Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik weet het niet meer
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Ik weet het niet meer
Heb onderstaand bericht op het Kooikerforum gezet, maar ook nog even hier. Ik kan alle hulp gebruiken na vandaag....
De afgelopen week leek het beter te gaan, maar vandaag is het echt een drama. Bram luistert totaal niet als er andere honden in het spel zijn. Vanochtend heeft m'n vriend hem uitgelaten en die kwam al terug met fijne verhalen van Bram die achter andere honden aanging en niet meer terug kwam. Zojuist ben ik naar het bos geweest met Bram en we zijn 4 keer honden tegengekomen:
1. Tekkels aan de lijn op 300 meter afstand. Bram spurtte er vandoor, ik zeg nee. Geen reactie. Wat dichterbij gaan staan en geroepen. Weer geen reactie. Dus toen naar hem toe gerend, z'n hoofd vastgepakt, in z'n ogen gekeken en boos toegesproken. Toen hobbelde hij mee.
2. losse Labradors. Van dichtbij geroepen, Bram kwam, snoepje erin en vrij gegeven om te gaan spelen. Toen de mensen doorliepen, rende hij mee. Totaal geen reactie, ook niet toen ik dichtbij stond. Dus Bram gehaald.
3. Border Collies renden achter Bram aan. Totaal uit het zicht. Baasje en ik zijn er rustig achteraan gelopen. Een van de collies kwam terug (zat naast mij) en de andere collie en Bram zaten naar ons te kijken. Ik roepen, Bram kwam eraan, maar volgens mij om naar de collie naast mij te gaan, niet naar mij. Ik greep hem vast en heb hem een zetje de goede richting op gegeven. Flink beloond uiteraard.
4. Ierse Setter die achter Bram aan ging. Mensen liepen door, Bram ging mee met de hond. Roepen gaf geen resultaat. Ik erheen gelopen en van dichtbij geroepen. Geen resultaat. Vastgepakt en zet de goede richting ingegeven.
Als er andere honden zijn, gaat er een knop om bij Bram. Z'n staart gaat helemaal de lucht in, hij gaat heel hoog lopen en ik besta niet meer. Afleiden helpt niet, boos zijn helpt niet, positief zijn helpt niet. Ja er zijn dagen dat het beter gaat, maar dan komt er elke keer weer zo'n dag als vandaag. Hij doet dit sinds drie weken.
Ik heb zitten huilen in het bos, zo ontzettend machteloos ben ik. Kwam met knallende koppijn weer thuis.
Trainen gaat goed, aan de lijn gaat goed, los gaat goed zolang er geen andere honden zijn. Wat doe ik toch fout? Heb aan gedragstherapie gedacht maar dan vrees ik dat ik Bram niet meer los mag laten. Ik wil echt geen hond die alleen maar aan de lijn kan. Of moet ik hem nu toch maar enige weken aan de lange lijn laten en wordt het dan beter?
Help.
De afgelopen week leek het beter te gaan, maar vandaag is het echt een drama. Bram luistert totaal niet als er andere honden in het spel zijn. Vanochtend heeft m'n vriend hem uitgelaten en die kwam al terug met fijne verhalen van Bram die achter andere honden aanging en niet meer terug kwam. Zojuist ben ik naar het bos geweest met Bram en we zijn 4 keer honden tegengekomen:
1. Tekkels aan de lijn op 300 meter afstand. Bram spurtte er vandoor, ik zeg nee. Geen reactie. Wat dichterbij gaan staan en geroepen. Weer geen reactie. Dus toen naar hem toe gerend, z'n hoofd vastgepakt, in z'n ogen gekeken en boos toegesproken. Toen hobbelde hij mee.
2. losse Labradors. Van dichtbij geroepen, Bram kwam, snoepje erin en vrij gegeven om te gaan spelen. Toen de mensen doorliepen, rende hij mee. Totaal geen reactie, ook niet toen ik dichtbij stond. Dus Bram gehaald.
3. Border Collies renden achter Bram aan. Totaal uit het zicht. Baasje en ik zijn er rustig achteraan gelopen. Een van de collies kwam terug (zat naast mij) en de andere collie en Bram zaten naar ons te kijken. Ik roepen, Bram kwam eraan, maar volgens mij om naar de collie naast mij te gaan, niet naar mij. Ik greep hem vast en heb hem een zetje de goede richting op gegeven. Flink beloond uiteraard.
4. Ierse Setter die achter Bram aan ging. Mensen liepen door, Bram ging mee met de hond. Roepen gaf geen resultaat. Ik erheen gelopen en van dichtbij geroepen. Geen resultaat. Vastgepakt en zet de goede richting ingegeven.
Als er andere honden zijn, gaat er een knop om bij Bram. Z'n staart gaat helemaal de lucht in, hij gaat heel hoog lopen en ik besta niet meer. Afleiden helpt niet, boos zijn helpt niet, positief zijn helpt niet. Ja er zijn dagen dat het beter gaat, maar dan komt er elke keer weer zo'n dag als vandaag. Hij doet dit sinds drie weken.
Ik heb zitten huilen in het bos, zo ontzettend machteloos ben ik. Kwam met knallende koppijn weer thuis.
Trainen gaat goed, aan de lijn gaat goed, los gaat goed zolang er geen andere honden zijn. Wat doe ik toch fout? Heb aan gedragstherapie gedacht maar dan vrees ik dat ik Bram niet meer los mag laten. Ik wil echt geen hond die alleen maar aan de lijn kan. Of moet ik hem nu toch maar enige weken aan de lange lijn laten en wordt het dan beter?
Help.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Je doet niks fout. Helemaal niks. Het enige wat je als fout zou kunnen interpreteren is dat je je zo vreselijk druk maakt erom.
Wat Bram doet is vrij normaal voor een jonge hond van die leeftijd; helemaal voor een hondje zoals Bram dat dol is op andere honden. Echt waar, heel veel honden op die leeftijd zijn zo.
Daarnaast zal Bram nu ook wel een beetje aan het puberen zijn, wat ook niet meewerkt.
Moos was echt waar ook zo, die kon ik tot ruim een jaar niet terugroepen als er andere honden in het spel waren. Als er andere honden waren bestond ik niet meer voor hem, dus heb ik hem heel lang opgehaald, of van heel dichtbij geroepen totdat hij wat ouder werd en wat rustiger.
Ophalen is toch geen schande? Het is toch niet zo dat Bram totaal zonder reden wegrent en uren uit het zicht blijft? Dus ik zie ook geen reden waarom je zou kunnen verwachten dat Bram straks helemaal niet meer los kan.
Het beste wat je kan doen is je er niet zo druk om maken. Er is niets abnormaals aan Bram, sterker nog, het zou bijna vreemder zijn als hij andere honden totaal zou negeren.
Accepteer gewoon maar even dat daar Brams struikelpunt zit, dat hij voorderest prima luistert, alleen dat dit (nog) niet zo goed gaat. Elke jonge hond heeft dingen waaraan gewerkt moeten worden, geen enkele hond van 7 maanden luistert feilloos; geen 1!
Gewoon door blijven werken hieraan met Bram, maar niet helemaal in de put gaan zitten als het even niet zo goed gaat. Dat hoort zo bij een jonge, puberende hond.
En het hoort er ook bij dat het soms opeens helemaal goed lijkt te gaan, en dan opeens weer helemaal niet. Niks vreemds aan, zeker geen stof voor een gedragstherapeut, gewoon normaal jonge hondegedrag.
Wat Bram doet is vrij normaal voor een jonge hond van die leeftijd; helemaal voor een hondje zoals Bram dat dol is op andere honden. Echt waar, heel veel honden op die leeftijd zijn zo.
Daarnaast zal Bram nu ook wel een beetje aan het puberen zijn, wat ook niet meewerkt.
Moos was echt waar ook zo, die kon ik tot ruim een jaar niet terugroepen als er andere honden in het spel waren. Als er andere honden waren bestond ik niet meer voor hem, dus heb ik hem heel lang opgehaald, of van heel dichtbij geroepen totdat hij wat ouder werd en wat rustiger.
Ophalen is toch geen schande? Het is toch niet zo dat Bram totaal zonder reden wegrent en uren uit het zicht blijft? Dus ik zie ook geen reden waarom je zou kunnen verwachten dat Bram straks helemaal niet meer los kan.
Het beste wat je kan doen is je er niet zo druk om maken. Er is niets abnormaals aan Bram, sterker nog, het zou bijna vreemder zijn als hij andere honden totaal zou negeren.
Accepteer gewoon maar even dat daar Brams struikelpunt zit, dat hij voorderest prima luistert, alleen dat dit (nog) niet zo goed gaat. Elke jonge hond heeft dingen waaraan gewerkt moeten worden, geen enkele hond van 7 maanden luistert feilloos; geen 1!
Gewoon door blijven werken hieraan met Bram, maar niet helemaal in de put gaan zitten als het even niet zo goed gaat. Dat hoort zo bij een jonge, puberende hond.
En het hoort er ook bij dat het soms opeens helemaal goed lijkt te gaan, en dan opeens weer helemaal niet. Niks vreemds aan, zeker geen stof voor een gedragstherapeut, gewoon normaal jonge hondegedrag.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Maar toch kom ik nooit iemand tegen die dat ook heeft. Alle honden die ik zie, komen gewoon mee als de baas roept. Ja soms moeten ze twee keer roepen, maar niet zoals bij mij dat ik gewoon niet besta. Of is het dat die mensen die hetzelfde hebben als ik niet los gaan lopen met hun hond in het bos??Moos schreef: Wat Bram doet is vrij normaal voor een jonge hond van die leeftijd; helemaal voor een hondje zoals Bram dat dol is op andere honden.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Die honden zijn of gewoon ouder (want het merendeel van de honden is natuurlijk ouder dan BramZoek stok! schreef:Maar toch kom ik nooit iemand tegen die dat ook heeft. Alle honden die ik zie, komen gewoon mee als de baas roept. Ja soms moeten ze twee keer roepen, maar niet zoals bij mij dat ik gewoon niet besta. Of is het dat die mensen die hetzelfde hebben als ik niet los gaan lopen met hun hond in het bos??Moos schreef: Wat Bram doet is vrij normaal voor een jonge hond van die leeftijd; helemaal voor een hondje zoals Bram dat dol is op andere honden.
Hier in het hondenbos hebben bijna alle jonge honden precies hetzelfde probleem als wat jij nu hebt met Bram, en wat ook had met Moos. Alleen de Saar typjes luisteren altijd, de rest niet.
Er loopt hier in het bos zelfs een hond die elke 10 min. even bij de baas komt kijken en dan weer weg is. Lijkt mij vreselijk, maar die honden bestaan dus ook. Zo is Bram niet, en zo zal Bram nooit worden. Bram heeft een gezonde speeldrang, en pubert nu lekker.
Als je gewoon doorgaat met trainen en consequent blijft komt het echt allemaal goed.

- Bowie
- Actief
nou dat zijn dan duracell-hondjes denk ikZoek stok! schreef: Maar toch kom ik nooit iemand tegen die dat ook heeft. Alle honden die ik zie, komen gewoon mee als de baas roept. Ja soms moeten ze twee keer roepen, maar niet zoals bij mij dat ik gewoon niet besta. Of is het dat die mensen die hetzelfde hebben als ik niet los gaan lopen met hun hond in het bos??
echt waar, ik heb al heel wat honden gehad (ook vroeger thuis) en totdat ze een jaar zijn, sta je heel wat keren voor joker
Toen ik Bowie net had, nou toen heb ik ook heel vaak met m'n handen in het haar gezeten (en hier veel op het forum geschreven) maar het is allemaal goed gekomen.
En niet iedere hond is hetzelfde, een pak-em-beet Labrador-pup is weer een wereld van verschil met een Whippet-pup.
Dus jouw hondje heeft gewoon zijn eigen tijd nodig om zijn grenzen te verkennen en de wereld te ontdekken.
Groetjes van Marjolein, Bowie, Chanti & Chamook
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
Op training ben ik nog over met een klein hondje die vooral erg springerig is, maar heel braaf, en twee Labradors die echt gigantisch goed luisteren. Als we naar binnen gaan voor 'binnenles' breng ik Bram altijd naar de auto, want hij blijft echt niet een half uur onder m'n stoel zitten. Bram zou constant naar de andere honden willen gaan.Bowie schreef: echt waar, ik heb al heel wat honden gehad (ook vroeger thuis) en totdat ze een jaar zijn, sta je heel wat keren voor joker![]()
Toen ik Bowie net had, nou toen heb ik ook heel vaak met m'n handen in het haar gezeten (en hier veel op het forum geschreven) maar het is allemaal goed gekomen.
En niet iedere hond is hetzelfde, een pak-em-beet Labrador-pup is weer een wereld van verschil met een Whippet-pup.
Dus jouw hondje heeft gewoon zijn eigen tijd nodig om zijn grenzen te verkennen en de wereld te ontdekken.
Die andere drie honden liggen gewoon dat half uur keurig onder de stoel naar de baas te kijken. Dan voel ik me zo stom.

Linda, Izzie en Bram
-
estelle
pfff nou ik zou dat toch wel erg vinden hoor als mn jonge hond als een dood vogeltje onder mn stoel zou liggen met andere honden naast zich....
Ik zou juist blij wezen dat Bram zo lekker vrolijk en energiek is!!
Bij ons op de training zit ook een vrouw met een labrador, tsja dr zit totaal geen leven in dat beestje (is nog geen jaar oud), sjokt maar wat mee, komt op een slakkegangetje aangelopen, speelt omdat het moet. Nou geef mij dan maar een hond die springt en doet en niet altijd even goed luistert hoor!
Verder over dat luisteren. Tsja ik heb herders en heb dat probleem nooit gehad. Als wij verder liepen dan kwamen ze gewoon mee, hoeven niet eens te roepen. ook niet toen ze kleiner waren. Maar ja herders zijn natuurlijk wel erg baasgerichte honden.
Ik zou hem gewoon op blijven halen en de hemel inprijzen als hij afentoe ineens toch kokmt. Rookworst mee e.d.
Sam onze xlab luistert ook niet geweldig, zeker niet met andere honden. We laten hem dan voor het los gaan zien/proeven dat we iets lekkers bij ons hebben bijv. rookworst, kipfilet, frolic en dan gaat hij los. Hij vind dat zo lekker dat hij daar toch wel vaak voor wil komen.
Bij ons op de training zit ook een vrouw met een labrador, tsja dr zit totaal geen leven in dat beestje (is nog geen jaar oud), sjokt maar wat mee, komt op een slakkegangetje aangelopen, speelt omdat het moet. Nou geef mij dan maar een hond die springt en doet en niet altijd even goed luistert hoor!
Verder over dat luisteren. Tsja ik heb herders en heb dat probleem nooit gehad. Als wij verder liepen dan kwamen ze gewoon mee, hoeven niet eens te roepen. ook niet toen ze kleiner waren. Maar ja herders zijn natuurlijk wel erg baasgerichte honden.
Ik zou hem gewoon op blijven halen en de hemel inprijzen als hij afentoe ineens toch kokmt. Rookworst mee e.d.
Sam onze xlab luistert ook niet geweldig, zeker niet met andere honden. We laten hem dan voor het los gaan zien/proeven dat we iets lekkers bij ons hebben bijv. rookworst, kipfilet, frolic en dan gaat hij los. Hij vind dat zo lekker dat hij daar toch wel vaak voor wil komen.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ja daar heb je ook wel weer een punt. Ik heb juist een Kooiker genomen omdat ik dat vrolijke karakter zo leuk vind. Ik voel me alleen een beetje stom omdat de andere cursusten me zo aankijken van 'heb je haar weer met die hond die niet stil blijft zitten'estelle schreef:pfff nou ik zou dat toch wel erg vinden hoor als mn jonge hond als een dood vogeltje onder mn stoel zou liggen met andere honden naast zich....
Da's nou weer het lastige van Bram: hij is niet op eten gericht. Ik kan rustig met een hele rookworst, kaas, rauw rundvlees gaan rondzwaaien, die honden zijn leuker dan het eten. Natuurlijk beloon ik wel met datgene wat hij het lekkerste vindt (kaas).estelle schreef: Sam onze xlab luistert ook niet geweldig, zeker niet met andere honden. We laten hem dan voor het los gaan zien/proeven dat we iets lekkers bij ons hebben bijv. rookworst, kipfilet, frolic en dan gaat hij los. Hij vind dat zo lekker dat hij daar toch wel vaak voor wil komen.

Linda, Izzie en Bram
-
Baily
je maakt je er denk ik heel erg druk om, heel begrijpelijk, maar het werkt averechts.
Ik zou niet boos in ogen kijken als je hem uiteindelijk hebt, en ook geen zetjes geven, de goede richting op, of eventjes de hand over de snuit of meer van dergelijke dingen.
Gewoon, al is het na een half uur,de hond belonen als hij naar je toe komt.
Niet laten merken dat je uit je doen bent. Loopt hij weg, nou dan ga je toch. Niet echt natuurlijk, maar zo'n houding moet je over je hebben.
Verder zou ik als ik jou was die hang naar perfectie maar eventjes loslaten.
Ik herken dat namelijk erg sterk, heb daar zelf ook last van, maar met levende wezens kun je dat niet 100 % voor elkaar hebben zoals jij het wilt.
Gewoon rustig blijven en over een paar maanden lach je erom.
, net zoals dat je dat moeilijke pupgedoe achter de rug hebt, gaat dit ook weer voorbij.
Ik zou niet boos in ogen kijken als je hem uiteindelijk hebt, en ook geen zetjes geven, de goede richting op, of eventjes de hand over de snuit of meer van dergelijke dingen.
Gewoon, al is het na een half uur,de hond belonen als hij naar je toe komt.
Niet laten merken dat je uit je doen bent. Loopt hij weg, nou dan ga je toch. Niet echt natuurlijk, maar zo'n houding moet je over je hebben.
Verder zou ik als ik jou was die hang naar perfectie maar eventjes loslaten.
Gewoon rustig blijven en over een paar maanden lach je erom.
- Moos
- Zeer actief
Precies, net wat Estelle ook zegt, ik moet er niet aan denken dat je een jonge hond hebt die alleen maar suf onder je stoel blijft liggen!Zoek stok! schreef:Ja daar heb je ook wel weer een punt. Ik heb juist een Kooiker genomen omdat ik dat vrolijke karakter zo leuk vind. Ik voel me alleen een beetje stom omdat de andere cursusten me zo aankijken van 'heb je haar weer met die hond die niet stil blijft zitten'estelle schreef:pfff nou ik zou dat toch wel erg vinden hoor als mn jonge hond als een dood vogeltje onder mn stoel zou liggen met andere honden naast zich....
Bij ons op de training zit ook een vrouw met een labrador, tsja dr zit totaal geen leven in dat beestje (is nog geen jaar oud), sjokt maar wat mee, komt op een slakkegangetje aangelopen, speelt omdat het moet. Nou geef mij dan maar een hond die springt en doet en niet altijd even goed luistert hoor!Zij zeggen down en de kop komt nauwelijks meer van de grond!! Af en toe valt m'n mond gewoon open van verbazing.
Trouwens, dat moet ik met Saar en Moos ook niet proberen hoor als er andere honden vlak naast ze liggen! Saar zal dan helemaal uit d'r dak gaan en piepen omdat ze per se naar die andere honden toe wil. Moos zal wel wat rustiger zijn, maar echt niet een half uur blijven liggen!
Niet teveel spiegelen aan andere mensen met 'de perfecte honden'. Het is moeilijk, dat weet ik, ik kan dat ook nog weleens doen. Maar die honden vreten misschien wel uit de vuilnisbak als de baas weg is, of kunnen niet met kleine kinderen. Weet jij veel
Je ziet vaak andermand honden 1 ding goed doen, waarvan jij zo graag zou willen dat jouw hond dat ook kan. Maar die honden hebben vast ook wel mindere punten, waarvan die baas misschien wel weer zou willen dat zijn hond wat meer op Bram leek.

- Moos
- Zeer actief
- ~Tine~
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Australian Kelpie
Zou het kunnen helpen om zelf keihard weg te lopen als Bram bij andere hondjes blijft plakken?
Ik ken maar weinig honden die dan niet even schrikken en hun baasje niet achterna lopen. Zo'n baasje dat gewoon staat de staan is meestal niet interessant genoeg om naartoe te gaan, maar eentje dat heel hard wegspurt, dat is meestal superleuk
.
Ik ken maar weinig honden die dan niet even schrikken en hun baasje niet achterna lopen. Zo'n baasje dat gewoon staat de staan is meestal niet interessant genoeg om naartoe te gaan, maar eentje dat heel hard wegspurt, dat is meestal superleuk
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
- Tyson
- geregistreerd lid
Re: Ik weet het niet meer
Als eerste wil ik zeggen dat het goed is info in te winnen!! Denk dat elke tip handig is, persoonlijk had ik dingen anders opgelost, doe er mee wat je wilt en mocht je vragen hebben hoor ik het graag!
Persoonlijk had ik zelf het volgende gedaan: weg lopen, niet achter je hond aan rennen, ook al gaat hij nog zo ver weg, hij weet nu dat je toch wel komt, komt hij na heel lang, (honden hebben meer geduld als mensen) toch , ook al ben je boos, belonen, vrolijke stem, knuffelen koekje??, je kunt dit oefenen in een afgeslote ruime zoals een paardenbak of een afgesloten park!!.. ik snap dat als je hond niet luisterd het heel moeilijk is.. DRAMA... maar geef niet toe aan hem, als je hem achterna gaat weet hij genoeg!!!
Toch zou ik niet achter hem aan gaan.. moeilijk zo te oordelen, zonder de hond te hebben gezien.. maar nogmaals weet hij dat als hij niet komt hij jou wel terug ziet,.. je komt toch wel!
SUPER!! goede reactie, niet er achteraan gegaan, wel de beloning er in gepropt, ik wordt ook graag betaald voor mijn werk!!
Ik weet niet waar je woont, ik wil je met alle liefde helpen..
Ik zal je een voorbeeld geven over tyson:
Smiddags lopen we altijd het zelfde rondje om het blok (daarna gaan we pas naar het park of het bos/ strand. Bij ons vorige huis was dat onder aan een dijk, daar was naast veel gras ook een vrachtwagen bedrijf...
Ik loop met tyson de deur uit (loopt 99 van de 100x los) en we lopen naar het einde van de straat, daar slaan we links af, inmiddels heeft ty al 2 x niet gehoord wat ik zeg.. dus ik loop weer richting huis..
Tyson moet dan nog de huidige straat uitlopen (300 meter) dan rechtsafslaan (1 km) langs dat vrachtwagen bedrijf waar zo'n 7/8 van die dingen rijden/ draaien enz... dan weer rechts 100 meter , weer rechts en dan thuis..
HEEL ERG, DOODS BANG, BEZORGD EN ... huilend ben ik naar huis gelopen, het was de 10.0000000 x dat hij niet luisterde.....
MENEER HEEFT HET RONDJE ALLEEN GELOPEN HEEL HET RONDJE VAN 15 MINUTEN!! en kwam toen bij een gesloten deur (mijn huis) aan...
daar heb ik hem laten wachten (hield hem in de gaten door het spionnetje) beklikken, liggen, zitten, beklikken, janken.....
na 3 minuten heb ik opengedaan.. en hem helemaal dood geknuffeld en koekjes gegeven... ook al had hij alles alleen gelopen.... hij was gekomen...
Nu hij ouder is (het gaat helemaal niet goed met hem) luisterd hij perfect... na dat rondje... is hij nooit meer naar het einde van de stoep gesjeest! Altijd max 10 meter afstand.. en de stoep oversteken... NEEEE deed ie niet meer...
Moeilijk maar waaverhaal!! [/b]
Persoonlijk had ik zelf het volgende gedaan: weg lopen, niet achter je hond aan rennen, ook al gaat hij nog zo ver weg, hij weet nu dat je toch wel komt, komt hij na heel lang, (honden hebben meer geduld als mensen) toch , ook al ben je boos, belonen, vrolijke stem, knuffelen koekje??, je kunt dit oefenen in een afgeslote ruime zoals een paardenbak of een afgesloten park!!.. ik snap dat als je hond niet luisterd het heel moeilijk is.. DRAMA... maar geef niet toe aan hem, als je hem achterna gaat weet hij genoeg!!!
Toch zou ik niet achter hem aan gaan.. moeilijk zo te oordelen, zonder de hond te hebben gezien.. maar nogmaals weet hij dat als hij niet komt hij jou wel terug ziet,.. je komt toch wel!
SUPER!! goede reactie, niet er achteraan gegaan, wel de beloning er in gepropt, ik wordt ook graag betaald voor mijn werk!!
Ik weet niet waar je woont, ik wil je met alle liefde helpen..
Ik zal je een voorbeeld geven over tyson:
Smiddags lopen we altijd het zelfde rondje om het blok (daarna gaan we pas naar het park of het bos/ strand. Bij ons vorige huis was dat onder aan een dijk, daar was naast veel gras ook een vrachtwagen bedrijf...
Ik loop met tyson de deur uit (loopt 99 van de 100x los) en we lopen naar het einde van de straat, daar slaan we links af, inmiddels heeft ty al 2 x niet gehoord wat ik zeg.. dus ik loop weer richting huis..
Tyson moet dan nog de huidige straat uitlopen (300 meter) dan rechtsafslaan (1 km) langs dat vrachtwagen bedrijf waar zo'n 7/8 van die dingen rijden/ draaien enz... dan weer rechts 100 meter , weer rechts en dan thuis..
HEEL ERG, DOODS BANG, BEZORGD EN ... huilend ben ik naar huis gelopen, het was de 10.0000000 x dat hij niet luisterde.....
MENEER HEEFT HET RONDJE ALLEEN GELOPEN HEEL HET RONDJE VAN 15 MINUTEN!! en kwam toen bij een gesloten deur (mijn huis) aan...
daar heb ik hem laten wachten (hield hem in de gaten door het spionnetje) beklikken, liggen, zitten, beklikken, janken.....
na 3 minuten heb ik opengedaan.. en hem helemaal dood geknuffeld en koekjes gegeven... ook al had hij alles alleen gelopen.... hij was gekomen...
Nu hij ouder is (het gaat helemaal niet goed met hem) luisterd hij perfect... na dat rondje... is hij nooit meer naar het einde van de stoep gesjeest! Altijd max 10 meter afstand.. en de stoep oversteken... NEEEE deed ie niet meer...
Moeilijk maar waaverhaal!! [/b]
<marquee> Toedels Sandra & een lebber van Tyson </marquee>

-
annemie
- Zeer actief
Mijn hond had rond zijn acht maanden ook een periode waarbij hij helemaal niet meer kwam, en als hij kwam bleef hij net buiten mijn bereik. Ik vreesde toen ook dat hij nooit meerlos zou kunnen lopen
Ik heb hem dan een tijdje niet meer losgelaten en heel hard geoefend op het hierkomen, eerst vanuit de blijf positie zodat hij niets leuker te doen had. Dan los laten blijven en komen. Toen dat heel goed ging, mocht hij terug los, maar ik riep hem constant bij me in het begin en dan kreeg hij koekjes.
Nu beloon ik hem nog steeds heel vaak met voedsel, hij is nogal gek op eten.
Ik gebruik verschillende commando's voor het komen: bij "komaan" en "hier" moet hij me volgen, bij "zit voor" moet hij onmiddellijk voor mij komen zitten, dat gebruik ik bv. bij paarden, om zijn aandacht te trekken rek ik zijn naam met een hoge stem " Boooo-ris" en dan beloon ik extra uitbundig.[/b]
Ik heb hem dan een tijdje niet meer losgelaten en heel hard geoefend op het hierkomen, eerst vanuit de blijf positie zodat hij niets leuker te doen had. Dan los laten blijven en komen. Toen dat heel goed ging, mocht hij terug los, maar ik riep hem constant bij me in het begin en dan kreeg hij koekjes.
Nu beloon ik hem nog steeds heel vaak met voedsel, hij is nogal gek op eten.
Ik gebruik verschillende commando's voor het komen: bij "komaan" en "hier" moet hij me volgen, bij "zit voor" moet hij onmiddellijk voor mij komen zitten, dat gebruik ik bv. bij paarden, om zijn aandacht te trekken rek ik zijn naam met een hoge stem " Boooo-ris" en dan beloon ik extra uitbundig.[/b]
groetjes!

- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Ben het met Martijn en Inge O eens. In de tijd dat Billy niet luisterde (toen hij net als jonge 'dolle' herplaatser bij ons kwam) heb ik er ook voor gezorgd dat hij zo min mogelijk 'in de fout' kon gaan.
Dat betekende inderdaad drukke tijden (zondagmiddag
) en plekken een tijdje mijden of Bill aan de (lange) lijn houden. De keren dat 'ie er toch voor koos om niet te luisteren en leuk mee te gaan met andere honden probeerde ik ten eerste vooral kalm te blijven
en verder liep ik inderdaad weg (alleen als het 'veilig' was uiteraard en aldoor over mijn schouder kijkend) en riep ik pas op het moment dat Billy om zich heen zag kijken met een blik van: o ja, het vrouwtje, waar is zij ook al weer? En kwam hij dan eindelijk dan was het echt feest: belonen, belonen en nog eens belonen.
't Is inderdaad jammer dat Bram niet zo voor voedsel-beloning gaat maar misschien is 'ie wel gek met een speeltje of balletje? Als jij minstens zo leuk bent als die andere honden, dan kiest 'ie ongetwijfeld vanzelf voor jou.
Enne... niet de moed verliezen hoor. Zoals alle andere ook zeggen: dit gedrag hoort nu eenmaal bij (de meeste) jonge honden. En met de meeste honden komt het ook helemaal goed.
Zelfs met Billy is het helemaal 'goed' gekomen. Met sommige honden (onweerstaanbare teefjes bijvoorbeeld) speelt 'ie even maar als ik doorloop gaat 'ie altijd mee (hoef 'm niet eens te roepen.)
Groet,
Rami
Dat betekende inderdaad drukke tijden (zondagmiddag
't Is inderdaad jammer dat Bram niet zo voor voedsel-beloning gaat maar misschien is 'ie wel gek met een speeltje of balletje? Als jij minstens zo leuk bent als die andere honden, dan kiest 'ie ongetwijfeld vanzelf voor jou.
Enne... niet de moed verliezen hoor. Zoals alle andere ook zeggen: dit gedrag hoort nu eenmaal bij (de meeste) jonge honden. En met de meeste honden komt het ook helemaal goed.
Zelfs met Billy is het helemaal 'goed' gekomen. Met sommige honden (onweerstaanbare teefjes bijvoorbeeld) speelt 'ie even maar als ik doorloop gaat 'ie altijd mee (hoef 'm niet eens te roepen.)
Groet,
Rami
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Hoe herkenbaar
Max heeft ook een hele poos stopverf in zijn oren gehad
Op de cursus waar ik toen met hem op zat was ook een Golden of een Labrador die zo jong al zó perfekt luisterde dat ik het eigenlijk zielig vond;die hond had totaal niets meer wat ook maar enigszins op een eigen wil leek en heette Yamie.
Aangezien ik samen met mijn vriendin en haar hond die cursus deed noemen we dat soort honden nog steeds "Yamie-honden".....
Maar niet gewanhoopt:het komt goed!Je zult je nog vaak afvragen waar je in vredesnaam aan begonnen bent met een hond maar het komt goed!
Dit is gewoon een fase waar hij en jij best wel weer uit komen.
Al zie je dat nu even niet zo....
Max heeft ook een hele poos stopverf in zijn oren gehad
Op de cursus waar ik toen met hem op zat was ook een Golden of een Labrador die zo jong al zó perfekt luisterde dat ik het eigenlijk zielig vond;die hond had totaal niets meer wat ook maar enigszins op een eigen wil leek en heette Yamie.
Aangezien ik samen met mijn vriendin en haar hond die cursus deed noemen we dat soort honden nog steeds "Yamie-honden".....
Maar niet gewanhoopt:het komt goed!Je zult je nog vaak afvragen waar je in vredesnaam aan begonnen bent met een hond maar het komt goed!
Dit is gewoon een fase waar hij en jij best wel weer uit komen.
Al zie je dat nu even niet zo....

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
- starfleet
- Erelid
Ik kom ze dagelijks tegen, maar ik kom vrijwel nooit in het bos. Veel mensen zullen af en toe in het bos zijn en de honden zien het minder als hun territorium als Bram.Zoek stok! schreef:
Maar toch kom ik nooit iemand tegen die dat ook heeft. Alle honden die ik zie, komen gewoon mee als de baas roept. Ja soms moeten ze twee keer roepen, maar niet zoals bij mij dat ik gewoon niet besta. Of is het dat die mensen die hetzelfde hebben als ik niet los gaan lopen met hun hond in het bos??
In eigen gebied durven alle honden meer.
Anne
- starfleet
- Erelid
Ik ken echt heel andere honden;-) Ook op cursus. Op cursus luisteren de meeste honden wel aardig nu, maar die zijn allemaal veel ouder dan Buffy. De rest is al weg van cursus.Zoek stok! schreef: Die andere drie honden liggen gewoon dat half uur keurig onder de stoel naar de baas te kijken. Dan voel ik me zo stom.
Anne
- starfleet
- Erelid
Heel eerlijk zou ik zo'n hond van zeven maanden helemaal niet fijn vinden.Zoek stok! schreef: Ja daar heb je ook wel weer een punt. Ik heb juist een Kooiker genomen omdat ik dat vrolijke karakter zo leuk vind. Ik voel me alleen een beetje stom omdat de andere cursusten me zo aankijken van 'heb je haar weer met die hond die niet stil blijft zitten'Zij zeggen down en de kop komt nauwelijks meer van de grond!! Af en toe valt m'n mond gewoon open van verbazing.
Anne
- Zoek stok!
- Zeer actief
Bedankt voor jullie reacties. Een aantal van jullie zegt dat ik weg moet lopen als Bram niet komt. Objectief gezien snap ik dat wel, maar hij kan me dan ook echt kwijtraken he in een bos.
Stel, ik was weggelopen terwijl hij met die tekkels bezig was. Dan zadel ik die baasjes met een probleem op. Bram blijft namelijk bij hun en als hij mij kwijt is, weet hij niet meer waar ik ben. Snap je wat ik bedoel?
Waar het wel kan, is bij mijn vaste ronde langs de Kromme Rijn. Daar kun je namelijk niet links en rechts. Heb zojuist daar gelopen en ik moet zeggen dat het daar veel beter gaat. Hij heeft gespeeld met een Heidewachtel, maar kwam uiteindelijk wel naar me terug (ik riep niet, want het kon wel even, ik stond te praten met het baasje). Langs de Kromme Rijn lopen in het algemeen ook aardige mensen die wel even willen meewerken. Dan kan ik dus even aankondigen dat ik ga weglopen en of zij even willen blijven staan.
Moet ik dan helemaal niet meer roepen? Ook niet als ik ver weg ben?
Dus alles gelezen hebbende denk ik dat ik inderdaad de wat onbekendere terreinen zoals bossen en hondenstrand even mijdt. Tenminste, op drukke tijden. Op vrijdagochtend bijv. kan het prima. Ik durf daar gewoon niet weg te lopen namelijk en hij heeft heel veel kansen om de fout in te gaan.
Overigens, even over de opmerking over niet boos toespreken. Dat boos toespreken doe ik natuurlijk niet als hij komt he, zelfs al is het maar van een meter. Dan wordt hij de hemel in geprezen! Ik ben alleen boos als hij gewoon helemaal niet komt en ik hem dus moet vangen. Dan mag ik toch wel laten weten dat dat niet de bedoeling is?
En als er mensen zijn die in de buurt van Bunnik wonen en een keer willen helpen, dan houd ik me aanbevolen!!
Stel, ik was weggelopen terwijl hij met die tekkels bezig was. Dan zadel ik die baasjes met een probleem op. Bram blijft namelijk bij hun en als hij mij kwijt is, weet hij niet meer waar ik ben. Snap je wat ik bedoel?
Waar het wel kan, is bij mijn vaste ronde langs de Kromme Rijn. Daar kun je namelijk niet links en rechts. Heb zojuist daar gelopen en ik moet zeggen dat het daar veel beter gaat. Hij heeft gespeeld met een Heidewachtel, maar kwam uiteindelijk wel naar me terug (ik riep niet, want het kon wel even, ik stond te praten met het baasje). Langs de Kromme Rijn lopen in het algemeen ook aardige mensen die wel even willen meewerken. Dan kan ik dus even aankondigen dat ik ga weglopen en of zij even willen blijven staan.
Moet ik dan helemaal niet meer roepen? Ook niet als ik ver weg ben?
Dus alles gelezen hebbende denk ik dat ik inderdaad de wat onbekendere terreinen zoals bossen en hondenstrand even mijdt. Tenminste, op drukke tijden. Op vrijdagochtend bijv. kan het prima. Ik durf daar gewoon niet weg te lopen namelijk en hij heeft heel veel kansen om de fout in te gaan.
Overigens, even over de opmerking over niet boos toespreken. Dat boos toespreken doe ik natuurlijk niet als hij komt he, zelfs al is het maar van een meter. Dan wordt hij de hemel in geprezen! Ik ben alleen boos als hij gewoon helemaal niet komt en ik hem dus moet vangen. Dan mag ik toch wel laten weten dat dat niet de bedoeling is?
En als er mensen zijn die in de buurt van Bunnik wonen en een keer willen helpen, dan houd ik me aanbevolen!!

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Dan ga ik de weglooptactiek proberen! Dan durf ik het wel, ben jij in de buurt om een oogje in het zeil te houden!Moos schreef:Oh ja, Linda, als je over 2.5 week komt kan je ook oefenen met Bram met Moos en Saar als 'lokaas' als je wilt?
Moeten we alleen wel even een slimme taktiek bedenken zodat Bram ook echt gaat komen als je roept, anders schiet het niet op natuurlijk.

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Ik woon niet in de buurt van Bunnik, maar jij komt wel hiernaartoeZoek stok! schreef:
We kunnen in de duinen anders ook wel oefenen dat ik wegloop met Saar en Moos, en jij de andere kant op. Ik weet 99.9% zeker dat Bram (op dit vreemde terrein) na een bepaald aantal meters naar jou toe zal komen en niet mij en Moos en Saar meer zal volgen.
In de duinen zijn heel veel brede 'lanen' van honderden meters lang. Dan heb je dus overzicht op Bram, en hij kan totaal niet weglopen de weg op ofzo.
Bovendien ben ik er ook nog natuurlijk, en als hij echt lang met mij mee blijft lopen hou ik hem ook wel in de smiezen

- Moos
- Zeer actief
Nou, twee zielen 1 gedachte, haha, posten we tegelijkZoek stok! schreef:Dan ga ik de weglooptactiek proberen! Dan durf ik het wel, ben jij in de buurt om een oogje in het zeil te houden!Moos schreef:Oh ja, Linda, als je over 2.5 week komt kan je ook oefenen met Bram met Moos en Saar als 'lokaas' als je wilt?
Moeten we alleen wel even een slimme taktiek bedenken zodat Bram ook echt gaat komen als je roept, anders schiet het niet op natuurlijk.

- Mirri
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpinschers
Nou ik kan het goed voorstellen hoe je je voelt, wij hebben ook menig malen voor schut gestaan in het bos.
Ik denk dat Bram aan het pubberen is.
Max heeft ook een tijd gehad dat hij alle hondjes achter na liep en komen nee hoor.
Veel oefenen en idd de andere kant op lopen van zo ik ben de baas.
En wat ook helpt als je roept overdreven gek doen en dan de hemel in prijzen.
Sinds van de week loopt hij s'avonds bij zijn laatste ronde helemaal los door de wijk, ik heb gisteren mee gelopen met John en stond met grote
komt hij bij de straat en roepen dan halt en meneer gaat netjes zitten tot wij komen en zeggen dan vrij.
Wij hadden nooit gedacht dat dit ons ging lukken.
Dus heb hoop ooit komt het goed
Ik denk dat Bram aan het pubberen is.
Max heeft ook een tijd gehad dat hij alle hondjes achter na liep en komen nee hoor.
Veel oefenen en idd de andere kant op lopen van zo ik ben de baas.
En wat ook helpt als je roept overdreven gek doen en dan de hemel in prijzen.
Sinds van de week loopt hij s'avonds bij zijn laatste ronde helemaal los door de wijk, ik heb gisteren mee gelopen met John en stond met grote
Wij hadden nooit gedacht dat dit ons ging lukken.
Dus heb hoop ooit komt het goed
-
Geer
- Zeer actief
- Contacteer:
Oooh, herkenbaar! Sophie was net zo....die begon rond dezelfde tijd alleen maar oog te hebben voor honden, en niet meer voor mij. Daar kan je je aan ergeren, maar je kunt het ook omkeren: geniet ervan! Je hebt gewoon een hond die heel goed met andere honden op kan schieten en blijkbaar altijd succes heeft. Da's veeeel leuker dan een hond die continu mot heeft, of een hond die bang is om ergens op af te gaan.. Sinds ik zo ben gaan denken, moest ik altijd wel lachen om kleine Sophietje die de benen nam. Ookal stond ik een uur te wachten.
Da's een: maak je er niet zo druk om. En twee... ik weet niet of je de 'doorlooptactiek' nu ineens moet gaan proberen... Bij Sophie helpt het nu wel weer, nu ze ouder en rustiger is, maar toen ze echt aan het puberen was niet. Dan kon ik weglopen wat ik wilde, ze kwam gewoon lekker niet. Ik ben eigenlijk, misschien tegen alle regels in, gewoon op haar blijven wachten; in zicht... Op een gegeven moment merkte ik dat de allergrootste spannendheid van de vreemde hond in kwestie eraf was, dan probeerde ik haar te lokken. Maar dat lukte ook weleens niet; dan haalde ik haar gewoon op, of lijnde haar aan. Op een gegeven moment ebde dat gedrag weer weg; nu nog is het een hond die altijd en overal naar andere honden toe moet, maar wel eentje die ook gewoon weer meeloopt als ik doorloop.
Wat ik indertijd wel heb gedaan en wat goed heeft geholpen, is een fluitje. Ik heb zo'n hondenfluitje gekocht en ben daarmee gaan oefenen. Eerst alleen in huis: verstoppertje spelen. Ik verstopte me (met fluit en lekkers), blies op het fluitje en zij moest mij zoeken. Als ze me uiteindelijk gevonden had (lag ik opgevouwen in de badkuip of een half uur te fluiten onder een berg vies wasgoed
), dan kreeg ze iets heeeel lekkers. Och, zodra ik het fluitje tevoorschijn toverde, dan wist ze dat we verstoppertje gingen spelen. Dit ben ik toen ook buiten gaan doen..eerst op rustige stukjes, zonder veel andere honden. Met lekkers uiteraard, en veel verstoppen. Toen ook wanneer er andere honden in het spel waren. Nu gebruik ik het fluitje eigenlijk nooit meer; omdat ik eindelijk, na al die maanden, heb bewezen dat ik zonder fluitje ook eigenlijk heeeel leuk ben 
Da's een: maak je er niet zo druk om. En twee... ik weet niet of je de 'doorlooptactiek' nu ineens moet gaan proberen... Bij Sophie helpt het nu wel weer, nu ze ouder en rustiger is, maar toen ze echt aan het puberen was niet. Dan kon ik weglopen wat ik wilde, ze kwam gewoon lekker niet. Ik ben eigenlijk, misschien tegen alle regels in, gewoon op haar blijven wachten; in zicht... Op een gegeven moment merkte ik dat de allergrootste spannendheid van de vreemde hond in kwestie eraf was, dan probeerde ik haar te lokken. Maar dat lukte ook weleens niet; dan haalde ik haar gewoon op, of lijnde haar aan. Op een gegeven moment ebde dat gedrag weer weg; nu nog is het een hond die altijd en overal naar andere honden toe moet, maar wel eentje die ook gewoon weer meeloopt als ik doorloop.
Wat ik indertijd wel heb gedaan en wat goed heeft geholpen, is een fluitje. Ik heb zo'n hondenfluitje gekocht en ben daarmee gaan oefenen. Eerst alleen in huis: verstoppertje spelen. Ik verstopte me (met fluit en lekkers), blies op het fluitje en zij moest mij zoeken. Als ze me uiteindelijk gevonden had (lag ik opgevouwen in de badkuip of een half uur te fluiten onder een berg vies wasgoed
-
jidde
Hier hetzelfde "probleem"
Tuana vind andere honden erg leuk (wel een beetje eng) en loopt ook dus naar alle honden toe. Meestal lijnen we haar wel aan voordat zij de hond ziet, maar dat lukt niet altijd.
Wij rennen dan gillend en vrolijk de andere kant op, dan kiest ze toch voor ons. Niet dat ze netjes voorkomt, maar ze rent wel onze kant op
Ik zou me er niet druk over maken. Het is alleen soms vervelend als de andere hond niet zo van honden houdt. Dan loop ik er wel snel heen of ren heeeeeeeeel hard weg
Tuana vind andere honden erg leuk (wel een beetje eng) en loopt ook dus naar alle honden toe. Meestal lijnen we haar wel aan voordat zij de hond ziet, maar dat lukt niet altijd.
Wij rennen dan gillend en vrolijk de andere kant op, dan kiest ze toch voor ons. Niet dat ze netjes voorkomt, maar ze rent wel onze kant op
Ik zou me er niet druk over maken. Het is alleen soms vervelend als de andere hond niet zo van honden houdt. Dan loop ik er wel snel heen of ren heeeeeeeeel hard weg
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Moos
- Zeer actief
Maar Sophie is ook een Basset he, die luisteren toch al slecht, velen kunnen nooit loslopen.Geer schreef: En twee... ik weet niet of je de 'doorlooptactiek' nu ineens moet gaan proberen... Bij Sophie helpt het nu wel weer, nu ze ouder en rustiger is, maar toen ze echt aan het puberen was niet. Dan kon ik weglopen wat ik wilde, ze kwam gewoon lekker niet. :
(sorry Geer, kon het niet laten, inkoppertje
Moos kwam trouwens ook niet in zijn puberperiode hoor, ook niet als ik wegliep. Ik heb net als jij heel lang gewoon maar gewacht, en opgehaald. Totdat hij inderdaad wat rustiger en ouder werd.
Maar ik heb het idee dat Bram toch weer net een tikkie baasgerichter is dan Moos, dus je weet het nooit
Laatst gewijzigd door Moos op 25 sep 2005 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.