Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe leer je een hond zich te beheersen?
Moderator: moderatorteam
- Carmen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
- Aantal honden: 2
Hoe leer je een hond zich te beheersen?
Een tijdje terug had ik een vraag gesteld over het doordraaien van Basco bij spel e.d. Iemand zei toen dat hij zich eerst maar eens moet leren beheersen. Maar hoe leer je dit??
Als wij b.v. vrolijk een liedje zingen met de kleine komt Basco er meteen aan, springt tegen je op, hapt in je handen.
We negeren dit,we draaien hem de rug toe etc. Maar dit helpt niks. Bij elke vorm van blijheid hoe mild ook komt Basco meteen in actie.
Hij kent de "nee' maar past hem in die situatie niet toe in andere situaties wel.
Hij kan goed elke dag zijn energie kwijt.
Hij is verder een ideale hond, luistert goed en is een echte lobbes, een goedzak maar we worden er doodmoe van dat je niet iets kunt doen en dat er dan meteen 40 kilo onbenul aan komt zetten. Hij loopt de kleine zo omver en is eens in de kinderwagen gesprongen met zijn hele gewicht.
Dit wilde gedrag doet hij ook in spel naar andere honden toe.
Dus...HELP hoe leren we dit af???????
Carmen
Als wij b.v. vrolijk een liedje zingen met de kleine komt Basco er meteen aan, springt tegen je op, hapt in je handen.
We negeren dit,we draaien hem de rug toe etc. Maar dit helpt niks. Bij elke vorm van blijheid hoe mild ook komt Basco meteen in actie.
Hij kent de "nee' maar past hem in die situatie niet toe in andere situaties wel.
Hij kan goed elke dag zijn energie kwijt.
Hij is verder een ideale hond, luistert goed en is een echte lobbes, een goedzak maar we worden er doodmoe van dat je niet iets kunt doen en dat er dan meteen 40 kilo onbenul aan komt zetten. Hij loopt de kleine zo omver en is eens in de kinderwagen gesprongen met zijn hele gewicht.
Dit wilde gedrag doet hij ook in spel naar andere honden toe.
Dus...HELP hoe leren we dit af???????
Carmen
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Aantal honden: 1
Oeh.............inruilen tegen een ander ras?
Nee zonder gekheid, leer hem het commando "rustig"aan, dan kun je hem op tijd remmen (hoop ik) Ik gebruik dat hier als ze te hard richting prikkeldraad rennen of de bank op daveren als ik net met koffie zit. Werkt meestal goed.
Het aanleren heb ik vooral met mijn stem gedaan; ruuuuuuuuuuuuuuuuuustig, en dan heel voorzichtig belonen als ze afremmen om te luisteren naar die vreemde manier van praten.
Maar misschien heeft iemand een handiger tip want niet elke hond is hetzelfde.
Nee zonder gekheid, leer hem het commando "rustig"aan, dan kun je hem op tijd remmen (hoop ik) Ik gebruik dat hier als ze te hard richting prikkeldraad rennen of de bank op daveren als ik net met koffie zit. Werkt meestal goed.
Het aanleren heb ik vooral met mijn stem gedaan; ruuuuuuuuuuuuuuuuuustig, en dan heel voorzichtig belonen als ze afremmen om te luisteren naar die vreemde manier van praten.
Maar misschien heeft iemand een handiger tip want niet elke hond is hetzelfde.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Rust erin brengen door bv de zit en af veel te gebruiken en het erg lonend maken voor de hond dat ook te doen. Wij willen vaak dat dingen stoppen en zoeken het dan dus vaak in corrigeren.
Vaak is het veel zinvoller om hem zit of af te leren en dat hem te laten beheersen ook met veel prikkels om hem heen. Die bouw je dus op.
Vaak is het veel zinvoller om hem zit of af te leren en dat hem te laten beheersen ook met veel prikkels om hem heen. Die bouw je dus op.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Carmen
- Zeer actief
Hij beheerst de zit wel goed. En in zo'n situatie binnen wil dit dan ook wel, maar vaak ben je dan te laat. Dan is hij alweer dwars door de kleine heengelopen of door het bezoek. Alleen bij ons durft hij dat niet meer.Eline* schreef:Rust erin brengen door bv de zit en af veel te gebruiken en het erg lonend maken voor de hond dat ook te doen. Wij willen vaak dat dingen stoppen en zoeken het dan dus vaak in corrigeren.
Er hoeft maar iets te gebeuren en dan komt hij eraan stormen helemaal gek en onbenullig en meteen zacht happen. En als je hem dan laat zitten gaat hij met zijn poot zwaaien....pootje geven'.....nou ja pootje...behoorlijke poot.
Ook schudt hij zich vaak uit...dat en dat happen is toch het uiten van innerlijke energie/spanning...of niet?
Ik vind het moeilijk om de situatie te omschrijven om het duidelijk te maken. Maar hij reageert sterk op prikkels, reageert dan ook meteen en enorm wild. Er zit dan geen rem op.
Daarintegen als je hem ergens op corrigeert verbaal, kan hij overdreven angstig reageren. Plat liggen, oren in de nek, staart tussen de benen, oogwit zie je dan en dan valt de correctie echt reuze mee.
Terwijl als hij denkt dat hij uitgenodigd wordt om te spelen hij niet reageert op een boze "nee".
Carmen
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Hij overreageert gewoon op alles als ik het zo lees. Wat hypergevoelig en druk. Dat is niet iets waar een pasklare oplossing voor is en je zal toch verbetering moeten vinden door kalmte in de hond te brengen. Zelf rust en duidelijkheid geven, veel rust in de hond brengen en proberen prikkels te reduceren. Als je hem iets in zijn bek geeft, los je dan de happerigheid niet al voor een groot deel op?
Ik denk dat je de rust er in de loop der tijd in zal moeten "kweken".
Ik denk dat je de rust er in de loop der tijd in zal moeten "kweken".
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- moeli
- Actief
- Contacteer:
Mijn twee jonste teefjes zijn ook nogal druk en als ik ze laat zitten , geven ze er vaak ook gelijk alle poten bij, ik laat ze dus liggen , dan gaat dat niet, ik oefen gewooon vaak even met ze door ze te laten zitten of andere oefeningen , voor ik de bal weggooi en ze moeten met zijn drieen afliggen als ik de bal voor de oudste weggooi en en dat kost heel veel zelfbeheersing , want ze zijn ballengek. OOk buiten aan de lijn laat ik ze voor ik oversteek altijd even zitten , ook al komt er niets aan. Ik heb ze alles aangeleerd met de clicker en positief belonen. Ook voor ze eten krijgen moeten ze iets doen. De oefeningen eerst in huis gedaan en daarna steeds uitgebreid en de context veranderd. Want vaak beheerst een hond een oefening wel in een bepaalde omgeving ,maar als er iets veranderd daarin ,zie je vaak dat honden het niet begrijpen , mensen worden boos ," omdat de hond het echt wel kent" en wordt er gestraft.groetjes Annemieke
- Carmen
- Zeer actief
Zo doe ik het ook met de honden, voor wat hoort wat....dus eerst zitten dan eten etc. Dit doet hij ook allemaal keurig.moeli schreef:Mijn twee jonste teefjes zijn ook nogal druk en als ik ze laat zitten , geven ze er vaak ook gelijk alle poten bij, ik laat ze dus liggen , dan gaat dat niet, ik oefen gewooon vaak even met ze door ze te laten zitten of andere oefeningen , voor ik de bal weggooi en ze moeten met zijn drieen afliggen als ik de bal voor de oudste weggooi en en dat kost heel veel zelfbeheersing , want ze zijn ballengek. OOk buiten aan de lijn laat ik ze voor ik oversteek altijd even zitten , ook al komt er niets aan. Ik heb ze alles aangeleerd met de clicker en positief belonen. Ook voor ze eten krijgen moeten ze iets doen. De oefeningen eerst in huis gedaan en daarna steeds uitgebreid en de context veranderd. Want vaak beheerst een hond een oefening wel in een bepaalde omgeving ,maar als er iets veranderd daarin ,zie je vaak dat honden het niet begrijpen , mensen worden boos ," omdat de hond het echt wel kent" en wordt er gestraft.groetjes Annemieke
Hij reageert heel snel op prikkels en vindt alles een uitnodiging om te spelen en doet dan heel wild. Dan kan ik hem wel laten zitten en liggen maar hij blijft wel happen, slaan met de poten. Maar het kwaad is dan vaak al geschiedt want dan is hij al middenin de kiderwagen gesprongen of ligt mijn omaatje al op de grond.
Ik wil dus in totaliteit meer rust in hem krijgen.
En straf stelt hier niet zoveel voor, alleen een verbale correctie als ze iets doen wat niet mag. Hoewel Basco hier dus wel sterk op reageert, maar dat komt dan ook niet zo vaak voor. ant het is verder gewoon een lieve goedsul die alleen maar wil spelen.
Maar het verhaal van Eline klopt denk ik wel aardig, dus ik ga maar zo door, bij springen en happen, negeren/rug toedraaien en veel zit-oefeningen doen. Lekker veel uitlaten en spelen/energie kwijt en veel geduld. Omdat het langzaam gaat ben ik wel eens onzeker of ik het nu goed doe of niet
Carmen
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer: