Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verwend nest, hoe aanpakken?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Bella1984
nieuw lid
Contacteer:

Verwend nest, hoe aanpakken?

Ongelezen bericht door Bella1984 »

Ik heb een Pekingees van bijna anderhalf. Ik heb haar sinds zaterdag en ik denk dat haar vorige baasje haar meer als knuffel behandelt heeft in plaats van als hond.
Ze weigert vaak haar brokjes(snuffelt en kijkt mij dan aan met een blik van 'moet ik dat eten') en gaat dan bij ons zitten bedelen als we gaan eten.
Als ik met haar ga lopen loopt ze eerst blij mee, maar zodra ze iets hoort, kijkt ze alsof ze bedreigd word en loopt ze weg van me richting een huis of gaat ze zitten en duurt het heel lang voor ze bij me komt. Het is gewoon een ramp om haar mee te nemen en op de terugweg moet ze echt een riem om, want anders rent ze weg. Ze luistert dan ook absoluut niet. Pas als ik ga hurken en haar tien keer roep, komt ze. Ze blijft dan stilstaan en doet heel traag over om terug te komen. Ze krijgt nu gewoon de riem om en ik leer haar dat ze zich aan mijn tempo moet aanpassen(ben hoogzwanger, dus waggel een beetje en loop niet te hard). Dus commando rechts he.
Maar wie herkent dit gedrag een beetje? Ze doet dus schijtsbenauwd, doet aso tegen de visite(blaffen en niet ophouden). Ze wil niet fatsoenlijk meelopen aan de riem enz, enz. Misschien hebben jullie wat tips. Als jullie wat meer willen weten over haar gedrag om het beter te begrijpen, doe maar, ik kan nu ff niks meer bedenken.
plenty
Zeer actief

Ongelezen bericht door plenty »

Je heb het hondje pas een paar dagen in huis , ik denk dat het even wennen is !

Wat voor eten kreeg ze bij haar vorige baas ?

Gr
Bella1984
nieuw lid
Contacteer:

re:

Junior Brokken van Bonzo. Heb ik er ook bij gekregen, maar ze eet ze gewoon niet. Alleen als ik brokjes aan haar voer, dan eet ze ze wel. Dus als ik ze in de hand heb en voor haar hou, wil ze wel eten, maar uit de bak niet.
plenty
Zeer actief

Re: re:

Ongelezen bericht door plenty »

Bella1984 schreef:Junior Brokken van Bonzo. Heb ik er ook bij gekregen, maar ze eet ze gewoon niet. Alleen als ik brokjes aan haar voer, dan eet ze ze wel. Dus als ik ze in de hand heb en voor haar hou, wil ze wel eten, maar uit de bak niet.

Ik denk dat de hond gewoon even moet wennen aan de nieuwe thuisstuatie , zet het voer op de grond , en als het niet op of gegeten wordt haal je het naar een kwartier weer weg , en geef je pas nieuw bij de volgende maaltijd , maar niet uit je hand laten eten , daar verpest je de hond mee.

Gr
Bella1984
nieuw lid
Contacteer:

Dat uit de hand eten, begin ik niet aan. Ik dacht al zoiets van ff consequent zijn ja. Gewoon weghalen en als ze zeurt, bak neerzetten. Ze krijgt vanzelf wel honger.
Maar tips over dat minder bang maken voor alles en iedereen, zijn ook van harte. Dus laat maar komen.
Maria
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maria »

de bonzo brokken direct aan de kant gooien is gewoon troep.

Je hebt nog maar net de hond en je hebt een hond met een oosters karakter gekozen. Die willen niet altijd alles. Beter gezegd die luisteren niet als het moet. Bij onze tibbies hetzelfde als je ze roept is het nog maar de vraag als ze luisteren en loslopen is een crime dat kan echt niet. De nemen de benen bij het minste geringste.

Ook het eten zijn ze moeilijker in. Je moet goede hoogwaardig voedsel kopen (brokken of kvv). Het bakje neerzetten en ongeveer 10/15 min. de tijd geven om het op te eten en als hij/zij het niet doet gewoon weghalen en een paar uur later weer aanbieden net zolang dat ze wel begint met eten. als je oosterse honden gaat voeren uit de hand of het steeds lekkerdere probeert te maken, winden ze je gewoon om je vinger en eten ze alleen maar waar en wanneer het hun uitkomt.

Het blaffen naar vreemden is natuurlijk een lastig verhaal, want het kan door verschillende dingen komen.

Is ze bang? Staat ze op afstand te blaffen?

Maria.
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Ja, ik denk ook dat je nog even de tijd moet nemen om een band op te bouwen met je hond. Het nog niet willen aannemen van voer en wel bedelen zou je kunnen verklaren onder de roedeltheorie. De hond is laag in rang en nog erg onzeker en zal niet als eerste gaan eten. Hij wacht braaf op de restjes die overblijven. Maar die theorie wankelt ook alweer volgens mij (net als de hele roedeltheorie).

Voor hier denk ik ook niet echt dat het dat is. Dan zou ik de tips die hier eerder gegeven zijn opvolgen. Dus gewoon alleen maar zijn normale voer geven. Geen aandacht aan het (niet) eten geven maar gewoon neer zetten en na een kwartiertje weer weghalen. Niet gaan aanmoedigen of proberen het eten extra lekker te maken want dan maakt je hond er een spelletje van. En je hond leert dat als hij langer wacht met eten het eten steeds lekkerder wordt. Even zien wat ze er nu weer overheen gooit als ik weiger te eten.

Dus ik denk dat je gewoon de hond de tijd moet geven om aan jou en de nieuwe situatie te wennen. Jou zien als de absolute leider waar je voor de volle 100% op kunt vertrouwen kost echt tijd. En je moet het ook nog eens verdienen natuurlijk.

Als de hond echt geen opvoeding heeft gehad verder dan zou je misschien met de hond op een cursus kunnen gaan. Of iets als behendigheid, flyball dat soort dingen. Puur voor wat omgangsregels en om een goede band met je hond op te bouwen.

Dus rustig aan en succes!

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Bella1984
nieuw lid
Contacteer:

Maria schreef: Het blaffen naar vreemden is natuurlijk een lastig verhaal, want het kan door verschillende dingen komen.

Maria.
Ze zet alle rugharen overeind en gaat achteruit tijdens blaffen. De visite praat heel lief en vrolijk tegen haar, maar ze blijft grommen en blaffen.
Als een hond blaft vanwege de bel, prima, maar als wij de visite binnenlaten dan moet de hond weten dat het goed is. Toen we bij het vorige baasje op visite gingen en Bella voor het eerst zagen, deed ze ook niks. Er werd geblaft vanwege de bel, maar zodra we tegen ze gingen praten, was het rustig(dat baasje heeft 13 honden, ze doet aan sos opvang(bella komt gewoon uit nederland), misschien ligt het daaraan??? Dat daar zoveel honden waren. Wij hebben voor de rest geen andere honden)

En gister was hier een meisje(haar vorige baasje zei dat ze dol was op kinderen(komt uit gezin met kinderen)) maar Bella deed zo apart. Ze had aan het meisje gesnuffeld en de handen en meisje wilde haar aaien. Deed Bella heel raar met haar hoofd, alsof ze dat meisje wilde grijpen en ze dook ook naar voren, zo van 'ga je bijten'. Dat vind ik helemaal niet ok. Mijn man is bang dat het straks niet goed gaat met de baby...
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Gun die hond even wat rust.
Tosca heeft hier 2 weken lopen ijsberen en was na een week of 6 pas haarzelf.
Dus met rust laten en vooral niet iedereen er op af laten gaan.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Ik sluit mij aan bij de eerdere reacties. Gun haar de tijd en dus rust om te wennen. Probeer wel te voorkomen dat je dingen toestaat die je liever niet ziet, maar zorg ook dat ze nog niet met situaties wordt geconfronteerd waar ze nog niet aan toe is. Dus wacht nog even met visite en kinderen die haar willen aaien tot ze wat gesetteld is.
Verder zorgen dat je een goed voer inkoopt en dat aanbieden zoals Maria aangaf. Bak neerzetten en als ze niet eet na een kwartiertje weghalen en weer aanbieden als jij vindt dat het weer tijd is voor voer.
Afbeelding
rianneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door rianneke »

Maria schreef:de bonzo brokken direct aan de kant gooien is gewoon troep.

Je hebt nog maar net de hond en je hebt een hond met een oosters karakter gekozen. Die willen niet altijd alles. Beter gezegd die luisteren niet als het moet. Bij onze tibbies hetzelfde als je ze roept is het nog maar de vraag als ze luisteren en loslopen is een crime dat kan echt niet. De nemen de benen bij het minste geringste.

Ook het eten zijn ze moeilijker in. Je moet goede hoogwaardig voedsel kopen (brokken of kvv). Het bakje neerzetten en ongeveer 10/15 min. de tijd geven om het op te eten en als hij/zij het niet doet gewoon weghalen en een paar uur later weer aanbieden net zolang dat ze wel begint met eten. als je oosterse honden gaat voeren uit de hand of het steeds lekkerdere probeert te maken, winden ze je gewoon om je vinger en eten ze alleen maar waar en wanneer het hun uitkomt.

Het blaffen naar vreemden is natuurlijk een lastig verhaal, want het kan door verschillende dingen komen.

Maria.

Ik ben het niet helemaal eens met Maria, howel een hond met een oosters karakter erg eigenwijs is.. kunnen ze toch goed luisteren. Ik zal niet zeggen dat Layka altijd luistert, maar toch is ze redelijk gehoorzaam. Kan zitten, af op een afstand en loslopen, ook naast je lopen. Met een beetje opvoeding en consequentie kom je een heel eind.
Afbeelding

Groetjes,
Rianne en Layka
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Probeer eerst eens van haar te houden zoals ze is :wink: Ze is ineens in een hele andere situatie terecht gekomen en daarbij ook nog eens bij iemand, sorry dat ik het zeg, die niet bijzonder blij met haar is als ik het zo lees :19: Probeer aan elkaar te wennen en neem spelenderwijs de opvoeding wat mee. Probeer ook positief over haar te denken, dus niet "oh, ze haalt haar neus op voor mijn brokjes" maar "ze hoeft dit brokje niet, misschien is ze nerveus of onzeker". Hoe ongehoorzaam ze ook is, ze is een product van haar opvoeding. Daar kan ze niets aan doen :wink:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Bella1984
nieuw lid
Contacteer:

re:

OK, even een misverstand uit de wereld helpen. Ik niet blij met Bella??? Kom op hee, ik ben gek met haar, ze is superlief naar ons toe en ze begroet ons ook vrolijk, maar haar gedragsverandering vind ik gewoon zo vreemd. Ze zit onder de stoel of in een hoekje en lijkt haast wel ongelukkig. We knuffelen haar, zijn enthousiast tegen haar en moedigen haar aan om bij visite te gaan kijken.
Ik ben ook maar een nieuweling met honden en wil haar gewoon beter begrijpen. Ik vroeg om advies hoe ik het het beste met haar om kan gaan, niet om aangevallen te worden....
Da's alles wat ik wilde. Ik heb gewoon beste met haar voor
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Bella1984 schreef:OK, even een misverstand uit de wereld helpen. Ik niet blij met Bella??? Kom op hee, ik ben gek met haar, ze is superlief naar ons toe en ze begroet ons ook vrolijk, maar haar gedragsverandering vind ik gewoon zo vreemd. Ze zit onder de stoel of in een hoekje en lijkt haast wel ongelukkig. We knuffelen haar, zijn enthousiast tegen haar en moedigen haar aan om bij visite te gaan kijken.
Ik ben ook maar een nieuweling met honden en wil haar gewoon beter begrijpen. Ik vroeg om advies hoe ik het het beste met haar om kan gaan, niet om aangevallen te worden....
Da's alles wat ik wilde. Ik heb gewoon beste met haar voor
Het beestje is uit haar vertrouwde omgeving gerukt, is net bij jullie en moet al een heleboel nieuwe indrukken opdoen. Geef haar de ruimte en de tijd. Waarom zou je haar aanmoedigen om bij bezoek te gaan kijken, ga eerst eens zelf een band met haar krijgen.
En als ze geen bonzobrokjes eet, koop dan rodi of carnibest of duck en kijk of ze daar haar neusje ook voor ophaalt. Houd haar aan de riem, dan kan ze ook niet weglopen :wink:
Ik vang regelmatig honden voor onze organisatie op en ik ga er altijd van uit dat ze niets kennen, alles nog moeten leren. Op die manier heb ik ook geen verwachting van de hond en valt alles alleen maar mee. Geef elkaar dus ruimte om te wennen en heb niet meteen verwachtingen, jij moet de hond leren lezen maar de hond jou ook, dat gebeurt niet in een week tijd.
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik sluit me bij Addy aan, geen verwachtingen koesteren, gewoon van voren af aan beginnen zoals je dat met een pup zou doen.
En je mag dan misschien veel met de hond ophebben, ik denk toch dat ze op een of andere manier je afkeuring of teleurstelling voelt, net zoals wij dat hier eigenlijk ook lezen.Pekingezen zijn hele gevoelige honden.
Als je je zorgen maakt over het contact met de baby vraag ik me eigenlijk wel af waarom je, hoogzwanger, een herplaatsertje neemt.
Zowel de hond als de baby hebben recht op alle aandacht en dit wordt dan toch een moeilijke start.
Heel veel geduld, dan komt het wel goed, met geduld bereik je op den duur alles bij dieren. Nooit, maar dan ook nooit iets forceren.Hou het bezoek desnoods een tijd af zodat je hond rustig aan jullie kan wennen.Er gebeurt eigenlijk zo veel om haar heen, en dan straks de baby nog, geef
haar de tijd!!!!!
Succes :wink:
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

Beste Bella,

Ik sluit me ook bij de rest aan. Niet om je aan te vallen maar gewoon omdat ze gelijk hebben. Ik hoop dat je er wat mee kunt en de tips en adviezen die hier staan ter harte neemt.

Ik heb sterk het gevoel dat je met de beste bedoelingen maar zonder de benodigde kennis en onvoorbereid aan iets bent begonnen. Zo kunnen problemen ontstaan waarbij de hond dan weer de dupe is. Ik wil je dat niet verwijten. Maar ik wil je er wel even op wijzen zodat je er wat aan kunt doen. In het belang van de hond.

Gelukkig vraag je hier om advies :ok: en ik hoop voor de hond dat je er ook iets mee gaat doen. Ik zou zeggen ga op zoek naar een paar leuke en goede boeken. Tips zijn hier zat te vinden. Als je hond gewend is kun je straks misschien wat leuks met haar gaan ondernemen. Tot die tijd zou ik zorgen voor zoveel mogelijk rust en stabiliteit zodat je hond kan wennen.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Als ik jou was zou ik die bonzo brokken weg gooien en de hond lekker vers vlees geven, zoals Duck compleet of Rodi of Carnibest ofzo. Dat eet volgens mij iedere hond.

Verder zou ik visite vragen om de hond te negeren tot de hond zelf contact zoekt, dus niet er tegen praten of aankijken. Ook niet corrigeren voor het blaffen, gewoon niks.

Alle kans dat als de visite de hond negeert, deze stopt met blaffen.

Verder heb ik wel het idee dat je iets te hoge verwachtingen hebt van een hond die ineens ergens anders moet wennen, en dat niet in zijn eigen tempo mag doen.

Kinderen moeten niet naar de hond toe om te aaien. De hond bij je roepen, samen met het kind en als de hond dan komt dan het kind koekjes laten geven. Dat aaien komt wel als de hond zelf contact wil. Honden zijn geen speelgoed voor kinderen ofzo en ze hoeven ook niet alles maar te ondergaan wat kinderen met ze doen. :wink:

Sterkte ermee.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Bella1984 schreef:OK, even een misverstand uit de wereld helpen. Ik niet blij met Bella??? Kom op hee, ik ben gek met haar, ze is superlief naar ons toe en ze begroet ons ook vrolijk, maar haar gedragsverandering vind ik gewoon zo vreemd. Ze zit onder de stoel of in een hoekje en lijkt haast wel ongelukkig.
Waarschijnlijk is ze dat ook. Als ze eerst met een heel roedel honden zat en nu ineens in een heel andere omgeving bij jullie is ze helemaal ontheemd. Ze went vanzelf als jullie haar wat rust geven.

Anne
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”