dan vraag ik ineens de aandacht, laat ik haar een stukje volgen, wissel het weer eens af met een spelletje, dan een blijf oefening en dan eens komen. Nooit dezelfde volgorde, iedere dag is anders. Ik werk nooit een vast ritme of patroon af. Soms doen we geen blijf oening, maar doen we Naast ofzo. De volgende dag doen we geen Naast maar gaan we Tandjes kijken. Ik train eigenlijk altijd los ook al zijn we op de cursus nog met de riem bezig (moet ik wel zeggen dat Nala erg baasgericht is (en dat voor een bull, sta zelf ook verbaasd) en niet ver uit mijn buurt gaat, niet met andere honden meeloopt en zich niet laat afleiden (geen gezicht: die kleine bull ligt bv op 10 meter afstand af en tussen haar en mij rennen ineens twee andere honden voorbij en ze blijft gewoon naar mij staren en ik kijk ze wel verbaasd na haha).
En dan gaan weer eens een stukje lopen, mogen Beau en Nala weer lekker ravotten en dan doen we weer eens een Voor oefening. Ik geloof dat Nala het ook allemaal prachtig vind, ik geloof dat ze niet echt beseft dat ze 'aan het trainen' is. Ze ziet het volgens mij gewoon als een groot spel. En natuurlijk die beloning, dat snoepje, die doet ook veel
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik snap wel wat je bedoeld en dat doe ik ook wel (zit bij halsband om enzo), maar zit en blijf moet bijvoorbeeld nu met riem laten vallen, stap wegdoen, stap terug, riem weer oppakken. Dat kan ik niet middenin een wandeling doen (net als volgen), want Bram loopt bijna altijd los. Dus plan ik eens per dag een wandeling in aan de lijn. Dan doen we die dingen dus.Stang schreef:
Dat bedoel ik ook niet, ik bedoel als jullie naar buiten gaan, dan moet hij toch zijn halsband om krijgen? Dan laat je hem zitten voordat je zijn halsband omdoet, zo heb je gewoon in de dagelijkse routine al 'zit' te pakken. Kan je ook toepassen als hij zijn eten krijgt: eerst zitten en dan zijn bak neerzetten (of eerst 'af').
Juist dit soort dingen oefenen tijdens de dagelijkse bezigheden werpt z'n vruchten af en niet tijdens het verplichte trainings-kwartiertje.
Ik kan natuurlijk ook halverwege een 'los' wandeling de oefeningen gaan doen, maar ik heb het idee dat hij het oefenen dan juist niet meer leuk gaat vinden. Los = los en dat betekent lekker vrij rennen.

Linda, Izzie en Bram
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ik oefende met mijn hond altijd op deze manier. Dus lekker wandelen en af en toe even een oefening. Niet te lang achter elkaar hetzelfde. Het weer vrij geven is ook een mooie beloning. Zeker het hier komen kun je dan mooi oefenen. Ik hield nooit lange trainingssessies met de hond. Ik vond de cursus ook al veel te lang. Dus dat deed ik thuis dan niet nog eens over.Zoek stok! schreef: Ik kan natuurlijk ook halverwege een 'los' wandeling de oefeningen gaan doen, maar ik heb het idee dat hij het oefenen dan juist niet meer leuk gaat vinden. Los = los en dat betekent lekker vrij rennen.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
- starfleet
- Erelid
Ik vind zelf niet dat je veel hebt aan een hond die op het trainingsveld of in een heel rustige situatie alles kan, maar met afleiding of tijdens een wandeling niet.Zoek stok! schreef:
Ik kan natuurlijk ook halverwege een 'los' wandeling de oefeningen gaan doen, maar ik heb het idee dat hij het oefenen dan juist niet meer leuk gaat vinden. Los = los en dat betekent lekker vrij rennen.
Sommige oefeningen zijn gewoon moeilijk voor een jonkie, ik zou ze zelf gewoon nog grotendeels laten zitten en concentreren op wat nu al wel goed gaat om het plezier erin te houden. En ook denken wat jezelf het belangrijkste vind in de toekomst met je hond.
Anne
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
ja maar........ het is toch juist erg prettig als hij luisterd en dan op elk gewild moment luisterd? juist als een hond los loopt wil ik dat hij komt als ik hem/haar roep. dat ik dan ook de aandacht van de hond kan hebben.. hem alleen maar trainen op aan de lijn wandelingen lijkt me niet zo slim... los = los=lekker vrij, jaja dat zal hij dan ook denken... dag baas ik ben nu los en dan hoef je me geen commando's te geven hoor....Zoek stok! schreef:Ik snap wel wat je bedoeld en dat doe ik ook wel (zit bij halsband om enzo), maar zit en blijf moet bijvoorbeeld nu met riem laten vallen, stap wegdoen, stap terug, riem weer oppakken. Dat kan ik niet middenin een wandeling doen (net als volgen), want Bram loopt bijna altijd los. Dus plan ik eens per dag een wandeling in aan de lijn. Dan doen we die dingen dus.Stang schreef:
Dat bedoel ik ook niet, ik bedoel als jullie naar buiten gaan, dan moet hij toch zijn halsband om krijgen? Dan laat je hem zitten voordat je zijn halsband omdoet, zo heb je gewoon in de dagelijkse routine al 'zit' te pakken. Kan je ook toepassen als hij zijn eten krijgt: eerst zitten en dan zijn bak neerzetten (of eerst 'af').
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ik je goed begrijp zeg je zoiets als: Deze hond is te jong om te kunnen gehoorzamen. Wat je ook doet, het zal je niet lukken om hem aan zijn verstand te peuteren dat op door zijn baas bepaalde momenten gehoorzamen belangrijker is dan datgene wat hij zelf wil. Wil je echter toch dat hij dan gehoorzaamt dan verziek je je band met je hond.Martijn schreef:Deze hond is te jong om discipline te verwachten.
Dat lukt ook met correcties niet dus ben je aan het corrigeren om het corrigeren maar zonder verbetering. Wel gaat je band met je hond naar gort.
Volgens mij klopt daar iets niet. Het kan toch niet zo zijn dat een hond die midden in een fase zit waarin hij de grenzen van zijn mogelijkheden aan het verkennen is kan doen en laten wat hij wil zonder dat je je als baas daarmee kunt bemoeien?
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Juist door ook tijdens de losloopwandelingen even de hond te laten komen, te laten zitten en of een stukje te volgen aan de lijn om hem daarna zijn vrijheid weer te geven, werkt heel belonend en op die manier kan je heel speels met je hond trainen.
Ik heb bij Toby ook veel te veel gedacht aan trainingssessies en de boel gescheiden gehouden. Nou, op den duur vond ie het trainen geen moer meer aan en er kwam bij ons beiden iets krampachtigs in. Bij Yentie doe ik het nu heel spelenderwijs, gewoon tussen alles door en dus ook bij losloopwandelingen (want daar is het in haar geval juist heel belangrijk dat ze bij me terug komt vanwege haar ontzettende speurneus
) en het gaat gewoon veel makkelijker.
Ik heb bij Toby ook veel te veel gedacht aan trainingssessies en de boel gescheiden gehouden. Nou, op den duur vond ie het trainen geen moer meer aan en er kwam bij ons beiden iets krampachtigs in. Bij Yentie doe ik het nu heel spelenderwijs, gewoon tussen alles door en dus ook bij losloopwandelingen (want daar is het in haar geval juist heel belangrijk dat ze bij me terug komt vanwege haar ontzettende speurneus
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby